Jultråd 2014

Av någon outgrundlig anledning så visar det sig att stickkontakterna ovanför mina fönster har tre hål ganska tätt, och mina julsjärnor har förstås vanliga stickproppar med två pinnar. För övrigt så irriterar jag mig också på att de har svarta kontakter. Skitfult, varför hade de inte kunnat vara vita som stjärnan och sladden?

Ang krans. Funkar tunt snöre som ni fäster i ovankanten av dörren på lämpligt sätt kanske? Typ tejp eller liknande. Så hänger snöret ner, antingen gör man det synligt a la rött band eller nån i samam färg som dörren som inte väcker uppmärksamhet (eller kanske fiskelina :D).

Av någon outgrundlig anledning så visar det sig att stickkontakterna ovanför mina fönster har tre hål ganska tätt, och mina julsjärnor har förstås vanliga stickproppar med två pinnar. För övrigt så irriterar jag mig också på att de har svarta kontakter. Skitfult, varför hade de inte kunnat vara vita som stjärnan och sladden?
Byt kontakt då, det är jätteenkelt :)

Menar du på stjärnan eller på väggen?

På stjärnan så är det en transformator så det lär inte gå :(

På väggen kan jag ju göra det men då syns ju den fula kontakten.
Ok, så kontakten sitter ihop med transformatorn? Ja då vill man väl inte sätta den i lamputtaget ändå (pga fult och klumpigt). Vet inte hur du ska lösa det då.

Jag menade att du skulle byta kontakten förstås, inte uttaget. Det är som sagt jätteenkelt att göra om det är en vanlig sladd med vanlig stickpropp i änden. Bara att kapa sladden, skala fram kablarna inuti ca en cm och skruva på en ny stickpropp (kostar typ en tjuga på Clas O).

Ok, så kontakten sitter ihop med transformatorn? Ja då vill man väl inte sätta den i lamputtaget ändå (pga fult och klumpigt). Vet inte hur du ska lösa det då.

Jag menade att du skulle byta kontakten förstås, inte uttaget. Det är som sagt jätteenkelt att göra om det är en vanlig sladd med vanlig stickpropp i änden. Bara att kapa sladden, skala fram kablarna inuti ca en cm och skruva på en ny stickpropp (kostar typ en tjuga på Clas O).

Ahh, ja byta en kontakt är enkelt det har jag gjort förr. Men just iom att sladden har en liten pluppig kontakt som går till trafon som sen ska sitta i väggen - och det är själva trafon som är svart, jag skrev lite dumt först.

Jag hoppas jag får hänga med lite här i tråden :) Jag läste igenom hela när jag hade dötid på jobbet i helgen och har verkligen fått ett ruskigt sug efter att börja med allt julpyssel! Jag fuskade t.o.m och satte upp julstjärnorna och adventsljusstakarna igår. Annars brukar jag vänta till första adventshelgen men i år smygstartade jag lite.
Jag och min brorsdotter har tänkt göra julgodis någon dag framöver och pratade om det vanliga med kola och knäck. Vi hade tänkt göra någon mer grej också, har ni några tips på vad vi inte ska missa?

Jag och min brorsdotter har tänkt göra julgodis någon dag framöver och pratade om det vanliga med kola och knäck. Vi hade tänkt göra någon mer grej också, har ni några tips på vad vi inte ska missa?
Brända mandlar brukar jag göra, plättlätt och så sjukt gott! :d

Jag ska försöka att göra bountygodisar i år. Jag brukar annars pilla med att göra chokladpraliner men det är så tidskrävande!

Jag planerar att göra fikonbollar. Man tar torkade fikon och mandelmassa och kör i en mixer, ev med lite smaksättning (rom, cognac, apelsinjuice etc). Sen rullar man bollar av röran och doppar i smält choklad.

Mozartkulor är också lätt att göra själv, det kan jag tipsa om att göra.

Är det bara jag som blundar för allt som har med julen att göra fram till 1:a advent? Jag har väldigt svårt för att göra nått juligt innan det första jultecknet som för mig är 1:a advent så nu längtar jag till helgen! För en gångs skulle är jag riktigt sugen på att julpynta :banana:

Åsså blev man fast på julmatsidorna :D. Herregud vad mycket gott det finns, synd att man är ensam annars
skulle jag laga det mesta det är ju inget man egentligen vill vara utan :p.

Jag brukar hålla på pyntet tills advent, men idag var jag tvungen att roa en ganska frisk unge som fick vara hemma från dagis pga feber igår, så då fick vår lilla gran åka upp! :D
10670128_10152950070745712_100203085736670619_n.jpg

Har fått upp ljusen på balkongräcket också, väldigt trevligt blev det! :)

Vi är visst fler som fått ha-begär efter @niphredils fina hästar - fick hem de här fina idag :love:

10802656_1472953809640023_1159085385_n.jpg

Nu är frågan mest var jag ska ha de. Granen i all ära men med katter som säkerligen kommer riva ner den kommer det inte på fråga utan jag får hitta på något annat.

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med... 19 20 21
Svar
418
· Visningar
15 799
Senast: Lingon
·
Hemmet Dags för årets balkongtråd? Jag flyttade i oktober förra året, efter 16 år i samma lägenhet, så nu behöver jag hjälp att inreda min nya... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 368
Senast: Mia_R
·
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 606
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka