Jouröppen vårdcentral får de neka vård?

Hade en vårdcentral/jourcentral för några år sedan där dom nekade patienter som inte var listade. Det kom in en kvinna som verkligen behövde vård, men dom nekade henne :mad: Jag tycker vårdcentralerna behöver bli bättre och få mer resurser eller vad som saknas, för att minska trycket på akutmottagningarna, när man inte får vård på vårdcentralen i tid är det tillslut på akuten man ofta hamnar.

Själv har jag varit på en annan jourcentral där jag inte var listad och då fick jag komma in utan problem, bara att det kostade mer än om jag varit listad där. Hur det är där jag är listad just nu vet jag inte.
 
Olika regioner organiserar sidan vård olika.

Här i Stockholm t ex tar vissa vårdcentraler emot utanför ”kontorstid”, de är fullbokade med tidsbokade besök.

Sedan finns närakut/lättakut dit man kan gå med lättare skador. Där krävs ingen tidsbokning utan drop-in med prioritering.

Sedan finns (stora) akuten dit man går om det är allvarligt och man kan misstänka att det krävs mer omfattande undersökningar. T ex om man ramlat av hästen och slagit sig ordentligt.

Sedan finns intensivakuten på Karolinska dit man bara kommer in med ambulans.

Så i Stockholms län kan man oftast inte droppa in på en jourmottagningar och få akut hjälp. Det skulle kanske vara om de råkar ha en tom tid (och de har de typ aldrig), eller är extra snälla. Deras schema är extremt tight med bokade patienter.
 
När jag jobbade i en stad 8 mil bort hade jag en vårdcentral en trappa upp.

Jag gick dit och frågade om jag kunde få ta mina blodprov där. Remissen hade de ju i sitt system.
Hade behövt vara borta från jobbet flera timmar för den där resan hem och tillbaka för en fem minuters provtagning.
Det gick alldeles utmärkt.
 
När jag jobbade i en stad 8 mil bort hade jag en vårdcentral en trappa upp.

Jag gick dit och frågade om jag kunde få ta mina blodprov där. Remissen hade de ju i sitt system.
Hade behövt vara borta från jobbet flera timmar för den där resan hem och tillbaka för en fem minuters provtagning.
Det gick alldeles utmärkt.
I mitt län är provtagningarna en egen enhet. De tillhör egentligen inte vårdcentralerna utan är organiserade centralt, så lämna blodprov kan man alltid göra varsomhelst. Däremot kan man inte träffa läkare eller ssk på vårdcentral som man inte är listad på.
 
Här i stan har de en bra lösning med jourvårdcentral med samma igång som akuten. Man blir sorterad i luckan, ;) lättare problem en våning upp, akut problem blir kvar på bottenvåningen. Har man ett lite värre lätt problem går det sjukt fort. Kompisen åkte in med ett sår i huvudet, inte akut akut men behövdes sys/tejpad ihop , på jourvårdcentralen fick hen förtur och 45 min efter att hen kom innan för dörrarna var hen ute igen, tejpad och rengjort. :)
 
I mitt län är provtagningarna en egen enhet. De tillhör egentligen inte vårdcentralerna utan är organiserade centralt, så lämna blodprov kan man alltid göra varsomhelst. Däremot kan man inte träffa läkare eller ssk på vårdcentral som man inte är listad på.
Vet inte om vi bor i samma län, men i Stockholm fungerar det lika. Man kan välja var man vill ta prover.
 
Olika regioner organiserar sidan vård olika.

Här i Stockholm t ex tar vissa vårdcentraler emot utanför ”kontorstid”, de är fullbokade med tidsbokade besök.

Sedan finns närakut/lättakut dit man kan gå med lättare skador. Där krävs ingen tidsbokning utan drop-in med prioritering.

Sedan finns (stora) akuten dit man går om det är allvarligt och man kan misstänka att det krävs mer omfattande undersökningar. T ex om man ramlat av hästen och slagit sig ordentligt.

Sedan finns intensivakuten på Karolinska dit man bara kommer in med ambulans.

Så i Stockholms län kan man oftast inte droppa in på en jourmottagningar och få akut hjälp. Det skulle kanske vara om de råkar ha en tom tid (och de har de typ aldrig), eller är extra snälla. Deras schema är extremt tight med bokade patienter.

Fast jour betyder ju just "i beredskap för akuta ärenden", så man kan knappast kalla sig jourmottagning om man enbart tar emot på förhand bokade ärenden. Vårdcentral med utökade öppettider skulle jag i så fall kalla det, eller "kvällsmottagning" som jag sett att vissa skriver här i stan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 448
Senast: Kirre
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 362
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp