Jouröppen vårdcentral får de neka vård?

Men då borde e ju sagt att TS inte fick komma in eftersom de hade stängt och inte använt listningsstället som ursäkt för att undvika besöket
Jag svarade inte TS i det exemplet. Jag svarade @Youma som också hade problem med jouröppen vc. Där var det kanske att de inte hade öppet och kunde ta emot tider för dagen efter, eftersom man ska boka tid via 1177. Akuttider kan inte bokas dagen före.
 
Jag svarade inte TS i det exemplet. Jag svarade @Youma som också hade problem med jouröppen vc. Där var det kanske att de inte hade öppet och kunde ta emot tider för dagen efter, eftersom man ska boka tid via 1177. Akuttider kan inte bokas dagen före.

För min del var det tekniskt sett samma dag (kl 4 på morgonen, för att kunna komma kl 8) men det dög inte. Problemet är då att kl 8 så svarar inte 1177 längre, för det är så många som ringer. Alltså så blir det i princip omöjligt att komma till just den jouröppna vårdcentralen.

Helt ärligt så undrar jag hur det fungerar där alls, i med att det verkar i princip omöjligt att få komma dit. Kanske är det endast akuten som skickar remiss dit eller nåt.
 
För min del var det tekniskt sett samma dag (kl 4 på morgonen, för att kunna komma kl 8) men det dög inte. Problemet är då att kl 8 så svarar inte 1177 längre, för det är så många som ringer. Alltså så blir det i princip omöjligt att komma till just den jouröppna vårdcentralen.

Helt ärligt så undrar jag hur det fungerar där alls, i med att det verkar i princip omöjligt att få komma dit. Kanske är det endast akuten som skickar remiss dit eller nåt.
Är det efter stängningstid på den jouröppna så blir det ju ändå "dagen efter" oavsett om 1177 svarar först kl 04 tyvärr. Jag förstår att man inte kan boka dagens efters akuttider, men det är ju trist att inte få komma till när man behöver.

Men trist att det inte fungerar. Håller med om att det är förbannat svårt att nå vården i det här landet.....
 
.

Men trist att det inte fungerar. Håller med om att det är förbannat svårt att nå vården i det här landet.....
Ja det känns svårt ibland framförallt när det är saker som är akuta men inte kräver att man besöker sjukhusets akutmottagning. Med akuta menar jag saker som kräver att man träffar en läkare samma dag. I vissa delar av landet verkar ju detta inte fungera så bra.

Själv har jag en fantastisk vårdcentral när de är öppna men det är just den tiden som vårdcentralen inte är öppen som det uppenbarligen inte funkar alls i denna staden iallafall. Eller jo det kanske det hade gjort om jag var listad på rätt ställe.
 
Det låter jättekonstigt! Det är väll det dom är till för som sagt?

Nu hade jag tur att det hände under dagtid för mig och jag åkte in till min vanliga vc, men vi säger att man skär sig djuuupt i fingret enda ner i benet (som jag gjorde) och det blöder extremt mycket och går inte att få ihop/stopp på det hemma, ska man då behöva åka till akuten och sätta sig där och vänta på att sy ihop det? Något som absolut inte är livshotande på något sätt, men ändå svårt att avvakta över natten med eftersom det blöder en hel del och bör sys ihop för att framtida läkning ska bli bra?
 
Det låter jättekonstigt! Det är väll det dom är till för som sagt?

Nu hade jag tur att det hände under dagtid för mig och jag åkte in till min vanliga vc, men vi säger att man skär sig djuuupt i fingret enda ner i benet (som jag gjorde) och det blöder extremt mycket och går inte att få ihop/stopp på det hemma, ska man då behöva åka till akuten och sätta sig där och vänta på att sy ihop det? Något som absolut inte är livshotande på något sätt, men ändå svårt att avvakta över natten med eftersom det blöder en hel del och bör sys ihop för att framtida läkning ska bli bra?
Men precis! När Chika råkade bita mig i fingrarna under ett hundslagsmål och jag inte lyckades rodda det själv gick jag till vårdcentralen med en handduk om handen och knackade på i receptionen. De frågade vem min doktor var och jag sade att jag inte var registrerad då skickade de mig bara direkt in till närmsta lediga sjuksyster som tvättade och tejpade. Lite så tycker man ju att det borde gå till, eller?

Har haft liknande upplevelser i Sverige när jag bröt fingrarna (fast då skickades jag vidare), kanske är det skillnad på småstad och storstad?
 
Men precis! När Chika råkade bita mig i fingrarna under ett hundslagsmål och jag inte lyckades rodda det själv gick jag till vårdcentralen med en handduk om handen och knackade på i receptionen. De frågade vem min doktor var och jag sade att jag inte var registrerad då skickade de mig bara direkt in till närmsta lediga sjuksyster som tvättade och tejpade. Lite så tycker man ju att det borde gå till, eller?

Har haft liknande upplevelser i Sverige när jag bröt fingrarna (fast då skickades jag vidare), kanske är det skillnad på småstad och storstad?

Exakt så, känns otroligt onödigt att ta tid och resurser på akuten för en sån grej. Skillnad om det är ett barn det handlar om, men som vuxen så skulle jag verkligen inte vilja sätta mig på akuten med ett lätt trasigt finger, samtidigt som det är för svårt att få ihop det själv hemma.

Man kan väll inte vänta för länge heller med sånt som behövs sys? Jourvc känns ju väldigt mer passande än akuten här och bör ta emot oavsett om man är listad eller inte.
 
Exakt så, känns otroligt onödigt att ta tid och resurser på akuten för en sån grej. Skillnad om det är ett barn det handlar om, men som vuxen så skulle jag verkligen inte vilja sätta mig på akuten med ett lätt trasigt finger, samtidigt som det är för svårt att få ihop det själv hemma.

Man kan väll inte vänta för länge heller med sånt som behövs sys? Jourvc känns ju väldigt mer passande än akuten här och bör ta emot oavsett om man är listad eller inte.
Precis. Min akutmottagning ligger dessutom 1,5 timmar bort med buss och bussen går en gång i timmen. Lite mer praktiskt att sköterskan får klappa mig på huvudet och klibba på lite tejp så slipper jag göra fadäs av allt och behöva mer vård senare.
 
Exakt så, känns otroligt onödigt att ta tid och resurser på akuten för en sån grej. Skillnad om det är ett barn det handlar om, men som vuxen så skulle jag verkligen inte vilja sätta mig på akuten med ett lätt trasigt finger, samtidigt som det är för svårt att få ihop det själv hemma.

Man kan väll inte vänta för länge heller med sånt som behövs sys? Jourvc känns ju väldigt mer passande än akuten här och bör ta emot oavsett om man är listad eller inte.
Som det är skrivet tidigare ska jourvc ta emot oavsett om man är listad eller inte. Inte bör, SKA. Inga konstigheter, egentligen. De har alltså gjort fel som hänvisade till listningen. Dock kan man på vissa ställen behöva ringa 1177 för att boka tid och inte bara traska in, men jag antar att så länge det är öppet tar de väl emot folk även med blödande händer om man traskar in vid något tillfälle. Tror dock att ett tidbokningssystem måste vara på sin plats även där för att det ska fungera liksom.
Efter jourvc har stängt får man sitta på akuten.
 
Jag hade för ett tag sen ett knä som blödde ganska mycket efter en olycka. Var på helgen och eftersom det inte slutade blöda så var det inte läge att vänta till måndag. Dock kände jag inte att akuten var rätt ställe. Så jag letade rätt på en jouröppen vårdcentral som låg närmast mig. Där fick jag inte ens komma in för jag inte var listad på rätt vårdcentral. Då det inte fanns någon annan jouröppen vårdcentral i närheten och jag hade ont och svårt att ta mig fram så blev det ändå akuten till slut. Men kändes verkligen inte som rätt ställe då de säkerligen kunnat hjälpa mig på vårdcentralen. Min fundering är om de verkligen får neka vård när det är akut?
Väldigt lustigt, vi har traskat in med blödande barn vid mer än ett tillfälle och till och med fått det sytt på vårdcentral, i fel stad till råga på allt. Utan att ha ringt 1177 innan.

Väldigt konstigt, man tycker att om någon blöder hjälper ju till och med tant Agda till om man ringer på, så verkar helt vansinnigt att en vårdcentral skulle vägra.
 
Jag hade för ett tag sen ett knä som blödde ganska mycket efter en olycka. Var på helgen och eftersom det inte slutade blöda så var det inte läge att vänta till måndag. Dock kände jag inte att akuten var rätt ställe. Så jag letade rätt på en jouröppen vårdcentral som låg närmast mig. Där fick jag inte ens komma in för jag inte var listad på rätt vårdcentral. Då det inte fanns någon annan jouröppen vårdcentral i närheten och jag hade ont och svårt att ta mig fram så blev det ändå akuten till slut. Men kändes verkligen inte som rätt ställe då de säkerligen kunnat hjälpa mig på vårdcentralen. Min fundering är om de verkligen får neka vård när det är akut?
De gör så så ja det är tillåtet för vårdcentral att neka vård.
 
Jag hade för ett tag sen ett knä som blödde ganska mycket efter en olycka. Var på helgen och eftersom det inte slutade blöda så var det inte läge att vänta till måndag. Dock kände jag inte att akuten var rätt ställe. Så jag letade rätt på en jouröppen vårdcentral som låg närmast mig. Där fick jag inte ens komma in för jag inte var listad på rätt vårdcentral. Då det inte fanns någon annan jouröppen vårdcentral i närheten och jag hade ont och svårt att ta mig fram så blev det ändå akuten till slut. Men kändes verkligen inte som rätt ställe då de säkerligen kunnat hjälpa mig på vårdcentralen. Min fundering är om de verkligen får neka vård när det är akut?
Alltså, jag får inte heller komma till den jourcentral som är närmast mig eftersom jag inte är listad på någon av vårdcentralerna i dess upptagningsområde. Däremot har jag en jourcentral ytterligare några kilometer bort som jag är varmt välkommen till och jag tar för givet att det var samma sak för dig. Jag förstår att det var svårt för dig att transportera dig men jag tycker det hör till ens egenansvar att kontrollera att man går till rätt ställe.

Tycker det är lite motstridigt med "akuten känns inte som rätt ställe/får de verkligen neka vård när det är akut?"
 
Frågan är väl om det finns en annan jourcentral som tillhör den vårdcentralen där du är listad?

Jag är inte heller säker på att reglerna om ifall de får och inte får neka är samma över hela landet. Det lär väl variera mellan regionerna beroende på hur avtalen ser ut?
 
Enklast är att ringa 1177 och fråga hur det fungerar i ditt landsting gällande akuten, närakuten, vårdcentralen mm.
 
Inte där jag jobbade tidigare.. en lite större ort i Värmland.. jag jobbade i huset intill och sökte till mig till denna vårdcentral men blev hänvisad till min ordinarie vårdcentral där jag bodde, 7 mil enkel resa.... :rage:
Det går snabbt att byta. Www.1177.se logga in och byt. Tyvärr måste du kanske vänta över natten, ibland noteras inte förändringar på en gång i databaser men det vet jag inget om egentligen.
 
Tycker det är lite motstridigt med "akuten känns inte som rätt ställe/får de verkligen neka vård när det är akut?"
Jag uttryckte mig väl kanske inte perfekt. Akut som att jag behövde träffa en läkare samma dag. Läste mig till på 1177 att sår som blöder mer än en halvtimme trots att man lagt förband själv då ska man söka läkare . Mitt knä blödde ganska kraftigt och det blödde igenom förbandet gång på gång.

Men tycker inte sjukhusets akut kändes som jag hade behov av.

Jag vet inte om det finns någon mer jourvårdcentral har inte behövt söka akut vårdcentral på säkert 10 år. Om det finns så tycker jag iallafall de kunde hänvisat dit. Det var iallafall bara den jag hittade när jag sökte på regionens hemsida för denna staden.
 
Är inte en del av grundorsaken till att primärvården inte längre fungerar alla listningar? Det vill säga att varje VC får betalt för varje namn som listat sig hos dem. Vilket lett till att en del VC kan ha enormt många fler personer listade än vad de har kapacitet till att ta emot. Hade inte listningar med koppling till bidrag funnits så hade man kanske istället valt att öka ut på antalet VC. Nu får man ju en peng utan att för den skull behöva ge något tillbaka. Så har jag uppfattat det i alla fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 448
Senast: Kirre
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp