Jobbigt med EMS/Kolik/luftvägproblem

alexvb

Trådstartare
Igen en tråd av mig (hoppas att ni lyckas att läsa min dåligt svenska)

Jag behöver lite creativ råd, för just nu bli jag galen när jag fundera hur jag ska hantera skötsel av hästar med mat och utevistelse.

Mina hästar:
Nordsvensktravare, känsligt mage, få lätt kolik av vetehalm och med stress och när hon inte har något att tugga på och och (16 år)

Nordsvensk bruks. För tjock. Lite problem med damn.(17 år)

Shettis, för tjock. lite problem med damn (omkr 17 år... ingen vet)

Shettis som kommer precis fråm kliniken helsingborg pga allvärdigt sjukdom. Mistänkt EMS. Skulle vara bäst till honom med bara fattigt mat och bara lite lite bete (eller ingen bete) Har inte alla resultaten av blod (EMS och cusshing prov, leverbiop) men han mår iaf tydligt bättre sen han står i stallet mycket pga sin sjukdom. (fick också fång av medicin pga luftvägproblem, som är borta nu) Han är 7 år

Jag frågade en analys av hösilage pga det är damnfri, men jag förstår inte så mycket av detta (finns det någon sidan som ge lite info om detta?) Men jag tror nog att socker är för högt (resultat 97, medel 74... jag vet inte vad man menar med resultat och medel?)
Jag vet inte hur det är med hö (och då har jag även en damnproblem)

Det går kanske att köpa fattigt hö/hösilage hos en företag, men de kör bara stor mängden hit och jag har ingen låda eller betong/grus för att lagra de. Bara en kanska lite hölåda med smal dör och steg. Jag har ingen traktor heller eller annar material (ingen gård, bara en vanligt hus med hage backom och ligghall)

Innan fick de obegränsad halm och begränsad hö men var travara få kolik av halmen ibland och det finns oft damn i halmen. Hö har antagligen för mycket socker och damn...

sen är min andra problem... hur måsta jag göra med min shettis. Han får inte går i hagen hela dagar, men jag har ingen paddock. Hagen är inte min heller och han behöver en ligghall pga dåligt päls (sommereczem) Och då har vi ju också problemet med höet-

Just nu bli jag galen, när jag försöker att hitta en lösning hur jag ska hantera allt.... går bara omkring i cirklar och kan inte tänka klart, tror jag

En problem till är financielt. Jag har haft 3 hästar sjuk, v.a. två fick åka till kliniken. Blev väldigt dyrrt allihop.

:eek::confused::confused::crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 945
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp