Jordbruksverket och SKK?

Sv: Jordbruksverket och SKK?

Dock gjorde hon detta 1gång om året till folk som inte kunde betala 12000 för en valp eller som bara var ute efter en sällskapshund utan tävling.....

Vilket skitsnack! Själva registreringen kostar några hundra, det är allt övrigt som kostar. Som uppfödare sätter du priset själv, så människan hade kunnat ta samma pris för reggade valpar. Om hon tog en kull per år så kan det vara anledningen till att de inte reggades. För tätt, för många kullar eller tiken för gammal/för ung.

Själva registreringen är alltså inte dyr, utan det är kriterierna som ska uppfyllas för att FÅ registrera som kan stjälpa mindre nogräknade individer. Då är det ju fint att det finns valpköpare som "bara" ska hunden som familjemedlem och inte ser längre än till dimridån.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Som sagt vet jag då inte orsaken.... Men jag vet att jag fick en individ efter friska föräldrar! Kanske ville hon inte att dessa valpar skulle finnas med i datan som inte tänktes användas till tävling,utställning mm utan såldes till köpare med andra planer.... Tiken hade fått valpar 1,5år före min valp föddes, var det för tätt? (jag kan inget sånt) Hanen hade också fått innan men vet ingen tidsperiod.

Ja ja han var en undrebar hund som passade perfekt till det vi hade honom till. Hade vart jättekul att ställa ut honom men är inte tillräckligt insatt i detta så det hade inte blivit av ändå....
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Och det sista nämner de sverak, de verkar inte ens veta att sverak inte ens har med hundar att göra. Utan skriver som många andra gör på blocket, antagligen för det låter bra...

När man ska lägga in en djurannons på blocket står det;

"I enlighet med djurskyddslagen samt Sveraks & Svenska Kennelklubbens rekommendationer tillåter Blocket.se inte försäljning av kattungar yngre än 12 veckor och hundvalpar yngre än 8 veckor. Det måste stå i annonsen att djuren inte säljs yngre. Hundar måste ha registreringsnummer från Jordbruksverket. Om hunden inte hunnit registreras, måste hundens mammas nummer kunna delges. Löpande kontroller utförs."
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

När man ska lägga in en djurannons på blocket står det;

"I enlighet med djurskyddslagen samt Sveraks & Svenska Kennelklubbens rekommendationer tillåter Blocket.se inte försäljning av kattungar yngre än 12 veckor och hundvalpar yngre än 8 veckor. Det måste stå i annonsen att djuren inte säljs yngre. Hundar måste ha registreringsnummer från Jordbruksverket. Om hunden inte hunnit registreras, måste hundens mammas nummer kunna delges. Löpande kontroller utförs."

Ja?
Vad vill du ha sagt?

Så länge den som annonserar att de har hundvalpar att sälja inte har förklätt för unga kattungarna till hundvalpar så har Sverak inget med saken att göra.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Vilket skitsnack! Själva registreringen kostar några hundra, det är allt övrigt som kostar. Som uppfödare sätter du priset själv, så människan hade kunnat ta samma pris för reggade valpar. Om hon tog en kull per år så kan det vara anledningen till att de inte reggades. För tätt, för många kullar eller tiken för gammal/för ung.

Själva registreringen är alltså inte dyr, utan det är kriterierna som ska uppfyllas för att FÅ registrera som kan stjälpa mindre nogräknade individer. Då är det ju fint att det finns valpköpare som "bara" ska hunden som familjemedlem och inte ser längre än till dimridån.

Om det nu bara kostar några hundralappar att registrera en kull varför är en SKK-reggad valp så mycket dyrare än en rasmix som också är veterinärbesiktad, vaccinerad och där uppfödaren tar ansvar för sina uppfödningar? Tas det ut överpriser på SKK-registrerade valpar?
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Bara så du är medveten om att hunden kommer gå som blandrashund. Känner du nån gång för att bli sugen på att tävla i bruks (tex spår som du verkar intresserad av), så får du inte tävla.
Så vet du med dig det minsta lilla att kanske, kanske du vill tävla bruks, så köp en hund med stamtavla.

Har du en bra rasmixad hund kan du utbilda den till FM tjänstehund och sen är du välkommen att tävla i vissa brukstävlingar t ex spår. Man är även välkommen i SM för FM tjänstehundar där det i år finns icke SKK-registrerade hundar.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Om det nu bara kostar några hundralappar att registrera en kull varför är en SKK-reggad valp så mycket dyrare än en rasmix som också är veterinärbesiktad, vaccinerad och där uppfödaren tar ansvar för sina uppfödningar? Tas det ut överpriser på SKK-registrerade valpar?

Det ska ersätta alla omkostnader som meritering, resor till hanhundar ect
När jag tänkte ta en kull på tiken jag hade så slutade med att jag la ut närmare 7000 - utan en enda valp för besväret.

Hade jag nu orkat göra om hela eländet igen med vaginalutstryk,utlandsresa,förlorad arbetsinkost osv och då faktiskt fått en kull så hade jag fått dra av de redan utlagda 7000 på inkomsterna från den kullen så att säga.

Hade jag släppt ihop henne med grannens hane så hade det inte kostat mig en spänn.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Om det nu bara kostar några hundralappar att registrera en kull varför är en SKK-reggad valp så mycket dyrare än en rasmix som också är veterinärbesiktad, vaccinerad och där uppfödaren tar ansvar för sina uppfödningar? Tas det ut överpriser på SKK-registrerade valpar?

För att en seriös uppfödare bekostar så mycket mer än registrering, besiktning och några vaccinationssprutor.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

För att en seriös uppfödare bekostar så mycket mer än registrering, besiktning och några vaccinationssprutor.

Varför jag tog upp det är att när jag köpte min valp för snart ett år sedan sa uppfödaren att det var stora problem att sälja valparna. Folk köper rasmixade och då tänkte jag att det här kanske är ett steg på vägen att få valpköparen att välja en valp med registreringspapper i SKK men då verkar det inte vara en väg att gå.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Förstår inte vad det är för "väg" du menar, att prisdumpa rasrena hundar?

Folk verkar ju inte veta vad det är de köper, så lösningen är nog snarare utbildning. Sen är SKK överlag lite väl mesiga när det gäller att hålla efter så att medlemmarna följer regler osv men det är min åsikt. Att en kennel är SKK-ansluten är inte den garanti/säkerhet det borde vara idag. Tycker jag...
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Förstår inte vad det är för "väg" du menar, att prisdumpa rasrena hundar?

Folk verkar ju inte veta vad det är de köper, så lösningen är nog snarare utbildning. Sen är SKK överlag lite väl mesiga när det gäller att hålla efter så att medlemmarna följer regler osv men det är min åsikt. Att en kennel är SKK-ansluten är inte den garanti/säkerhet det borde vara idag. Tycker jag...

Ja, det var så jag tänkte. Att få in valpköparna på linjen att köpa rasrent. Kan tänka mig att de flesta som ska köpa valp som väljer rasmixen just för att de är billigare och lättare att få tag på.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Har du en bra rasmixad hund kan du utbilda den till FM tjänstehund och sen är du välkommen att tävla i vissa brukstävlingar t ex spår. Man är även välkommen i SM för FM tjänstehundar där det i år finns icke SKK-registrerade hundar.

Jo, men hur många vill gå den vägen....
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Ja tyvärr vet jag inte varför då, är inte insatt i det. Dock fick jag stamtavla och jag har kollat föräldradjuren innan köp och dom är 100% okej plus att föräldrarna har kull/kullar innan min föddes. Han var öronmärkt, bes och allt som en vanlig hund är.

Fick du stamtavla så var de ju reggade...
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Jo, men hur många vill gå den vägen....

I årets SM för räddningshundar är 2 st blandraser av 12 startande och 1 blandras av 30 startande är med i Försvarsmästerskapen. Ganska högt % antal tycker jag.

Om du sen lyckas få din blandras så pass långt som att den blir antagen till FM utbildningen öppnas ett antal dörrar hos brukshundklubbarna. Konstigt att då duger dom.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

I årets SM för räddningshundar är 2 st blandraser av 12 startande och 1 blandras av 30 startande är med i Försvarsmästerskapen. Ganska högt % antal tycker jag.

Om du sen lyckas få din blandras så pass långt som att den blir antagen till FM utbildningen öppnas ett antal dörrar hos brukshundklubbarna. Konstigt att då duger dom.

Överlag är det inte mycket.

Och vet du, jag tror för det mesta är blandrasägarna som TROR de inte är välkomna på brukshundklubbarna.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Ja, om stamtavlan är utfärdad av SKK. En stamtavla kan väl vem som helst knåpa ihop, eller hur?

Då kallar inte jag det stamtavla.
Ja du kan ju hålla på så hur länge du vill. Men säger nån stamtavla till mig, då syftar jag på en riktig och inte något ihopaknåp.
Ska man behöva fråga om allt är äkta, när folk tex säger hunden har stamtavla...
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Överlag är det inte mycket.

Och vet du, jag tror för det mesta är blandrasägarna som TROR de inte är välkomna på brukshundklubbarna.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men jag ser hur min kompis och hennes hund inte kommer med på vissa kurser för att andra får platserna först.

På valpkursen jag gick var det dock tvärtom. :laugh: Av nio hundar var fem rasmixar. Och där var det en av ägarna som rätt ut frågade kursledaren om blandningarna var diskriminerade på klubben och hon svarade ärligt ja. Jag tillhörde tydligen de priviligerade med min stamboksförda (hos SKK) och det kände jag faktiskt när vi praktiserade. Jag tyckte det var en olustig känsla då jag tycker att varenda hund och dess ägare ska vara lika värda och få lika mycket hjälp.

Nu söker min kompis någon klubb som välkomnar hennes hund på ett MH. Hon kan tänka sig åka långt och dessutom betala extra för att få gå ett. Svaret hon hittills fått är om hennes hund är antagen till FM utbildningen så är hon välkommen.

Är den klubb du tillhör av annan sort än den jag tillhör får du gärna meddela mig vilken du tillhör. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 143
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 469
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 795
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp