Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft mensvärkskänningar. Fast bara ibland. Det kan gå timmar utan att jag känner något och sen kommer det igen. Jag är orolig dels för att få mens men även för att vakna av det i natt och få ångest.

Jag har ipren hemma och gjorde en inventering av paracetamol i skåpet och hittade fyra förpackningar. Alla med utgånget datum. Så jag åkte och köpte ett paket alvedon för säkerhets skull.

Men jag vet inte om jag ska ta smärtstillande förebyggande innan jag går och lägger mig.

Blir så jävla trött på min ångest. För får jag mensvärk i natt så är jag körd. Då kan jag inte hantera det alls.

Hämtade för övrigt ut Lergigan idag. Men är rädd för att ta den medicinen, särskilt nu. Jag vet liksom inte hur mycket den hjälper. Det är 25 mg tabletter jag fått och jag får ta 1-2 stycken vid behov. Jag har ingen aning om vad maxdosen ligger på per dygn och hur mycket tid som måste ha gått innan jag tar det igen. Känns så osäkert att inte veta och det gör mig också orolig.
 

. Det är 25 mg tabletter jag fått och jag får ta 1-2 stycken vid behov. Jag har ingen aning om vad maxdosen ligger på per dygn och hur mycket tid som måste ha gått innan jag tar det igen. Känns så osäkert att inte veta och det gör mig också orolig.

Screenshot_20231120_190039_Chrome.jpg


Enligt fass.

Kanske kan minska lite oro.
 
Om du är orolig att ha ont skulle jag om jag var du ta värktabletter i förebyggande syfte
Så gjorde jag om jag skulle ut och gå när jag visste att jag skulle få ont i ryggen. Tog innan jag gick iväg så jag kunde gå längre än jag skulle kunnat annars.
 
Googlade på Lergigan och maxdosen är tydligen 60 mg per dygn. Tar jag två tabletter är jag uppe i 50 mg och kan alltså inte ta mer det dygnet. Fanns i fass för vårdpersonal.
Jag hittar inget sånt i vård-fass. Det står:
"Symtomatisk korttidsbehandling av ångest: Vuxna: 5-50 mg 1-3 gånger dagligen. Barn 2-5 år: 5 mg 1-3 gånger dagligen, barn 6-12 år: 10 mg 1-3 gånger dagligen, ungdomar 13-17 år: 5-25 mg 1-3 gånger dagligen.

Korttidsbehandling av sömnrubbningar: Vuxna: 25-50 mg. 1-2 timmar innan sänggående. I många fall ger lägre dos tillräcklig effekt. Barn 2-5 år: 5-20 mg 1-2 timmar innan sänggående, barn 6-12 år: 20-25 mg 1-2 timmar innan sänggående, ungdomar 13-17 år: 20-25 mg: 1-2 timmar innan sänggående."

Det fetade säger ju att man kan ta 50 mg 3 ggr/dag. Alltså 150 mg totalt per dag.

Siffran 60 finns inte nånstans i texten. Edit: Jo men det gällde en annan medicin och interaktioner.
 
Senast ändrad:
Jag hittar inget sånt i vård-fass. Det står:
"Symtomatisk korttidsbehandling av ångest: Vuxna: 5-50 mg 1-3 gånger dagligen. Barn 2-5 år: 5 mg 1-3 gånger dagligen, barn 6-12 år: 10 mg 1-3 gånger dagligen, ungdomar 13-17 år: 5-25 mg 1-3 gånger dagligen.

Korttidsbehandling av sömnrubbningar: Vuxna: 25-50 mg. 1-2 timmar innan sänggående. I många fall ger lägre dos tillräcklig effekt. Barn 2-5 år: 5-20 mg 1-2 timmar innan sänggående, barn 6-12 år: 20-25 mg 1-2 timmar innan sänggående, ungdomar 13-17 år: 20-25 mg: 1-2 timmar innan sänggående."

Det fetade säger ju att man kan ta 50 mg 3 ggr/dag. Alltså 150 mg totalt per dag.
Siffran 60 finns inte nånstans i texten.
Jag kollade bara vad som dök upp i google och den visade ett avsnitt där maxdos var nämnt. Nu tittade jag närmare på sidan och det avsnittet står under rörelsesjuka. Så då kanske det inte gäller för mig. Tycker det är svårt att veta vad som verkligen gäller.
 
Jag kollade bara vad som dök upp i google och den visade ett avsnitt där maxdos var nämnt. Nu tittade jag närmare på sidan och det avsnittet står under rörelsesjuka. Så då kanske det inte gäller för mig. Tycker det är svårt att veta vad som verkligen gäller.
Det står inte maxdos 60 mg under rörelsesjuka heller.
Det är olika doser för olika tillstånd/sjukdomar för att läkemedlet fungerar olika beroende på dos och sjukdom/tillstånd.
Läkaren har väl ordinerat hur du ska ta den?
 
Det står inte maxdos 60 mg under rörelsesjuka heller.
Det är olika doser för olika tillstånd/sjukdomar för att läkemedlet fungerar olika beroende på dos och sjukdom/tillstånd.
Läkaren har väl ordinerat hur du ska ta den?
Under rörelsesjuka står följande:

"Rörelsesjuka: Vuxna: 25 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn. Barn 2-5 år: 5 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn. Barn 6-12 år: 10 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn. Ungdomar 13-17 år: 20-25 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn (maximal dygnsdos 60 mg)."

Mitt fetade. Tydligen gällde det där ungdomar. Missade det förut.

Läkaren har bara skrivit att jag kan ta 1-2 tabletter vid behov. Mer information har jag inte fått.
 
Under rörelsesjuka står följande:

"Rörelsesjuka: Vuxna: 25 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn. Barn 2-5 år: 5 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn. Barn 6-12 år: 10 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn. Ungdomar 13-17 år: 20-25 mg 1-2 timmar före resan eller alternativt kvällen innan resan. Vid behov kan ytterligare två doser tas under ett dygn (maximal dygnsdos 60 mg)."

Mitt fetade.

Läkaren har bara skrivit att jag kan ta 1-2 tabletter vid behov. Mer information har jag inte fått.
Du är väl ingen ungdom?
 
Produktresumén:

4.2 Dosering och administreringssätt
Nervösa ångest-, oros- och spänningstillstånd: Vuxna: 5-50 mg 1-3 gånger dagligen*, barn 2-5 år: 5 mg 1-3 gånger dagligen, barn 5-12 år: 10 mg 1-3 gånger dagligen. Allvarliga orostillstånd och hyperaktivitet (ex. vid eufomani): Vuxna: 25-50 mg**, upp till 400-500 mg per dygn. Sömnrubbningar: Vuxna: 25-50 mg till natten. Denna dos kan ibland förorsaka kvarstående morgonsömnighet som dock försvinner efter några dagars kontinuerlig medicinering. I många fall ger lägre dos tillräcklig effekt.

Mina anmärkningar:
*5-50 x 3 = 15 - 150 mig/dygn
**25-50 mg upp till max 400-500 mg betyder förstås uppdelat på minst tre tillfällen, enligt min tolkning.

Om läkaren ordinerat 25-50 mg åt gången så kan du säkert ta den dosen ett par gånger i dygnet utan att behöva oroa dig, t.ex morgon och kväll. Fråga på apoteket om du har frågor. Du kan säkert ringa ditt apotek och fråga.

Eftersom gravida kan ta Lergigan så är det ett säkert läkemedel som du tryggt kan ta. Följ läkarens ordination så blir det bra.
 
@Wille om du är orolig för läkemedlen kanske du kan kontakta instansen som skrivit ut dem och få råd? Alternativt på apoteket? Så behöver du inte sitta googla och gissa dig fram. Tänker om det skulle kännas tryggare att det kommer information från ”rätt” håll?
 
Jag har också lergigan vad behov och det fungerar bra utan att påverka mig på något dåligt sätt. Nu för tiden tar jag ibland när jag ska lägga mig och är för orolig för att sova. Innan har jag tagit på dagen också. Fick det utskrivet när jag hade ångest pga Sertralin (skotade det läkemedlet och fick ny läkare och Voxra utskrivet - gamechanger när det gäller trötthet och ångest, tyvärr ingen skillnad vad gäller depressionen). Jag tar 2 tabletter. Det är ju olika hur påverkad man blir. Tänkte du behövde höra något positivt om läkemedlet 🙂
 
Jag har också lergigan vad behov och det fungerar bra utan att påverka mig på något dåligt sätt. Nu för tiden tar jag ibland när jag ska lägga mig och är för orolig för att sova. Innan har jag tagit på dagen också. Fick det utskrivet när jag hade ångest pga Sertralin (skotade det läkemedlet och fick ny läkare och Voxra utskrivet - gamechanger när det gäller trötthet och ångest, tyvärr ingen skillnad vad gäller depressionen). Jag tar 2 tabletter. Det är ju olika hur påverkad man blir. Tänkte du behövde höra något positivt om läkemedlet 🙂
Jag har hunnit prova lergigan i cirka en månad. Det fungerade inte alls bra. Min generella ångestnivå steg. Jag var mer ångestfylld och orolig över dygnet än innan. Och det förstörde min sömn. Jag vaknade alltid mellan 1 och 3 och kunde inte somna om. Lergigan fick jag ju heller inte ta oftare än var åttonde timme och det funkade ju inte heller. Jag blev ett vrak med lergigan. Så jag gick tillbaka till alimemazin.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hände en grej på jobbet idag. Min handledare eller vad man nu ska säga sa till mig att vi skulle bära ner saker. Okej säger jag...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 907
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 972
Senast: CarEr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I natt klarade jag mig utan akuttablett... efter sista pinkning och sänggång 20.50.. eller ja, klarade mig och klarade mig det hade...
Svar
15
· Visningar
1 180
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp