Bukefalos 28 år!

Jogmark blev utsatt för telefonhot

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Vi vet alla vad häst är för något - men är det inte hög tid att vi hästmänniskor tar oss en titt på hur vi tänker och agerar. Moralen är på sina håll bedrövlig - vilket i sig inte är brottsligt - men de som då enligt min uppfattaning har en "låt gå - skyll dig själv" mentalitet hjälper till att tillåta att hästar far illa och att bedragare kan fortsätta sin verksamhet. ?

Pjok kommer att vara tyst på buke - och byter arena. Tyst helt o hållet kommer Pjok aldrig någonsin att bli - oavsett hur många hot som uttalas...:mad:

Jösses!
Hur gör du dina vinklingar?

Fortfarande har ingen skrivit att den som tog emot hästen har agerat moraliskt riktigt om det är så att hästen gått till slakt.

En häst som slaktas i Sverige far inte illa, om det sker efter de regler som ska följas. Värre om hästen blir vandringspokal fast den inte är fräsch.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Men det är väl det som är det osäkra, är hästen slaktad eller såld vidare...
Det lär nog visa sig efter all uppmärksamhet detta har fått.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jösses!
Hur gör du dina vinklingar?

Fortfarande har ingen skrivit att den som tog emot hästen har agerat moraliskt riktigt om det är så att hästen gått till slakt.

En häst som slaktas i Sverige far inte illa, om det sker efter de regler som ska följas. Värre om hästen blir vandringspokal fast den inte är fräsch.

Men det är ju det som är problemet, att slakeriet verkar inte vara mkt för att följa regler, med tanke på hästarnas hållning i stallet, och att hästen INTE skullle gått till slakt, tror du på det själv eller???
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

osv....

Det har fortfarande inte med själva slakteriet att göra.

Jo det har det... stallet används av slakeriets ägare för att just förvara djur i väntan på slakt i slakteriet... det kallar jag för att ha att göra med slakteriet...
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Vad en individ tror är inte relevant i frågan. Ingen av oss här sitter inne med alla fakta.

/Migo
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Men det är ju det som är problemet, att slakeriet verkar inte vara mkt för att följa regler, med tanke på hästarnas hållning i stallet, och att hästen INTE skullle gått till slakt, tror du på det själv eller???

Missförhållanden som framkommit vid uppstallning före slakt ser jag som mer allvarligt än själva slakten.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Vad en individ tror är inte relevant i frågan. Ingen av oss här sitter inne med alla fakta.

/Migo

jo detta är ett diskussionsforum, ifall du inte visste det , vilket betyder att olika individer får både tro och tycka till om olika saker...
Ingen sitter inne med alla fakta, vi kan bara bilda oss en uppfattning utifrån det materiel som finns tillhanda och dess fakta som framkommit..
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jodå, man kan både tro och tycka. Dock är det alltid långt ifrån vad som reglerna säger, eller det juridiska. Moral och etik har sällan gått hand i hand med det juridiska, det har många fått erfara. Därför bör man som hästägare, sätta sig in i de juridiska regler som kommer att gälla och inte vad vår moral och våra känslor säger. Det är tyvärr den bistra sanningen.

För att återknyta till tråden, så är det lågt att komma med hot på telefonen. Men det är precis lika lågt att vräka ur sig saker som man bara spekulerar i, just nu står det ett ett i mina ögon. Jag tar alltså inte parti för någon part, och tycker att bägge uppför sig väldigt illa i mångt och mycket måste jag säga.

Man behandlar folk på det sätt man själv skulle vilja bli behandlad, där ingår inte hot och lösa spekulationer. Hamnar man i en oönskad sits, får man lov att tänka ut vad som kan bli den rätta vägen. Det här är inte den rätta vägen, och kommer inte att lösa något alls.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jodå, man kan både tro och tycka. Dock är det alltid långt ifrån vad som reglerna säger, eller det juridiska. Moral och etik har sällan gått hand i hand med det juridiska, det har många fått erfara. Därför bör man som hästägare, sätta sig in i de juridiska regler som kommer att gälla och inte vad vår moral och våra känslor säger. Det är tyvärr den bistra sanningen.

För att återknyta till tråden, så är det lågt att komma med hot på telefonen. Men det är precis lika lågt att vräka ur sig saker som man bara spekulerar i, just nu står det ett ett i mina ögon. Jag tar alltså inte parti för någon part, och tycker att bägge uppför sig väldigt illa i mångt och mycket måste jag säga.

Man behandlar folk på det sätt man själv skulle vilja bli behandlad, där ingår inte hot och lösa spekulationer. Hamnar man i en oönskad sits, får man lov att tänka ut vad som kan bli den rätta vägen. Det här är inte den rätta vägen, och kommer inte att lösa något alls.

Nu hänger jag inte med.. ett ett?? Det här är väl ingen fotbollsmatch heller??
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Man får anta att vi har två parter här, den ena som söker och den andra som anser att den förra hästägaren inte ska fortsätta med det. Sätten man kontrar på, då står det ett ett till bägge.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Man får anta att vi har två parter här, den ena som söker och den andra som anser att den förra hästägaren inte ska fortsätta med det. Sätten man kontrar på, då står det ett ett till bägge.

jaha, men då tycker jag nog det står 3-1 om man tittar på antalet inlägg för och emot...
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Nej det står ett ett, både förra och nuvarande ägaren har inte betett sig på ett trevligt sätt.
Vem som ringer och hota återstår väl att höra, man antar att någon utredning görs.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Nej det står ett ett, både förra och nuvarande ägaren har inte betett sig på ett trevligt sätt.
Vem som ringer och hota återstår väl att höra, man antar att någon utredning görs.
Men du måste ha nån info som jag inte har ... jag har inte läst någonstans att fd ägaren skulle ha hotat eller övht betett sig dåligt...kan du länka till något info som antyder det?
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Men det har jag inte antytt, vem som har gjort det återstår väl att höra då man förmodar att någon utredning har påbörjats. Snälla du, läs vad som skrivs så slipper sådana tråkiga missförstånd uppstå.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Men det har jag inte antytt, vem som har gjort det återstår väl att höra då man förmodar att någon utredning har påbörjats. Snälla du, läs vad som skrivs så slipper sådana tråkiga missförstånd uppstå.

Vad för missförstånd pratar du om? Jag har läst samtliga artiklar som handlar om detta och jag har inte missförstått något...
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

*SUCK*

Läs vad jag har skrivit, JAG HAR INTE ANTYTT NÅGOT, bara konstaterat att.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

*SUCK*

Läs vad jag har skrivit, JAG HAR INTE ANTYTT NÅGOT, bara konstaterat att.

jag har läst vad du skrivit men du skriver väligt "luddigt" och du antyder att fd ägaren skulle betett sig dålig, då vill jag veta på vilket sätt ? DU SKRIVER JU DET INNANTILL! Bara för att man vill förvissa sig om att hästen mår bra, är det att bete sig dåligt tycker du? Och sen har ju hon upprättat ett kontrakt som uppenbarligen brutits, självklart för att denna situation inte skulle kunnat uppstå...men tyvärr gjort ändå, sen vad menar du för utredning? Polisutredning? I så fall lägger dom säker ner den, för polisen har inte mkt resurser att lägga på ett sånt här fall...
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Javisst har nya ägaren betett sig dåligt, hade man visat hästen på en gång så hade detta inte uppstått. Gamla ägaren har också betett sig illa, har man överlåtit en häst så har man frånsagt sig ansvaret och kan därmed inte bestämma juridiskt sätt även om åsikten ligger annorlunda moraliskt i dennes ögon.

Kort sagt, denna situation hade inte behövt uppstå.

Bara för att man vill förvissa sig om att hästen mår bra, är det att bete sig dåligt tycker du? Och sen har ju hon upprättat ett kontrakt som uppenbarligen brutits, självklart för att denna situation inte skulle kunnat uppstå.

Det är som sagt inget man har rätt att kräva juridiskt, trots upprättade avtal även om man moraliskt kan tycka så. Här har du just att moral/etik går inte hand i hand med juridiken.
Som hästägare bör man fundera ordentligt först, här hade te x ett kontrakt på livstidsfoder varit mer lämpligt, eftersom gamla ägaren vill ha mer kontroll än va denne har rätt att förfoga över.

Att det finns en marknad för hästskojare, ja det beror på naiva hästägare. Så länge dessa finns, kommer denna typ av marknad att existera vare sig man vill eller inte och helt lagligt.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Javisst har nya ägaren betett sig dåligt, hade man visat hästen på en gång så hade detta inte uppstått. Gamla ägaren har också betett sig illa, har man överlåtit en häst så har man frånsagt sig ansvaret och kan därmed inte bestämma juridiskt sätt även om åsikten ligger annorlunda moraliskt i dennes ögon.

Kort sagt, denna situation hade inte behövt uppstå.



Det är som sagt inget man har rätt att kräva juridiskt, trots upprättade avtal även om man moraliskt kan tycka så. Här har du just att moral/etik går inte hand i hand med juridiken.
Som hästägare bör man fundera ordentligt först, här hade te x ett kontrakt på livstidsfoder varit mer lämpligt, eftersom gamla ägaren vill ha mer kontroll än va denne har rätt att förfoga över.

Att det finns en marknad för hästskojare, ja det beror på naiva hästägare. Så länge dessa finns, kommer denna typ av marknad att existera vare sig man vill eller inte och helt lagligt.

Att överlåta en häst är inte att bete sig illa enl min uppfattning.
Ett avtal är visst juridiskt bindande, allt annat är kontraktsbrott.
Har man skrivit på så har man.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) I april dömdes ett stall som tillhör Knorrevången AB:s slakteri ut. En tid senare polisanmäler en förbipasserande att det står...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 434
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Veronica Larsson och Knorrevångens slakteri AB är polisanmälda. Rubriceringen är dock oklar beroende på om Veronica Larsson kan...
Svar
0
· Visningar
4 395
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Det är inte bara hästen Ametist som försvunnit efter det att Veronica Larsson tagit över äganderätten. När en debatt drog igång på...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 755
Senast: Immer
·
  • Artikel
Hästnyheter (KB) På Fjärens Ridcenter utanför Hjärsås har man sedan i våras uthyrning av hästar. Ett framgångsrikt koncept och redan nu står folk i...
Svar
0
· Visningar
1 218
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp