Jobba som....

Status
Stängd för vidare inlägg.
[...] Det viktiga tror jag är att börja någonstans, steg ett är att ta vilket jobb som helst och sen prova sig fram i vad som funkar och inte funkar. Jag hatar tex att jobba 8-17, spelar ingen roll hur kul jobbet är, jag känner mig fångad i en bur av tid. Att jobba oregelbundet med kompledigt gör att jag kan trivas med livet. [...]
Precis. Jag hatar att ha fasta tider. Det gör att jag känner mig fångad. Sen jobbar jag nästan alltid ungefär 8-17 ändå. Men jag bestämmer det själv=trivs med livet. Att ha stor påverkan över när och hur jag jobbar är mina största trivselfaktorer. Där är vi alla olika.
 
Korsnäs hade en massa nu. En del vik, men en fot in

Korsnäs brukar ibland köra rajder med att anställa personal som de själva utbildar till processoperatörer. Tar såklart ett tag och handlar nog inte om 25k efter skatt, men att få utbildning betalt är ju inte så dåligt heller. Vet att de söker ibland i Gävle enligt det konceptet, så det går ju alltid att höra sig för om hur de gör på andra orter...
 
Jag skulle vilja ha ett jobb där jag tjänar bra. Jag tänker mig att jag vill ha ut åtminstone runt 25000 eller mer. Haken är att jag inte har någon utbildning att tala om och vet inte heller om jag kan tillgodogöra mig kunskap om jag behöver utbilda mig. Mitt minne är rätt kasst numera.

På mitt förra jobb var jag administratör.

Så, vad kan jag jobba som?
Kan du tänka dig att plugga ett par år eller så?
 
Okej, fråga där! Utöka avståndet, 7 mil? 10 mil? Veckopendla? Du kommer behöva göra någon uppoffring om du vill hitta ett jobb där du får ut 25'.

Jag håller med till 100 % i sak. Men om en stor del av motivationen för att finna ett jobb med den tänkta lönen bygger på att det ska finansiera ett hästägande (inklusive träningsmöjligheter) - så sjunker ju samtidigt både tid och ork för både den dagliga hästhållningen, träning och eventuell tävling, ju mer övertid och pendling som jobbet kräver. OM det nu skulle finnas ett jobb med rätt förutsättningar i övrigt på 10 mils avstånd eller veckopendlingsavstånd dvs.

Jag är tämligen välavlönad och har lyckligtvis för det mesta haft gott om både framåtanda och arbetsförmåga både i och utanför jobbet, men har ändå tvingats välja bort tävlande och dressyr- och hoppträningar för instruktör för att min tid och kraft har gått åt för att nå det jobb och den lön jag har, och för att alls kunna ha häst-/ar. Och i mina yrkesval och med det boende jag vill ha så har jag även fått vara beredd på att pendla minst 45 minuter enkel väg, ibland mer. Samt ofta göra fler timmar än heltid.

Men någonstans handlar det ju om att försöka se lite realistiskt på läget och väga in att något - eller mycket - oftast måste offras för det som eftersträvas. Som redan sagts. Och sedan bedöma om det är värt det priset, för annars återstår ju bara att sänka önskemålen.
 
Nej, jag har inte pratat med vården om hjärnrehab. Jag visste inte ens att det fanns. Jag vet heller inte riktigt hur kasst minne jag har, men skriver ju listor och här om dagen när jag pratade med läkaren så var jag tvungen att anteckna vad som sades. Jag kom liksom inte ihåg annars. När jag gjorde wais-testet i februari så fick jag dåligt resultat på arbetsminnet.

Jag har inte ens en grundutbildning till administratör utan har klarat mig på medfödd talang och sånt jag lärt mig på egen hand. Men vd-assistent låter ju fint. Frågan är hur man blir det.

Skulle nog avråda från VD-assistent, det kräver att man har otroligt många bollar i luften samtidigt enligt min erfarenhet, det är komplext och du behöver ha en hög grad av inlärningsförmåga då man oftast ska göra allt från att hålla koll på kalendrar, boka resor, förbereda och framställa presentationsmaterial, planera chefens tid, sammanställa och analysera material till rapporter m.m. Det är en väldigt komplex roll med högt och lågt i arbetsuppgifter och kräver oftast utbildning också.
 
Skulle nog avråda från VD-assistent, det kräver att man har otroligt många bollar i luften samtidigt enligt min erfarenhet, det är komplext och du behöver ha en hög grad av inlärningsförmåga då man oftast ska göra allt från att hålla koll på kalendrar, boka resor, förbereda och framställa presentationsmaterial, planera chefens tid, sammanställa och analysera material till rapporter m.m. Det är en väldigt komplex roll med högt och lågt i arbetsuppgifter och kräver oftast utbildning också.
På den tiden jag var i den branschen krävdes det oftast en fil.kand i t.ex. ekonomi eller annat lämpligt för att komma ifråga som VD-assistent. Även VD-sekreterare kräver utbildning
 
Det är väl lite så att det där jobbet som man inte behöver ha någon utbildning för och som betalar bra är svårt att hitta. I de flesta fall behöver man kompromissa med något, arbetstider, pendlingsavstånd, sysslor som inte är så himla roliga.

Det viktiga tror jag är att börja någonstans, steg ett är att ta vilket jobb som helst och sen prova sig fram i vad som funkar och inte funkar. Jag hatar tex att jobba 8-17, spelar ingen roll hur kul jobbet är, jag känner mig fångad i en bur av tid. Att jobba oregelbundet med kompledigt gör att jag kan trivas med livet.

Och om man trivs med livet så blir det väldigt mycket lättare att hitta lösningar på problem, och se möjligheterna man har istället för det som hindrar. Även om pengar så klart gör allting lättare, så behöver det inte alltid vara enda lösningen.
Ja, jag tänker att för bra betalda arbeten så betalar man själv oftast något för det.
Studier är ofta den lättaste vägen till roliga och bättre betalda arbeten, annars betalar man ofta med sin hälsa med tunga,slitiga och/eller riskfyllda arbeten, skiftarbeten eller med sin tid och pendlar eller osäkra projekanställningar.

Det är helt enkelt ont om enkla men ändå stimulerande arbeten som samtidigt är välbetalda och utan krav på tidigare erfarenhet.
Vad kan man kompromissa med? I mitt fall är det förutom studier, kontorstider. Det jobbet jag vill göra finns liksom bara på kontorstider så jag får leva med fem dagar mellan sovmorgonar...
 
Ja, jag tänker att för bra betalda arbeten så betalar man själv oftast något för det.
Studier är ofta den lättaste vägen till roliga och bättre betalda arbeten, annars betalar man ofta med sin hälsa med tunga,slitiga och/eller riskfyllda arbeten, skiftarbeten eller med sin tid och pendlar eller osäkra projekanställningar.

Det är helt enkelt ont om enkla men ändå stimulerande arbeten som samtidigt är välbetalda och utan krav på tidigare erfarenhet.
Vad kan man kompromissa med? I mitt fall är det förutom studier, kontorstider. Det jobbet jag vill göra finns liksom bara på kontorstider så jag får leva med fem dagar mellan sovmorgonar...

Vilken toppenbeskrivning :)

Jag brukar förklara för folk att jag tjänar bra för jag har ett hyfsat farlig jobb (kemikalier, maskiner, höga temperaturer och tryck), jobbar ensam, jobbar när andra är lediga (nätter, kvällar, helger, julaftnar, nyår, midsommar etc) samt att jag då såklart även utbildat mig även om utbildningstiden är kort jämfört med de flesta akademikeryrken.
 
Som VD-sekreterare behöver man även egenskaper som TS uppgivit att hon inte har, som bra minne och att vara social och aldrig/ytterst sällan behöva vara borta från jobbet. Och dessutom vara tillgänglig konstant. För en del innebär det också resor i jobbet. Och att vara en självständig problemlösare som kan hålla många bollar i luften (för att använda en kliché) och absolut inte lamslås av fobier. Ett exempel, vaccin, och regelbundna hälsoundersökningar med blodprov är ett absolut måste.

Jag skulle spalta upp andra krav än lön, Flyttbarhet, lämplighet, social och personlig kompetens, eventuell utbildning och i andra spalten undersöka vilka jobb som uppfyller lönekraven. Admin brukar i allmänhet inte vara bland de bäst betalda jobben om man inte har tur och fyller en specifik roll imo. Sedan krävs det ett bra CV och bra referenser för att gå vidare om man kallas till intervju. Att sälja in sig själv är a och o. AG vill ha positiva, självgående och ansvarsfulla anställda.

Tyvärr är det nog så för att hitta ett så relativt välbetalt jobb utan meriter och utbildning behövs ofta personliga kontakter, vara nära vän med AG, alt släkt/familj.
 
Jag vet en del bemanningsanställda inom viss industri som får ihop en bra lön, men då har dom en otrygg anställning, ofta tungt, stressigt och slitsamt, så dom där extra tusenlapparna är värdelösa om man ändå inte orkar ha häst efter jobbet. Visst är det skönt om man får ut lite högre lön, men det viktiga är ändå att ha låga utgifter och ett arbete man trivs med och har ork kvar efter en arbetsdag.
 
Som bemanningsanställd inom viss industri får man ihop en bra lön, men då har man en otrygg anställning, ofta tungt, stressigt och slitsamt, så dom där extra tusenlapparna är värdelösa om man ändå inte orkar ha häst efter jobbet. Visst är det skönt om man får ut lite högre lön, men det viktiga är ändå att ha låga utgifter och ett arbete man trivs med och har ork kvar efter en arbetsdag.

De bemanningsanställda vi hade hos en av mina tidigare arbetsgivare hade fler tusenlappar lägre lön än oss som var fastanställda. Dessutom samma krav på utbildning från vår arbetsgivares sida.
 
Jag vet en del bemanningsanställda inom viss industri som får ihop en bra lön, men då har dom en otrygg anställning, ofta tungt, stressigt och slitsamt, så dom där extra tusenlapparna är värdelösa om man ändå inte orkar ha häst efter jobbet. Visst är det skönt om man får ut lite högre lön, men det viktiga är ändå att ha låga utgifter och ett arbete man trivs med och har ork kvar efter en arbetsdag.
Är själv bemanningsbransanställd sedan över 4 år, har varit på samma industri hela tiden och den anställning har inte varit mer osäker än andra anställningar jag haft.
Lönen ligger på en medellön av vad andra som gör samma sak tjänar så ingångslön är högre än om jag hade börjat som anställd av företaget. Nya avtalet som facken förhandlade fram förra veckan har med just medellönen.
Inte är det tyngre att vara bemanningsanställd än anställd av företaget, vi roterar på samma balanser oavsett vem som betalar lönen.
 
Måste du uttrycka dig så otrevligt jämt? Allt du påstår är dessutom inte sant.
Tycker inte det va otrevligt uttryckt, snarare realistiskt. Alltså i dagens läge med krav på utbildning på enklaste städjobb är det inte rimliga önskemål du har. Jag har en liknande bakgrund, med mycket sjukdom och självklart skall vi också ha drömmar men vi får nog se det lite realistiskt.
 
Min exman har först nu börjat få ut över 25', efter 4,5 års studier och nästan 5 år i yrket (dock med avbrott för föräldraledighet). Han har precis gått om mig i lön, som förvisso pluggat ett par år på universitetet men studierna var inget krav för mitt jobb. Jag har dock jobbat 3-skift fram till i höstas, i ett riskfyllt yrke samt tagit på mig extra uppgifter utöver min ordinarie tjänst vilket gett ett hyfsat lönepåslag. Mao tror jag det kommer bli väldigt svårt att hitta ett sånt jobb som du tänker dig, med de begränsningar du har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 630
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 936
Senast: Mabuse
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 329
Senast: Gunnar
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
743
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp