Jultråden 2021

Nu vet jag inte hur stor din stad är men i min rätt lilla stad tar det 2 veckor att sätta upp julbelysningen. Så jag kan gissa att det är nåt sånt.
Ja det kan säkert vara så. Här ska vi dessutom ha COP26 med början i helgen, så från och med då och två veckor framåt kommer stora delar av centrum att vara avstängt vilket gör dylika projekt svåra att genomföra!
 
Som alltid så brottas jag med hela julfirandet som ateist. Jag är egentligen en mycket konservativ person när det kommer till jul. Ingenting förrän i början av december. Lussekatter bakas i december (nu när jag har en frys kan jag baka hemma!) och då kan de avnjutas med julmust. Mat börjar lagas några dagar innan innan jul och inget nallande, den ska ätas den 24 och dagarna efteråt! Jag har ett fantastiskt recept på pepparkakor från min mammas släkt - konjak och den ska sedan röras när man kokat upp kryddor och smör, tills den är helt kall och då blandar man i mjöl. Men att baka ut pepparkakorna tar aldrig slut.

Jag har en liten plastgran med batteridriven ljusslinga, julgransbollar i plast som inte går sönder och kattleksaker som ser ut som paket, snögubbar osv. Gissa vem som har en klåfingrig katt hemma? Ditto verboten med julblommor, glitter och liknande.

Kanske adventsstjärnor i fönstren? Adventsljusstakar går bort pga av sagda katt. Hon ska få en adventskalender och eventuellt ett julhalsband om jag känner för att bli hamburgare. Foto kommer om det blir av. Halsbandet inte hamburgaren. :grin:
 
Megara är en aning frikostig med klorna gentemot sin matmor (aka @MJLee) ibland :angel: :laugh:

Edit: Mina fingrar lät Megara bli men det kan ha varit för att jag matade henne med fisk från sushin! :rofl:

Haha! :D Jag satt mest och funderade på vilket ord @MJLee hade fått autocorrectat till hamburgaren och tyckte det var så orimligt att det hänt två gånger på två meningar utan att det märkts :laugh:
 
Jag letade, men kunde ej finna. Missade jag den? Eller finns det ingen jultråd än för i år?

Annars kör vi igång en tycker jag. Hur är eran julkänsla så här i slutet av oktober? 🎅

Jag börjar längta lite efter glögg och julmat. Och kanske lite snö, så man ser något när man kör till jobbet på morgonen :)

Har inte haft julkänslor på flera år :(
Åker hem till mina föräldrar i några timmar, äter inte julmat och sen åker jag hem och är bitter resten av kvällen.
 
Ni som redan handlat klart julklappar -kan ni inte dela med er med era presentlistor, sa att vi med dalig fantasi far lite inspiration?
Funderade pa en airfryer till foraldrarna - klassiska nyblivna/snart pensionarer som har "allt", och inga storre intressen utanfor huset. Men jag brukar kopa biljetter till events till dem - tror risken med airfryern att den inte blir anvand sa mycket - de ar ganska fast i sina rutiner och inte sa aventyrliga pa matfronten...
 
Ni som redan handlat klart julklappar -kan ni inte dela med er med era presentlistor, sa att vi med dalig fantasi far lite inspiration?
Funderade pa en airfryer till foraldrarna - klassiska nyblivna/snart pensionarer som har "allt", och inga storre intressen utanfor huset. Men jag brukar kopa biljetter till events till dem - tror risken med airfryern att den inte blir anvand sa mycket - de ar ganska fast i sina rutiner och inte sa aventyrliga pa matfronten...
Jag har samma problem. Vi syskon brukar också ge biljetter till events till föräldrarna, dels för att de aldrig själva skulle få tummen ur att göra det och dels för att de har ju typ allt redan i materiella ting. Förra året vågade vi dock inte på grund av pandemin, de har fortfarande inte kunnat nyttja sin julklapp från julen -19.
 
Har inte haft julkänslor på flera år :(
Åker hem till mina föräldrar i några timmar, äter inte julmat och sen åker jag hem och är bitter resten av kvällen.
Jag är egentligen inte så jättepepp på själva julfirandet heller. Vartannat år ungefär innebär det att resa rätt långt vilket är jobbigt, men det är ett "måste", bävar inför de jularna oftast. Vi gör heller inget speciellt på julafton. Äter julmat typ.

Det jag ser fram emot mer bitvis är själva stämningen och.. vintern? tror jag. Julbelysning, inte för att det är "juligt" utan för att det ljusar upp den så mörka tillvaron den delen på året. Jag har inget julpynt hemma bortsett från belysning.

Alla goda dofter, apelsin med nejlikor och hyacinter. Mysigt fika med glögg och pepparkakor eller lussekatter, gärna levande ljus som man oftare har runt jul.

Snö som sakta singlar ner ute medan man kan sitta inne och vara nöjd med att inte behöva gå ut. Ledigheten som ofta kommer runt röddagarna (men inte i år :rage:). Det är liksom mer än årstid än ett firande.

Jag brukade ha lite ångest inför att åka hem till min ensamhet på julen efter middag osv men nu tänker jag att vad gör det. Jag är inte troende, det är ingen högtid som har ett värde för mig så utan det är bara en social press på att man "ska umgås" som gör att jag mår dåligt, så jag skiter i det. Njuter av att vara ledig och göra vad jag vill, INOMHUS :)
 
Jag har samma problem. Vi syskon brukar också ge biljetter till events till föräldrarna, dels för att de aldrig själva skulle få tummen ur att göra det och dels för att de har ju typ allt redan i materiella ting. Förra året vågade vi dock inte på grund av pandemin, de har fortfarande inte kunnat nyttja sin julklapp från julen -19.

Exact samma har, mina foraldrar uppskattar diverse events, men far aldrig tummen ur att boka sjalva!
Mina foraldrar kom dock ivag i sommar till Diggiloo som ocksa var sen julen 2019.. |Kommer inte ihag vad jag kopte dem i julas 2020 men jag bor nog sikta pa biljetter igen och hoppas att events kommer kunna koras pa nastan som vanligt i 2022
 
Ni som redan handlat klart julklappar -kan ni inte dela med er med era presentlistor, sa att vi med dalig fantasi far lite inspiration?
Funderade pa en airfryer till foraldrarna - klassiska nyblivna/snart pensionarer som har "allt", och inga storre intressen utanfor huset. Men jag brukar kopa biljetter till events till dem - tror risken med airfryern att den inte blir anvand sa mycket - de ar ganska fast i sina rutiner och inte sa aventyrliga pa matfronten...

Vet ej om blir mycket tips till dig, men kanske till någon? 😅

Har köpt manga-böcker samt en tröja och mugg, som hör ihop med mangan/animen till sambon. Till syrran köpte jag en Nutella recept-bok (samt köpte små Nutellas till). Till mamma har jag beställt djurpoträtt av en konstnär samt köpt godis som nöd julklapp då poträttet lär inte bli klar till jul, gissar jag. Även iår köpt julklapp till mammas och sambons familjs katter i form möss och pinnar som ska ha samma effekt som kattmynta. Till julklapps-spelet vi kör så blev det tvålset med gin och tonic, och doft-grej till bilen som står unicorn fart på :rofl:

Sen ska fixa nått till pappa, brukar bli skickar nått godis eller annat han har behov av mer än nån rolig sak.
 
Till sambons familj dock så står sambon för det, men jag hjälpt till med förslag.. Blev kattvas, badbomber från lush och en rolig prosecco till hans mamma och hans pappa får jätte fint karaffset i form jordglod med skepp i, och hans bror blir nog hörlurar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: Angel
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
774
Senast: Squie
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 825
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp