Jordbruksverket och SKK?

Sv: Jordbruksverket och SKK?

Men vore inte det ett bra tillfälle för klubbarna att fylla på sina konton? Och när det nu ofta pratas om "farliga" hundar så vore det väl alldeles utmärkt att anordna MH för alla som önskar?

Kruxet är att det går åt en hel dag för endast ca 8 hundar och är mycket arbete. Men visst vore det bra om alla kunde göra något test. men kanske just MH ska vara för de som måste ha det och andra i mån av plats.
Rasklubbarna med andra raser kanske skulle kunna fixa egna MH. Många uppfödare gör det i min ras. Men å andra sidan så blir det ju oftast SBK-folket som blir anlitade till figgar.
Ja man kan nog diskutera detta mycket :)

Men som sagt, rasklubbarna skulle kunna göra mer och då menar jag inte just brukshundarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Det låter bra det ( MH ).

Själv har jag heller aldrig stött på en klubb som låter brukshundar gå före andra raser när det kommer till deltagande i kurser, iof så har dom klubbar jag tränat för riktat sig till samtliga och även blandraser.

Ja la inte så mycket värdering i det jag skrev, men nog tycker jag att brukshundklubben är en klubb för samtliga raser och blandraser eller har jag lyckas pricka dom få som vänder sig till samtliga hundägare ?

Jag förstår hur du menade med Saab/Volvo men går det verkligen att applicera på just brukshundklubben?

/C som antagligen missförstått och borde sova istället
 
Senast ändrad:
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Men vore inte det ett bra tillfälle för klubbarna att fylla på sina konton? Och när det nu ofta pratas om "farliga" hundar så vore det väl alldeles utmärkt att anordna MH för alla som önskar?

Förutom som tidigare skrivits kan endast ett begränsat antal hundar tas emot/dag.
Ett MH går knappast med vinst. Du har arvode+reseersättning till beskrivare och provledare. Sedan skall väl figuranterna som kämpar en hel dag få en liten slant. Alla skall ha mat. Slitage på material.

Visst vore det bra om alla som önskade kunde få genomföra ett MH, men som det ser ut i dag går det inte.

Det som "fyller på konton" är lydnadstävlingar.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

jag håller med dig. SBK är inte som vilken specialklubb som helst. dels är de en frivilligorganisation som ska få fram bevakningshundar och räddningshundar, dels är det de som ska stå för hundägarutbildningen i sverige. blandraser SKA vara lika välkomna till grundkurserna som bruksraser. när det gäller lydnadstävlingar så har det varit i hetluften förut, men nu är det alltså bestämt att blandraser får tävla i alla klasser och få lydnadspris för respektive klass. numera registreras även blandrasernas resultat hos SKK.

däremot är det tyvärr så att en del personer på en del klubbar använder sina maktpositioner till egna privata åsikter, och gör miljön otrevlig för blandraser. jag har själv varit utsatt för det. men efter öppen kritik fick jag en ursäkt och sedan bytte personerna klubb. nu är miljön HELT annorlunda! jag måste säga att jag numera får ett fantastiskt bemötande på samma klubb.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Ett MH går knappast med vinst. Du har arvode+reseersättning till beskrivare och provledare.

Vad jag sett så verkar ett MH kosta 350:- och det är billigt! Om det går 8 hundar på en dag så kan det inte bli många korvören till de som ställer upp. Jag tror att många skulle vara villiga att betala mer. Självklart ska det finnas en morot för de som i ur och skur hjälper till vid sådana här evenemang.

Jmf med en utställning 200-250:- för 5 minuter i ringen och sedan kan man åka hem ;)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Tråkigt att ni har blivit bemött på ett så dåligt vis! själv har jag aldrig varit med om detta i klubbarna häromkring. I vår klubb är alla självklart välkomna till alla kurser! Våra tävlingskurser vänder sig till både de som ska tävla bruks o lydnad så där är ju också blandisar välkomna.

Att blandraser inte får plats på MH, tycker jag ändå inte är så konstigt. Det är ju framförallt ett "test" på hur aveln fortskrider i de olika raserna. Och då tycker jag inte att det är konstigt att SBK främst tar emot de raser man har avelsansvar för. Och behöver du MH för att tävla med annan ras brukar det väl gå att få plats? Har själv gått med en dvärgschnauzer.

Men som nån tidigare sagt är det ett stort arrangemang med ett MH. Det går åt en hel del folk och man kan inte ta så många hundar per dag. Man ska komma ihåg att det till stor del byggs på ideellt arbete.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Vad bra att du faktiskt sa till att du tyckte du blev dåligt bemött och att samma klubb nu ändrat sig :)

Jag håller med både dig och Grana ang brukshunklubben och hundägarutbildningen!

Man upplyser ingenstans om att blandraser kommer att få stå tillbaka för renras vid vanliga kurser, däremot står det:

SBK skrev:
Varje hund - liten som stor - är välkommen i Brukshundklubben.

Däremot kan jag förstå att en blandras får stå tillbaka på de kurser där de inte får tävla ( sök, spår ), men absolut inte på en vanlig lydnadskurs. På min klubb är det först till kvarn när det kommer till de vanliga kurserna och det är många blandraser som går där :)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

KL

Tänkte bara tala om att vi snart är med valp :)
Han heter Björkmossens Dango e.Witto Crni Lotos

Kommer bli en kanon fin vovve :D
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Blev inte sån bra bild.. :)

Men här är godingen i alla fall! inte den som nosar utan den som blir nosad :D
29050465.jpg


Och en bild på hunden vi redan har som ska få bli storebror :)
27454339.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 140
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 468
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 794
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp