juvertumör?

N

Nikki

Jag har en tik som är 10 år, hon har haft en cysta vid ena spenen som har varit lite större men vi har i samråd med vet låtit henne ha kvar denna. Nu så har den svullnat upp och varar/blodar, hon är väldigt varm där och det har spridit sig till en stor knöl. Jag antar att det tyvärr är en tumör. Ska jag ringa jourhavande vet eller väntar jag till måndag? En op. känns väldigt avlägset då tanken att låta henne få somna in har funnits under vintern då hon har artros och äter rimadyl men utan resultat. Tänker inte ringa jourhavande distvet då de är ur dåliga här i vår kommun, så i så fall blir det väl strömsholm.
 
Sv: juvertumör?

Har du en tratt hemma så låt henne ha den på. Hon kan ha slickat upp ett sår om det kliar eller ömmar. Och se om du kan göra ett bandage så att det inte skaver när hon lägger sig ner. Ett par kompresser och lite kirurgtejp t ex. Tvätta gärna med lite jodopax först.

Om det är en tumör kan den blöda ganska mycket och det kan sluta blöda lika plötsligt som det började. Kanske blöder den bara denna gången, men den kan börja blöda när som helst igen.

Om det blöder mycket hade jag ringt vetten nu i helgen. Om det bara är lite hade jag väntat till på måndag, men hållit koll på henne hela tiden. Du skulle ju kunna ringa och förvarna, och säga att om det börjar blöda mer så kommer du.
 
Sv: juvertumör?

Min hund hade samma problem med en tumör som varade och sprack den opererades bort när hunden var 12år gammal. Hon måde jättebra direkt efter oprationen och vi fick ytterligare två fina år tillsammans efter det..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 643
Senast: fejko
·
Hundhälsa Det hela började med att min ena tik började slicka på den andra tikens juvet något enormt, så jag började leta igenom henne efter...
2
Svar
25
· Visningar
3 518
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Igår när jag klämde igenom min vorsteh tik hittade jag en knöl i ena juvret mellan frambenen. Tänkte då att ja, men det är kanske en...
Svar
15
· Visningar
12 554
Senast: belladonnas
·
Hundhälsa Ibland frågar man sig om det är värt det. Det här med att leva med djur alltså. Det var inte så länge sen som min gamle hane dog under...
Svar
16
· Visningar
2 361
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp