Jultråd 2018

tomteluva_stol.png

Tyckte de såg så roliga ut, och bara 10kr/styck!
Ja men varför inte :D
 
Någon som börjat köpa julklappar än (såg att någon beställt en till sin pojkvän :) men mer)?

Hur många ska ni köpa till?

Jag tänker alltid att jag ska strunta i julklappar, jag är så dålig på det, men skulle jag komma på något riktigt bra så vore det ju kul. Jag funderar på en övernattning på spa till mamma kanske... alltså att hon och jag åker tsm....

Vad önskar ni er själva i julklapp? Kanske har ni redan fått någon? Jag fick en turridning av min mamma :) Så av henne har jag redan fått. Och i julklapp från mig själv till mig själv fick jag en startplats till Göteborgsvarvet!
 
Någon som börjat köpa julklappar än (såg att någon beställt en till sin pojkvän :) men mer)?

Hur många ska ni köpa till?

Jag tänker alltid att jag ska strunta i julklappar, jag är så dålig på det, men skulle jag komma på något riktigt bra så vore det ju kul. Jag funderar på en övernattning på spa till mamma kanske... alltså att hon och jag åker tsm....

Vad önskar ni er själva i julklapp? Kanske har ni redan fått någon? Jag fick en turridning av min mamma :) Så av henne har jag redan fått. Och i julklapp från mig själv till mig själv fick jag en startplats till Göteborgsvarvet!

Jag brukar aldrig köpa men saknar att inte ha paket att slå in. Men i år ska jag fira jul med syskonbarn o familj samt mamma så har köpte lite smågrejer redan o även till min hovis o tränare. Jag satsar på användbara grejer som glögg, roligt/finare godis, böcker, biobiljetter, teer o liknande :) De flesta är fixade :)
 
Jag brukar aldrig köpa men saknar att inte ha paket att slå in. Men i år ska jag fira jul med syskonbarn o familj samt mamma så har köpte lite smågrejer redan o även till min hovis o tränare. Jag satsar på användbara grejer som glögg, roligt/finare godis, böcker, biobiljetter, teer o liknande :) De flesta är fixade :)

Vad bra med användbara grejer! Så tänker jag också, att antingen upplevelser eller sånt de uttryckligen behöver, inget "krafs".
 
Någon som börjat köpa julklappar än (såg att någon beställt en till sin pojkvän :) men mer)?

Hur många ska ni köpa till?

Jag tänker alltid att jag ska strunta i julklappar, jag är så dålig på det, men skulle jag komma på något riktigt bra så vore det ju kul. Jag funderar på en övernattning på spa till mamma kanske... alltså att hon och jag åker tsm....

Vad önskar ni er själva i julklapp? Kanske har ni redan fått någon? Jag fick en turridning av min mamma :) Så av henne har jag redan fått. Och i julklapp från mig själv till mig själv fick jag en startplats till Göteborgsvarvet!

Jag har köpt nästan allt jag tänkt till barnen och till deras kusin på min sida. Kusinerna på makens sida får han sköta. Sen har jag köpt till maken, köpt till bästis och så har jag kvar till släktingen jag är hemlig tomte åt och mina föräldrar och svärföräldrarna. Mer än så köper jag inte :)

Jag önskar mig ingenting. Det är nån i släkten som är hemlig tomte åt mig också men det märker jag ju på julafton :p
 
Tänk att de kostat så lite att framställa att både butik och mellanhänder går med vinst trots att du bara betalar 10 kr. Vem tar den verkliga kostnaden för framställandet av dina tomteluvor tror du? :)
Jag önskar att man kunde få visa upp sina julinköp utan såna kommentarer, det vore faktiskt mycket trevligare. Låtsas att jag köpte dom på röda korset för tusen kronor styck istället.
 
Tänk att de kostat så lite att framställa att både butik och mellanhänder går med vinst trots att du bara betalar 10 kr. Vem tar den verkliga kostnaden för framställandet av dina tomteluvor tror du? :)

Jag gillar dina inlägg! Jag låter bli att ha dåligt samvete när jag köper billiga prylar även om jag reflekterar över det du påpekar. Även om jag egentligen vet att vi i väst borde göra så mycket mer (för att vi HAR ett val och vi kan) så är jag dålig på vissa områden och bättre på andra. Ett billigt kött tex osv.
 
Den här tråden kanske inte är rätt ställe för den diskussionen... en stor del av tråden går ju faktiskt ut på konsumtion. Vill man diskutera det är det kanske lämpligare med en ny tråd.

Jag hoppas vi här kan bidra till att tråden har mindre fokus på konsumtion o mer på annat som ger stämning även om jag förstår att en del av oss vill ha en fristad :)
 
Jag hoppas vi här kan bidra till att tråden har mindre fokus på konsumtion o mer på annat som ger stämning även om jag förstår att en del av oss vill ha en fristad :)

Visst... men det betyder ju att ingen kommer att våga erkänna att de köpt nytt pynt osv. Dvs tråden blir bara till för de som vill fira jul på "rätt" sätt. Men absolut, jag förstår hur du menar.

Jag tycker dessutom det var väldigt fult av @hvala att hoppa på @bollen__ personligen. Det hade gått att problematisera julkonsumtion utan att peka ut en viss individ.

Kan tillägga att jag är själv för att inte konsumera överdrivet... det är inte jul och julstämning för mig (jag är faktiskt inte så förtjust i jul pga min barndoms jular...). Men jag känner heller inget behov av att skriva någon på näsan när det gäller det. Speciellt inte i en tråd som jag gissar var menad som trevlig, inte en het debatt-tråd.
 
Jag ska handla julklappar till släktens barn/tonåringar. Till sambon och troligen något åt syskon och föräldrar, vad vet jag inte ännu.
Själv tänkte jag önska mig nya kastruller och ev lite annat bra och ha till lägenheten.
 
Den här tråden kanske inte är rätt ställe för den diskussionen... en stor del av tråden går ju faktiskt ut på konsumtion. Vill man diskutera det är det kanske lämpligare med en ny tråd.
Alla trådar är bra till ögonöppnare och eftertanke tänker jag. Sen behöver det inte nödvändigtvis bli en diskussion av det.

Jag shoppar gärna asbilligt själv också. Brukar ha sånt här i åtanke men ibland sker en tankevurpa och då är det bra att någon hojtar till. Behöver inte vara värre än så :)
 
Alla trådar är bra till ögonöppnare och eftertanke tänker jag. Sen behöver det inte nödvändigtvis bli en diskussion av det.

Jag shoppar gärna asbilligt själv också. Brukar ha sånt här i åtanke men ibland sker en tankevurpa och då är det bra att någon hojtar till. Behöver inte vara värre än så :)

Absolut men då är det trevligare att ta det generellt och inte ge sig på en specifik användare.
 
Jag gav idén på jobbet att vi skulle ha temat ful julklädsel på julfesten, och den gick igenom! Nu slipper jag köpa någon dyr snygg klänning jag bara kommer använda en gång! Nu kan jag istället ha min fula vintage jultröja och komplettera med något crappy diadem och "elf"-skor eller något. (Vad heter elf på svenska?) Skulle vilja klä mig fult på alla fester, avskyr att klä upp mig. :D

Min jultröja kom idag med posten, den ser väldigt välanvänd ut. Undrar hur många jular den varit med på, om tidigare ägare liksom använt den "seriöst" eller just för att den är så ful. :p
 
Sambon beställde te och kaffekalendrar till oss igår :love: Barnen har skrivit önskelista och det var rätt vettiga grejer de önskade sig, så blir nog hyfsat lätt att hitta julklappar i år. Vår gamla gröna gran får gå i pension i år och ge plats åt en vit istället. Funderar på om vi ska ställa den gröna uppe istället (barnen har övervåningen) men får se hur vi gör. Har blivit lite nytt julpynt också, söta mösspar som ska sitta ovanför tv:n, en snöflinga i gran till dörren och en söt tomte :)
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 424
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
440
Senast: Praefatio
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 690
Senast: skogaliten
·
Tjatter Kan det vara dags att återuppväcka vår gemensamma aktion från 2018? Gemensam regndans. Nån måste göra nåt åt detta elände. Låt det vara...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
17 746
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp