Jordbruksverket och SKK?

Sv: Jordbruksverket och SKK?

Självklart går stambokförda hundar före i fråga om platser eftersom bhkl är en klubb för brukshundar inom skk-organiskationen, men det innebär ju inte att blandraser är ovälkomna.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Nej stamtavlan var inte utfärdad av skk. Men öronmärkning mm stämmde med föräldradjuren.
Detta var så längesen nu men oavsett allt fick jag precis det jag ville ha och har varit perfekt till det jag hade honom till!
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Självklart går stambokförda hundar före i fråga om platser eftersom bhkl är en klubb för brukshundar inom skk-organiskationen, men det innebär ju inte att blandraser är ovälkomna.

Fast det tycker jag är helt uppåt väggarna fel. För då ska i så fall klubbarna tala om det när man blir medlem, att du har inte samma rätt som andra just för du har blandras.
Är man medlem ska man få plats på kurser mm lika mycket som alla andra.
Man betalar lika mycket som andra och ska då också få gå kurser.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men jag ser hur min kompis och hennes hund inte kommer med på vissa kurser för att andra får platserna först.

På valpkursen jag gick var det dock tvärtom. :laugh: Av nio hundar var fem rasmixar. Och där var det en av ägarna som rätt ut frågade kursledaren om blandningarna var diskriminerade på klubben och hon svarade ärligt ja. Jag tillhörde tydligen de priviligerade med min stamboksförda (hos SKK) och det kände jag faktiskt när vi praktiserade. Jag tyckte det var en olustig känsla då jag tycker att varenda hund och dess ägare ska vara lika värda och få lika mycket hjälp.

Nu söker min kompis någon klubb som välkomnar hennes hund på ett MH. Hon kan tänka sig åka långt och dessutom betala extra för att få gå ett. Svaret hon hittills fått är om hennes hund är antagen till FM utbildningen så är hon välkommen.

Är den klubb du tillhör av annan sort än den jag tillhör får du gärna meddela mig vilken du tillhör. :)

Fast det där med MH och blandraser är inget som varje enskild klubb bestämmer över. Utan ska man få gå, ska man ha ett intyg att man tex ska gå nån utbildning där mh krävs.


Sen detta med att instruktören sa att blandisarna var diskriminerade, det var ju hennes åsikt. Och tyckte hon det var ok, så ska hon inte vara instruktör anser jag.
Men var det så att det verkligen var så på klubben, då begriper inte jag hur tex styrelsen accepterar det.

Huu, sånt här blir jag så irriterad på. Alla ska vara välkomna till en brukshundklubb. Annars kan de ju försöka driva en klubb som enbart har medlemmar som har brukshundar. Då går det snart utför för den klubben tror jag.
Klubbarna ska vara tacksamma över att det är så många medlemmar om det nu är så att folk rynkar åt näsan åt blandraserna som kommer till klubben.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Är det någon som fler relevanta frågor som TS ska/bör ställa när hon åker och tittar på valpen?

Diskussionen om blandisars vara/icke vara och huruvida de är välkomna på brukshundklubbar och metaltester kanske kan fortgå i en annan tråd?
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Det varierar väldigt mellan olika brukshundsklubbar har jag förstått. Allt från att alla är välkomna till att man ser ner på allt som inte är av bruksras. Alla klubbar kan inte ta emot alla som vill gå kurs utan måste sålla och vissa tar helst in vad som kan bli blivande bruksekipage.

En fråga: kan en SKK-ansluten uppfödare verkligen ta en kull om året som de inte reggar utan att SKK har synpunkter?
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Om ingen talar om det för skk, så visst kan de..

Om någon talar om det för skk, så lär uppf. bli utesluten eftersom det räknas som planerad och återkommande blandrasavel.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Är det någon som fler relevanta frågor som TS ska/bör ställa när hon åker och tittar på valpen?

Diskussionen om blandisars vara/icke vara och huruvida de är välkomna på brukshundklubbar och metaltester kanske kan fortgå i en annan tråd?

Tror ts fått svar på sina frågor, så om tråden går över även till blandisar gör nog inget.
Ts fråga är ju redan besvarad.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Fast det tycker jag är helt uppåt väggarna fel. För då ska i så fall klubbarna tala om det när man blir medlem, att du har inte samma rätt som andra just för du har blandras.
Är man medlem ska man få plats på kurser mm lika mycket som alla andra.
Man betalar lika mycket som andra och ska då också få gå kurser.

För att ta ett fenomenalt exempel som någon annan tagit förut, om du äger en SAAB och går med i VOLVOS kundklubb, blir du då diskriminerad om volvos verkstad inte kan serva din bil? Ingen tvingade dig att gå med i volvos kundklubb...

När jag gick med i SKK så hade ingen personlig kontakt med någon som kunde tala om för mig vilka regler som gällde, jag fick helt enkelt gratis medlemskap med min första rasrena valp och därefter har jag själv tagit intiativet till att fortsätta vara medlem.
Så hur en ägare till en blandras som går och blir medlem i SKK i efterhand kan klaga över att det bara är för renrasiga hundar kan ju inte skyllas på annat än att man inte vet vad man gör...

SKK bildades för att ge en grund till meritering av avelshundar och det är fortfarande klubbens huvudsakliga syfte. Var kommer blandrashundarna in i det?

Om man vill tävla med sin blandras så kan man ju välja att stötta sin egen förening, Blandis, där mixhundar går först. :)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Fast om man vill tävla med sin hund ( renras ) som inte är en brukshund då, vart vänder man sig då?

För om man ska applicera Volvo vs SAAB även här så är ju brukshundklubben bara för brukshundarna :)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Se punkt

* ägarna är okunniga idioter.

Man behöver inte ha med den texten alls, bara det framgår i annonsen att valparna uppfyller kraven beskrivna.

Humm, när jag har annonserat på blocket refuseras den nästan alltid om jag inte kopierar deras dumma text.
TROTS att jag skrivit i allt och uppfyller alla krav.
Men skriva in det själv i texten så som de har gjort, med sverak, är väl en aning okunnigt..
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

KL

Imorgon åker jag till en kennel och kollar på valpar istället. Reggade i SKK :)
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Fast om man vill tävla med sin hund ( renras ) som inte är en brukshund då, vart vänder man sig då?

För om man ska applicera Volvo vs SAAB även här så är ju brukshundklubben bara för brukshundarna :)

Volvo servar både kombi och sedan, med renras tävlar du via SKK/SBK (som ju ligger under SKK). Jag har tävlat/tränat/gått kurser med rasrena sällskapshundar sedan 1996 utan problem, den första var en cavalier.

Visste du förresten att man undersöker möjligheterna att ta fram en enklare variant av MH speciellt anpassat för att kontrollera mentaliteten hos sällskapshundar? Framsteg är på väg.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Fast om man vill tävla med sin hund ( renras ) som inte är en brukshund då, vart vänder man sig då?

För om man ska applicera Volvo vs SAAB även här så är ju brukshundklubben bara för brukshundarna :)

Tja, den är ju en underorganisation till skk som täcker alla renraser, klart att klubben har fått förändra sig eftersom hundägandet och tävlandet ser annorlunda ut idag. Det är en jäkla skillnad sen tex 70talet.
Det innebär ju inte förändringar hur långt som helst oh i så fall bör de väl komma innefrån klubbarna.
Jag hamnar ju näst längst ner på listan när jag vill göra ett MH eftersom ceasar varken är brukshund, ska avlas eller ska tävlas (inom rimlig tidsram alltså).


Det var förresten jag som använt mig av vovlo/saab liknelsen vid några tillfällen.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men jag ser hur min kompis och hennes hund inte kommer med på vissa kurser för att andra får platserna först.



Nu söker min kompis någon klubb som välkomnar hennes hund på ett MH. Hon kan tänka sig åka långt och dessutom betala extra för att få gå ett. Svaret hon hittills fått är om hennes hund är antagen till FM utbildningen så är hon välkommen.

Är den klubb du tillhör av annan sort än den jag tillhör får du gärna meddela mig vilken du tillhör. :)

Det är väl ganska självklart att på ex. spår-och sökkurser har de hundar som kan tävla i grenen företräde.
Det kan vara ont om platserna på MH och det finns prioriteringsregler. För att få tävla bruks måste en hund över 18 mån ha ett genomfört MH. Så blandraser som inte behöver det för att genomgå tjänstehundsutbildning hamnar långt, långt ner.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

För att ta ett fenomenalt exempel som någon annan tagit förut, om du äger en SAAB och går med i VOLVOS kundklubb, blir du då diskriminerad om volvos verkstad inte kan serva din bil? Ingen tvingade dig att gå med i volvos kundklubb...

När jag gick med i SKK så hade ingen personlig kontakt med någon som kunde tala om för mig vilka regler som gällde, jag fick helt enkelt gratis medlemskap med min första rasrena valp och därefter har jag själv tagit intiativet till att fortsätta vara medlem.
Så hur en ägare till en blandras som går och blir medlem i SKK i efterhand kan klaga över att det bara är för renrasiga hundar kan ju inte skyllas på annat än att man inte vet vad man gör...

SKK bildades för att ge en grund till meritering av avelshundar och det är fortfarande klubbens huvudsakliga syfte. Var kommer blandrashundarna in i det?

Om man vill tävla med sin blandras så kan man ju välja att stötta sin egen förening, Blandis, där mixhundar går först. :)

Jag äger en Porsche och är med i Porscheklubben men inte sjutton blir jag sämre behandlad när jag kommer med "råttsoffan" på en träff som de arrangerar. Och som andra skriver; om brukshundklubbe inte vill ha rasmixer i sitt klubbregister så ska man inte kunna bli medlem.

Vad jag vet så välkomnar Blandis rasrena hundar. På deras utställningar kan du ställa ut en rasren hund som inte är godkänd att ställa ut på en av SKK arrangerad utställning.
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Även om SKK ligger över SBK, så tycker inte jag det är samma sak det du skriver.
SBK har mer och mer blivit för alla raser. Och jag tror inte en enda klubb skulle klara sig ekonomiskt om de endast hade bruksraserna.
Att man inte får tävla bruks osv, det kan jag gå med på. Men att jaga medlemmar och sen klaga på att folk har blandraser, ja då är de fel ute.
Nu får man tävla i bl.a lydnad och agility med blandras och då ska man också vara välkommen på klubben. Det är ju så att man börjar med valpkurs, unghundskurs eller vad nu alla kallar det. Och då får man vara med, men man ska inte glömma bort folket efter de kurserna. För även blandisfolk gör mycket nytta på klubbarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Det är väl ganska självklart att på ex. spår-och sökkurser har de hundar som kan tävla i grenen företräde.
Det kan vara ont om platserna på MH och det finns prioriteringsregler. För att få tävla bruks måste en hund över 18 mån ha ett genomfört MH. Så blandraser som inte behöver det för att genomgå tjänstehundsutbildning hamnar långt, långt ner.

Men vore inte det ett bra tillfälle för klubbarna att fylla på sina konton? Och när det nu ofta pratas om "farliga" hundar så vore det väl alldeles utmärkt att anordna MH för alla som önskar?
 
Sv: Jordbruksverket och SKK?

Det ska bli spännande :) Det fanns 3 hanhundar kvar på 11 veckor så det är bara att åka o kika så får vi väll se, förhoppningsvis så får vi en till familjemedlem :) De verkar otroligt seriöst i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 469
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 795
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp