Ytterligare en häst har försvunnit

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

*kl*
Finns det ingen "svart marknad" på kött i sverige?
Som vissa resturanger köper smuggel sprit/öl, borde de väl kunna köpa kött?

Ingen beskyllning, en undran o fundering :idea::angel:
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Att fusk förekommer är inget jag förnekar eller försvarar, jag har sett en del genom åren, men skall man kasta ur sig anklagelser skall man ha ngt att komma med.
pl
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men har man ett eget slakteri så är det väl inte så svårt att slakta en häst utan pass.?

Nu har jag aldrig ägt ett slakteri eller ens varit i ett, men om jag tänker ett fruktansvärt steg längre så är det väl ingen som vet exakt hur mycket kött som kommer av en häst.

Slaktaren kanske ljuger där med och när dom slaktat en häst MED giltigt pass så får dom ett visst antal kilo, MEN sen har dom den andra hästen, kanske med livstidskarens i kroppen, utan papper och då tar dom och lägger till av den hästens kött till den första.

Vips så får dom ett högre antal kilo och således mera pengar.

Så kan dom ju hålla på och splitta den hästens kilo mellan olika andra hästar som har giltiga pass.

På så vis märks det ju inte, och helt plötsligt så florerar ju karenshästars kött i korvarna. Fy farao!

Naturligtvis går det inte till så på seriösa slakterier, men det verkar ju som om det finns oseriösa också!

Vem vet hur de gör!?

Kan väl slakta o äta själv? *funderar vidare*
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Ibland uppdagas det, ibland inte. I senaste Land Lantbruk var det en artilel om fusk med kött på ett slakteri tex.

Så det finns fuskare då i alla fall, trots att det sades att SJV hade "stenkoll"!

Jag tror det är helt stört omöjligt att komma åt fuskare, om man vill fuska så går det ju alltid att komma på lösningar.

Förjäkligt är vad det är.

Hade det gällt någon av mina hästar hade jag nog blivit helt galen!
Nu skulle det inte kunna ske, för jag har mina kvar tills den dagen då det ska ta slut, men ändå, jag kan sätta mig in i hur illa det skulle kännas.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Jo det finns en svart marknad för kött. Stulet svartslaktat eller felmärkt.
PL
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men nu är det fortvarande ingen som vet om hästen är slaktad eller om den nya ägaren helt enkelt anser den gamla vara förbannat jobbig.
PL
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men nu är det fortvarande ingen som vet om hästen är slaktad eller om den nya ägaren helt enkelt anser den gamla vara förbannat jobbig.
PL

*Instämmer*
Hra ja köpt en häst o sen blev anklagad o ifrågasatt (oskyldigt då i mitt fall, i omtalat fall har ja ingen aning eftersom jag inte är insatt) skulle ja förmodligen på ren ilska vägra "bevisa" att hästen är vid liv o mår fint! :devil:
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

hej jag håller med dig, jag har trot på folk hela mitt liv har sålt hästar som hamnat rättoch fel men jag börjar bli tveksam nu när jag ser deta in lägg, fast jag är träne av trav hästar, då dom gjort rätt för sig börjar jag tvecka, att sälja dom vidare fast dom är hanter mycket fina hästar, jag älskar mina hästar, jag kan ge bort dom öm dom hamnar rätt men min skunskap är att folk gör på deta viss, förjävligt, tyvär är det så att 80 proccnt av häst folk och mäniskor ej är normala, mvh tuija:crazy:
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Nu är det ju som så att jag läste på Norra Skåne (tidningen) att där är ytterligare en häst försvunnen, där Veronica sökte en sällskapshäst och hon fick överta en liten ponny som också är borta:confused:
Man börjar undra hur många Veronica hunnit lura???
Och är det frågan om svart slakt:confused:
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Jag tycker det är märkligt att den nya ägaren inte kan svara säljaren. När jag har sålt/köpt hästar har jag alltid hört av mig efter en tid för att höra hur det går eller hört av mig till säljaren när vi har köpt av samma anledning. Som säljare känner jag ett ansvar både för hästen jag sålt men också för människorna som köpt min häst att de är nöjda med sitt köp och trivs med sin häst. Detta är jag särskilt noga med sedan vi blivit lurade av en som sålde en fullkomligt galen ponny utan att tala om det för oss. När vi påpekade detta när han började visa sitt rätta jag förnekade säljarna att han visat denna sida tidigare. Att bli så lurad vill vi inte att någon ska känna sig när de köpt häst av oss i alla fall och därför hör jag alltid av mig efter någon månad för att höra hur de mår. Om mina köpare inte svarat eller sagt att jag inte får komma och hälsa på min fd häst hade jag tyckt det var väldigt misstänksamt.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Och Veronica L kan välja en person, journalist eller hästägare el någon annan, att följa med och titta på Ametist och ta några bilder så är hela historien ur världen. Det här kan ju inte på något sätt gynna hennes företag så varför väljer hon att inte träda fram!? Självklart blir man misstänksam. Och ja, det är skrämmande med alla personer som tycker att det är ok att lura till sig en häst på falska premisser och en vecka senare är hästen borta! OM det nu är så, förstås!
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

*kl*

Jag kanske är lite naiv, men hur är det egentligen med ett gåvobrev som det var med Ametist, är inte det giltigt?

//trams
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Det är ju inte det saken handlar om.

Även om du och jag tycker det är helt fel så hjälper ju inte det så länge det finns hästköpare som tänker annorlunda. Jag tycker det är naivt att alltid lita på folk. Tyvärr.

man kan ju lämna ut en häst på foder om man vill undvika sånt här.

Instämmer till fullo.:bow:

Jag kan bara tillägga att jag ALDRIG tycker det är OK att lura och invagga folk i falsk tro - vad det än gäller!
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Måste säga att jag verkligen förvånas storligen över att så pass många verkar tycka att det är helt ok att under falska anspelningar köpa/få en häst för att sedan genast åka till slakteriet med den.

Även om detta nu inte är så i just det aktuella fallet förhoppningsvis!!

Att så många tycker att den förre ägaren får skylla sig själv och att det inte är en "big deal" att en ny ägare direkt slaktar en nyinköpt sällskapshäst!

Naturligtvis undantaget om hästen är så pass dålig att den inte kan/bör/ska fortsätta leva.

Måste verkligen säga att vissa inlägg i båden denna tråd och de andra som skapats i samma ämne fått mig att ta en funderare över mitt eget omdöme, vissa användare har jag bedömt som mycket hyggligt folk, men nu börjar jag undra vad det är för hjärtlösa typer som sitter bakom skärmarna.

Helt klart så hade det vart annat ljud i skällan om detta hade hänt en av de själva. Då hade uppbackningen vart massiv och beteendet avskyvärt av den oärlige köparen/gåvotagaren.

Men nu, när det är en för alla okänd människa det handlar om, då är det helt plötsligt dennes eget fel att den häst den ger bort i förtroende körs raka spåret till ett mindre nogräknat slakteri.

Nu inte sagt att detta har hänt, men det är ju vad original TS misstänker och många svarar ju utefter det.

Faktum är att en del svar gör mig spyfärdig!

Det behövs ingen vidare diskussion av detta OT från min sida, det är bara så jag känner och jag kommer inte att diskutera det vidare!

De som tar åt sig får göra det, ingen nämnd ingen glömd som man brukar säga.

Till de fd hästägarna: Hoppas ni får träffa hästarna igen!

:bow::bow: Skönt att se att någon för en saklig dikussion. Man behöver inte vara så snabbtänkt för att fatta vad som hänt med hästarna. Det var inte många år sedan det var allmän kännedom att en häst borde kosta minst 10 000 vid försäljning i annat fall riskerade de gamla ägarna att deras fd pållar hamnade på slakttransport till Italien. Är detta redan glömt? Jag har åtskilliga gånger varnat sådana som vill skänka bort sin häst för detta. Det har länge funnits sk bulvaner i form av unga tjejer som kommer och tittar på hästen och diktar upp en gullig historia om vad de ska ha hästen till och sedan säljs de vidare. Man kan tjäna stora pengar på det. De fraktas levande (ibästa fall eller snarare tyvärr) genom ett hett Europa för då håller köttet bättre än om de slaktas innan transporten(en del har självdött under resan men lite svinn är tydligen OK). Det äts mer hästkött neråt kontinenten medan vi i Sverige inte är så förtjusta i det, därav den livliga handeln. Ett sorgligt och plågsamt slut för våra älskade djur när de inte längre håller måttet för tävling och/eller blivit gamla.:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Så här långt är vi numera tre personer som råkat ut för samma öde......men det är klart vi är ju dumma och den som tar emot våra hästar helt utan skuld både moraliskt, etiskt och juridiskt.

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080708/NYHETER/614351122

Med vänlig hälsning

PJOK

:oHoppas inte du tag det så! Jag såg att mitt inlägg lät vasst nu i efterhand. Snarare är det väl bra på sätt och vis att man är godtrogen och vill sin häst väl det tyder på att man är en god själ för egen del.

Mitt inlägg riktade sig snarare till de syniska inlägg i denna tråd som menar på att det är OK för den nya ägaren att slakta direkt om man vill det oberoende vad man utgett sig att göra med hästen man fått eller betalat en liten penning för. Ofta kan jag tänka mig att den gamle ägaren vill visa välvilja och därför inte ta så stora pengar för pållen som av någon anledning kanske inte är i bruksskick, så heder åt ursprungstänket hos dessa gamla ägare.

Tyvärr finns dessa tvivelaktiga och vinstintresserade personer ibland närmare än vad man vill tro. Mitt inlägg var inte menat att gjuta salt i såren hos Er som blivit drabbade och jag kan tänka mig in i den vånda som ni befinner Er i innan man vet vad som hänt med djuren. Hoppas det ger beredskap inför liknande affärer (och information till så många som möjligt kan kanske i förlängningen få bort denna typ av oseriösa köpare). Money talks!:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Tycker det är rent ut sagt förjävligt att folk ska lägga sig i så mycket. Har man sålt så har man. Man kollar upp innan OM man är petig vart hästen hamnar nånstans.
Och försvunnen:confused::confused::confused: En häst som är såld är väl inte försvunnen. Tror förresten inte hon köpt en häst för 3000 kr för att slakta heller. Inte i sverige åtminstone. Man får ju inte ens 3000 för en häst i slakt idag....

Nej de är därför jag slaktar mina hästar hellre än säljer dom billigt om de är nått med dom och jag fick nästan 4000kr för mitt fullblod.
De finns alldeles för mkt hästahandlaridioter som rör sig runt. Se idioten på TV på Aschberg!:mad:
Men en en såld häst är såld och förra äg kan inte stoppa än att göra nått åt de om man inte låter bli att skriva över ägbyte.:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (Kristianstadbladet) Ametist är en av en handfull hästar som Veronica Larsson på Knorre-vången AB tagit över och som därefter spårlöst...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 390
Senast: Skogstroll
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Veronica Larsson och Knorrevångens slakteri AB är polisanmälda. Rubriceringen är dock oklar beroende på om Veronica Larsson kan...
Svar
0
· Visningar
4 392
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Det finns fler personer som skänkt hästar till Veronica Larsson som sitter med i styrelsen för Knorrevångens slakteri...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 735
Senast: Lillfi
·
  • Artikel
Hästnyheter (KB) På Fjärens Ridcenter utanför Hjärsås har man sedan i våras uthyrning av hästar. Ett framgångsrikt koncept och redan nu står folk i...
Svar
0
· Visningar
1 214
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp