Bukefalos 28 år!

Jultråden 2020

Orkade aldrig baka lussekatter igår och det var så himla skönt att bara släppa det. :) Älskar att baka och älskar traditioner... men riktigt skönt att bara säga nej. Gjorde på kvällen saffranspannacotta till efterrätt istället när jag hade lite tid. :) Kan verkligen rekommendera det, så gott!

Vi har också bestämt att inte köpa julklappar till syskonen då ett syskon kände stor stress inför det. Också skönt att släppa. :) Julklappar är ändå mest för de små!
Vi gjorde ett ryck med julpynt till advent men sen har jag inte orkat med, har varit så trött. Hoppas dock på att få in en gran denna veckan och sen är jag julledig, då ska jag baka och feja!
 
Orkade aldrig baka lussekatter igår och det var så himla skönt att bara släppa det. :) Älskar att baka och älskar traditioner... men riktigt skönt att bara säga nej. Gjorde på kvällen saffranspannacotta till efterrätt istället när jag hade lite tid. :) Kan verkligen rekommendera det, så gott!

Vi har också bestämt att inte köpa julklappar till syskonen då ett syskon kände stor stress inför det. Också skönt att släppa. :) Julklappar är ändå mest för de små!
Vi gjorde ett ryck med julpynt till advent men sen har jag inte orkat med, har varit så trött. Hoppas dock på att få in en gran denna veckan och sen är jag julledig, då ska jag baka och feja!
Vi har också hoppat julklappar till vuxna sedan 6år tillbaka. Bästa beslutet ever ☺️
Nu köper vi varsin klapp till julklappspelet istället, mycket mindre jobb
 
Vi har också hoppat julklappar till vuxna sedan 6år tillbaka. Bästa beslutet ever ☺️
Nu köper vi varsin klapp till julklappspelet istället, mycket mindre jobb
Ja vi har gjort lite olika. Något/några år inga julklappar alls, tror vi kanske hade något slags julklappsspel nåt år. Det var otroligt tråkigt med inga klappar alls. :p Sedan kom det barn och då började vi också med julklappar till alla, lite outtalat. Det har varit lite osynkat. Skönt i år att ha bestämt. :)
 
Vi är fem som brukar fira jul ihop och istället för att alla ska köpa till alla så drar vi lott varje år och så köper man en klapp till en person istället, till värdet av ca 500 kr.
Dock ger jag och sambon julklappar till varandra utöver det, för att vi tycker att det är mysigt.

Sen har jag en barndomskompis jag känt i 32 år där vi alltid byter julklappar, som någon slags tradition.

Secret Santa är jag oftast med i, detta år även en Secret Santa på jobbet men som en kul grej.
 
9042EAE7-65E4-414E-BCE1-A50BB181AE80.jpeg

Julen står för dörren (flötta pårä!), kaos på jobbet, och sotbocken är på plats hemma på Gävle Strand. Någon slags hommage till Reine Brynolfsson.
 
Har ni bakat något julgodis? Här blev det polkabräck idag :)
Visa bifogad fil 61745
Brukar inte göra så mycket julgodis, två-tre grejer bara oftast. I år sa sambon att hon ville göra trillingnöt. Passande nog låg tidningen Mersmak i brevlådan idag och där fanns det recept på trillingnöt samt även chokladkulor som ska smaka som rafaello så då blev vi båda väldigt pepp på att göra dom två grejerna!
 
Inget godis alls. Hade tänkt göra knäck men det blev ju meningslöst när jag fick Covid. Bakade lussekatter och pepparkakor innan jag blev sjuk och hade ingredienser för saffransbullar med mandelmassa så gjorde de idag. Och frös in rubbet.

Så. Julen när jag kors i taket bakar får det ligga i frysen tills senare. Men jag får erkänna det var rätt kul ändå. Men känns som en sak att äta lussebullar i februari - mars kanske, och en helt annan sak äta knäck då...
 
Jag har gjort kola och chokladkola som blev grymt bra. Har bakat två omgångar lussekatter och saffranslängder hittills. Den sista blev hysteriskt god. Smörfyllningen blev sådär krämig inuti.

Idag är sista jobbdagen så nu får vi se vad ledigheten bjuder på för bakning! Ska också se vilken av de små granarna på tomten som ska få falla för yxan i helgen.
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 562
Senast: Tilly_85
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 904
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
249
Senast: annersia
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 742
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp