Bukefalos 28 år!

JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Aha då förstår jag vad du gjorde.
Det är ju en viss skillnad på vad jag gör :)
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

nu nämnar du ju själv att DU ska läras upp. Så innan du ska lära hästen, ta lektioner själv, annars blir det kanske pannkaka...
Ska du lära dig hoppa tar du lektion, så naturligtvis bör man även ta lektion när man ska lära sig NH, vilken stil det nu handlar om...

Fast så himla oerfaren är jag faktiskt inte - har tränat en medryttarhäst, som var van och tränad mycket NH (enligt Parellis metoder om jag minns rätt), och det var nästan bara markarbete på den medryttarhästen eftersom det va en unghäst. När jag va medryttare på honom (ett par år sen) så tog ägaren även ut en NH- tränare som vi båda lärde oss mer av.
Den gubben är en sån där naturbegåvning och jag vill verkligen ta lektioner av t ex honom, det förstår jag absolut att man ska göra, men jag har så otroligt svårt att få till det bara... iaf regelbundet....

Men till saken - jag hade som sagt INTE sett det så som ni gör det! Jag har hela trott att Join up var något BRA för hästen/förhållandet mellan mig o den aktuella hästen och att jag har bråttom, som ni beskriver det, är för att jag är så förbannat IVRIG! :o Har fått barn o vart mammaledig över ett år och äntligen börjat med hästar litegrann igen och är liksom "eld o lågor" just nu. ;) Vill, vill, vill!
Och mitt mål är gott o enkelt att lära mig bli en mycket bättre hästmänniska, som hästarna förstår bättre och förhoppningsvis tycker bättre om, och verkligen inte att göra hästarna illa på något vis pga att jag vill, för min egen skull, ha några quick fixs! :crazy: Jag har blivit lite missförstådd i denna tråd - och själv missförstått vad en Join up egentligen innebär. Tack för att ni tydliggör för mig!! :bow: Jag vill bara lära mig. Och jag blir tokig på att inte få komma ut till hästarna varje/varannan dag! (hinenr inte pga jobb o litet barn)
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Har du något problem som måste rättas till snabbt? Om du inte har möjlighet till daglig kontakt, varför inte bara acceptera att det kommer ta lite längre tid att bygga upp den önskade relationen med hästen? Varför så bråttom???

Som jag beskrev ovan - enbart för att jag är så IVRIG! :o Ivrig att lära mig EQUUS och att kommunicera med hästar på ett för dom förståeligt sätt! Vill lära mig att på bästa möjliga sätt hantera och kommunicera med hästar och de verkar som jag missförstått MRs metoder som vänliga....

Och jag kan tillägga att den enda häst jag ÄGT var en nsv bruks (se min avatar) som var ganska ängslig, känslig och het och det uppstod en hel del mindre problem med henne så därav en av orsakerna till mitt intresse för NH....
 
Senast ändrad:
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Jag förstår din iver!
Jag har själv bara kunnat åka till min ena häst knappt en gång i månaden (inte uppstallat hemma för tillfället) och då blir man lätt överdrivet engagerat. MEN hästen känner inte tvingandes likadan ;)
Har fått hålla fingrarna i styr och bara tömkört ett kort pass plus gjort lite ledarskapsövning, och se där, hästapållen kommer ihåg allt plus äntligen har dem "Ovana" sakerna hamnat på plats och han fattar precis vad det går ut på. Och han är bara två :D
Så se det som en positiv grej att bara kunna träna 2 gånger i veckan exempelvis, då hinner hästen mälta och fatta vad du menar.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

*KL*

Jag undrar varför ni alla verkar så NEGATIVA mot Join up??? För mig har det iaf fungerat finfint och jag tycker inte att det är speciellt svårt. :confused: Det jag var osäker på var om jag skulle ge mig in i det med en väldigt ung häst... pga min oerfarenhet.

Därför att det är en VANSINNIGT stark handling! Det är inte något man ska göra "i förbifarten" utan ett sätt att hantera allvarliga problem.
Om det är motivering och samarbetsvilja du söker så finns det långt mjukare och trevligare metoder, som inte riskerar att ge otrevliga bieffekter, vilket man absolut kan få av en join up.

Att du säger att det inte är speciellt svårt får mig att fundera på om det verkligen är join ups du gjort. En join up kräver enormt mycket av människan i form av lyhördhet och timing.

Jag skulle INTE göra join up av slentrian, absolut inte på en unghäst och med så pass kort erfarenhet som du beskriver att du har.

/migo
som helt frångått MR hårda sk. NH
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Men varför skulle man inte kunna testa om man kan på en normal, tamhäst? tror knappast att en sådan häst skulle bli farlig på nåt sätt om man testar...

En "vanlig tamhäst" kan i allra högsta grad bli farlig. Eftersom det är så starkt maktmedel med joinup, så kan en häst mycket väl försvara sig.

Såg längre fram i tråden att du "tog ditt förnuft tillfånga";) Att bli så väldigt frälst av en enda person och dennes metoder tror jag är farligt. Sätt på de kritiska glasögonen och jämför MR, PP, EO mfl så kommer du se att inget av det handlar om magi, ingen av dem har alla svar och ALLIHOP har övat upp en otrolig förmåga att läsa hästar! För någon som har övat upp den "läsningen" så fungerar de flesta metoder. Det man behöver lära sig som elev är just att läsa, inte att utföra de mekaniska övningarna!

Att etablera ett bra förhållande med sin häst tar tid. Så enkelt är det. Det handlar om konsekvens, trygghet och respekt- från båda parter!

/Mvh Migo
klicker- och NHtränare sen många år tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Jag förstår din iver, känner likadant ibland. Man vill bara UPP och FRAMÅT :love:

Ja, hur som helst så skulle JAG råda dig att studera Parelli istället.
Dels har de ett väldigt bra studiematerial för oss människor, det är lätt att förstå och de belyser helatiden vad man ska tänka på så det inte blir fel.
De fokuserar väldigt mycket på att man lär sig att läsa hästen och förstå dess personlighet, hur den reagerar och varför.
När man förstått sig på de här personligheterna så får man lära sig att anpassa träningen efter detta så att man använder en metod som passar just den hästen bäst. (jämför att vissa människor lär sig bäst av att läsa nått, andra av att skriva det och åter andra av att höra det, i den bästa skolan borde var och en få lära sig på det sätt de passar bäst för)

Sedan, när man kan läsa sin häst och vet vad den behöver, så finns det en otroligt stor variation av "lekar"/markarbete man kan göra. Figurer att träna på, olika roliga sätt att använda leksaker som koner och hinder.
Förr trodde jag markarbete var typ longering 100 varv eller tömkörning 100 varv + kanske lite ut i skogen.
Nu skulle jag kunna träna min häst enbart från marken och vara lika lycklig och nöjd som om jag ridit varje gång.
Man får verktygen att träna sin häst från marken upp till avancerad nivå på ett sätt som hästen tycker är kul.
Det är också mycket fokus på att ta reda på vad som motiverar just den hästen, hur man gör träningen rolig och njutbar.
Min äldsta häst vill göra svåååra saker, aldrig upprepningar efter varann, det ska gå lååååångsamt men vara utmanande.
Mellanhästen kan upprepa mönster och blir lugn, avspänd men ändå engagerad av det, klarar inte alltför långa sträckor som longering varv på varv, då hetsar han upp sig (än så länge). För tråkiga mönster blir ha busig av ;)
Minstingen gillar att jogga varv på varv, vill ha lite mer upprepningar och att man tar det lite lagom lugnt.

När hästarna märker att man anpassar träningen efter deras signaler så blir de såååå samarbetsvilliga, erbjuder sig att lyda för pyttesignaler, testar villigt nya uppgifter. :love:

Med mellanhästen tränar vi nu samling i trav i form från marken, vilket går kanonbra! Sidvärtsrörelser kan vi också träna på utan att jag sitter där uppe och stör, han får bygga de här musklerna först och få in rörelsemönstret i kroppen medan jag lätt kan se och korrigera från marken så han gör rätt. Sedan blir det plättlätt uppsuttet.
PNH har verkligen öppnat upp markarbetes-världen för mig :bow:

(och nej, alla nh-kritiker, jag är inte rädd för att rida, det gör vi också i flygande fläng ibland och har kul och busar, samt faktiskt rider lite seriöst också. Vi råkar bara gilla att jobba från marken för det är så KUL! Dessutom gör det ju inget att man ser lite mer av sin snygga häst på det viset än uppsuttet..)

Mitt råd till dig är att släppa tanken på joinup om inte det är problem med att hästen är rädd för dig eller liknande.
Vet inte varför MR tycker att det är nått man bör göra då och då.. Eller säger han så? Tja, det vet jag inte.
Inom PNH får vi lära oss att om hästen ber om att få komma till en så är det det finaste som finns, och det ska man alltid uppmuntra. Så om man tex försöker ha hästen på en cirkel runt sig, och den bara vill komma in hela tiden, så ska man tillåta det, säga "hej, vad trevligt att du kom till mig! Så, nu är det dags att gå ut på cirkeln igen för vi var inte klara." Backa ut hästen mjukt på spåret igen och skicka runt den. På så vis kan man väl säga att vi uppmuntrar "joinup" om det är hästens förslag, men det kommer av sig själv och ä inget man behöver tvinga fram.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Milly är redan på gång med att ska studera Parelli :D

jag ska visa henne lite PLUS att hon har fått låna DVD med Parelli nu:banana:
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Som jag beskrev ovan - enbart för att jag är så IVRIG! :o Ivrig att lära mig EQUUS och att kommunicera med hästar på ett för dom förståeligt sätt! Vill lära mig att på bästa möjliga sätt hantera och kommunicera med hästar och de verkar som jag missförstått MRs metoder som vänliga....

Och jag kan tillägga att den enda häst jag ÄGT var en nsv bruks (se min avatar) som var ganska ängslig, känslig och het och det uppstod en hel del mindre problem med henne så därav en av orsakerna till mitt intresse för NH....

Jag förstår din iver, jag var likadan när jag återupptog hästarna efter ett par års uppehåll från allt vad hästar heter. Sålde nyinridna halvblodet (egen uppfödning) när jag väntade första barnet, köpte häst igen 3 månader efter att andra barnet föddes. Skulle då ha en "färdig" häst, men efter massa letande slutade det med ett 2-årigt, oinridet fullblodssto som knappt kunde lyfta hovarna, aldrig hade varit uppbunden och var hispig för allt nytt folk m.m..... :angel: Hade jag förivrat mig där och tagit till "genvägar" så är jag helt övertygad om att jag hade fått bakslag med henne, men tack vare att jag tog det i hennes takt så fick jag henne att känna fullt förtroende för mig och allt jag gjorde med henne, och hon blev en helt annan häst, mkt mer social, trygg, avspänd och framför allt, lyckligare. Man vinner så mkt mer i längden på att skynda långsamt.:)
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Såg längre fram i tråden att du "tog ditt förnuft tillfånga";) Att bli så väldigt frälst av en enda person och dennes metoder tror jag är farligt.

Fast jag var/är inte alls "frälst av en enda person o dennes metoder" ! Jag är väldigt öppen för olika förslag inom NH :idea:. Bara att hittills är jag MEST insatt i MR eftersom jag var o titta på honom 2006 då han hade turne i Sverige och jag köpte boken o har läst den och tyckt den är bra. Men den första boken som fick mig att bli frälst i hästkommunikation är boken som kom typ 1999 o hette "Tala med hästar" av Henry Blake.

Och jag har som sagt vart inne på Parellis metoder o testat innan jag kom in på MRs metoder, och håller just på att lära mig mer om Parelli och fått låna DVD av min goda vän alias Lundborg som är väldigt duktig inom Parelli NH. :)
Har tittat en del på DVDn och är redan frälst i paret Parelli! :love:
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Inom PNH får vi lära oss att om hästen ber om att få komma till en så är det det finaste som finns, och det ska man alltid uppmuntra. Så om man tex försöker ha hästen på en cirkel runt sig, och den bara vill komma in hela tiden, så ska man tillåta det, säga "hej, vad trevligt att du kom till mig! Så, nu är det dags att gå ut på cirkeln igen för vi var inte klara." Backa ut hästen mjukt på spåret igen och skicka runt den. På så vis kan man väl säga att vi uppmuntrar "joinup" om det är hästens förslag, men det kommer av sig själv och ä inget man behöver tvinga fram.

Åh vad det låter mysigt! Ja det där sättet är jag absolut med på. :):bow:
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

. Så om man tex försöker ha hästen på en cirkel runt sig, och den bara vill komma in hela tiden, så ska man tillåta det, säga "hej, vad trevligt att du kom till mig! Så, nu är det dags att gå ut på cirkeln igen för vi var inte klara." Backa ut hästen mjukt på spåret igen och skicka runt den.

Så har alla mina hästar sökt kontakt med mig, nästan från start :love:
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Och jag har som sagt vart inne på Parellis metoder o testat innan jag kom in på MRs metoder, och håller just på att lära mig mer om Parelli och fått låna DVD av min goda vän alias Lundborg som är väldigt duktig inom Parelli NH. :)
Har tittat en del på DVDn och är redan frälst i paret Parelli! :love:

:o
väldigt duktig erhm ! nu blir jag ju generad :o

men jag har hållt på ett tag, så jag hoppas jag kan visa en del av det iallafall ;)
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

KL
Kan i sammanhanget rekommendera "passiv leadership" (om jag minns rätt, har lånat ut den...) av Mark Rashid.
Finns som paperback för ganska billig penning tex hos adlibris.

Jag har fått lektioner av två NH-instruktörer, och det var tydligen en med MR och en med PP-influenser, och jag måste säga att jag gillar PP mycket bättre.

Vore det inte bättre om man är ovan att leka med hästen lös i liten inhägnad, typ löslongering?
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

*kl*

Om man tittar på MRs bakgrund så har han ju mjukat upp sin hästhantering nått otroligt mot sin fars och hans omgivnings metoder. Så han har ju absolut tagit ett steg i rätt riktigt och att det är en väldigt duktig hästkarl det finns det inga tvivel om. Dock så lever han ju fortfarande kvar i resultatets värld eller hur man ska säga, det viktigaste är vad hästen presterar på en viss tid. Jag tycker absolut om vissa av hans övningar men långt ifrån allt.

Går jag vidare och kikar på PP så håller jag med honom i det mesta, hans hantering passar mig så mycket bättre. Där finns det också ett helt annat utbildningsprogram både för människan och hästen. Jag tycker det är lättare att sätta sig in i Parellis värld. MR gör så väldigt mycket som han inte talar om, även om PP gör det också time to time. PP är också mycket roligare att titta på eftersom både han och Linda är halvgalna :D

Att jobba med hästen lös till en början tycker jag är väldigt bra. Man kan känna av hästen lättare och man kan gå ifrån mycket lättare också om det skulle bli för mycket för hästen. Märker det på min 2-åring att hon blir mycket mer avslappnad lös för där bestämmer hon mer när hon är med mig eller inte (vilket leder till att hon större delen av tiden faktiskt är med mig). Dock så litade vi inte alls på varandra i början så då var det långlinan som gällde. Hon hade lärt sig av sin förre ägare att skrämms man tillräckligt så slipper man göra saker och jag är inte tillräckligt duktig för att klara ut det när hon är lös.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Vore det inte bättre om man är ovan att leka med hästen lös i liten inhägnad, typ löslongering?

det kan ju iof vara en ide. Men oftast tycker jag att de 7 lekarna är det FÖRSTA man börjar med (med lina). För där har man ju grunderna.

Sen kan man jobba hästen lös eller i längre lina
beror ju också på vilken personlighet hästen har.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

HÄR kan man se en stor skillnad på MRs metod och PPs metod.

MR driver PÅ hästen hela tiden ibörjan och när hästen stannar till för att skapa kontakt så driver han på mera!
Här tycker jag att han skulle stått stilla istället för att se om hästen skulle fråga....

ca 1,13 minut in i filmen'
Där är EN orsak till att jag gillar PP bättre
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo&feature=related
plus!!! ALLT går så jäkla snabbt så hästen hinner ej TÄNKA
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

det jag inte gillade med just denna film av MR var att han drev HELA tiden. Går hästen framåt på ett drivande kommando så anser jag personligen att man inte ger samma kommando om och om igen, utan så länge hästen faktiskt gör det den var tillsagd (dvs galoppera i höger varv som här) så väntar man, skulle den sakta av eller liknande utan kommando då kommer nästa hjälp.
Gör hästen rätt: låt den vara. inte fortsätt o tjata om att galoppera, det gör hästen redan.
Lite samma sak som att få hästen skänkeldöv, varför förstöra dem små hjälperna genom att tjata ihjäl dem...
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Kolade inte på fimen, sitter på så seg lina..

Men det är just det jag sett på både MR och liknande "NH-gubbar" att de pressar vidare när hästen ställer en fråga. PP skulle genast ha uppmärksammat frågan och tagit bort trycket, för det var ju en fråga man ville ha.

Såg en film som var uppe till diskussion här tidigare, tror han hette Craig eller nått som skulle klappa/"slå" med en foderpåse på en ung lite skrämsig häst.
Han klappade på hästen och hon trampade runt, så stannade hon till och tittade på honom, men han bara klappade vidare och då började hon ju tramsa runt ännu mer och det dröjde BRA länge innan hon igen stannade till och DÅ först gav han eftergift... Varför ignorera hennes första försök?

PP hade givit eftergift direkt vid första försöket att göra det man vill (alltså stå still) beröm och sedan ökat svårighetsgraden. Och han skulle kommit fram till samma mål fortare på det viset.

Därför gillar jag PP mer, jag vill ju öka känsligheten, och då måste även jag bli känsligare för hästens signaler och VISA hästen att jag ser och förstår vad den säger.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 625
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 858
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 435
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp