Ytterligare en häst har försvunnit

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Vaddå försvunnit? Hon har ju köpt hästen. Vad hon sen gör med den är ju faktiskt hennes ensak.

Oavsett hur det är ang den andra hästen så har hon betalt för denna och har tydligen köpekontrakt.

Inte fasen kan förra ägarna till mina hästar lägga sin i vad jag gör med dem.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Fast problemet vad jag har förstått är väl att iaf. Ametist hade blivit behandlad med medecin som gjorde att den aldrig fick gå till slakt.
Samt att det stod i kontraktet att förra ägaren skulle kontaktas innan hästen såldes vidare eller slaktades
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Vad är det som säger att Ametist gått till slakt? Han kanske har sålts vidare? Eller så är det som ägaren säger: han går i en hage och äter gräs och mår bra.

Immer
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Jag förstår inte problemet riktigt.... Säljer man en häst så får man ju ta reda på lite fakta omkring köparen innan man bestämmer sig att sälja. När köpet gått igenom så har man inget att säga till om när det gäller omsäljning etc. Att hänga ut en person innan man vet riktigt allt känns inte som en riktigt bra idé. Skillnad om hästen far illa på något vis och man har konkreta bevis. :bump:
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Ok, jag har inte läst på så mycket. Trodde det var för att de misstänkte att den hade blivit slaktad som det kom upp från början
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men denna Veronica borde verkligen ge sig till känna, och visa var hästarna lever och betar någonstans...
Annars är det väl läge att anmäla slakteriet till miljökontoret i kommunen för att kolla upp köttet som säljs därifrån som kan innehålla både det ena och andra preparaten.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men denna Veronica borde verkligen ge sig till känna, och visa var hästarna lever och betar någonstans...
Annars är det väl läge att anmäla slakteriet till miljökontoret i kommunen för att kolla upp köttet som säljs därifrån som kan innehålla både det ena och andra preparaten.

Man kan slakta utan att det blir mat av köttet. Sålt är sålt.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Man kan slakta utan att det blir mat av köttet. Sålt är sålt.

Tycker det är rent ut sagt förjävligt att folk ska lägga sig i så mycket. Har man sålt så har man. Man kollar upp innan OM man är petig vart hästen hamnar nånstans.
Och försvunnen:confused::confused::confused: En häst som är såld är väl inte försvunnen. Tror förresten inte hon köpt en häst för 3000 kr för att slakta heller. Inte i sverige åtminstone. Man får ju inte ens 3000 för en häst i slakt idag....
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Det är nog så att hästen hamnat på en slakttransport utomlands. I Sverige tar de inte emot hästar som saknar pass men utomlands .... Varning alla som ger bort eller säljer hästar under 10000:- För det är summan de får för slakthästar utomlands. Jag hörde talas om en tjej som tog med sin lilla dotter för att köpa hästar som hon sedan sålde vidare till slakt.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Måste säga att jag verkligen förvånas storligen över att så pass många verkar tycka att det är helt ok att under falska anspelningar köpa/få en häst för att sedan genast åka till slakteriet med den.

Även om detta nu inte är så i just det aktuella fallet förhoppningsvis!!

Att så många tycker att den förre ägaren får skylla sig själv och att det inte är en "big deal" att en ny ägare direkt slaktar en nyinköpt sällskapshäst!

Naturligtvis undantaget om hästen är så pass dålig att den inte kan/bör/ska fortsätta leva.

Måste verkligen säga att vissa inlägg i båden denna tråd och de andra som skapats i samma ämne fått mig att ta en funderare över mitt eget omdöme, vissa användare har jag bedömt som mycket hyggligt folk, men nu börjar jag undra vad det är för hjärtlösa typer som sitter bakom skärmarna.

Helt klart så hade det vart annat ljud i skällan om detta hade hänt en av de själva. Då hade uppbackningen vart massiv och beteendet avskyvärt av den oärlige köparen/gåvotagaren.

Men nu, när det är en för alla okänd människa det handlar om, då är det helt plötsligt dennes eget fel att den häst den ger bort i förtroende körs raka spåret till ett mindre nogräknat slakteri.

Nu inte sagt att detta har hänt, men det är ju vad original TS misstänker och många svarar ju utefter det.

Faktum är att en del svar gör mig spyfärdig!

Det behövs ingen vidare diskussion av detta OT från min sida, det är bara så jag känner och jag kommer inte att diskutera det vidare!

De som tar åt sig får göra det, ingen nämnd ingen glömd som man brukar säga.

Till de fd hästägarna: Hoppas ni får träffa hästarna igen!
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Tycker det är rent ut sagt förjävligt att folk ska lägga sig i så mycket. Har man sålt så har man.

Men det är INTE ok att ljuga till sig en häst!

Att låtsas att man ska ha den som promenadhäst och ge den ett gott liv, MEN i stället köra den raka spåret till ett slakteri!

Är man ärlig med det från början så kan fd ägaren välja att inte ge hästen till personen som tänkt att slakta!

Herre jösses, det måste väl varenda människa hålla med om!? :eek:

Fast att vissa har svårt hålla sig till sanningen och helt avsaknar skam i kroppen, det får man visst räkna med i dagens Häst-Sverige! :angel:
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Måste säga att jag verkligen förvånas storligen över att så pass många verkar tycka att det är helt ok att under falska anspelningar köpa/få en häst för att sedan genast åka till slakteriet med den.

Det är ju inte det saken handlar om.

Även om du och jag tycker det är helt fel så hjälper ju inte det så länge det finns hästköpare som tänker annorlunda. Jag tycker det är naivt att alltid lita på folk. Tyvärr.

man kan ju lämna ut en häst på foder om man vill undvika sånt här.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Det är nog så att hästen hamnat på en slakttransport utomlands. I Sverige tar de inte emot hästar som saknar pass men utomlands ....

Men har man ett eget slakteri så är det väl inte så svårt att slakta en häst utan pass.?

Nu har jag aldrig ägt ett slakteri eller ens varit i ett, men om jag tänker ett fruktansvärt steg längre så är det väl ingen som vet exakt hur mycket kött som kommer av en häst.

Slaktaren kanske ljuger där med och när dom slaktat en häst MED giltigt pass så får dom ett visst antal kilo, MEN sen har dom den andra hästen, kanske med livstidskarens i kroppen, utan papper och då tar dom och lägger till av den hästens kött till den första.

Vips så får dom ett högre antal kilo och således mera pengar.

Så kan dom ju hålla på och splitta den hästens kilo mellan olika andra hästar som har giltiga pass.

På så vis märks det ju inte, och helt plötsligt så florerar ju karenshästars kött i korvarna. Fy farao!

Naturligtvis går det inte till så på seriösa slakterier, men det verkar ju som om det finns oseriösa också!

Vem vet hur de gör!?
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men då måste de andra leverantörerna betalas för dessa kilon o vips försvinner vinsten med förfarandet, SJV har stenkoll på kilon o utbetalningar vid sina revisioner.
"Ven vet hur de gör" skriver du, tydligen inte du även om det är lätt att kasta ur sig beskyllningar.
PL
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men då måste de andra leverantörerna betalas för dessa kilon o vips försvinner vinsten med förfarandet, SJV har stenkoll på kilon o utbetalningar vid sina revisioner.
PL

Vilka andra leverantörer?

Du menar de som ägde den hästen med giltigt pass tex?

Tänk om det är samma ägare på den då?
Då är ju hela vinsten i alla fall i samma ficka.
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

"Ven vet hur de gör" skriver du, tydligen inte du även om det är lätt att kasta ur sig beskyllningar.
PL

Beskyllningar?

Snarare spekulationer om hur det skulle kunna gå till om det är ett oärligt slakteri.

Varför är du så ivrig att försvara detta beteende?

Tycker du verkligen att det är helt ok att lura till sig en häst och sedan direkt slakta den för egen vinnings skull?

Jag har ingenstans skrivit att det har gått till på detta vis i det aktuella fallet!
 
Sv: Ytterligare en häst har försvunnit

Men då måste de andra leverantörerna betalas för dessa kilon o vips försvinner vinsten med förfarandet, SJV har stenkoll på kilon o utbetalningar vid sina revisioner.
"Ven vet hur de gör" skriver du, tydligen inte du även om det är lätt att kasta ur sig beskyllningar.
PL

Det skulle ju gå att genomföra om man vill. Köttet kan ju säljas vidare svart till restauranger tex. jag säger inte att det är så men vill man fuska så går det alltid.

Ibland uppdagas det, ibland inte. I senaste Land Lantbruk var det en artilel om fusk med kött tex.
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=36643
Så visst förekommer fusk med kött.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (Kristianstadbladet) Ametist är en av en handfull hästar som Veronica Larsson på Knorre-vången AB tagit över och som därefter spårlöst...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 390
Senast: Skogstroll
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Veronica Larsson och Knorrevångens slakteri AB är polisanmälda. Rubriceringen är dock oklar beroende på om Veronica Larsson kan...
Svar
0
· Visningar
4 392
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Det finns fler personer som skänkt hästar till Veronica Larsson som sitter med i styrelsen för Knorrevångens slakteri...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 735
Senast: Lillfi
·
  • Artikel
Hästnyheter (KB) På Fjärens Ridcenter utanför Hjärsås har man sedan i våras uthyrning av hästar. Ett framgångsrikt koncept och redan nu står folk i...
Svar
0
· Visningar
1 214
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp