Jultråd 2014

Jag har precis upptäckt att inga av de adventsstjärnor som finns här hemma passar i mitt fönster, så istället för att använda den älskade stjärnan som alltid pryder mitt fönster i juletid ser jag mig om efter en ny.

Fönstret är bara 35cm högt (nackdelen med att bo i källaren haha) så stjärnan får helst inte vara mer än 25cm hög. Jag har hittat en i den storleken, men färgen var såklart gräslig på den. Jag funderar på om den kanske går att måla om? Rejält med vit sprayfärg så kanske den duger sen :rofl:

Här är en till med problem med adventsstjärnor. Har en på fot som jag köpte förra året, tänkte att jag ska köpa en till nu till advent så jag kan ha en i varje ände av fönsterlängan men ser att den jag har inte säljs längre. Så det får bli två nya eller ingen alls... Fan! Så drygt, jag är ju inte gjord av pengar :down:

Psst....läste i tråden att några tycker det är jobbigt att göra julmat till många. Här kommer tips.
Köttbullar, detta aber att göra många av, men ack så goda och viktiga till jul. Ha i en liten liten skvättt soja i köttfärssmeten, liten dutt flytande margarin så de inte blir torra och så gör du en hel bakplåt full med köttbullar. De sväller inte så du kan lägga de trängt och du slipper stekoset. In i 200 grader ca tjugo minuter. Perfa!!! Gör de två eller till och med TRE veckor innan och förvara i frysen. Voila!

Köp hem sill låååångt innan, ja julhandla allt sånt som faktiskt håller länge...långt innan. Då slipper du stressa.

Snitta ett kryss i prinskorvarna "ändor" och kör de i en plåt ihop med köttbullarna när det är dags att värma på dom. Under tiden har du kokande vatten i skålen de ska ligga i. Då håller de värmen länge, men du slipper än en gång stekoset och framför allt, du slipper hålla på med stekpannan i omgångar.

Revbensspjäll funkar ypperligt att laga till innan, frysa in och glasera på julafton. Nëmas problemas.

Patéer och pastejjer håller många dagar om de förvaras på rätt sätt.

Gör julgodiset någon vecka innan och GÖM DET FÖR GUDS SKULL!!

Skinkan...vet ni hur mycket salt det är i en julskinka? Då vet ni hur bra salt konserverar...Du kan alltså tillaga den före julafton och sen griljera den på en pisskvart medan ni äter julgröten till lunch :)

Servetter viks dagen innan, servisen tas fram då också, stryk duken dagen innan och häng upp på galge så är den klar, damma av finglasen mm. Julafton ska gå smidigt, vara roligt och inge mysstämning. DET misslyckas jag och min familj alltid med eftersom vi är så totalt olika när det kommer till planering.

Ikeas julpynt är inte mycket att hänga i julgranen :( (oj så fyndig jag råkade bli ;) ) Nästa vecka tror jag det ska bli en räd i diverse butiker för att kolla julpynt och även gran. Ikeas julgranar va glesa och inte så fina, så ska se hur Rustas ser ut tänkte jag. Då jag kommer vara bortrest över julen, 19-26 dec, så tycker jag att jag får sätta upp julgranen lite tidigare så jag hinner njuta av den :angel:

Ikeas julpynt är inte mycket att hänga i julgranen :( (oj så fyndig jag råkade bli ;) ) Nästa vecka tror jag det ska bli en räd i diverse butiker för att kolla julpynt och även gran. Ikeas julgranar va glesa och inte så fina, så ska se hur Rustas ser ut tänkte jag. Då jag kommer vara bortrest över julen, 19-26 dec, så tycker jag att jag får sätta upp julgranen lite tidigare så jag hinner njuta av den :angel:
Men åh, jag som längtar efter att hinna till Ikea för att kolla årets julkollektion! Ska jag behöva bli besviken? :( Men, å andra sidan så finns det inte direkt något som jag behöver heller :p

Men åh, jag som längtar efter att hinna till Ikea för att kolla årets julkollektion! Ska jag behöva bli besviken? :( Men, å andra sidan så finns det inte direkt något som jag behöver heller :p
Jag blev då besviken iaf :( Känns som att Biltema hade mycket mer roliga julgranspryttlar :bump:

Meh! Aja, jag chansar ändå. Behöver ju som sagt inget direkt ändå så :D

Jag hoppas också på att hitta något där, råkade visst göra mig av med allt julpynt inför flytten...

Det börjar kännas lite mer som senhöst här så nu är det kul att börja tänka på julen :). Vi har dock fuskat lite med glögg redan för ett par veckor sedan när vi "råkade" få med oss en flaska hem :p

Jag hittade en bild på en nördig julkrans med hamapärlor och tänkte pyssla ihop en sådan till sambon :)

Åh jul!! Har lyssnat aningen på julmusik, men bara lite. Hittade en stor plastgran på loftet i garaget som jag tänkte fixa till lite mer snöspray. Årets tema på julgrejerna blir vitt/silver/guldigt. Förra året var det guld och rött. I stallet kommer det nog bli blåa julkulor :)

Är helt galen på jul. Älskar det. Pyntar och myser med glögg helst från första advent till juldagen.

I år ska vi bara fira hemma, halva min familj är utomlands av gammal vana och sambons familj bor rätt långt bort. Förra året firade vi med Ernst på tv, julbord hemma och inte att förglömma den superviktiga uppesittarkvällen. Tycker det är rätt mysigt att bara vara vi två och djuren. Det är nog så mycket hets och stress ändå.

Så, hur julpyntar ni i år?

Köpte en julstjärnan i jättefint rött och vitt mönster på Lagerhaus i helgen. Den ska få hänga i mitt sovrumsfönster. Blev även en tjock rulle julklappspapper, snöre och matchande etiketter att hänga på från Panduro. Dyrt men snyggt :D

Har även beställt de två första julklapparna :)

Just nu undrar jag dock mest när Secret Santa drar igång???

Så, hur julpyntar ni i år?
Jag är mossigt gammaldags gällande pyntet. Det ska vara saker av halm och ull, riktiga kottar osv. Inget glitter, inga kulor. Undantag görs dock för saker som kusinbarnen tillverkat.

Jag satsar som alltid på rött. Stora röda linnedukar på köks- och matsalsbord. I köket kommer jag att ha röda gardiner, enkla enfärgade. Alla handdukar är röda. Trasmattan i köket byts till en rödmönstrad.

Mitt favoritpynt står på golvet: stora höganäskrukor med enriskvistar där jag knutit många pyttesmå röda rosetter.

Köpte en julstjärnan i jättefint rött och vitt mönster på Lagerhaus i helgen. Den ska få hänga i mitt sovrumsfönster. Blev även en tjock rulle julklappspapper, snöre och matchande etiketter att hänga på från Panduro. Dyrt men snyggt :D

Har även beställt de två första julklapparna :)

Just nu undrar jag dock mest när Secret Santa drar igång???

Jag med :D eller hur @Nixehen? :angel: :p

kom på en sak, jag har börjat planera för årets julpynt ute. Jag tänker mig att jag har en stor zinkbalja, som jag fyller med granris och lägger lite äppek i. Jag tycker om att använda röda äppel som dekoration. Vanligtvis så tar jag fråg trädgprden, men i år har vi inte fått nått alls nästan så jag kommer att få köpa. Problemet är ju att äpplena ruttnar efter ett tag ute och eftersom jag kommer få använda köpe äppel i år så blir det en dyr historia om jag ska köpa nya varje vecka :p Finns det något man kan behandla dem med så dom håller längre?

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med... 19 20 21
Svar
418
· Visningar
15 798
Senast: Lingon
·
Hemmet Dags för årets balkongtråd? Jag flyttade i oktober förra året, efter 16 år i samma lägenhet, så nu behöver jag hjälp att inreda min nya... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 345
Senast: Mia_R
·
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 606
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka