Bukefalos 28 år!

JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Jag har inte sett honom live tyvärr men jag hoppas göra det någon gång. Dock har jag sett endel filmer och jag tycker hästarna ser stressade ut. De är inte så avslappnade i kroppshållningen som jag skulle önska vid en flollow up. Dessutom tycker jag inte det är mkt värt att stress-rida in en häst på 25 min (fast det är ju egt. en helt annan diskussion).
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Dessutom tycker jag inte det är mkt värt att stress-rida in en häst på 25 min (fast det är ju egt. en helt annan diskussion).


Visst skulle det vara intressant att se de hästarna med en helt vanlig svenssonryttare efter en sådan snabbinridning...:angel:
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Vill han inte det, då?

Visar han att han inte litar på dig?

För mig låter det som att du vill ha en quick fix. Min erfarenhet är helt enkelt att om man ägnar sig åt hästen och koncentrerar sig på den och på vad man håller på med, så blir det en rätt bra kontakt ganska snart. Om man ser blir verkligt tät med hästen har med personkemi och sådant att göra också, inte att man gör vissa övningar, som jag ser det.

De flesta hästar man kommer i kontakt med är ju med god marginal "grundtämjda" och har varit "tama" hela sina liv och bör alltså inte vara i behov av så extrema metoder som "join up".

Extrem metod? Vad är extremt med den?

Och vad är det för fel med quick fix? Är man småbarnsförälder med ont om tid (obs, detta är inte en egen häst/hästar det gäller så jag har inte tagit på mig en häst o sen inte har tid) så är det ju jättebra om det finns quick fix! Why not? Jag tycker att MR verkar ha en mycket sund och vettig hästsyn och förstår inte vad som är så fel med att sprider ut sina kunskaper? jag är iaf tacksam för det!

Har ni verkligen förstått vad Join up är för nåt när ni skriver om "tama" hästar? Enligt MR är Join up nåt man kan göra på såväl en tam barnponny som en vild mustang! Den lättaste (eftersom den har lättast för equus), så vitt jag förstått av boken, är den sistnämnde... men så klart inget en oerfaren person ska ge sig in i ;).

För mig är Join up nåt kul och nyttigt att testa i min iver att lära mig equus (hästens egna språk). Och när man byter häst som man hanterar/sköter/rider då o då så tycker jag att det verkar vara ett snabbt o enkelt sätt att bli en god ledare för hästen. Och nej, det är man INTE automatiskt även om det är en tamhäst!!! Det är oändligt många som inte alls har sin hästs fulla förtroende som ledare även om hästen är en "normal", ridbar tamhäst. Mitt mål med hästar är djupare än det...

Ni som skriver här - tycker ni att "vanlig traditionell hästhantering" är bra nog?! (som de flesta av oss fått lära oss från första början på ridskolan... att hästar ska bara LYDA oss, annars ska man hård och t ex ev. använda spöet! Oavsett vad hästen har för anledning till att den inte "lyder".....)

Eller menar ni att andra NH-sätt är bättre/mycket bättre? Jag är öppen för förslag inom NH, men förstår bara inte kritiken mot MR.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Jag har inte sett honom live tyvärr men jag hoppas göra det någon gång. Dock har jag sett endel filmer och jag tycker hästarna ser stressade ut. De är inte så avslappnade i kroppshållningen som jag skulle önska vid en flollow up. Dessutom tycker jag inte det är mkt värt att stress-rida in en häst på 25 min (fast det är ju egt. en helt annan diskussion).

Nej men har du verkligen läst boken? MR menar ju inte att man BÖR rida in en häst så där snabbt (det går mycket långsammare i normala fall) utan det är bara en demonstration om hur snabbt det kan gå om man kan equus (obs - min egna beskrivning/tolkning av texten i boken).

Jag tycker att många av er verkar orättvisa mot MR.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

syftade inte på dig heller i inlägget :) Jag är mer för parelli än MR också...
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

det har inget ,ed orätvisa att göra, man gillar olika metoder och dem olika metoderna fungerar olika för individen. Så enkelt är det. Jag skulle ändå ge dig rådet att inte göra detta utan att ha fått en grundinsrtuktion från en NHtränare som vet vad den pratar om. Bara för att undvika eventuella problem och göra det hela så stressfritt och givande som möjligt.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Ni som skriver här - tycker ni att "vanlig traditionell hästhantering" är bra nog?! (som de flesta av oss fått lära oss från första början på ridskolan... att hästar ska bara LYDA oss, annars ska man hård och t ex ev. använda spöet! Oavsett vad hästen har för anledning till att den inte "lyder".....)

Där konsten slutar tar våldet vid.

Vart tog "sunt förnuft" vägen i hästhanteringen??

För att vara ledare över sin häst så måste man FÖRTJÄNA den positionen genom att vinna hästens tillit och förtroende, visa att man är en värdig ledare helt enkelt, en ledare man kan lita på i vått och torrt. Enligt mig är det inget man kan uppnå genom en "quick fix", utan det är något man bygger upp i den dagliga kontakten med hästen. Självklart ska hästen lyda mig, men det uppnås INTE genom att använda våld (se bara på hästflocken i hagen, hur ofta ser du ledaren ta till våld?) Det handlar om att vara tydlig i sitt kroppsspråk, inte om att skrika och slå.
Vet inte vad för ridskola du baserar dina erfarenheter på och refererar till, det du beskriver är så långt ifrån de erfarenheter jag har av ridskolor så det är skrämmande. Finns det verkligen sådana ridskolor????
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Tråkigt att du har så dålig erfarenhet av ridskolor. :( Jag kan glädja dig med att jag har bättre erfarenhet, våld är inte vad som lärs ut överallt.

Om du ser dig om tror jag att du kommer att finna att det finns väldigt många sätt att hantera sin häst som varken är riskabla och mot hästen hårda övningar som join up, eller det du har haft oturen att se på ridskolor.

Jag är inte skydlig MR något och inte är jag särskilt imponerad heller. Jag uppfattar hästar som djur som är ganska lätta att hantera, man behöver inte krångla till det alls, enligt min efarenhet.

Mitt tips är faktiskt att du istället för att fokusera på vad du önskar få ut av relationen med hästen fokuserar på vad hästen kan få ut av dig. Det är ett fokusskifte som kan ge förvånansvärt gott resultat.

Det, och så lite vanligt lugn, tålamod och kroppslig pondus vid behov, så brukar det bli väldigt mysigt mellan människa och häst med tiden. :)
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Har inte läst boken, borde dock göra det.

Jag tränade IH (intiligent horsemanship) innan där min tränares tränare var Kelly Marks som du säkert vet har inspirerats av Monty Robets så är inte alls främmande för hans metoder. Däremot finns det andra NH-tränare som passar mig mycket bättre tex. Pat Parelli och Ellen Ofstad.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Där konsten slutar tar våldet vid.

Vart tog "sunt förnuft" vägen i hästhanteringen??

Var det ovanstående riktat till MIG?! jag är verkligen INTE för att använda våld, tvärtom!!! Därför jag vill lära mig equus.

För att vara ledare över sin häst så måste man FÖRTJÄNA den positionen genom att vinna hästens tillit och förtroende, visa att man är en värdig ledare helt enkelt, en ledare man kan lita på i vått och torrt. Enligt mig är det inget man kan uppnå genom en "quick fix", utan det är något man bygger upp i den dagliga kontakten med hästen.

Vilken daglig kontakt? Det har jag tyvärr ingen möjlighet till.... :( Just nu. Därför jag vill ha quick fixs just nu. Dessutom var det inte SÅ jag såg på det hela, jag ser det som att jag vill lära mig kommunicera med hästen på NH-vis och jag finner MRs metoder som intressanta och har inte alls upplevt dom som något HÅRT och stressande för hästen?!? Tvärtom! Jag trodde det var välment. Något bra att göra!

Vet inte vad för ridskola du baserar dina erfarenheter på och refererar till, det du beskriver är så långt ifrån de erfarenheter jag har av ridskolor så det är skrämmande. Finns det verkligen sådana ridskolor???

Jag menar ingen speciell ridskola men jag uppfattar det vanliga, traditionella sättet (som inte är NH) att hantera hästar som så där HÅRT! Det baseras på de flesta hästmänniskor som jag känner till. Tyvärr. Men de är, precis som jag varit, omedvetna om det pga okunskap.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Om du ser dig om tror jag att du kommer att finna att det finns väldigt många sätt att hantera sin häst som varken är riskabla och mot hästen hårda övningar som join up, eller det du har haft oturen att se på ridskolor.

Jag är inte skydlig MR något och inte är jag särskilt imponerad heller. Jag uppfattar hästar som djur som är ganska lätta att hantera, man behöver inte krångla till det alls, enligt min efarenhet.


Kan du förklara hur du menar att Join up är riskabelt, hårt och KRÅNGLIGT? Det är ju just det som MR INTE är ute efter. Utan enkelt, tydligt men vänligt och med så lite risker som möjligt.

Får jagf råga vilken typ (ras) av hästar du håller på med mestadels? För det har faktiskt betydelse för uppfattningen av hur lätta man tycker hästarna är att hantera....... Jag har nämligen inte samma erfarenhet som dig (därav mitt intresse för att lära mig förstå och kommunicera med hästar bättre! Och ja, jag vet att det är MIG det är fel på, inte hästen, och alltså därav är det JAG som ska läras upp ;)).
Men jag vet att det finns många otroligt lätta och okrångliga hästar som är det även om man inte använder sig av några metoder alls!

Som sagt - min mening är verkligen INTE att vara HÅRD mot hästen, eller att krångla till det på nåt sätt, det var inte SÅ jag hade uppfattat Join up. Hittills iaf.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

nu nämnar du ju själv att DU ska läras upp. Så innan du ska lära hästen, ta lektioner själv, annars blir det kanske pannkaka...
Ska du lära dig hoppa tar du lektion, så naturligtvis bör man även ta lektion när man ska lära sig NH, vilken stil det nu handlar om...
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Var det ovanstående riktat till MIG?! jag är verkligen INTE för att använda våld, tvärtom!!! Därför jag vill lära mig equus.

Det var du som beskrev "vanlig traditionell hästhantering" som att man ska spöa hästarna direkt de inte lyder. Det är för mig INTE traditionell hästhållning, därför skrev jag det kända citatet.


Vilken daglig kontakt? Det har jag tyvärr ingen möjlighet till.... :( Just nu. Därför jag vill ha quick fixs just nu. Dessutom var det inte SÅ jag såg på det hela, jag ser det som att jag vill lära mig kommunicera med hästen på NH-vis och jag finner MRs metoder som intressanta och har inte alls upplevt dom som något HÅRT och stressande för hästen?!? Tvärtom! Jag trodde det var välment. Något bra att göra!

Har du något problem som måste rättas till snabbt? Om du inte har möjlighet till daglig kontakt, varför inte bara acceptera att det kommer ta lite längre tid att bygga upp den önskade relationen med hästen? Varför så bråttom???


Jag menar ingen speciell ridskola men jag uppfattar det vanliga, traditionella sättet (som inte är NH) att hantera hästar som så där HÅRT! Det baseras på de flesta hästmänniskor som jag känner till. Tyvärr. Men de är, precis som jag varit, omedvetna om det pga okunskap.

Då måste jag beklaga att du har så dåliga erfarenheter av oss som inte utövar NH. Visst finns det människor som hanterar sina hästar hårt, men tack och lov så tillhör de (iaf i mina kretsar) undantagen. Jag uppfattar NH som betydligt hårdare och mer dominant i samspelet häst/människa än vad jag anser önskvärt.

Och...eftersom du frågade Petruska vilken ras hon mestadels håller på med så kan ju jag direkt avslöja att jag mest haft med halvblod (mestadels unghästar) att göra, och min sista häst var ett fullblod som jag köpte in som 2-åring. Även några fjordingar, någon shettis, ett par paint, en arabkorsning, en fbl-korsning och en NF-korsning har stått under min omvårdnad, och alla har jag hanterat på samma sätt.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Kan bara hålla med, rasen spelar mindre roll än själva hanteringen.
Och en !quick fix! kan du nästan glömma med vilken häst som helst, redig träning med hållbar resultat tar tid...
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Citat:
För att vara ledare över sin häst så måste man FÖRTJÄNA den positionen genom att vinna hästens tillit och förtroende, visa att man är en värdig ledare helt enkelt, en ledare man kan lita på i vått och torrt. Enligt mig är det inget man kan uppnå genom en "quick fix", utan det är något man bygger upp i den dagliga kontakten med hästen.

Vilken daglig kontakt? Det har jag tyvärr ingen möjlighet till.... Just nu. Därför jag vill ha quick fixs just nu. Dessutom var det inte SÅ jag såg på det hela, jag ser det som att jag vill lära mig kommunicera med hästen på NH-vis och jag finner MRs metoder som intressanta och har inte alls upplevt dom som något HÅRT och stressande för hästen?!? Tvärtom! Jag trodde det var välment. Något bra att göra!
Att använda s k NH-metoder är det bästa och mest "välmenande" jag känner till, men det är inte lika med "quick fix". Jag fattar inte varför man tror att det är så det fungerar. Man kommer fortare fram till ett bra resultat, det är sant, men det är ändå inte inte avklarat på en kafferast.

"Daglig kontakt" i det här fallet antar jag menas alltid när man är i närheten av hästen. Även om man bara träffar sin häst 4 dagar/vecka.
Join up? Varför??
Om du är intresserad av Natural Horsemanship, studera ämnet först innan du försöker dig på med några genvägar. Tänk på att dom duktiga NH-instruktörerna har många år av erfarenhet inom detta sätt att se hästeri, och kan läsa hästen och kommunicera med den på nivå du inte kan. Än!


Citat:
Vet inte vad för ridskola du baserar dina erfarenheter på och refererar till, det du beskriver är så långt ifrån de erfarenheter jag har av ridskolor så det är skrämmande. Finns det verkligen sådana ridskolor???

Jag menar ingen speciell ridskola men jag uppfattar det vanliga, traditionella sättet (som inte är NH) att hantera hästar som så där HÅRT! Det baseras på de flesta hästmänniskor som jag känner till. Tyvärr. Men de är, precis som jag varit, omedvetna om det pga okunskap.
Som svar på frågan i citatet, så JA, det finns det.
Min erfarenhet av den traditionella hästhållningen är tyvärr densamma som din. Jag iakttog den med undran innan jag lärde känna Natural Horsemanship, och jag är ännu mer frågande därefter sedan jag fått lära mig alternativ.

LIA
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

KL
Milly!

Jag kan följa med dig och ge dig tips om du vill.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Jag är kritiskt till MR metoder då de inbegriper att man ska "jaga bort" hästen ifrån sig i ett begränsat utrymme tills hästen "erkänner sig besegrad" och väljer att vara med människan.

Vissa hästar kan reagera med: "Jag ska visa dig vem som kan jaga vem jag!" och då ligger du risigt till.

Andra hästar(som vår mellersta) reagerar med: "Ska jag visa dig världsrekordet i höjdhoppning från stillastående?!" och så är du en häst mindre i värsta fall.. ;)

Andra hästar blir mentalt knäckta av den här pressen och stannar tillslut och ber om nåd... men vem vill göra så mot sin häst?

Ytterligare andra kanske "överlever" den här metoden ganska bra, men jag är övertygad om att man bör vara MKT erfaren för att kunna avgöra till vilken kategori den aktuella hästen hör....

Parelli hade tydligen för flera år sedan en liknande metod. När vi "träffade" PNH 2006 förstod jag det som att de ganska nyligt gått ifrån tanken på att hästen ska "springa sig till underkastelse".

Vi hade då en mycket skygg häst som vi alls inte kunde ens få röra eller komma nära i hagen. Vi började med att "träna" Parellis "joinup" med honom. Det gick ut på att först och främst visa honom hur HAN skulle få kontroll över människan, så att han skulle känna sig trygg.
Detta gjorde vi genom att alltid stanna upp och vända ryggen till så snart han tittade på oss. Tittade han bort så började vi sakta gå mot hans rumpa, lite smygigt sådär. Men så snart han tittade upp stannade vi och vände oss bort.
Ganska snart insåg han att han kunde få oss att gå bort genom att titta på oss, och DÅ vart han nyfiken!
Det tog inte länge innan han kom fram till oss och nosade och kände på oss, varje gång han blev osäker vände vi oss bort.

Tillslut blev det så att så snart man liksom "siktade" på hans rumpa så snurrade han runt och kom fram till oss :love:

Och det här uppnådde vi utan att han sprang ett enda varv på ridbanan. Med hjälp av en duktig instruktör som hjälpte oss att lära oss se när vi måste reagera, och hur.

Så som vi gjorde tänker jag mig att man kan göra på alla hästar oavsett ålder, men så snart de kommer till dig och följer dig så "kan" man ju inte göra det längre eftersom de redan följer.
Att de följer betyder dock verkligen inte att man är deras ledare i alla situationer och att de litar på en till 100%, det ska man inte tro. Joinup ÄR ingen quickfix för ledarskap. Däremot kan det RÄTT utfört hjälpa skygga hästar att få självförtroende nog att börja vilja vara med människor.

Tycker du verkligen att det ser lugnt ut när MR jagar runt hästarna varv efter varv i en rundcorral?? Visst ser det lugnt ut i followup, när hästen givit upp av en eller annan anledning. Men det som föregår followup är väl knappast lugnt?
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Jag har gjort den övningen som du har gjort med din häst på 2 st hästar, båda LBI (left brain introvert) funkar mkt bra och min unghäst blev nästan lite för sprallig i den övningen hehe. Den används ju ffa till LBI-hästar som ska försöka överlista matte. Gör man samma sak med en RBE (right brain extrovert) får man inte alls samma resultat, där kan jag tänka mig att det övergår i extrem stress o misstroende för människan. Min unghäst går över till RBE när hon inte förstår och skulle jag gå på henne då blir det ju katastrof. Dock så spenderar hon mer och mer tid som LBI nu.

Det jag skulle komma till är att Monty -som jag har förstått det- har en metod för i princip alla hästar. Man börjar med joinupen och fortsätter med follow up sen går man vidare med det som ska göras. Mer problembaserat egentligen.

Parelli har 4 olika lägen som hästen kan finnas i, dessa kan de växla imellan. Utifrån vilket sinnestillstånd hästen befinner sig i så arbetar man olika med den. Även människan står mkt mer i fokus.
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Då beskrev jag inte vad vi gjorde så bra :p
Min är..var(?) RBE, nu är han nog mest LBE.. Hur som helst, då var han mycket RBE, och vi "gick inte på" honom alls. Då hade han exploderat och försvunnit över staketet allra minst som du säger.
När han tittade bort började vi från början gå i en stoooor vid cirkel med hans svans som målet. Så snart han kollade vad vi gjorde slutade vi och gick iväg bort från honom. Från början var han mycket misstänksam och kollade hela tiden, sen började han strunta i oss lite och då gjorde vi lite "smyg" också för att få reaktion.
Men hela tiden med syftet att han skulle vända sig efter oss och bli nyfiken, aldrig att han skulle springa bort från oss.

Det är svårt att förklara i en begränsad textmassa :p
 
Sv: JOIN UP på unghäst? Någon med erfarenhet?

Parelli har 4 olika lägen som hästen kan finnas i, dessa kan de växla imellan. Utifrån vilket sinnestillstånd hästen befinner sig i så arbetar man olika med den. Även människan står mkt mer i fokus.

exakt! :bow:
Det är just DET som gör Parelli så jäkla bra!

PLUS att han och Linda är så jäkla bra på att lära ut deras sätt :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 448
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 671
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 426
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 894
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp