Bukefalos 28 år!

Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

vi har redan satsat på farmor. Bokstavligt talat. Den åldringsvård där min sons farmor idag bor, är hästlängder bättre än den säng i en sal för fyra där min egen farmor tillbringade flera år. (Ingen av dessa farmödrar har drabbats av något av de privata vårdalternativ som cirkulerat en del i media på senare tid, utan det handlar om att helt vanliga landstingsfinansierade åldringsboenden har blivit otroligt mycket bättre.)

Men varför ställer du farmor mot just flyktingar? Du låtsas att du inte sympatiserar med SD, men du försvarar dem som gör det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men varför ställer du farmor mot just flyktingar? Du låtsas att du inte sympatiserar med SD, men du försvarar dem som gör det.

Tur för er Grattis:bump:

Har aldrig ens tänkt tanken att rösta på SD. Men problemen finns ju tydligen?
Det är som elefanten i rummet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Alltså det här är ett jävlarns skitord. Det är inte en fobi om det finns en anledning till att känna oro. Jag är mycket varlig bland kristna också, är jag kristofob då eller? Inte klokt.

Jag känner mig inte trygg bland folk med vanföreställningar, vare sig det är en trollkarl på korslagda pinnar, ett monster i garderoben eller staten är ute efter oss. Speciellt om de inte äter sin medicin.
Fine, jag har väl tusen fobier då.

Både islamofobi o xenofobi är vedertagna begrepp, missat det? Fobi kommer från grekiskan o betyder rädsla.
Har man en icke reelt grundad rädsla för något så har man vanföreställningar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men varför ställer du farmor mot just flyktingar? Du
låtsas att du inte sympatiserar med SD, men du försvarar dem som gör det.
Den frågan har jag ställt till SD-sympatisörerna så många gånger. Och man får ungefär alltid samma svar: Inget. Istället blir det en bortförklaring om varför farmor förtjänar att ha det bra och att vi måste ta hand om de som bor här. Efter det kommer gärna en harang av "fakta" på hur mycket invandringen kostar, hur mycket en somalisk familj får i bidrag, och att de pengarna kunde läggas på äldrevården istället. Att systemet är fel när vi tillåter människor att få bidrag och passificeras, att vi binder upp dem till en icke-fungerande integrationsprocess som istället för arbeten och integrering leder till kriminalitet, istället för att hjälpa dem att må bra där de helst vill vara - dvs hemma i Somalia. Så kommer helt retoriskt korrekt sedermera också en framtidsvision: Ifall vi lägger 20% av pengarna vi idag lägger på invandringen på bistånd istället kommer situationen att bli enormt mycket bättre för alla parter, men in sina hemländer. Vi får det bättre i Sverige och tex somalierna får det bättre i Somalia.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Med tanke på hur befolkningsfrågan sett ut är det nog tur att vi har invandring, vem ska annars ta hand om farmor?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det där är faktiskt en bra aspekt som sällan tas upp. När invandrarmotståndarna säger att vi först måste ta hand om våra egna - var går gränsen för när man är omhändertagen? För i jämförelse med många andra platser på vårt klot så skulle man nog kunna säga att våra medborgare är omhändertagna redan. Och det med god marginal.

Om vi däremot lägger ribban för omhändertagen vid Shangri-La så är det en bit kvar.

Det hela är mycket enkelt.
Så länge svenskarna inte i större utsträckning behövde möta
och känna av negativa effekter av invandring så blev
det aldrig någon fråga.

När välfärden, som vi minns den från slutet av 70-talet till
början av 90-talet, bara är ett minne blott så blir det ovillkorliga
generösa givandet inte intressant längre.
Jag tror mångas motivation till att lägga så pass stor del avi form
av sin inkomst på skatter är av rent egoistiska skäl dvs returneras
i form av förväntad god service och hög standard i form
offentliga sektorn.

Sjubarnsmamman från Somalia är inte särskilt intressant
i jämförelse.
Nu har vi iofs enorma integrationsproblem vilket påverkar
men även om integrationen hade fungerat hade vi sett
samma motvilja utvecklas. Allt hänger på upplevelsen
om försämrad välfärd.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Först måste väl ändå finnas pengar att fördela eller hur? Om farmor behöver en uska så är hon väl prioriterad som har slavat i alla år.

Ok, människor är mer värda för att de har "slavat" i alla år och betalt in skatt. Då är de till och med så mycket mer värda att man kan lyxa till det med extra service med tveksamt "behöver" (säg gärna emot genom att svara på frågan nedan), istället för att rädda livet på en hel familj i en annat land. Det är ju EN slags människosyn, som jag inte delar.

Fortfarande efterlyser jag var gränsen för "behöver" går, när du hellre skulle se att man hjälper en familj att fly undan krig?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Egoism ÄR ett fult troll.

Du menar att så länge Sverige gjorde stora ekonomiska vinster på invandringen så accepterades invandring. En invandring som inte motiverades med att hjälpa människor undan förtryck, krig och liv i fattigdom.

När det under en annan period visar sig att invandringen är ett nollsummespel och flyktinginvandringen kostar pengar, men man har goda möjligheter att hjälpa tiotusentals människor om året undan förtryck, krig och liv i fattigdom - då börjar det gnatas och det visar sig att människosynen faller ihop som ett korthus.

Helt plötsligt ställer man orelaterade budgetfrågor mot varandra, för att stigmatisera de mest utsatta människorna. Inte såg man några stora kampanjer om hur jugoslavernas och finländarnas invandring under 60-talet, var den avgörande nyckeln till den välfärd som byggdes upp i Sverige under den tiden - även om de var accepterade.

Egoism är fult. Att basera människovärde på nationell tillhörighet, eller etnisk tillhörighet är inte heller särskilt vackert.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Först måste väl ändå finnas pengar att fördela eller hur? Om farmor behöver en uska så är hon väl prioriterad som har slavat i alla år.

Fast varför ska dessa pengar tas från de som verkligen behöver det?

Ta exv alla unga personer som är födda i sverige, har ett svenskt utseende och ett svenskt namn - varför ska DE få massa pengar istället för farmor?
De bör rimligtvis inte ha SÅ svårt att få jobb som det påstås.

Missförstå mig rätt. Jag vet att det är svårt att få jobb, men många av de som är arbetslösa har faktiskt möjlighet att skaffa sig något slags jobb om de bara skulle anstränga sig lite mer och inte vara så bekväma.


JAG ser hellre att MINA pengar går till en flykting, än till en lat person som inte har lust att jobba på McD..
Eller till "farmor".
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Jag kan gott stå för att jag röstade på SD, vet många som röstat på SD både "svenskar" och "invandrare" ...

Jag och många med mej gör det för att "missnöjesrösta"... Det är kul att röra om i "partigrytan"... Och visa alla andra partier att sköter de sej inte röstar vi på nåt som de verkligen inte gillar !!! Jag menar ingen tror ju ändå på allvar att SD kommer få nån majoritet i NÅT, så som sagt det enda de gör är just visar folks missnöje med de andra partierna..

Det är bättre enligt mej att visa sitt missnöje än att va "soffliggare"...

Och påstå inte att skillnaden mellan M o S är STOOOOOOR för de e den verkligen inte...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Jag kan gott stå för att jag röstade på SD, vet många som röstat på SD både "svenskar" och "invandrare" ...

Jag och många med mej gör det för att "missnöjesrösta"... Det är kul att röra om i "partigrytan"... Och visa alla andra partier att sköter de sej inte röstar vi på nåt som de verkligen inte gillar !!! Jag menar ingen tror ju ändå på allvar att SD kommer få nån majoritet i NÅT, så som sagt det enda de gör är just visar folks missnöje med de andra partierna..

Det är bättre enligt mej att visa sitt missnöje än att va "soffliggare"...

Och påstå inte att skillnaden mellan M o S är STOOOOOOR för de e den verkligen inte...

Annars kan man ju rösta på det parti man tycker är närmast de egna värderingarna.

Istället för ett parti som står för en otäck människosyn, en vilja att smutskasta de allra svagaste i samhället och ett apart förhållande till verkliga omständigheter.

Crazy, va :confused:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Med tanke på hur befolkningsfrågan sett ut är det nog tur att vi har invandring, vem ska annars ta hand om farmor?

Tänkte detsamma. Här är det många invandrare som arbetar just inom äldrevården. När jag själv jobbade inom äldrevården var vi oerhört glada över att vi hade invandrare som talade flera andra språk som kollegor då vi hade ett par brukare som själva var invandrare och där svenskan hade fallit bort på ålderns höst. Människor som bott och arbetat i Sverige länge och som har talat svenska, men som på ålderns höst tappat svenskan och bara förstått och talat sitt modersmål.

Svenskarna föder för få barn. Vilka ska ta hand om kommande generationers gamla?

Vi har många invandrare här som arbetar inom barnomsorgen också. Vilka ska ta hand om våra barn när vi jobbar? Min sons somaliska barnskötare gör ett strålande jobb.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Jag kan gott stå för att jag röstade på SD, vet många som röstat på SD både "svenskar" och "invandrare" ...

Jag och många med mej gör det för att "missnöjesrösta"... Det är kul att röra om i "partigrytan"... Och visa alla andra partier att sköter de sej inte röstar vi på nåt som de verkligen inte gillar !!! Jag menar ingen tror ju ändå på allvar att SD kommer få nån majoritet i NÅT, så som sagt det enda de gör är just visar folks missnöje med de andra partierna..

Det är bättre enligt mej att visa sitt missnöje än att va "soffliggare"...

Och påstå inte att skillnaden mellan M o S är STOOOOOOR för de e den verkligen inte...

Om man är missnöjd med allt och vill markera att partierna måste skärpa sig, då röstar man blankt.

Man "hämdröstar" inte genom att välja ett parti som går rätt emot ens egna åsikter och värderingar.

Om det inte är så att partiet visst stämmer överens om ens åsikter, men det är bekvämt att spela markering-för-mitt-missnöjeskortet då man inte vågar stå för dem.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om man är missnöjd med allt och vill markera att partierna måste skärpa sig, då röstar man blankt.

Man "hämdröstar" inte genom att välja ett parti som går rätt emot ens egna åsikter och värderingar.

Om det inte är så att partiet visst stämmer överens om ens åsikter, men det är bekvämt att spela markering-för-mitt-missnöjeskortet då man inte vågar stå för dem.

Enligt senaste mätningen har SD 7.1 % av rösterna.
MP har 7.7 % som jämförelse.
Tiden är förbi när vi kan tiga ihäl dem, vilket många här tycks göra.
Vakna för tusan ifrån törnrosasömnen och idealen och se det här för vad det är.
STÅ UPP och kräv att partierna slutar mörka det här istället :mad:.

SD kunde lika gärna ha hetat SA och se var det ledde oss.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vem vill tiga ihjäl? Inte jag i alla fall. Ibland får man för sig att riksdagspartierna obekvämt vill låta bli att debattera, vilket måste bero på avsaknat självförtroende.

Det är inte särskilt svårt att vinna en debatt mot den skit som SD drar fram i varje debatt. Utom då för den lilla andel av befolkningen som bestämt sig för att de delar en unken människosyn. Och i en demokrati; får de rösta på vad de vill. Det viktiga är att alla vi andra står upp för varandra, mot dem som vill så splittring mellan människor.

De "andra" partierna mörkar ingenting i dessa frågor, de arbetar extremt aktivt med frågorna - vilket SD misstycker om. Det är en av de grövsta missupfattningarna att det är så. Populism.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om man är missnöjd med allt och vill markera att partierna måste skärpa sig, då röstar man blankt.Man "hämdröstar" inte genom att välja ett parti som går rätt emot ens egna åsikter och värderingar.

Om det inte är så att partiet visst stämmer överens om ens åsikter, men det är bekvämt att spela markering-för-mitt-missnöjeskortet då man inte vågar stå för dem.

Ja ja för en blank röst ger lika mkt genomslagskraft som en soffliggare...

Och som sagt står för att jag röstade på SD, hade jag velat rösta på M som är närmast parti som gör "skillnad" i min vardag så hade jag gjort det. Men nu VILLE jag att det skulle bli diskussioner om många av SDs åsikter, som nu inte blir nåt pga tigandet från andra partier som kommer leda till mer röstande på SD, tills nån inser att det är NÅT som måste ändras...

Att "farmor" på vårdhemmet ska ha de bra är SJÄLVKLART, på bekostnad av invandringen ? INTE EN ANING men det måste bli bättre för "farmor", skola, vård och omsorg... Fortfarande inget sagt om att det är invandringens fel, men problematiken kvarstår att det beskärs mer på de inhemska "ta hand om" av nån anledning... Om de beror på minskade skatteintäkter ? kan så vara...
Men även om jag har råd att betala mer skatt så vill jag för den skull inte ha tillbaka S i makten för de om några har (enligt mej) bidragit till att så många lever på bidrag... Jag "gillar" Ms politik som säger du måste verkligen jobba för att tjäna pengar. Är förvisso emot att cancersjuka ifrågasatts (osv) men folk som "inte kan jobba av X anledningar" då ser jag ut så här :confused:
Det står om ungdommar som inte vill kratta löv i en annan tråd... Ska de då ha bidrag "för det finns inga jobb" ?? Nope...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Enligt senaste mätningen har SD 7.1 % av rösterna.
MP har 7.7 % som jämförelse.
Tiden är förbi när vi kan tiga ihäl dem, vilket många här tycks göra.
Vakna för tusan ifrån törnrosasömnen och idealen och se det här för vad det är.
STÅ UPP och kräv att partierna slutar mörka det här istället :mad:.

SD kunde lika gärna ha hetat SA och se var det ledde oss.

Jaha? På vilket sätt är det ett argument för att rösta på SDom man inte sympatiserar med dem, enbart för att "röra om i grytan"?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja ja för en blank röst ger lika mkt genomslagskraft som en soffliggare...

Och som sagt står för att jag röstade på SD, hade jag velat rösta på M som är närmast parti som gör "skillnad" i min vardag så hade jag gjort det. Men nu VILLE jag att det skulle bli diskussioner om många av SDs åsikter, som nu inte blir nåt pga tigandet från andra partier som kommer leda till mer röstande på SD, tills nån inser att det är NÅT som måste ändras...

Nej. Vad man säger som soffliggare är att man inte bryr sig om sin rätt att rösta. Stor skillnad mot att rösta blankt för att det inte finns vettiga alternativ.

Du får jättegärna rösta på SD om det är det parti som ligger dig närmast, självklart! Men det var inte det du först skrev. Du skrev att det var "kul att röta om i partigrytan" och att en röst på SD inte spelade någon roll eftersom de inte har majoritet i nåt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

JAG ser hellre att MINA pengar går till en flykting, än till en lat person som inte har lust att jobba på McD..
Eller till "farmor".
Fast utesluter det enda det andra?
Är det nu så att det är ett systemfel så torde det ju vara så att vid ett eventuellt systembyte så blir det hårdare för en lat person också att få pengar.

Alltså, det är ju inte bara invandringen som folk klagar på, det är även folk som är arbetsskygga och ovilliga.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaha? På vilket sätt är det ett argument för att rösta på SDom man inte sympatiserar med dem, enbart för att "röra om i grytan"?

Var sa jag det? Tror du blandar bort mig med corzette här.

Jag sa att de etablerade partierna måste ta den debatten också. Och inte låtsas som 7.1% av väljarna är idioter och dumskallar.

För då är "dårarna" snart 10-15% och vad händer då?. Det är i deras intresse att inte ignorera och behandla SD som luft, vägra stå i debatter med dem, behandla dem som persona non grata osv. Det är bara att binda ris åt egen rygg.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
15 165
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp