Juristtolkning av lagar som reglerar hästhållning?

J

Jeeves

Jag undrar om det är någon här som har anlitat jurist för att reda ut vad kommunen har rätt att kräva av stallägare? Vilka avgifter de har rätt att ta ut? Vad som bedöms vara verksamhet m m?

Nu vill jag inte ha svar med vad man tycker eller hur kommunens inspektörer tolkar lagen utan just om det är någon som verkligen har anlitat en jurist för granskning av de lagar och förordningar som finns.

Mkt tacksam för svar, står i begrepp att ev anlita en eftersom jag är lite lätt less på kommunen godtyckliga beteende och beslut när det gäller hästhållning i vår kommun.

Och nej, jag är inte personligen drabbad - än.

Sv: Juristtolkning av lagar som reglerar hästhållning?

Ingen?? Kanske vi har någon jurist hr på Buke som vågar sig på att tolka texterna?

Mkt tacksam för all hjälp och info i ämnet!

Kan bara svara att i vår kommun så har kommunen en jurist som tittar på hur kommunen ska tillämpa lagarna innan man slutligen beslutar hur de ska tillämpas.
Lagarna är till för att det ska vara bra för djuren och miljön och oftast är det minimikrav som ställs på många verksamheter, det är inte förbjudet att göra det bättre än vad lagen kräver. T ex tror många att de "måste" bygga boxar som är precis 9 kvm för stor häst, hästen har nog gärna en box som är större om den får:)

Kan bara svara att i vår kommun så har kommunen en jurist som tittar på hur kommunen ska tillämpa lagarna innan man slutligen beslutar hur de ska tillämpas.
En kommunjurist finns väl i alla kommuner?

I ett enskilt fall skulle jag dock tycka att han/hon är jävig och så att säga står på kommunadministrationens sida.

Jag skulle ringa och rådfråga en jurist på LRF, de har både koll på läget och ett intresse av att driva de här frågorna. Är du medlem i LRF har du en timme gratis juridisk rådgivnig (tror det är en timme).

En kommunjurist finns väl i alla kommuner?

I ett enskilt fall skulle jag dock tycka att han/hon är jävig och så att säga står på kommunadministrationens sida.

Alla kommuner har tillgång till jurister, men alla, speciellt småkommuner, har inte tillgång till kommunjurister som kan djurskyddsbiten och som granskar lagar och regler som kommunen vill tillämpa och som gäller djurskyddet.

Angående taxor, titta i din kommuns författningssamling, där står avgifter och taxor som är fastställda av kommunfullmäktige. Författningssamlingen finns oftast på kommunens hemsida, om inte kontakta kommunen och be om den.

Jo tack, jag har sett deras taxor. Problemet är väl närmast att jag inte är överens med dem när det gäller hur de har tolkat lagtexten, vilka befogenheter de egentligen har osv.

Det lutar åt att vi helt enkelt väntar ut deras ev bedömning och beslut och utifrån det så kommer vi att kontakta en jurist för granskning. En bekant gav oss tipset att se till att få alla kommunens krav på pränt så att de får stå för vad de begärt, många får tydligen en hel del besked muntligen och det duger inte i mina ögon i a f.

Jag håller med om att det är viktigt med miljön och med djurens bästa, problemet är att jag anser att kommunen inte agerar i detta syfte utan i rent vinstsyfte. Hur kan det annars komma sig att de i vår kommun ger sig på skötsamma djurägare men att man låter de grövsta syndarna när det gäller djurhållning hållas? Jag kan lätt räkna upp på båda händers fingrar samma antal djurägare i denna kommunen som får hålla både hästar och andra djur i bedrövliga stallar och i hagar dygnet runt, året om, utan något som helst vindskydd. Kommunen har i ett fall godtagit en stor gran som vindskydd åt hästar - hur kan man då försvara att man ger sig ut och bedriver häxjakt på vanligt folk med god djurhållning?

Min närmaste granne har ett tiotal hästar i eländiga hagar , fulla med trädrötter och annat vasst skräp, hängande elband utan ström i, ett minimalt stall som jag inte begriper hur de får in alla hästar i och jag bara undrar var inspektörernas konsekvens har tagit vägen? Varför väljer man att passera ett sådant stall och ge sig på tre andra med god djurhållning? Kan det vara för att de tror att det finns mera pengar att hämta i skötsamma hushåll?

Vi känner oss ganska rättslösa och funderar nu på att gå samman för att gemensamt driva frågan och kräva besked på hur det kan slå så olika i samma kommun. Vi bor utanför samhället, utanför detaljplanerat område och det är flera som nekas att hålla hästar härute men på andra sidan kommunen, inom detaljplan och i princip mitt inne i villaområden där får man hålla hästar, bygga nya stall och flytta in fler hästar - hur hänger detta ihop?

Många rycker väl på axlarna och tycker att ja men kommunerna sätter vilka lagar de vill förstås men jag tror att man intar den positionen ända tills det drabbar en själv. Tänk dig in i en situation där du kanske bott på din gård i flera år och har dina egna hästar och vips en dag kommer det en inspektör som säger att här får du inte hålla häst längre. Hans beslut halverar värdet på din hästgård som nu inte längre är någon hästgård, du får antingen sälja ditt hem eller sälja hästarna, kanske bo kvar med ditt tomma stall och behålla någon häst som du har råd att stalla in hos något annat stall. Hela detta beslut har dessutom fattats godtyckligt, alla grannar har ställt sig positiva till att det finns hästar på gården, beslutet grundar sig enbart på vad kommunen anser sig ha rätt att bestämma.

Jag hoppas att hästfolk runt om i Sverige vaknar upp och ifrågasätter kommuner som agerar så här, innan det är för sent och hästhållning blir ett privilegium för några få människor som antingen har gott om pengar eller bor på rätt ställe.

Tack för tipset om LRF:s juridiska rådgivning Tomas N! Ringer dem i morgon och hör vad de kan hjälpa till med.

Om man har eller tänker skaffa torv i boxarna istället för halm eller spån, gäller samma krav på gödselplatta då eller får man lov att lägga det i rabatten/trädgårdslandet direkt när man mockat?

Har funderat lite på det och kan ärligt säga att jag inte kollat upp det eller ringt någon för att fråga.
Såg denna tråd och tänkte : " här finns folk som har koll, jag frågar":angel:

//Gilbert

Oj oj oj, du vet inte vad du sätter igång... Och VAD du gör ring INTE till din kommun och fråga!

I vår kommun gäller tät LAGRINGSPLATS för gödseln. Om den inte lagras någonstans så kan man inte kräva tät lagringsplats oavsett vad man strör med, men så är det i denna kommunen:angel: .

Det verkar som om ni har inkompetenta inspektörer om de bara kontrollerar de skötsamma och inte de som ej sköter sig. Alla hästhållare ska kontrolleras med en rekommenderad frekvens från länsstyrelsen på minst 3 år, och oftare om de ej sköter sig.

Djurskyddstillsynen i vår kommun täcks till ca 10-15% av intäkter från tillsynen av verksamhetsutövare, så det finansieras inte helt av det här, men ni hade ju högre avgifter, så jag vet ej hur stor del som täcks av intäkter från verksamhetsutövare i din kommun, det kanske kommunen kan svara på?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka