Bukefalos 28 år!

Juridisk fråga -ägarbyte på häst

wrangler

Trådstartare
Om tråden ligger fel får moderator flytta.

I en uppkommen situation har jag blivit kontaktad av en person som fått en häst som jag varit ägare på för flera år sedan. Personen jag sålde till (i Norge)har tydligen aldrig skickat in ägarbytet (till registraturen i USA) och således inte heller skaffat pass (om nu hästpass är ett krav i Norge?) osv. Hästen har även använts i avel och har således X antal avkommor som inte är registrerade.

Nu har hästen skänkts bort till en person i Sverige som kontaktat mig. Inga kontrakt är skrivna dem emellan och "säljaren" i Norge (samma person som jag sålde till) har gått under jorden -går inte att få tag på!

Jag vill naturligtvis hjälpa till och har inga problem med att skriva över ägarskapet på denna person om hon fixar alla papper och kostnader runt det hela -hästen behöver nytt registringsbevis osv.

Min fråga - Hur skyddar jag mig själv så jag inte blir anklagad för att ha "gett bort någon annans häst" ? Går det ens?
Jag har ju för flera år sedan skrivit på ägarbytet till denna person i norge som inte, av någon för mig outgrundlig anledning, sedan genomfört ägarbytet.

Hade det funnits en kontrakt mellan dessa två hade jag ju kunnat hänvisa till det men nu finns ju inte det. Hästen kan i princip vara stulen -även om jag vet att så inte är fallet eftersom den norska säljaren själv lämnade hästen hos den nya ägaren samt att det var den nya ägaren själv som kontaktade mig. Hästen har varit ute på annons som bortskänkes osv. Så jag betvivlar inte historien och jag får inte heller tag i människan i Norge....

Rörig historia och jag behöver väl inte befatta mig egentligen men det känns ju ruttet och om jag kan hjälpa till gör jag såklart gärna det.
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Skrevs det inget köpekontrakt som du och köparen fick varsitt exemplar av när du sålde hästen? I sådana fall är det detta kontrakt som gäller, och du som fd ägare kan nog inte göra så mycket för att hjälpa den nya ägaren.
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Jo jag skrev kontrakt när jag sålde hästen... samt skickade med regbevis och påskrivet ägarbyte.

Men dessa två personer har ju i sin tur inte skrivit några papper sinsemellan och jag förmodar att personen jag sålde till (som är "säljaren" i deras fall) har kvar alla papper....

Men jag står forfarande som registrerad ägare så att säga.

Jäkla krångel, tycker bara synd om människan som har hästen nu.
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Lånar tråden. Lite samma ämne.
Jag har ett problem med en ägare som inte kommer ihåg att hon äger en häst. Jag vet att hon äger hästen. Det finns inget pass eller några papper på hästen överhuvudtaget. Hästen är född hos den här personen. Men hon har ingen aning om vilken häst vi pratar om när vi kontakt henne. "Hon har ju haft så många hästar. Namnet har hon haft på många hästar, beskrivningen stämmer in på flera hästar.". Saken är den kan man köpa en häst där säljaren inte vet vilken häst vi prata om?
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Verkar vara en svår fråga det här. Många som läst men ingen som vet eller har några idéer?

Ropar på Lovisa och andra juridikkunniga :bow:
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Usch tyvärr har jag inga bra råd eller tips men jag hoppas verkligen det ordnar sig.
Du får gärna uppdatera hur det går.
Låter ju helt klart knepigt.
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Hästen är redan i Sverige. Vet inte hur dom tog in den men den är registrerad, men säljaren har inte överlämnat detta till köparen och hon har inte heller flyttat över ägarskapet från mig av någon anledning. Jag sålde hästen för flera år sedan och det är nya köparen som kontaktat mig eftersom registraturen kräver min underskrift för ett ägarbyte då jag står som ägare (amerikansk registratur).

Men jag kan ju inte bara skriva över den igen eftersom jag har sålt den en gång. Eller KAN kan jag ju och jag vill gärna hjälpa till, men jag vill inte bli anklagad av säljaren (som är personen jag sålde till) senare att jag skrivit över hennes häst utan hennes godkännande. Människan (och pappren) går inte att få tag på.

Ang passet - så kan jag faktiskt inte komma ihåg om han kanske hade pass när jag sålde honom! Om det var efter att det blev ett krav (när var det?) så hade han det.... isåfall har ju jag fixat det då. Men nya köparen har i vilket fall inte fått det.

När infördes passkravet?
 
Senast ändrad:
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Usch tyvärr har jag inga bra råd eller tips men jag hoppas verkligen det ordnar sig.
Du får gärna uppdatera hur det går.
Låter ju helt klart knepigt.

Ja knepigt värre! Kan för mitt liv inte förstå varför man köper en häst och sedan inte överför ägarskapet. Dessutom har hon avlat med honom i flera år varpå det nu finns X antal avkommor som inte går att registrera som renrasiga eftersom det bara är ägaren som kan sköta betäckningsrapporteringen till USA. Och det är ingen avel jag vill stå för eller förknippas med.

Nu lider ju inte jag personligen i detta men hästen ligger mig mkt varmt om hjärtat och jag vill gärna hjälpa den nya ägaren om det går för jag vill inte se honom ute på marknaden som bortskänkes igen :crazy:
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Min NOK travarvalack tog de in från NO som flyttgods = ingen tull osv.

Inkom inte passkravet vid 2004/2005? Eller är jag helt ute och cyklar. Har för mig att det var "relativt" nytt det där med kravet på hästpass när jag köpte min kille vid årsskiftet 2006/07....
 
Senast ändrad:
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Hmm... ja jag kommer inte ihåg. Jag sålde denna 2004 iallfall.
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Ja jag har ingen aning hur dom har gjort. Jag är osäker på det där med passet, det är möjligt att jag hade fixat pass på honom. Kommer helt enkelt inte ihåg! Men jag vet att jag gjorde id kollar på andra hästar för pass när jag fortfarande hade honom så förmodligen hade han det också.

Men även om säljaren hade med sig passet så var det inget hon överlämnade till nya ägaren. Förstår mig verkligen inte på sånt här beteende....
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Jag har inget bra svar att ge så här direkt men det jag kan tycka låter lite oroväckande är att även om du står som reggad ägare så har du ju sålt hästen och skrivit på ett giltigt kontrakt så du äger ju inte längre hästen. Att då skippa ledet med den norska ägaren av hästen och skriva över till den nya känns lite dumt.

Finns det ingen i rasföreningen du kan kontakta och se hur de ställer sig till det hela? Det är ju ändå dem som hanterat registreringen. Då kan du ju känna dig säker på att du gör rätt om du hör dig för innan.
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Ja alltså, den nya ägaren har kontaktat rasföreningen som utför registreringen i USA, och eftersom inte dom fått in något ägarbyte sedan jag sålde hästen så säger ju dom att det enda dom kräver är min underskrift.

Problemet är ju vad våra svenska och norska lagar säger om det hela. Jag kan skriva över hästen på den nya "ägaren" rent registreringsmässigt men eftersom jag har sålt hästen en gång i tiden och det finns kontrakt på det så kanske jag i ett sådant förfarande kan råka illa ut.

Vad rasföreningen/registraturen och ev svensk/norsk lagstiftning säger kah ju vara väldigt olika i detta fallet. Och har jag inte lagstiftningen i ryggen kan jag inte skriva över hästen vilket vore tragiskt för både häst och ny ägare.
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Aha okej, ja USA lär ju inte ha koll på våra svenska lagar. Förlåt, såg nu att du skrivit längre upp att det skulle dit men det missade jag och tänkte bara svenskt ;)

Exakt, jag skulle inte heller våga skriva över. Men det är klart att det är tråkigt för nya ägaren.

Jag har inte läst något som jag spontant kan koppla till det här men är tillräckligt juristnördig för att kunna luska runt lite. Men det kanske finns andra med bättre koll här :idea:
 
Sv: Juridisk fråga -ägarbyte på häst

Klurig situation, kan tyvärr inte råda dig.

Kan däremot berätta om min ridravartös, som jag köpte sommaren 2006. Hon saknade pass, men ägaren och jag gjorde upp i priset om att ordna detta och ägarbyte.

Kruxet var att det visade sig att mannen inte stod som ägare på hästen. Han berättade då att han aldrig brytt sig om att göra ägarbyte då han köpte hästen.

Detta var mitt livs första hästköp, och jag blev livrädd att det skulle ställa till problem. Fick tag i den tidigare ägaren som var bussig och hjälpte mig med ägarbytet. Kändes dock väldigt märkligt och lite olustigt att köpa hästen av en person, men göra ägarbyte med en annan.

Hoppas att det ordnar sig för hästen och hans nya ägare!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 202
Senast: Smedholt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 029
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 452
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp