Sv: Juristtolkning av lagar som reglerar hästhållning?
Jo tack, jag har sett deras taxor. Problemet är väl närmast att jag inte är överens med dem när det gäller hur de har tolkat lagtexten, vilka befogenheter de egentligen har osv.
Det lutar åt att vi helt enkelt väntar ut deras ev bedömning och beslut och utifrån det så kommer vi att kontakta en jurist för granskning. En bekant gav oss tipset att se till att få alla kommunens krav på pränt så att de får stå för vad de begärt, många får tydligen en hel del besked muntligen och det duger inte i mina ögon i a f.
Jag håller med om att det är viktigt med miljön och med djurens bästa, problemet är att jag anser att kommunen inte agerar i detta syfte utan i rent vinstsyfte. Hur kan det annars komma sig att de i vår kommun ger sig på skötsamma djurägare men att man låter de grövsta syndarna när det gäller djurhållning hållas? Jag kan lätt räkna upp på båda händers fingrar samma antal djurägare i denna kommunen som får hålla både hästar och andra djur i bedrövliga stallar och i hagar dygnet runt, året om, utan något som helst vindskydd. Kommunen har i ett fall godtagit en stor gran som vindskydd åt hästar - hur kan man då försvara att man ger sig ut och bedriver häxjakt på vanligt folk med god djurhållning?
Min närmaste granne har ett tiotal hästar i eländiga hagar , fulla med trädrötter och annat vasst skräp, hängande elband utan ström i, ett minimalt stall som jag inte begriper hur de får in alla hästar i och jag bara undrar var inspektörernas konsekvens har tagit vägen? Varför väljer man att passera ett sådant stall och ge sig på tre andra med god djurhållning? Kan det vara för att de tror att det finns mera pengar att hämta i skötsamma hushåll?
Vi känner oss ganska rättslösa och funderar nu på att gå samman för att gemensamt driva frågan och kräva besked på hur det kan slå så olika i samma kommun. Vi bor utanför samhället, utanför detaljplanerat område och det är flera som nekas att hålla hästar härute men på andra sidan kommunen, inom detaljplan och i princip mitt inne i villaområden där får man hålla hästar, bygga nya stall och flytta in fler hästar - hur hänger detta ihop?
Många rycker väl på axlarna och tycker att ja men kommunerna sätter vilka lagar de vill förstås men jag tror att man intar den positionen ända tills det drabbar en själv. Tänk dig in i en situation där du kanske bott på din gård i flera år och har dina egna hästar och vips en dag kommer det en inspektör som säger att här får du inte hålla häst längre. Hans beslut halverar värdet på din hästgård som nu inte längre är någon hästgård, du får antingen sälja ditt hem eller sälja hästarna, kanske bo kvar med ditt tomma stall och behålla någon häst som du har råd att stalla in hos något annat stall. Hela detta beslut har dessutom fattats godtyckligt, alla grannar har ställt sig positiva till att det finns hästar på gården, beslutet grundar sig enbart på vad kommunen anser sig ha rätt att bestämma.
Jag hoppas att hästfolk runt om i Sverige vaknar upp och ifrågasätter kommuner som agerar så här, innan det är för sent och hästhållning blir ett privilegium för några få människor som antingen har gott om pengar eller bor på rätt ställe.
Tack för tipset om LRF:s juridiska rådgivning Tomas N! Ringer dem i morgon och hör vad de kan hjälpa till med.