Jultråden 2022

God jul allihopa! :heart

Här blir det en mysig julafton med sambon och katten hemma idag. Vi har ätit en extra god frukost med laxmackor och sista öppningen av chokladkalendrarna, städat av hemma. Snart ska vi ta en promenad i (det iskalla men vackra) solskenet. Sen ska vi fixa maten - bara det godaste från julbordet - och äta, mysa, dricka julmust och titta på en julfilm (The holiday). Imorgon blir det lunch hos sambons föräldrar, vilket ska bli jättetrevligt, men idag är det bara mys. Det känns fint!
 
Här ska vi ha litet firande hemma idag och så firar vi stort med släkten på annandagen, så för mig blir julafton också mest bara mys. Men jag ska fixa håret (rulla och sen tupera och styla det högt högt HÖGT i något Bardot-aktigt) och ta på festkläder ändå! Man kan ju vara fin även om man bara är hemma :D Nu blir det ut på promenad med hundarna! -12, pastellfärgad himmel och snö som bara glittrar i solljuset :heart
 
Testkörde en klapp och den var sådär :/ Lite tråkigt faktiskt, när det är till barn är det inte riktigt tanken som räknas. Nu var det inte huvudklappen, men ändå.
Men! Det kommer bli jättebra ändå, så det är ingen stor grej, bara ett litet irritationsmoment.
 
Sedan vi fick barn ser jag julen med nya ögon och vill skapa egna traditioner för dom, har dock inte helt fått klart för mig vad det ska vara men tycker om att vakna här hemma och ta det lugnt ila dagen. Vi har haft en mysig julig morgon med frukost på resterna från gårdagens julbuffet med svensk julmat också har vi bytt och öppnat julklappar, vi som är hos oss. Just nu vilar jag å minsteman lite då vi senare i em tar oss hem till svärföräldrarna och har stort julfirande hos dom, blir nog 17 st tror jag, osäker på hur vi ska få plats och bävar inför julklappshögen 🎄🧑‍🎄:nailbiting: så det känns smart att vila lite innan vi åker iväg ^^ men ser väldigt framemot firandet och har mina egna föräldrar med för första gången. Blir en norsk traditionell jul med pinnekjøtt middag, julklappar och tomte som kommer på besök 🌟🧑‍🎄

Önskar en väldigt God Jul till er allihopa 🌟🎄🥰
 
God jul!🎄☃️

För första gången någonsing så har jag inte behövt stressa hit och dit och fram och tillbaka och typ missa allt pga sitter mer i bilen känns det som, mellan firandet på pappas sida och mammas. 😍

Var bara förbi hem till mamma en snabbsväng och lämnade av julklappar och fick med mina egna. Ska tillbaka dit imorgon och även hälsa på mormor.
Sen åkte jag vidare till andra firandet och kunde vara med här hela dagen utan att behöva få stressande samtal om när jag kommer tillbaka mm.
 
Det var en trevlig julafton i litet sällskap. Alldeles för mycket mat som vanligt! Men nu lär vi inte svälta (eller behöva laga mat) på en vecka! :rofl:

Idag blir det ett till julfirande men först ska jag till stallet och rida en liten runda. Hästen har vilat några veckor nu pga is, hård mark, mörker och tidsbrist. Så det blir en kortis idag.
 
Här är julen över. Lyssnat på diskmaskinens sång sedan gästerna åkte. Men, jag fick en liten tantkatt i julklapp som sitter bredvid och lyssnar med mig :heart (naturligtvis var det överenskommet i förväg att jag skulle få henne, ge aldrig djur i julklapp utan att personen är väl medveten om vad den får, snälla)
 
Här är julen över. Lyssnat på diskmaskinens sång sedan gästerna åkte. Men, jag fick en liten tantkatt i julklapp som sitter bredvid och lyssnar med mig :heart (naturligtvis var det överenskommet i förväg att jag skulle få henne, ge aldrig djur i julklapp utan att personen är väl medveten om vad den får, snälla)
Så du har två katter nu? 🥰
 
För mig blev själva julafton egentligen rätt lyckad. Fick umgås med mina kusiner som jag annars bara träffar som mest 1 gång om året och vi hade det supertrevligt precis som planerat. Mindre kul var väl att min (inte alltid så) kära mor startade ett jättegräl just för att jag valde att umgås med mina kusiner istället för att delta vid julklappsutdelning... Hon tyckte väl att jag prioriterade fel, men jag står fast vid att jag hellre tar vara på kvalitetstid med familj istället för att prompt öppna paket som jag lika gärna kunnat öppna lite senare. Nu har hon kört the silent treatment sedan dess, säger bakom min rygg att jag förstörde julen, och är allmänt pissig. Hon ringde en av kusinerna för att be denna hälsa mig att jag ska dra åt helvete, det gjorde ont. Har en komplicerad relation till min mamma och såg fram emot att få en fin jul med hela familjen, men så blir det uppenbarligen inte... :(
 
Här blev julen typ inställd.
Varken mina föräldrar eller jag var sådär jättesugna på jul så vi beslöt att skjuta att träffas till juldagen för att minska pressen. Hade igår en lugn skön dag som jag verkligen njöt av trots att jag tog några race med städning av huset.
I morse vaknade jag med dundermigrän och efter att ha lyckats tvinga i mig 2 skedar gröt så fick jag ringa och ställa in innan det var dags att springa in på toa.
Har i alla fall haft ett långt telefonsamtal med mor under eftermiddagen och nu är huvudvärken nästan borta. Lite missräkning för jag ville verkligen träffa dem men det får bli till nyår istället.
Dagen har varit jobbig men allmänt så känner jag att den här julen faktiskt blev helt okej ändå utan stress, prestationshets (självskapat) och måsten och givetvis med massor av hästpussar och hästkramar från de fyrbenta. Så himla skönt :)
 
Såhär kan ett svenskt julbord i Skottland se ut :D

20221224_190104.jpeg

(risgrynsgröt, gottebord samt allsköns drycker ur bild)

Skotsk kallrökt lax, skotsk laxsida som min man varmrökte, köttbullar gjorda på Aberdeen Angus-färs, stilton från lokala ostbutiken och så sill, prinskorvar, rödbetssallad, rödkål, julskinka, vörtbröd och kavring direktimporterat från Sverige via föräldrarna. Det gjorde vi bra måste jag säga, och det bästa av allt är att vi beräknade mängden väldigt bra! Såhär två dagar senare återstår bara ett par köttbullar, 1/3 burk sill, några skivor kallrökt lax samt lite gröt - skönt att inte behöva känna att man måste stoppa i sig en massa julmat i dagarna sju :up:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 468
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 104
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 517
Senast: Imna
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 038
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp