Jouröppen vårdcentral får de neka vård?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag hade för ett tag sen ett knä som blödde ganska mycket efter en olycka. Var på helgen och eftersom det inte slutade blöda så var det inte läge att vänta till måndag. Dock kände jag inte att akuten var rätt ställe. Så jag letade rätt på en jouröppen vårdcentral som låg närmast mig. Där fick jag inte ens komma in för jag inte var listad på rätt vårdcentral. Då det inte fanns någon annan jouröppen vårdcentral i närheten och jag hade ont och svårt att ta mig fram så blev det ändå akuten till slut. Men kändes verkligen inte som rätt ställe då de säkerligen kunnat hjälpa mig på vårdcentralen. Min fundering är om de verkligen får neka vård när det är akut?
 
Jag hade för ett tag sen ett knä som blödde ganska mycket efter en olycka. Var på helgen och eftersom det inte slutade blöda så var det inte läge att vänta till måndag. Dock kände jag inte att akuten var rätt ställe. Så jag letade rätt på en jouröppen vårdcentral som låg närmast mig. Där fick jag inte ens komma in för jag inte var listad på rätt vårdcentral. Då det inte fanns någon annan jouröppen vårdcentral i närheten och jag hade ont och svårt att ta mig fram så blev det ändå akuten till slut. Men kändes verkligen inte som rätt ställe då de säkerligen kunnat hjälpa mig på vårdcentralen. Min fundering är om de verkligen får neka vård när det är akut?
Jag har varit 'akut' på vårdcentral som inte var min egna. På vanlig tid. Den låg helt enkelt närmast. Det var absolut inga problem.
'Självklart ska vi hjälpa dej även om du är listad på en annan vårscentral'

Jouröppet är väl just det, att man samlar det akuta som inte är akutenakut från närliggande vårdcentraler till en enda jouröppen liksom.
Konstigt att de inte tog emot dej?
 
Jag har tyvärr blivit neka när jag sökte hjälp efter att ha cyklat omkull och glidit på asfalten flera meter, då blödde jag ordentligt på både arm och ben då jag hade shorts och t-shirt. Satt på jobbet hela natten med pappershanddukar och torkade sårvätska som rann och plockade grus som jag inte hade lyckats duscha av mig. :(
 
Jag har alltid fått hjälp, dock till dyrare pris. Tror det var 300kr istället 100kr.
Konstigt att de inte tog emot, var det mycket folk?
 
Jag har varit 'akut' på vårdcentral som inte var min egna. På vanlig tid. Den låg helt enkelt närmast. Det var absolut inga problem.
'Självklart ska vi hjälpa dej även om du är listad på en annan vårscentral'

Jouröppet är väl just det, att man samlar det akuta som inte är akutenakut från närliggande vårdcentraler till en enda jouröppen liksom.
Konstigt att de inte tog emot dej?

Ja jag fick bara motiveringen att jag är inte listad på rätt vårdcentral för att söka vård där.

Här kan vem som helst få hjälp på jour-vc. Det är ju därför den är öppen på kvällstid/helger.

Ja jag tyckte också det var märkligt, trodde också det var poängen med jourvc att vem som helst kunde få hjälp där.
 
Jag har alltid fått hjälp, dock till dyrare pris. Tror det var 300kr istället 100kr.
Konstigt att de inte tog emot, var det mycket folk?

Svårt att avgöra om det var mycket folk då jag inte ens fick in foten innanför dörren. Var iallafall helt folktomt utanför. De hade en klocka man ringde på vilket jag antog var för att de inte vill ha in folk med symtom på covid. Det kom ut en person och enda frågan personen ställde var just den om jag var listad. Då sa hon att du är inte listad på rätt ställe så du kan inte få vård här och sen fick jag ingen hänvisning vart jag kunde vända mig istället heller. Ganska dåligt tyckte jag.

Jag säger samma sak. Alltid fått hjälp men fått betala mer.

Det var inget som ens erbjöds att jag kunde få betala mer och få hjälp där utan de drog mer eller mindre igen dörren när jag var inte listad på rätt ställe.
 
@Mia_R låter helt idiotiskt att du inte fick vård tycker jag, vården har blivit så konstig. De undrar varför folk söker vård på akuten för att det är fel vårdnivå men om man blir nekad på jouröppen vårdcentral vart tänker de att man ska vända sig om man inte ens får någon hänvisning till vart man kan gå istället?

Sen tycker jag absolut inte om att behöva vända mig till akuten på sjukhuset om det inte är så att jag verkligen behöver den vårdens resurser särskilt nu i pandemitider är de ju överbelastade som de är. Men vården kanske borde ta sig en funderar på hur de jobbar då.
 
När hände det här? Det går ju helt emot patientlagen, man ska kunna söka vård på vilken vårdcentral som helst, listad eller olistad, inom hela sverige. det enda somska kunnas nekas är om det inte är medicinskt motiverat at söka vård alls.

Känns som läge att involvera patientnämnden.
 
Våran jouröppna vårdcentral tar inte heller emot patienter i dörren, man måste ringa via 1177.
1177 i sin tur endera svarar inte, eller "kan inte boka till nästa dag" om man ringer ex.vis på natten.

I min enfald så har jag trott att de jouröppna vårdcentralerna var till att ta hand om akuta, men inte livshotande tillstånd. Om man behöver plåstras om, sys eller smärtlindras, eller i värsta fall få en första bedömning innan man skickas vidare till akutvård.

Men så funkar det ju inte, om det är i stort sätt omöjligt att komma dit...
 
När hände det här? Det går ju helt emot patientlagen, man ska kunna söka vård på vilken vårdcentral som helst, listad eller olistad, inom hela sverige. det enda somska kunnas nekas är om det inte är medicinskt motiverat at söka vård alls.

Känns som läge att involvera patientnämnden.

Det var cirka två månader sen borde man anmält direkt eller kan man göra det i efterhand.
Ja, jag håller helt med om att en anmälan är på sin plats. Om ingenting annat för att pröva frågan.
Okej jag får kolla på det då tack.
Kan det ha varit att du skulle haft en bokad tid? Här får man boka tid hos jour-vårdcentralen via 1177 och nekas om man bara kommer dit.

Enligt hemsidan jourcentral som tillhör regionen så var det dropin men stod inte ett ord om att det skulle vara begränsningar till att vara vissa patienter bara. Om det hade varit så kunde de ju sagt något om det och inte bara sagt att jag inte var listad rätt.
 
Nej, man får inte neka någon vård med anledning att man inte är listad. Det är inte upp till varje chef att själv bestämma utan man får helt enkelt inte.
Anmäl det!

Ja verkar faktiskt som jag har fog för en anmälan i detta fallet.
Våran jouröppna vårdcentral tar inte heller emot patienter i dörren, man måste ringa via 1177.
1177 i sin tur endera svarar inte, eller "kan inte boka till nästa dag" om man ringer ex.vis på natten.

I min enfald så har jag trott att de jouröppna vårdcentralerna var till att ta hand om akuta, men inte livshotande tillstånd. Om man behöver plåstras om, sys eller smärtlindras, eller i värsta fall få en första bedömning innan man skickas vidare till akutvård.

Men så funkar det ju inte, om det är i stort sätt omöjligt att komma dit...

Ja det var var jag trodde med men tydligen är det inte så.
 
Våran jouröppna vårdcentral tar inte heller emot patienter i dörren, man måste ringa via 1177.
1177 i sin tur endera svarar inte, eller "kan inte boka till nästa dag" om man ringer ex.vis på natten.

I min enfald så har jag trott att de jouröppna vårdcentralerna var till att ta hand om akuta, men inte livshotande tillstånd. Om man behöver plåstras om, sys eller smärtlindras, eller i värsta fall få en första bedömning innan man skickas vidare till akutvård.

Men så funkar det ju inte, om det är i stort sätt omöjligt att komma dit...
Många jouröppna vårdcentraler har bara öppet under vissa klockslag, sedan får man gå till akuten. Det är nog så för din med. Min närmaste har till exempel öppet mellan 17 och 22 vardagar, minns inte tiderna på helgen dock, men inte hela dygnet.
 
Många jouröppna vårdcentraler har bara öppet under vissa klockslag, sedan får man gå till akuten. Det är nog så för din med. Min närmaste har till exempel öppet mellan 17 och 22 vardagar, minns inte tiderna på helgen dock, men inte hela dygnet.
Men då borde e ju sagt att TS inte fick komma in eftersom de hade stängt och inte använt listningsstället som ursäkt för att undvika besöket
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 448
Senast: Kirre
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp