Jultråden 2022

Funderar på att göra en Janssons frestelse för första gången. Jag tycker inte riktigt om det men kanske kan skippa själva ansjovisen i? Kan man inte ha den vid sidan om alternativ bara ha lite spad i utan själva fisken borde väl funka? Då borde den bli lite mildare om inte annat 🤔
Man kan ha oliver i för en närliggande men ansjovisfri effekt.
 
Funderar på att göra en Janssons frestelse för första gången. Jag tycker inte riktigt om det men kanske kan skippa själva ansjovisen i? Kan man inte ha den vid sidan om alternativ bara ha lite spad i utan själva fisken borde väl funka? Då borde den bli lite mildare om inte annat 🤔

Men utan ansjovis blir det väl en potatisgratäng? Vilket iofs är gott, men det är inte Jansson.
 
Funderar på att göra en Janssons frestelse för första gången. Jag tycker inte riktigt om det men kanske kan skippa själva ansjovisen i? Kan man inte ha den vid sidan om alternativ bara ha lite spad i utan själva fisken borde väl funka? Då borde den bli lite mildare om inte annat 🤔
Jag med flera äter inte heller den lilla otäcka fisken,så vi bestämde att vi gör en potatisgratäng istället
 
Förbereder julmaten som bäst: håller på med sillsallaten. Tycker den blir bättre om den får stå över natten. (Obs sillen på sidan, i själva sallaten är det bara rotfrukter + äpple).

Sen ska vi klä granen och så ska jag ännu slå in några klappar. När allt är gjort blir det nog en grogg eller ett glas vin framför tv:n.

Lyssnar på musik som vanligt för att komma i rätt stämning.
 
Covid gjorde förberedelserna lite hipp som happ. Åkte och handlade julmust, öl, ägg och stekpåsar för det hade jag glömt. Kommer hem och inser att det inte köpts köttbullar o prinskorv. Det som i princip är det som alla familjen äter. Maken fick åka en extra sväng...
 
Min tur att sitta här lite tårögd av glädje. Den här julen är redan en av de bästa jag har haft på länge, och då har det inte ens varit julafton än! Jag var ju lite nervös för i år eftersom vi fullständigt river upp den 30+ år gamla familjetraditionen och eftersom jag släpat hit mina föräldrar från andra sidan Nordsjön, men alltså SÅ trevligt vi har har det och har haft det! Det är så avslappnat, så mysigt, så roligt, så lugnt, så mjukt, så kärleksfullt. Vi har naturligtvis alla viljor och saker som vi tycker är väldigt viktiga att få med, men hittills har det varit 0% stress och 100% teamwork för att alla ska få det så bra som möjligt. Åh vad jag längtar till imorgon då allt fortsätter :heart
 
Min tur att sitta här lite tårögd av glädje. Den här julen är redan en av de bästa jag har haft på länge, och då har det inte ens varit julafton än! Jag var ju lite nervös för i år eftersom vi fullständigt river upp den 30+ år gamla familjetraditionen och eftersom jag släpat hit mina föräldrar från andra sidan Nordsjön, men alltså SÅ trevligt vi har har det och har haft det! Det är så avslappnat, så mysigt, så roligt, så lugnt, så mjukt, så kärleksfullt. Vi har naturligtvis alla viljor och saker som vi tycker är väldigt viktiga att få med, men hittills har det varit 0% stress och 100% teamwork för att alla ska få det så bra som möjligt. Åh vad jag längtar till imorgon då allt fortsätter :heart

Låter helt perfekt i mina ögon med en avslappnad, kärleksfull och rolig jul :heart

Jag rev upp en gammal släkttradition förra året, som innebar att julklappar ges efter Kalle Anka. Tidigast 16.00 enligt morfars regler (som f.ö gick bort 2000). Förra året införde vi istället att ge julklappar utspritt under dagen. Det gav lugna barn som lekte med varje leksak under tiden de väntade på nästa utdelning :heart
 
Jag har en låda med tomtar. Den är puts väck. Den enda tomten i år blir alltså den som är kvarglömd sen förra året.

Hur kan en hel flyttkartong bara försvinna?
Jag läste att du har en låda tomater och att den enda tomaten nu blir fjolårets. :rofl: :nailbiting: Fattade inte att jag läste fel förrän jag kontemplerat både soltorkade och färska och hur najs de skulle vara efter ett år.
 
Igår var så himla mysigt! Jag, mamma och min vän träffades här hos mig och satte julmatsplanen i verket. Jag hade kollat upp bra recept (alla nya) och de stod för fixandet. I väntan på skinkan, som vi rimmat själva, fixades wienernougat, knäck, saffranskola och vaniljkola, världshistoriens kanske godaste tryfflar, kolasnören och pepparkakor. Allt utan raffinerat socker och allt helt sanslöst gott!

Jag som inte ätit bröd på riktigt länge (några år?) blev lätt tårögd av såväl gravlaxmackan som julskinkemackan. Bröd av fermenterade, groddade solrosfrön och ägg. Vem hade trott det?

Ingen julstress och fullt av julmys. Lite julmusik och klappinslagning innan de kom med en mugg hemgjord glögg-ish inledde dagen (ja, efter julkalendrarna vill säga).

Hoppas att det fortsätter i samma anda idag. Tror det. Det blir juletvagning i bastun vid sjön, goda maten, lite julpsalmer i kyrkan nästgårds som öppnas i stort sett bara för oss. Och mycket vila! Ser fram emot idag så mycket.

God jul allihopa!:heart
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 503
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 203
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 061
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp