Jultråd 2014

Gaah! Jag behöver en BRA och LÄTT nötknäckare innan mina gravidhormoner får psykbryt över dessa jävla nötter :devil:

Har idag en av denna modellen och den är piss kass värdelös....

Letade efter en idag men inte fan hittade jag någon :banghead:. Verkar vara ute med nötknäppare men inne med nötter. (host host många nötter :D )

Jag tog fram en pepparkakdeg från frysen istället. Hugga den med kniv fungerar också :D

Ska jag baka peppisar, som tar en halv dag minst, så ska degen fanimej vara 100% innan jag börjar. Vägrar att lägga ner tiden på nåt som bara blir halvdant. Lite som att hoppa i dressyrsadel, det går, men det går inte nåt vidare :D

Vet inte om jag visat den här redan, men på tal om nötknäppare...
10755709_1501965043408553_809867471_n.jpg

Gav 10 kr för den på Myrorna ;) Lär väl säkert drivas till vansinne förvisso, kanske ska ta och köpa en med behållare. Men den är fiiiiiiin! :love:

Kan förresten tipsa om Leksands julknäcke, i år med vört, jättegott! Gräddost, lökkorv med rödbetssallad samt pastej o inlagd gurka - minijulbord!

När det kommer till pepparkaksbak är jag lite ojulig. Jag köper deg, rullar den så den är cylinderformad och sen skär jag med kniv fram kakor som jag stoppar in i ugnen. Tar typ ingen tid, blir gott (jsg gillar dmo lite tjockare kakorna bäst) och så kan man göra det ofta = mycket juldoft i huset.

(och så betyder det att man alltid måste ha deg hemma, så man kan baka en plåt och kasta in när man vill. Då finns det alltid så att man kan äta deg när man vill också.)

När det kommer till pepparkaksbak är jag lite ojulig. Jag köper deg, rullar den så den är cylinderformad och sen skär jag med kniv fram kakor som jag stoppar in i ugnen. Tar typ ingen tid, blir gott (jsg gillar dmo lite tjockare kakorna bäst) och så kan man göra det ofta = mycket juldoft i huset.

(och så betyder det att man alltid måste ha deg hemma, så man kan baka en plåt och kasta in när man vill. Då finns det alltid så att man kan äta deg när man vill också.)
Perfekt. Men smaka absolut inte på riktig deg.
Risken är att du inte vill ta i köpedeg nåt mer :D

Två grejer jag gärna hade velat ha tips om!

Vilka "julkalendrar" följer ni? Tänker på fb eller internet som har ett litet erbjudande varje dag/advent. Typ Ica, coop, bodyshop, Strömsbergsgård osv.

Vilka julprogram rekommenderar ni? Går de bara på tv eller finns på play/internet i efterhand oxå? Typ Ernst o liknande.

J

Men hallååååååå! Nu då?!?!

Idag/igår (jobbar natt så lite rörigt) skulle jag titta på Jul med Ernst. Supernöjd efter att ha sovit aslänge o kände mig frisk när jag vaknade skyndade jag ut o stallet en sväng för o hinna tillbaka o pyssla inne under tiden. Sätter igång TV:n (har äntligen lärt mig både att sätta igång den och byta kanal, i extas, jag som aldrig tittat på TV innan :D) och Jul med Ernst har precis börjat enlig tablån OCH DÅ ÄR ALLT ÄNDRAT?!?! Pga den helvetes regeringskrisen (som jag förutspådde innan valvakan typ börjat) :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage: Är fortfarande upprörd över detta! Fick bli gokväll istället, de har julpynt o lagar julmat hela tiden nu verkar det som. Jul som jul :love:

Men hallååååååå! Nu då?!?!

Idag/igår (jobbar natt så lite rörigt) skulle jag titta på Jul med Ernst. Supernöjd efter att ha sovit aslänge o kände mig frisk när jag vaknade skyndade jag ut o stallet en sväng för o hinna tillbaka o pyssla inne under tiden. Sätter igång TV:n (har äntligen lärt mig både att sätta igång den och byta kanal, i extas, jag som aldrig tittat på TV innan :D) och Jul med Ernst har precis börjat enlig tablån OCH DÅ ÄR ALLT ÄNDRAT?!?! Pga den helvetes regeringskrisen (som jag förutspådde innan valvakan typ börjat) :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage: Är fortfarande upprörd över detta! Fick bli gokväll istället, de har julpynt o lagar julmat hela tiden nu verkar det som. Jul som jul :love:
Jul med Ernst är väl ändå ikväll? Skulle du se en repris eller vad?

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med... 19 20 21
Svar
418
· Visningar
15 799
Senast: Lingon
·
Hemmet Dags för årets balkongtråd? Jag flyttade i oktober förra året, efter 16 år i samma lägenhet, så nu behöver jag hjälp att inreda min nya... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 368
Senast: Mia_R
·
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 606
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka