Jobba som lokalvårdare?

wrangler

Trådstartare
Lokalvårdare (även fd) se hit. Jag är nyfiken på ert jobb!
Fördelar, nackdelar, lön - trivs ni? Har ni annan verksamhet/jobb kombinerat eller jobbar ni heltid?
 
Har "alltid" jobbat med lokalvård. Beroende på vart jag är så trivs jag/trivs inte. Det hänger mycket på miljön/folket runt omkring /kollegor/chefer. Det är slitigt för kroppen, tungt mellan varven (sopsäckar, kanske dåligt golv så det är tungt att moppar osv), du går mycket, och beroende på vart du städar blir det mycket påfrestningar för ryggen om du har många toaletter eller papperskorgar typ.
Jag är stundtals okej med jobbet, men jag vill bort, det är för slitsamt för min kropp och jag har konstant ont i fötter och rygg/skuldror. Men då har jag hamnat på enformigt ställe (konstant moppande i totalt 4-6 timmar om dagen, inga bord att torka, inga toaletter och inte många soppåsar att tömma = ingen variation av rörelse för kroppen) samt att jag måste ha skor med stålhätta under hela arbetsdagen vilket sabbar kroppen totalt för min del.
Lönemässigt ligger jag okej, får ut 17' (jobbar heltid) men det är ju inte någon höjdarlön... Men det kan diffa mellan olika bolag, syrran som sommarjobbade för två olika städbolag förra sommaren hade typ 119 kr/h på det ena och typ 132 kr/h på det andra..
 
Jag började hoppa in som lokalvårdare i januari i år (driver egen verksamhet också, men det är alltid bra med lite extrapengar) och trivs förvånansvärt bra. Lönen är ju inget att skryta över förstås, 130:-/tim plus ob på helger, men jobbet är rätt fritt, trevliga medarbetare på de olika arbetsplatserna och jag kan lyssna på en ljudbok samtidigt som jag jobbar vilket gör att timmarna bara springer iväg. För mig har det blivit ett sätt att få röra på mig också, jag sitter annars normalt bara framför datorn.
Jag föredrar lokalvård framför restaurang som jag tidigare jobbat inom.

Som extrajobb funkar det fint tycker jag, jag vill gärna fortsätta vidare.
 
Jag började hoppa in som lokalvårdare i januari i år (driver egen verksamhet också, men det är alltid bra med lite extrapengar) och trivs förvånansvärt bra. Lönen är ju inget att skryta över förstås, 130:-/tim plus ob på helger, men jobbet är rätt fritt, trevliga medarbetare på de olika arbetsplatserna och jag kan lyssna på en ljudbok samtidigt som jag jobbar vilket gör att timmarna bara springer iväg. För mig har det blivit ett sätt att få röra på mig också, jag sitter annars normalt bara framför datorn.
Jag föredrar lokalvård framför restaurang som jag tidigare jobbat inom.

Som extrajobb funkar det fint tycker jag, jag vill gärna fortsätta vidare.

Jag funderar på om det är ett bra extrajobb också. Det är lönen som avskräcker mig men om det är ett trevligt jobb har det kanske lite mindre betydelse tänker jag.
 
Har "alltid" jobbat med lokalvård. Beroende på vart jag är så trivs jag/trivs inte. Det hänger mycket på miljön/folket runt omkring /kollegor/chefer. Det är slitigt för kroppen, tungt mellan varven (sopsäckar, kanske dåligt golv så det är tungt att moppar osv), du går mycket, och beroende på vart du städar blir det mycket påfrestningar för ryggen om du har många toaletter eller papperskorgar typ.
Jag är stundtals okej med jobbet, men jag vill bort, det är för slitsamt för min kropp och jag har konstant ont i fötter och rygg/skuldror. Men då har jag hamnat på enformigt ställe (konstant moppande i totalt 4-6 timmar om dagen, inga bord att torka, inga toaletter och inte många soppåsar att tömma = ingen variation av rörelse för kroppen) samt att jag måste ha skor med stålhätta under hela arbetsdagen vilket sabbar kroppen totalt för min del.
Lönemässigt ligger jag okej, får ut 17' (jobbar heltid) men det är ju inte någon höjdarlön... Men det kan diffa mellan olika bolag, syrran som sommarjobbade för två olika städbolag förra sommaren hade typ 119 kr/h på det ena och typ 132 kr/h på det andra..

Tack för svar! Kroppsligt sett borde det funka för mig trots diverse krämpor (alltid jobbat stående/gående långa dagar med diverse lyft och konstigheter samt stålhätta) men lönen avskräcker lite. Är det bra i övrigt så är det ju dock inte avgörande.

Jag jobbar gärna tidiga mornar och helst inte heltid. Har fått för mig att det kan funka med lokalvård men det är såklart olika beroende på placering och jobb. Detta är kommunalt så frågan är om lönen ligger lägre då.
 
Tack för svar! Kroppsligt sett borde det funka för mig trots diverse krämpor (alltid jobbat stående/gående långa dagar med diverse lyft och konstigheter samt stålhätta) men lönen avskräcker lite. Är det bra i övrigt så är det ju dock inte avgörande.

Jag jobbar gärna tidiga mornar och helst inte heltid. Har fått för mig att det kan funka med lokalvård men det är såklart olika beroende på placering och jobb. Detta är kommunalt så frågan är om lönen ligger lägre då.
Ja oftast börjar man kl 6, och det bör inte vara några problem att få deltid. Min mamma jobbar 75% och får ut ca 13 tror jag.
 
Tack för svar! Kroppsligt sett borde det funka för mig trots diverse krämpor (alltid jobbat stående/gående långa dagar med diverse lyft och konstigheter samt stålhätta) men lönen avskräcker lite. Är det bra i övrigt så är det ju dock inte avgörande.

Jag jobbar gärna tidiga mornar och helst inte heltid. Har fått för mig att det kan funka med lokalvård men det är såklart olika beroende på placering och jobb. Detta är kommunalt så frågan är om lönen ligger lägre då.

Fråga!
Känns det som en lön du kan leva med så testa ett tag är mitt råd. Trivs du inte så är det ju bara att säga upp dig! Jag åtminstone blev positivt överrraskad, trodde inte att jag skulle trivas så bra som jag gör, men det kan ju ha med mina arbetsplatser att göra också förstås. Tror sällan jag fått så mycket uppskattning som jag får nu :)
 
Jag funderar på om det är ett bra extrajobb också. Det är lönen som avskräcker mig men om det är ett trevligt jobb har det kanske lite mindre betydelse tänker jag.
Är det extra jobb du söker ?Kompisen körde tidningar som extra men hade jobb vid sidan om ändå.
 
Tack för svar! Kroppsligt sett borde det funka för mig trots diverse krämpor (alltid jobbat stående/gående långa dagar med diverse lyft och konstigheter samt stålhätta) men lönen avskräcker lite. Är det bra i övrigt så är det ju dock inte avgörande.

Jag jobbar gärna tidiga mornar och helst inte heltid. Har fått för mig att det kan funka med lokalvård men det är såklart olika beroende på placering och jobb. Detta är kommunalt så frågan är om lönen ligger lägre då.
Vad jobbar du med nu?
 
Lokalvårdare (även fd) se hit. Jag är nyfiken på ert jobb!
Fördelar, nackdelar, lön - trivs ni? Har ni annan verksamhet/jobb kombinerat eller jobbar ni heltid?

Jobbar heltid, har varit inhyrd på samma företag nu 5 år (Kan komma att ändras snart.)

Anställd åt samma städfirma i 14 år :)

Fördelar: Väldigt fritt jobb, man styr mycket själv, träffar mycket folk.

Nackdelar: Vet aldrig hur länge man får vara kvar på samma ställe, vissa ställen kan vara väldigt tidspressade, slitsamt för kroppen.

Har dock inte speciellt mycket problem med kroppen ännu förutom lite spänningar i axlar och väldigt torra händer :D

Jag trivs väldigt bra, det beror mycket på att jag får vara på samma ställe hela dagarna och slipper hatta runt halva stan..

Jag tjänar 23 962 innan skatt.
 
Jag jobbar med städ, har gjort det i 18 år. Trivs kanon, städar på ett äldreboende, träffar massa trevligt folk varje dag, både boende och personal. Man är en i gänget fast man har olika arbetsgivare. Det är fritt, jag lägger upp mitt eget arbete. Fick nyss en lönehöjning på 1060kr, så jag närmar mig 26000 innan skatt. Bästa jobbet jag haft och kroppen mår bra.
 
Är det extra jobb du söker ?Kompisen körde tidningar som extra men hade jobb vid sidan om ändå.

Vet också folk som kört tidningar extra, mormors gubbe körde länge helger, man får ju gå upp vääääldigt tidigt men han trivdes och tjänade bra :)
 
Jag jobbade som lokalvårdare under ett år samt under de tre somrarna på gymnasiet. Städade på tung kemisk industri och allt som hörde till det. Jobbet var ganska fritt och omväxlande. Hade tre omklädningsrum med duschar, ett antal toaletter, två kök + matsalar, två rastrum och en hel del kontor att städa. Städade ca 6 timmar/dag vilket då räknades som heltid, då vissa toaletter, två av omkkädningsrummen, ett av köken och en av matsalarna även skulle städas på helger, men då tog det bara ca 2 timmar.

Det var väldigt fritt tidsmässigt, jag kunde förlägga de 6 timmarna när som helst, men alla 'mina' ytor skulle städas 1ggr per dygn, räknat från midnatt till midnatt. Dock inget ob-tillägg om jag valde att städa sent eller tidigt, men OB på helgen. Lite bökigt ibland eftersom det alltid var personal på plats på själva fabriksdelen, men de var respektfulla (för det mesta, jag tyckte dock att porrtidningarna bakom speglarna var lite jobbiga) och lämnade mig plats att städa i största möjliga mån. När jag var i fabriksdelen var det skyddsutrustning som gällde, men tack o lov behövde man inte hjälm eller skyddsglasögon innomhus.

Ja, det var tungt. Det var inte fantastiskt betalt, men ok med tanke på min utbildningsgrad för tillfället. Inget jag vill gå tillbaka till idag, men jag led inte direkt av det.
 
Hade jag haft 25/26 före skatt hade nog jag tyckt det var trevligare än som nu när jag har 22.5 före :cool:
Även om jobbet i viss mån är fritt, får man nästan räkna med mer eller mindre tidspress (kanske inte lika mycket om det är kommunalt?). Tycker det är mer regel än undantag att tiderna pressas mer och mer :down: stressen och att det är tungt för kroppen är främsta orsakerna till att jag vill bort, annars är det helt okej.
Jag har för några veckor sedan blivit placerad på nytt område (vår kund är jättestor, ca 4000 anställda på de områden vi städar), och jag saknar ca 3 timmar på tisdagar och torsdagar för att hinna allt som ligger på mitt schema... Övriga dagar skulle jag behöva en timme eller 1.5 mer, för att kunna göra ett resultat som motsvarar beställningen... Det suger rent ut sagt, konstant stressad, dåligt samvete för att jag inte hinner och man känner sig rätt kass också som inte hinner.
 
Hade jag haft 25/26 före skatt hade nog jag tyckt det var trevligare än som nu när jag har 22.5 före :cool:
Även om jobbet i viss mån är fritt, får man nästan räkna med mer eller mindre tidspress (kanske inte lika mycket om det är kommunalt?). Tycker det är mer regel än undantag att tiderna pressas mer och mer :down: stressen och att det är tungt för kroppen är främsta orsakerna till att jag vill bort, annars är det helt okej.
Jag har för några veckor sedan blivit placerad på nytt område (vår kund är jättestor, ca 4000 anställda på de områden vi städar), och jag saknar ca 3 timmar på tisdagar och torsdagar för att hinna allt som ligger på mitt schema... Övriga dagar skulle jag behöva en timme eller 1.5 mer, för att kunna göra ett resultat som motsvarar beställningen... Det suger rent ut sagt, konstant stressad, dåligt samvete för att jag inte hinner och man känner sig rätt kass också som inte hinner.

Sådär hade jag det tidigare, hemskt!
Man vill ju kunna gå hem efter en jobbdag och känna sig nöjd...
 
Sådär hade jag det tidigare, hemskt!
Man vill ju kunna gå hem efter en jobbdag och känna sig nöjd...
Ja det är hemskt verkligen. Man blir helt dränerad :down: nu är de ställen jag städar vid nöjda ändå verkar det som, fick beröm från ett område igår och ett annat idag (detta kom från en chef dessutom) att dom är så nöjda och tycker jag gör ett bra jobb. Men jag vet ju hur mycket bättre det hade kunnat vara (tidigare hade dom stora problem, så är väl därför jag fått in och "räddat upp" dessa områden) om jag bara hade haft tiden. Som idag, ett ställe kommer inte bli städat alls trots det är ett renområde som ska tas varje dag in aäi alla hörn...
 
Om det skulle varit bra arbetsgivare med en sund syn och trevliga chefer hade jag kanske varit kvar :)
Lönen är ganska bra ändå om man jobbar lite obekväma tider och sen är snabb.

Sen beror det ju på vart man är, dagis, skola mm var jag väldigt uppskattad och fick ta plats.
På saab var jag mest ivägen.....
 
Trivdes väldigt bra när jag jobbade med lokalvård, tyckte arbetet var relativt fritt och hur tungt det var handlade lite om var man var placerad. Har städat allt från skolor, kontor, flygplan till butiker. Lönen är väl inte toppen, men ändå helt ok. Tyckte om att det var lite obekväma tider och att jag hade schema där jag arbetade olika timmar på olika dagar, vilket gjorde det lite mer varierande i ens vardag :)
Sen tyckte jag det kunde vara väldigt drygt på vissa kontor när man började inse hur otroligt lata vissa människor blir när de vet att någon kommer och städar upp efter dem..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 877
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 953
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
742
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 277
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp