Bukefalos 28 år!

Just nu är jag lite låg....

Zoya

Trådstartare
Min uppfödning kommer att få ligga på is ett bra tag framöver.... en efter en så faller mina hundar bort som potentiella avelshundar.

Känner mig som den mest otursdrabbade i världen faktiskt :cry:

Först sparade jag en tik och en hane ur kullen som föddes 2000. Hanen visade sig ha HD och bor numera hos min bror (han adopterade bort sig själv till brorsan ;) ). Tiken var allergisk men hade UA på både höfter och armbågar. Så ingen av dessa var lämplig för avel....

Sparade därför en tik från kullen 2003 f ö mammatikens sista kull. Hon är HD A och AD ua och trevlig och allt men blir inte dräktig... inga fel hittas och nu är hon över 5 år så där sprack hennes del i planen också.

Köpte ju då in en tik 2007 som är jättefin och MH:ad med bra resultat och allt. Röntgade henne förra veckan och idag kom resultatet HD A och AD LBP 1/0 :cry:

Fy fan säger jag bara.... nu kan ju inte hon heller gå i avel. Inte för att det är det viktigaste i livet men ändå.... kan man ha mer otur med sina hundar?? och jag har inte tid och plats för fler hundar heller så nu får det bli isläggning med aveln för säkert en 5-10 år framåt....

Suck... är lite uppgiven idag bara
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Nej, vad tråkigt att höra :(
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Visst är inte det det viktigaste. Men brinner man för något och man verkligen vill göra det. Då är det nästan en katasrof.
Så otroligt tråkigt för din skull :( Du kan inte köpa en hund och sätta den på foder direkt?
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Jovisst skulle jag ju det men tyvärr växer det ju inte intressanta, seriösa fodervärdar på träd - de flesta är bara ute efter en gratis hund så att säga eller så bor de på tok för långt bort för att det ska fungera på ett bra sätt.

Inte heller växer det intressanta hundar ur intressanta linjer på träd... Vill ju liksom inte ha "vad som helst" utan har mycket specifika krav :cool:
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Usch vad tråkigt. Förstår att du känner dig låg. :(
Men vad bra med uppfödare som tar allergier osv på allvar och inte avlar på dessa hundar. :bow:
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Nämen fy va trist! Otur, eller en ras som ofta har problem?

Dock vill jag skicka en stor blomma till dig, som tar seriöst på aveln, och inte använder osunda hundar att avla på.

Tyvärr har jag själv haft mindre tur med vår uppfädrare ang. detta.
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Vad trist när det blir såhär.Tycker synd om dig som råkat ut för alla dessa "olyckor".
Men som de säger,när man minst anar så vänder det;)

Skickar en liten tröstkram .Du ska se att det säkert helt plötsligt dyker upp en ny chans för dig.Fodervärdar,ny hund eller liknande som gör att det löser sig till det bästa
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Alltså jag förstår faktiskt inte hur vissa kan ha sådan otur med sina hundar, min mamma är nämligen likadan. Hon har hållit på med hundar i typ 25 år och har ALDRIG haft en helt frisk hund och då är hundarna av olika raser och från olika uppfödare men det är alltid något fel på hennes hundar. Är det inte lederna (vi har juh mycket shäfrar) så är det något annat problem. Jag kan bland annat nämna Collin hon valde ut till min bror som han fick när han var ca 10 år gammal, världens finaset och snällast hund men honom fick vi avliva vid ca 18 månaders ålder då var det inte mycket mer än skin och ben på hunden för han kunde inte ta åt sig näringen i maten så han höll bokstavligen på att svälta igäl. Förra hunden hon hade fick ALLT, han var både långhårig(schäfer), krypt och hadde matstupeförstoring. Nuvarnade schäfern har höftledsfel osv så här har det alltid varit för mamma medans pappa aldrig har haft en sjuk hund tror jag..
världen är bra underlig...
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Är det ridgeback du har? De är ju inte de enklaste hundarna heller så att hitta fodervärd kan ju vara lite svårt.. Men du kanske kan leasa en tik från en annan uppfödning o dela på intäkterna, ta en valp från den kullen och hoppas på den? :idea:
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

KL
Usch vad trist, man lägger ju ner så mycket tid & arbete på att få fram hundar man själv vill ha vidare i aveln, så funkar det inte.
Murphy´s lag.

Själv har jag ju två friska hundar som jag gärna skulle sätta i avel, dock är dom ju inte tikar.

Hoppas du hittar en bra lösning så att du kan fortsätta föra aveln framåt, kanske någon som är nära besläktad med din stamtik eller dennes valpar.

Lycka till !
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Ja, alltså att få tag i en ny hund är väl inget större problem i och för sig, i alla fall inte inom en ganska snar framtid. Problemet är att jag inte kan ha fler hundar. Jag har 3 stycken nu och det är vad jag hinner och mäktar med (nästan i överkant dessutom). Hade jag varit en som bara ser sina hundar som avelsdjur kanske jag hade omplacerat de "odugliga" (ja, många gör så faktiskt!) men jag är inte sån, hundarna är först och främst familjemedlemmar.

Att hitta fodervärd är kanonsvårt - ja iaf om man vill ha en bra sådan :idea: Typ 80% av alla som vill ha foderhund vill ha det för att det är "gratis" :mad::crazy:
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Jag förstår ditt dilemma, och som du säger tänker många uppfödare på sina hundar just som avelsdjur.
Det jag har märkt bland fodervärdar är dels den tanken om att få en gratis hund samt att en del har vait mindre intresserade i att göra sådana aktiviteter som var överenskomna, såsom, spår, MH, utställning osv.
Trist för uppfödarna att hunden kanske inte får de meriter den kunnat ha pga fodervärdens ointresse.
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Usch vad tråkigt!!
Blev riktigt ledsen när jag läste den här tråden.
Beklagar verkligen. :cry:
Har inte röntgat Chiquita än.

Mvh Lina
 
Sv: Just nu är jag lite låg....

Hade jag varit en som bara ser sina hundar som avelsdjur kanske jag hade omplacerat de "odugliga" (ja, många gör så faktiskt!) men jag är inte sån, hundarna är först och främst familjemedlemmar.
Fast någon gång måste man tänka på sig själv också. Är det avel du vill hålla på med så ska man hålla på med det. Du vet inte alls hur ditt liv ser ut om 10 år och därför anser jag inte att du ska planera in att börja med någonting då.

Det mesta går att ordna om man är tillräckligt kreativ. Se dig omkring och se vad som kan göras! Det kanske finns vänner och bekanta som jättegärna vill ha en hund på foder, men som inte vet att du ens tänkt tanken. Sen kanske det är ok att ha 4 st hundar hemma, men att en av hundarna aktiveras, tränas och tävlas av någon annan. Det finns alltid någon som längtar efter en hund men pga jobb eller allergisk sambo inte kan ha egen hund. En sådan person kan avlasta en hel del.

Tänk utanför vad du normalt brukar tänka. Kan det finnas några möjligheter att avla?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 481
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Vi använde våran egen tik för en kull för drygt ett år sedan. Hon HD-röntgades (B), ögonlystes(u.a) och kollades igenom allmänt inför...
Svar
8
· Visningar
2 181
Senast: Anna_Lillen
·
Hundavel & Ras Nu vill jag höra lite åsikter om mina funderingar. Jag har det väldigt svårt att hitta "rätt" hane till min tik, även om det är ett par...
2
Svar
28
· Visningar
3 103
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Har precis fått veta att en av mina "valpar" högst troligt hamnat hos Pia Snellman eller en dylik person :cry: I februari fick jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp