Juvertumör

_moa_

Trådstartare
Min hund tog bort en juvertumör förra tisdagen och idag fick vi svaret att den var elakartad. Men ingenting har spridit sig till lymfkörtlarna utan den verkar ha blivit borttagen i tid. Tiken är 10½ år gammal, pigg och kry förutom ett framben som spökar när hon motionerar alldeles för mycket. Hon inser inte riktigt själv att det inte fungerar att springa ikapp med unghundar eller så.

Hur som helst, hon är en knöl på andra sidan i ett juver där, den är liten och hon har haft den i flera år utan att den växt. Men frågan är om man ändå skulle plocka bort knölen nu, utifall att den utvecklas och börjar växa eller om man ska chansa och låta den vara kvar. I och med hennes ålder så känns det lite sisådär att vänta för länge. Samtidigt som den kanske inte växer alls. Hon har klarat denna operationen bra, har tyckt att det varit lite jobbigt för hon inte fått motionera utan bara gå runt huset i koppel dessutom. Och bajsat på vägen har hon också varit tvingad att göra så vi har så mycket snö här och hon fick inte bli blöt om magen. Men annars har allt gått mycket bra.

Ni med erfarenhet, hur har ni gjort med era tikar? Och i vilken ålder?
 
Sv: Juvertumör

jag ska in och ta bort 4 tumörer på min lilla flicka om några veckor. Hon har även haft en innan, visserligen godartad, men ändå.

Jag skulle i ditt fall inte våga vänta! Dom blir ju inte yngre och är det en elakartad och helt plötsligt börjar växa så kan det gå väldigt fort. Så om hunden nu inte for så särskilt illa av operationen så skulle jag beställa tid med en gång!

en liten fråga bara, varför tog de inte bort den här tumören med en gång när de ändå var igång och "grävde":)
 
Sv: Juvertumör

I slutet av sommaren opererade de bort en mycket elak tumör på Nikita 6 1/2år gammal. De tog bort de två bakersta juvren. Sedan tidigare hade hon en liten knöl i ett juver men dessa nya kom mycket snabbt och satt i en klase. När det visade sig att den var elak så röntgade vi lungorna och kollade lymfan som var ok. Under tiden hade hon även fått en lite knöl på ett annat juver så då fick hon operera bort dessa knölar också. Dessa var dock godartade och bara två små ingrepp.
Hon lever och har hälsan fortfarande iaf!

Om jag var du skulle jag operera bort även den andra knölen. Dessutom går det ju på samma självrisk period på försäkringen om man gör det rätt snart efter så man slipper betala självrisken. För dyrt som sjutton är det!
 
Sv: Juvertumör

Om jag nu ser på Nikita så hade det inte gått att operera även på andra sidan samtidigt. Huden var så pass spänd efter att hon opererat bort två juver att några stygn skulle riskera att gå upp om man började greja på andra sidan också. Fick vänta ca 5-6 veckor tills det läkt helt och operera andra sidan.
 
Sv: Juvertumör

Jag tror inte heller dom kunde tagit bort på andra sidan med en gång på Nelly heller. Vi ska dit på måndag och ta stygn och prata igen.
Men det är så svårt! Hon mådde verkligen riktigt dåligt efter att hon tagit bort livmoden så därför och bara därför tvekar vi. Men eftersom det gick bra denna gången så blir det nog operation igen. När hon tagit bort livmoden lovade vi att aldrig mer opererera henne utan ta bort henne i så fall, är dock glad att vi gjorde det nu!
 
Sv: Juvertumör

Våran tog bort 3 st i somras (som hon hade haft i 4 år, dock var hon inte i våran ägo då). Den ena var elak, och de andra två var goda. Hon har nu även fått på andra sidan men vi har valt att inte ta bort dem. Hon blev fruktansvärt sjuk efter sin förra op och det tog nästan tre-fyra månader innan hon blev sig själv igen (de första 40 tommarna bara hon stod och skrek, trots lugnande). Så vi är uppmärksamma och blir det värre så väljer vi avlivning istället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min gamla tik behandlas med antibiotika mot juverinflammation i ett juver och svullnad i ett bakben. Hon har bytt penicillin och får nu...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: nilie
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 856
Senast: Sol
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i...
Svar
5
· Visningar
1 946
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp