Bukefalos 28 år!

Känner mig orolig

Golden_Heart

Trådstartare
Känner mig orolig. Min barnmorska har sagt att man kan/ ska ha en del förvärkar / sammandragningar och att det ska bara vara att slappna av. Småvärk har jag haft genom hela min graviditet, men senaste tiden har de ökat, med att jag har det minst en gång varje dag och det sitter i några timmar hela tiden. Oftast kvällar. Ofta har jag det när jag ska sova, och på något sätt somnar jag ifrån det, men ibland vaknar jag mitt i natten av det och sedan håller det i sig och jag får verkligen anstränga mig för att somna om. Kraftiga flytningar har flera gånger per vecka, ibland flera gånger per dag. Ofta när jag har värk, så känns det som något hamrar/ bankar ner mot slidhålet och allt skrämmer mig. Det är inte dags än på ca 1½ månad och allt är inte redo, så den får inte komma än. Känner mig bara så orolig. När jag har dessa förvärkar/ sammandragningar eller vad det nu är så är jag också nästan hela tiden kissnödig. Just idag känns bara så otroligt knepigt också. Kanske är det all oro som orsakar stresshuvudvärk, men jag har huvudvärk som tusan just nu.
Ska det vara så här?
Kan min oro och rädsla påverka något?
Var det dumt av mig att ta Revlin för någon timme sedan mot huvudvärken?
 
Senast ändrad:
Sv: Känner mig orolig

Det där med kraftiga värkar och flytningar som kommer samtidigt bör du nog tala med din barnmorska om för att vara på den säkra sidan. Berätta att du är orolig så kollar hon säkert en extra gång. Sen är det ju svårt att säga, var graviditet är unik, men det ska ju inte kännas illa.

Enligt Fass.se är Revlin ingen fara att ta. Bättre det än att ha jätteont. Har du förresten provat med varmvattenflaska/vetekudde för värkarna? Fungerade ganska länge på mej. Har du inget av det hemma, ta en petflaska och fyll med varmt vatten och åk och handla en varmvattenflaska imorrn, det är jätteskönt att ha.

Så ta det lugnt nu och försök sova, ring din bm eller sjukvårdsupplysningen imorrn och fixa klart för bebis innan du blir för stor! :)
 
Sv: Känner mig orolig

Tusen tack för ditt råd! Nu har det lättat lite! Men ett tag var det riktigt kraftiga värkar. För att fixa resten av sakerna till pyret är jag beroende av en annan som inte kan förrän början på juli, samt att jag lovat vara hundvakt från midsommar till mitten av juli. Nu blir jag allt mer osäker, när jag har värkar varje kväll.
Om jag får svåra värkar under natten eller morgondagen, så får jag och min sambo åka för säkerhetsskull in till förlossningen. Väskan är packad, men jag är ändå rädd, för jag har inte fixat än papprena hos familjerätten eller bestämt vilken graviditetsförsäkring jag ska ha.
 
Sv: Känner mig orolig

Ja hoppas det går över. Men man kan väl ringa till förlossingen också om man är orolig (det kan man här i alla fall, där är ju folk dygnet runt som håller på med just sånt här).
Du kanske ska be hundägaren att ha en plan b? :D Ifall ifall....

Bra att du påminde mej om pappersarbete, jag måste ta reda på hur man skaffar svenskt personnummer till Sam.
 
Sv: Känner mig orolig

jag hade mer eller mindre kraftiga förvärkar från 5 månaden med min son. Jag kunde i princip inte anstränga mig det minsta lilla utan att det högg. Han kom 16 dagar över tiden ... de sista fyra veckorna gick jag långa promenader och gjorde allt för att det skulle komma igång, men inte då, bara dessa för-värkar.

Pappersarbete med familjerätten kan göras efter att bebin är född, jag tror tom att det är vanligast.

Bebin behöver inte så många saker i början, ni klarar er!
 
Sv: Känner mig orolig

Om du känner dig det minsta orolig så ring eller åk in till förlossningen. Det är det dem är till för.

Angående familjerätten, om du menar att fastställa faderskapet så görs det först efter att barnet är född och fått sitt personnummer. Jag ringde efter två veckor till dem och fick en tid. Bor i Göteborg, men antar att det är lika i landet.

Om du har en gravidförsäkring så brukar de gälla tills bebisen är 6 månader. Ialla fall hos de vanligaste försäkringsbolagen.
 
Sv: Känner mig orolig

Med familjerätten skulle man enligt barnmorskan skriva några papper innan själva förlossningen, där min sambo skulle stå som närmast anhörig till barnet. Fastställa faderskap behövs inte för någon av oss, då vi båda vet att det är min sambo som är pappa. Jag hoppar inte runt med olika partner. Han har varit den enda för mig sedan vi blev tillsammans.
Gällande graviditetsförsäkringen har jag fixat en idag.
 
Sv: Känner mig orolig

Nya rutiner förstår jag !

Jag tror dock att ni kommer att behöva fastställa faderskapet även om ni vet vem som är pappa. Det är rutin om man inte är gifta. Och det lustiga i kråksången är att om man är gifta så förutsätts vem som är pappan...
 
Sv: Känner mig orolig

OKEJ, förstår! Tack för svaret ditt ändå!
Värken för mig är bra lustig. Den kommer och går i attacker liksom och håller i sig ett tag och sedan mer eller mindre försvinner och kommer igen.
 
Sv: Känner mig orolig

Hurdan är värken ?

Mina förvärkar var tydligt att magen drog ihop sig, alltså ingen mol-värk.
 
Sv: Känner mig orolig

Magen drar ihop sig ibland riktigt kraftigt och ibland svagare. Det hamrar liksom ner mot hålet. Mellan dess är det mer en svag molvärk.... Ibland är det också bara kraftig värk.
Samtidigt som jag har ont över ländryggen med dessa värkar.

Sambon trodde att åkte man in till förlossningen att det skulle kosta för besöket. Ifall de skulle kolla upp? Någon som vet? Har erfarenhet?
 
Senast ändrad:
Sv: Känner mig orolig

Har pratat med en barnmorska inne på förlossningen. De vill att jag ska komma in. Det kan vara så enkelt som en liten urininfektion som spökar! De vill i alla fall kolla upp mig. Håll tummarna att det går vägen nu för mig!
 
Sv: Känner mig orolig

Jag har, liksom cirkus, känt av starka och mycket smärtsamma förvärkar från femte månaden ungefär. Däremot märkte jag ett klart samband med att värkarna kom när jag ansträngt mig (= gjort saker på samma sätt som innan jag blev gravid). När jag väl lyckades tvinga mig själv att ta det lugnt så försvann i princip allt och har inte kommit tillbaka förräns nu, men nu är det mindre än fyra veckor kvar, så det får nog anses tämligen normalt.
Däremot är det bra att låta förlossningen kolla upp det hela, det kan ju vara en infektion eller nåt annat som ligger bakom som behöver behandlas.

Angående familjerätten så kan man skriva faderskapsintyget både före och efter barnet är fött. Detta måste alltid fyllas i om man inte är gift.
Fördelen med att göra det före förlossningen är om nåt skulle hända med mamman. Vårdnaden kommer annars att gå till mammans närmaste anhöriga, vilket oftast är föräldrarna (mammans). Och för att pappan sen ska få tillbaka vårdnaden så krävs det en hel del pappersexercis har jag för mig.
Vissa kommuner är dock lite griniga med att göra det i förväg, av någon outgrundlig anledning. Men min kommun tyckte inte det var konstigt alls när jag ringde och frågade, så jag och sambon ska dit om två veckor. Känns också jättebra att ha det gjort i förväg, har ingen lust att flänga runt när man inte vet hur man mår efter förlossningen osv. :)

Oj, blev rätt långt inlägg, hoppas du orkat läsa allt! ;)
 
Sv: Känner mig orolig

Jaag har haft rejäl mensvärk senaste veckorna till och från. Jag har inte känt ngt neråt eftersom magen suttit grymt högt upp. Nu har den däremot sjunkit rejält och jag känner ett nästan konstant strålande neråt när jag står upp. Jag måste liksom ta korta steg och så känns det som om jag måste knipa igen benen. Det känns som om jag är kissnödig, men mkt längre ner. Ökade flytningar har jag haft sen v 29, 30 kanske.
PRata med barnmorskan om du är orolig!
 
Sv: Känner mig orolig

Det var en liten urininfektion som värken handlade om. Ska äta pencillin mot den en vecka och sedan ska det vara bra. Det är därför jag har haft så ont över magen och ryggen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 843
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 246
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp