Jultråden 2021

Jultråden, yey :D:D :love: :love: :love: . Alltså äta/dricka juligt är typ okej från min födelsedag dvs 5e november, försöker hålla mig tills dess :D. Just då är för att förr brukade vi äta jultallrik/årets första julmat på min födelsedag 😁. Menä julklappar har jag redan köpt några, en julnovell att läsa i december istället för att läsa om samma som jag kan utantill :D ramlade jag över ett ex. På ÖB i början av september. När jag e-handlade nu senast i söndags hade CG apotekarnes julmust för en 10/st (plus pant då) på 1,4 l så råka klicka hem 2 flarror som står ihop med glöggflaskan från förra året.
 
Ni som redan handlat klart julklappar -kan ni inte dela med er med era presentlistor, sa att vi med dalig fantasi far lite inspiration?
Funderade pa en airfryer till foraldrarna - klassiska nyblivna/snart pensionarer som har "allt", och inga storre intressen utanfor huset. Men jag brukar kopa biljetter till events till dem - tror risken med airfryern att den inte blir anvand sa mycket - de ar ganska fast i sina rutiner och inte sa aventyrliga pa matfronten...
Några inhandlade här är bla; en trälåda för ölflaskor "man kan inte köpa lycka men öl" duplo musse och mimmis födelsedagståg, en gammaldags glasburk jag ska fylla med hemkokt knäck, en receptbok med tacos och hamburgare.
 
Passar på att slänga in en fundering:

Jultåg som går på brio-järnväg, finns det?
Alltså, jag tycker det borde finnas, jag är jättesugen på ett sådant där gräsligt som låter och lyser och går runt julgranen :D
typ:
422490d.jpg

Men skulle man kunna köpa bara ett tåg, till dotterns järnväg så att man kan bygga lite fritt, vore ju det mycket roligare! :idea: Kan verkligen inte hitta trots intensivt googlande, så jag bara hoppas att någon annan kanske vet!
IMG_20211027_082531178.jpg


Hittar inte, så har börjat projekt "julpimpa befintligt tåg" 🚂🛤️🎅

Tänker mig lite klistermärken, någon figur och en vagn full med klappar, så årets första julklappar är nu inslagna :D
 
Jag tror jag vill äta en gigantiskt skaldjursplatå på julafton, och så massa gott sött till efterrätt. Typ ett godis/kakbord. Julmat kan jag skippa, det blir ändå två julbord i december.
Hade gärna velat ta in på herrgård/hotell under julen men de bra rummen var redan bokade när jag väl bestämt mig.

Gillar nog hela adventstiden mer än själva julafton. Ser dock fram emot att få lägga julpyssel i pyjamas, dricka något gott te/kaffe/vin och bara ta det lugnt under juldagarna.
 
Jag ser fram emot tiden innan och runt jul men jag har lite krypande ångest över själva julaftonsfirandet. Jag vägrar principiellt fira med min fästmans familj (eftersom de alltid åker till hans systers familj, vilket är kaotiskt på alla sätt möjliga och ingenting jag mår bra av eller vill vara en del av). Förra året firade vi helt ensamma eftersom mina föräldrar ställde in pga coronascare i sista sekund.

Har blivit inbjuden av min brors familj men vet inte om jag vill. Mina föräldrar velar också.

Åh, jag inser att jag låter SÅ gnällig och otacksam som har flera platser att vara på men inte "vill" något av dem. Det är bara det att ingen av dem känns sådär ideal-tryggt, lugnt och önskvärt. Jag mäktar verkligen inte med hets, stress, eller julklappsslitande.

Min fästman känner sig såklart lite klämd och hade nog gärna firat med sin familj. Jag har sagt att det är helt okej att han åker iväg och firar med dem, men att jag inte vill vara själva _hela_ julafton. Systern bor 3 h bort med tåg så jag har lämnat önskemål om att vi antingen har julaftonsmorgon själva och att han sedan åker eller att han kommer hem julaftons kväll.
 
Jag ser fram emot tiden innan och runt jul men jag har lite krypande ångest över själva julaftonsfirandet. Jag vägrar principiellt fira med min fästmans familj (eftersom de alltid åker till hans systers familj, vilket är kaotiskt på alla sätt möjliga och ingenting jag mår bra av eller vill vara en del av). Förra året firade vi helt ensamma eftersom mina föräldrar ställde in pga coronascare i sista sekund.

Har blivit inbjuden av min brors familj men vet inte om jag vill. Mina föräldrar velar också.

Åh, jag inser att jag låter SÅ gnällig och otacksam som har flera platser att vara på men inte "vill" något av dem. Det är bara det att ingen av dem känns sådär ideal-tryggt, lugnt och önskvärt. Jag mäktar verkligen inte med hets, stress, eller julklappsslitande.

Min fästman känner sig såklart lite klämd och hade nog gärna firat med sin familj. Jag har sagt att det är helt okej att han åker iväg och firar med dem, men att jag inte vill vara själva _hela_ julafton. Systern bor 3 h bort med tåg så jag har lämnat önskemål om att vi antingen har julaftonsmorgon själva och att han sedan åker eller att han kommer hem julaftons kväll.

Det är inte ett dugg gnälligt :heart

Jag är också välkommen på flera ställen men väljer att fira själv. Jag har mina vanor som jag är nöjd med och känner mig inte ett dugg ensam. Plus att för mig är det enormt viktigt att besöka mina föräldrar i minneslunden på julafton (mamma dog ju på julafton för ett år sedan i år) så därför går att fira med särbon bort. Att han inte vill åka hit förstår jag till 110%, han har en stor släkt där uppe och vill naturligtvis fira med dem.
 
Jag ser fram emot tiden innan och runt jul men jag har lite krypande ångest över själva julaftonsfirandet. Jag vägrar principiellt fira med min fästmans familj (eftersom de alltid åker till hans systers familj, vilket är kaotiskt på alla sätt möjliga och ingenting jag mår bra av eller vill vara en del av). Förra året firade vi helt ensamma eftersom mina föräldrar ställde in pga coronascare i sista sekund.

Har blivit inbjuden av min brors familj men vet inte om jag vill. Mina föräldrar velar också.

Åh, jag inser att jag låter SÅ gnällig och otacksam som har flera platser att vara på men inte "vill" något av dem. Det är bara det att ingen av dem känns sådär ideal-tryggt, lugnt och önskvärt. Jag mäktar verkligen inte med hets, stress, eller julklappsslitande.

Min fästman känner sig såklart lite klämd och hade nog gärna firat med sin familj. Jag har sagt att det är helt okej att han åker iväg och firar med dem, men att jag inte vill vara själva _hela_ julafton. Systern bor 3 h bort med tåg så jag har lämnat önskemål om att vi antingen har julaftonsmorgon själva och att han sedan åker eller att han kommer hem julaftons kväll.

Jag tycker också att det är mysigast att fira jul i litet sällskap. Helst bara min man och dotter. Då är det som mysigast tycker jag! Men så vill ju släkten fira med barnbarnet. Vi brukar inte vara så många men är det bara vi tre så gör vi ju vad vi vill.
 
Jag sällar mig till kören som värdesätter veckorna före jul mer, eller åtminstone lika mycket, som själva julfirandet. Jag älskar julafton också och har firat på samma sätt i hela mitt liv (med mina föräldrar, min storebror och - fram till förra året - mormor och farmor) men myset dessförinnan är nog egentligen det bästa.

Jag inser att en av de saker jag ser fram emot allra mest är den där första lördag/söndagseftermiddagen - förmodligen kring första advent - då jag sjunker ner i soffan med en saffransbulle och kaffe och sätter på årets första julfilm. Jag har några favoriter som jag bara måste se varje år (The Holiday samt Christmas Chronicles) men brukar testa något nytt varje år också. ÅH vad jag längtar! :love:
 
Jag sällar mig till kören som värdesätter veckorna före jul mer, eller åtminstone lika mycket, som själva julfirandet. Jag älskar julafton också och har firat på samma sätt i hela mitt liv (med mina föräldrar, min storebror och - fram till förra året - mormor och farmor) men myset dessförinnan är nog egentligen det bästa.

Jag inser att en av de saker jag ser fram emot allra mest är den där första lördag/söndagseftermiddagen - förmodligen kring första advent - då jag sjunker ner i soffan med en saffransbulle och kaffe och sätter på årets första julfilm. Jag har några favoriter som jag bara måste se varje år (The Holiday samt Christmas Chronicles) men brukar testa något nytt varje år också. ÅH vad jag längtar! :love:

Jag ALSKAR kassa julfilmer pa Netflix
Alla de dar som har en reklamaffish pa bl;ond kvinna i rod outfit, och generisk snygg man i gron outfit typ. Iar har jag sparat "Last Christmas" med Emilia Clarke och Henry Goulding som jag verkligen ser fram emot att krypa ner med om typ en manad
 
Vi brukar ju fira 3 jular 🙈 (jag har skilda föräldrar + mannens släkt då).

Mysigast är nog med min pappa och mina systrar där och allas respektive. Vi är de enda som har barn så det är lugnt och avslappnat. Dessutom är ena systern vegan och den andres respektive äter inte fläskkött så det finns ingen prestige kring julbordet. Allas favoriter är med men inte mer än så.

Juligast är med mannens släkt. Där börjar man redan den 23e med bingolotto och träffas sedan varje dag med olika julaktiviteter t om den 26e. Också väldigt lugnt när det bara var vi som hade barn men nu är det 7st där den äldste är 7år 😱
 
Jag ALSKAR kassa julfilmer pa Netflix
Alla de dar som har en reklamaffish pa bl;ond kvinna i rod outfit, och generisk snygg man i gron outfit typ. Iar har jag sparat "Last Christmas" med Emilia Clarke och Henry Goulding som jag verkligen ser fram emot att krypa ner med om typ en manad
Jamen alltså det är ju lite så att man skäms, men FY så mysigt det är! La till Last Christmas på min att se-lista nu! Christmas with the Coopers är en annan favorit här, urlöjlig och jättefin på samma gång! :love:
 
Jag inser att en av de saker jag ser fram emot allra mest är den där första lördag/söndagseftermiddagen - förmodligen kring första advent - då jag sjunker ner i soffan med en saffransbulle och kaffe och sätter på årets första julfilm. Jag har några favoriter som jag bara måste se varje år (The Holiday samt Christmas Chronicles) men brukar testa något nytt varje år också. ÅH vad jag längtar! :love:
Ok, bestämde nyss att det här ska bli min grej i år. Ska låta bli att planera in något på adventssöndagarnas eftermiddag och använda dem till att grotta ner mig ordentligt i div. julfimer :heart
 
Vet inte riktigt hur jag ska fira i år, om jag ska upp till familjen eller fira med en kompis här nere som jag firat med tidigare.
Men har iaf bestämt mig för att julpynt här hemma i år, ska köpa adventsgran att ha inne som jag ska dekorera. Göra någon julgrupp och kanske köpa julgardiner till fönstren.

Jag längtar tills jul hur den än kommer firas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Angel
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
786
Senast: Squie
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 992
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp