Jultråden 2022

Jag är svår, hittar jag inget som passar mig blir det inget alls. Har därför aldrig skaffat nya muggar utan använder punchmuggar i silver, antika ca 140 år på nacken. Liten fot stort öra. Och ibland punchmuggar i glas också arvegods, i glas. I 40 år.

Gillar inte dricka ur metall men lite glögg fungerar. Ibland dekorerar jag örat med rosett i guld med bling. (Bandet har ståltråd för att det ska bli lite ordning)

Jag har svårt köpa nytt....
Åh, punschmuggar låter ju härligt! Hör av dig om du tröttnar på dem :D
 
Har slagit på "out of office"-svaret på jobbmailen, värmt en kopp äppelglögg, brett ännu ett gäng pepparkakor med St Agur Crème (kan inte få nog!), satt igång jullåtar från Choir of King's College i högtalarna och startat igång årets julrimsverkstad på riktigt.

Föräldrarna är på plats, granen är klädd, klapparna inslagna och julkänslan har äntligen infunnit sig på riktigt :heart

Visa bifogad fil 108639
Började skriva på en vitsigt ironisk kommentar om hur smaklöst ni har det hemma men struntar i det och säger istället att det är HEART EYES på takhöjd, stuckatur, väggfärg, burspråk och golv. Trivs lite åt mig med, would you?
 
Är egentligen så trött att jag känner mig typ full 🙈😅 men har kul och med mysiga planer, ikväll kommer det folk och spelar julmusik i vårt kvarter så vi ska ha lite tilltugg och bubbel och lyssna från balkongen. Efter det slår vi in dom sista klapparna och dricker glögg ,.. i tennmuggar 😁

Imorgon blir det förjuls kväll här hemma med julbord. Har fixat köttbullar, skinka, rödbetssallad, två varianter av grönkål, ostar, ägghalvor, lax, Agnetas form (räkor), potatis, senapssås och imorgon fm ska jag göra pepparkaks cheesecake och rispuffar i choklad. Tror inte jag glömt något 🤔

På julafton blir det hem till svärföräldrarna på traditionella pinnekjøtt middagen. Är första julen mina föräldrar är med. Ska bli kul, inte många nätter kvar till julafton nu 🧑‍🎄🎄💕🌟
 
Började skriva på en vitsigt ironisk kommentar om hur smaklöst ni har det hemma men struntar i det och säger istället att det är HEART EYES på takhöjd, stuckatur, väggfärg, burspråk och golv. Trivs lite åt mig med, would you?
Åh, tack! Det värmde att höra :heart Det finns säkert de som tycker att det är opassande med en så pass modern stil (väggfärgen, till exempel) på en så gammal lägenhet, men för mig/oss har vi hittat precis rätt balans mellan 2020-tal och 1880-tal 😊
 
Men alltså allvarligt. Jag sitter här i mitt städade och färdigpyntade hus, julmusik på, te på spisen, gästsängarna bäddade inför imorgon, och gråter. För jag älskar julen. Och jag är så glad att jag fått fixa och ordna, att jag har människor som vill åka över halva landet för att vara med just mig, och så många underbara traditioner och glädje att dela med mig av.

Det enda jag skulle önskat mig är fru och barn, så att berget av klappar varit större och huset varmare och jag kunnat ge mer kärlek. 150 kvm är för stort för bara mig. Men, jag har katten som spinner och syskonbarnens egentillverkade julkort. Ska ringa mormor imorgon också❤️
 
Men alltså allvarligt. Jag sitter här i mitt städade och färdigpyntade hus, julmusik på, te på spisen, gästsängarna bäddade inför imorgon, och gråter. För jag älskar julen. Och jag är så glad att jag fått fixa och ordna, att jag har människor som vill åka över halva landet för att vara med just mig, och så många underbara traditioner och glädje att dela med mig av.

Det enda jag skulle önskat mig är fru och barn, så att berget av klappar varit större och huset varmare och jag kunnat ge mer kärlek. 150 kvm är för stort för bara mig. Men, jag har katten som spinner och syskonbarnens egentillverkade julkort. Ska ringa mormor imorgon också❤️
Så himla fint, jag blir så glad för din skull!
 
Högst julrelaterad frågeställning: har en flaska årsmust (de svarta glasflaskorna med kork av just kork ni vet) från 2015, kan man förtära den eller är den för gammal? Innehållet ser helt ok ut utifrån när det skvalpar runt iallafall, men synd att ge grannarna matförgiftning i julklapp. Det står inget datum på den vad jag kan se.
 
Har nu fixat i stallet lite mer men är inte helt klar där än men tänkte även städa inne och förbereda lite. Min mamma är i Stockholm och roar sig och skulle komma hit idag eller imorgon man vet inte så noga med henne alltid :D
Så blir hon och jag som firar. Ska sätta på bastun också helt enligt tradition. Ingen jul utan julbastu 🤶!
Gav en julpresent nu till min käraste. Pappas gamla klocka. Stått orörd nu ett år från och med imorgon så kändes helt rätt att ge den till den person jag håller närmast om hjärtat ❤️
 
Men alltså allvarligt. Jag sitter här i mitt städade och färdigpyntade hus, julmusik på, te på spisen, gästsängarna bäddade inför imorgon, och gråter. För jag älskar julen. Och jag är så glad att jag fått fixa och ordna, att jag har människor som vill åka över halva landet för att vara med just mig, och så många underbara traditioner och glädje att dela med mig av.

Det enda jag skulle önskat mig är fru och barn, så att berget av klappar varit större och huset varmare och jag kunnat ge mer kärlek. 150 kvm är för stort för bara mig. Men, jag har katten som spinner och syskonbarnens egentillverkade julkort. Ska ringa mormor imorgon också❤️

Läste detta i morse och det gav så mycket fin känsla, tack ❤️ Hoppas ni får en fantastisk jul med nya, härliga traditioner 🥰
 
Skulle vara så roligt att läsa om vad ni gör så här dagen före julafton :)
Tänker att det skiljer sig säkert massor mellan olika familjer/hushåll.
Förberedelse av en del mat kanske?
 
Slår in sista paketen. Mozartkulor, Jansson och rödbetssallad. Klätt granen. Vardagsbestyr som att mata ungar, hålla dem sysselsatta och se till så att de inte slår ihjäl varandra. Sen är jag hemma i vård av sjuk man. Julen blir tyvärr lite förstörd av covid i år, men men.. sånt är livet. Glad jag tog mig tid med mina mozartkulor med hemmagjord mandelmassa iaf. Det är min pappas favorit.
 
1000001214.jpg
 
Vaknade med dundrande huvudvärk, så det har gått sådär med att smidigt göra klart allt för i morgon. Make och barn är och handlar det sista som behövs till julmaten.

Hittade klappar till de två hästar som jag inte hade något till innan förresten! En saltsten på snöre till fröken Kaos och så en precis lagom hård massageborste som fröken klia-mig-tills-dina-fingrar-går-av-för-det-är-så-gött.

Har några paket kvar att slå in. Åkte förbi Bräutigams fabriksförsäljning igår och den där enda marsipangrisen som skulle inhandlas råkade bli lite mer :D

Köpte mig själv EN låda tryffel med havssalt. Som jag har sagt ska ätas på julafton. Fyyyy satan vad jag längtar efter att käka den där tryffeln!
 
Vi gör klart all mat inför morgondagen, har införskaffat sista julklappen (på liten butik i litet samhälle, ingen hets eller trängsel :up:) och sen blir det uppesittarkväll och glöggmys med mostrar och kusiner. Borstat den luddiga Maine Coonen har jag gjort också, men det hör nog till vardagssysslor :D
 
Städat, varit iväg o lämnat julgrupper till syster, min hanhunds fodervärd o en granne.
Tagit vovve till skogen, plockat bajs på tomten, kört tvätt/diskmaskin, nu ska jag sy 4 julstrumpor.
Måste en vända till affären för att köpa vitlök,samtidigt tar jag med pappersåtervinningen.
Känner mig lite som @LadyCovergirl
 
Funderar på att göra en Janssons frestelse för första gången. Jag tycker inte riktigt om det men kanske kan skippa själva ansjovisen i? Kan man inte ha den vid sidan om alternativ bara ha lite spad i utan själva fisken borde väl funka? Då borde den bli lite mildare om inte annat 🤔
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 503
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 202
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 061
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp