Bukefalos 28 år!

Känner ni någon som...

zabby

Trådstartare
...inte har minsta grund på sin häst? :/

Nu tänker jag på ryttare som egentligen inte ens har start, broms och styrning, utan det är i bästa fall skritt eller fullt fyrsprång som gäller, och så hoppas att hästen stannar nån gång (dvs stopp i galoppen finns inte, trav finns inte och skritten funkar kanske ibland, möjligtvis kan hästen svänga om man ber fint)

Jag har lärt känna en sådan ryttare (personen och hästen i fråga är supertrevlig för övrigt och hästen är frisk trots hög ålder, uppenbarligen har det funkat för dem.. och det har blivit bättre, jag gav lite små tips så nu kan de faktiskt trava, åtminståne med lugnt sällskap, men grunden är som den är..) men nu hört av fler som varit med om samma saker.. i min värld är det ganska extremt, men hur vanligt är det egentligen?:crazy:

Jag blev lite bestört när jag märkte att mitt ridsällskap inte kunde trava utan for iväg i full fart istället. Är glad att Crow var så sansad som han var och galopperade efter lugnt och kontrollerat tills de stannat någon km bort..:D

Men hur tusan kan någon våga sitta på en häst som varken går att styra eller stanna? Och dessutom rida ut, för träning i paddocken har inte intresserat någon av de jag hört talas om... Det är nästan så jag blir lite imponerad bara av det.:angel:

Jag är en mes, men går det för fort måste jag kontrollera att bromsarna finns kvar... :angel:

Så.. känner ni någon som rider så här? (ska kanske tillägga att jag syftar på ryttare som inte har något problem med det/inte tränar för att få mer kontroll. Det är ju skillnad om man har problem med att hästen drar och att man jobbar med det, eller om man helt enkelt låter hästen bestämma tempo och nöjjer sig med att inte kunna trava, eller skritta lugnt eller stanna hästen, eller att det blir fullt ös så fort det är uppförsbacke etc och inte verkar tycka att det är viktigt att kunna stanna)
 
Sv: Känner ni någon som...

Nej på ursprungsfrågan. Jag känner ingen som rider en häst utan basal grund (starta, stanna, svänga, i tre gångarter).

Däremot känner jag några...främst en, som rider väldigt hetsigt framförallt ute i skogen. Det är skritt på lång tygel, eller fullt ös - inget egentligt mellanting. Trav = slängtrav som så det viner i öronen. Galopp = ekipaget swischar bort i horisonten.

Hästen är frisk och kry, glad och social. Matte är glad. Så jag antar att det funkar för dem.
 
Sv: Känner ni någon som...

ok..
Det finns nog de som tycker att jag rider hetsigt.. min häst är snabb i steget.. trots allt är han avlad för snabbhet. Har märkt att en del av de jag rider ut med uplever att vi springer iväg fort i traven och galoppen även när vi galopperar sansat med mjuka, runda språng, helt enkelt för att han är snabb. Men det är inte särskilt vanligt att han får trava ''för fullt'' och galoppera för fullt är kortare sträckor, den allra mesta tiden är det lugnt och sansat. Det är vanligare att vi övar på att trava och galoppera långsamt och jobbar på tempoväxlingar än att vi spränger fram. Och tölten är i stort sett steglös, allt från ''riktigt långsam trav-fart'' till kapplöpningsfart. Händer att vi töltar förbi galopperande ekipage ;) Men oftast rider vi ett för oss mellantempo. Som många dock tycker är full fart..
Varför berättade jag nu detta..? Äsch, har jag glömt. Men det är förståss skillnad på att ha en häst som rör sig snabbt, och att rida så fort det går. En shettis som slängtravar hinner troligtvis inte med enn travare som travar i normalt arbetstempo, exempelvis.

I vilket fall så kan jag till viss del förstå tjusningen med fart även om jag själv gillar att jobba också... men jag kan inte förstå hur man vågar rida på en häst som inte kan stanna eller hålla ett mellantempo ens när man vill det. :)
 
Sv: Känner ni någon som...

Jo men precis som du skriver är det en OTROLIG skillnad på en häst som av naturen går i högre fart (ungefär som att jag går väldigt fort jämfört med flera av mina vänner) men som man hela tiden har i en trevlig balans och som vet vad stopp och framåt är...

...än en häst som hetsar sig fram med benen, ryggen och huvudet åt alla håll i stort sett okontrolerbart!


I första fallet handlar det mycket om power, i andra är det rent livsfarligt!
 
Sv: Känner ni någon som...

/.../
Men det är förståss skillnad på att ha en häst som rör sig snabbt, och att rida så fort det går. En shettis som slängtravar hinner troligtvis inte med enn travare som travar i normalt arbetstempo, exempelvis.

I vilket fall så kan jag till viss del förstå tjusningen med fart även om jag själv gillar att jobba också... men jag kan inte förstå hur man vågar rida på en häst som inte kan stanna eller hålla ett mellantempo ens när man vill det. :)


Visst är det så. :) Jag rider också gärna i vettigt tempo (för ett halvblod), med tryck i gångarterna så att hästen rör sig igenom kroppen. Du känner ju när den hittar takten och "rullar på".

Däremot har vi bara ett antal ridvägar som lämpar sig för riktig fart - övriga har antingen inte ok underlag, består av många relativt tajta svängar (du ser inte om det kommer en annan häst/en hundägare/ngn annan), eller är bilvägar. Man får helt enkelt vara uppmärksam och ha hästen mellan hand och skänkel - kan inte släppa iväg helt. Blev riktigt arg på vän X (inte galenryttaren :p) relativt nyss då h*n red före mig i riktigt god galopp och nästan red över två människor som kom runt bakom en snäv sväng. De fick kasta sig åt sidan, även om den duktiga hästen satte sig på hasorna. H*n bad såklart om människorna om ursäkt, men det hade kunnat gå illa.

Men ett par ställen här är sådär perfekta, låånga raktsträckor, och långa svagt sluttande backar. Där kan vi släppa iväg hästarna och bara njuta av farten. :banana:

I övrigt håller jag med dig, olika hästar har olika arbetstempo - där de trivs och kan jobba på bekvämt. Det får man respektera. Liksom vissar hästar inte vågar "släppa" och faktiskt springa på ordentligt även om de uppmuntras. De kanske är rädda att straffas, vad vet jag. Lilla stoet vågade inte springa på i början, hon gick uppåt istället - frustrerad. Det tog någon månad innan hon litade på handen (och lyssnade skänkel) såpass att hon faktiskt vågade ta i ordentligt framåt, och ta visst stöd.
 
Sv: Känner ni någon som...

KL
Jag har träffat fler som i stort sett bara rider i manege och som inte vågar / kan släppa iväg hästen ö h t.

Den ridning TS beskrev har jag sett en gång - och det var jag & en kompis som i tonåren (då man alltid sökte ridtilllfällen) ibland fick rida en bondes två fjordingar. De var inte direkt inridna - pensionerade arbetsdjur. Inte många växlar - lunk - takta - slängtrav - full fart.
 
Sv: Känner ni någon som...

KL
Jag har träffat fler som i stort sett bara rider i manege och som inte vågar / kan släppa iväg hästen ö h t.

Den ridning TS beskrev har jag sett en gång - och det var jag & en kompis som i tonåren (då man alltid sökte ridtilllfällen) ibland fick rida en bondes två fjordingar. De var inte direkt inridna - pensionerade arbetsdjur. Inte många växlar - lunk - takta - slängtrav - full fart.


Mm. Hästen ovan är gammal hopphäst, som sedan reds alternativt ett tag (vet inte exakt hur) - den tränades mest på bana i båda diciplinerna iaf. Kanske är det så att de aldrig ridit på ordentligt framåt. Den backade undan från handen i början, vågade inte kliva på. Först efter att faktiskt ha hetsridit en del så tar den för sig nu, och har "tryck". :bump:
 
Sv: Känner ni någon som...

Ja jag känner en sådan ryttare. Hon är jättetrevlig som person, men som ryttare är det inget vidare. Hästen är rätt gammal, men fullkomligt överpigg. Hon låter den rusa fram som en tokig och kan inte stanna när hon vill osv. Det är full fart som gäller. Det finns andra ryttare som väljer att inte följa med denna ut på ridtur. Paddock har hon inget intresse alls av att gå in i. Tja, vad ska man säga? Hon tar väl hand om sin häst i övrigt och värre saker ser jag när det gäller ridning.
(hästen går att styra och det är inget problem att hålla tempo när man vill. Jag har ridit den)
 
Sv: Känner ni någon som...

Jag vet flera som inte ens kan rida sina hästar i form utan dom nöjesrider enbart. Dvs har sin häst för att fräsa runt i skog & mark när andan faller på.

Själv är jag lite fartgalen :D men jag rider en hel del markarbete & dressyr, trots det har jag ordentligt glapp i bromsarna i skogen på min häst. Han drar gärna järnet så fort han får chansen, får han den inte så tar han den helt enkelt. :crazy:
 
Sv: Känner ni någon som...

Våra grannars barn under min uppväxt bedrev flängridning 99% av tiden på sina ponnyer. Den ena ponnyn var en fet shettis som inte gjorde många knop, men den andra.. högbent smäcker atletisk sak av c-ponnystorlek de köpt på någon hästmarknad. Den skenade med ungarna titt som tätt och till slut fick de inte rida ut på den om inte en vuxen gick med ifall den skulle hitta på något. Dock var favoritsysslan för ungarna att rejsa på åkern intill gården.
 
Sv: Känner ni någon som...

Jag kände en som red så, fullt ös, fläng, hopp på alla möjliga lämpliga och mycket olämpliga ställen, men den hästen visade sig ha kotledsinflammationer på tre ben.
Mest konstigt tycker jag att det inte upptäcktes tidigare såpass halt som jag tyckte den var när jag såg den långt innan det konstaterades. Grymt snäll häst som inte protesterade vid ridning. (Försökte dock lägga sig ner när den skoddes.)

Sen finns det ju såna fall som har mindre bra koll och inridning men ändå ska "ridträna" travare. Sånt är tråkigt tycker jag, särskilt som det är så lätt att hästarna får problem av det. Om man försöker skola lite successivt, anpassar ridningen till vad man behärskar och ser till att härda hästen successivt, då tycker jag det är helt ok. Klart man inte kan vara proffs direkt, och är det bara uteritter man är intresserad av är det klart att det kan ta lite längre tid med finliret. Men man måste ju ändå tänka på hästen! :/

Vilken tur ryttarna verkar ha haft med sina hästar, eller om de kanske gör bra saker också som inte framgår?
 
Sv: Känner ni någon som...

Ryttaren, i mitt fall. Jag känner bara en som i princip alltid har fullt ös ute. Men hästen rids för tränare också och även om den har gott tempo så verkar den inte lika hetsig innanför staket. Den ser balanserad ut, hopp- och dressyrtränas på lätt nivå. Jag har aldrig funderat på om det kan vara något fel på den.

Övriga som jag nämnde rider fort, och släpper gärna iväg sina hästar, men det är inte okontrollerat. Däremot tempo i alla gångarter, och mycket trav och galopp med bra tryck. Vad som saknas är kanske vilja att rida kort trav/galopp även ute, om inte annat så för variationen... Även dessa hästar rids för tränare, och verkar nöjda och glada. Lätt nivå, hopp och dressyr. Jag tror egentligen att jag själv halvt om halvt ingår i denna grupp. ;)

Men som jag skrev någonstans ovan - man måste ju anpassa ridningen efter ridvägarna, och hästens fysik. Är jag ute och klättrar omkring på branta knaggliga skogsstigar kan jag inte rida fort, men hästen får en ordentlig workout ändå. Det är mys på hög nivå, långa tyglar och rakt ut i skogen!
 
Sv: Känner ni någon som...

Intressant! Har aldrig hört talas om ryttare som faktiskt vill rida på det viset.

(Appropå att det finns folk som tycker du rider hetsigt, jag är medryttare till ett sv. halvblod på 184 cm i manken, med ordentligt steg och man får korta hans steg rejält om någon annan häst ska hänga med, förutom den nya i stallet, ett fyraårigt holländskt halvblodsto på 160 cm mkh som har helt otroliga sjumilasteg när hon är avslappnad (vilket hon blir i sällskap med en häst som kan hänga med i hennes naturliga takt). Jag bara gapade när hon utan att anstränga sig gick förbi min häst. Kan säga att jag verkligen uppskattar det ekipaget! :D)
 
Senast ändrad:
Sv: Känner ni någon som...

Jag har stött på ett antal ryttare som inte har någon vidare koll på sina hästar.
De kan inte starta, stanna, svänga där de själva vill. Inte utan kraftiga bett och rejält med armstyrka i varje fall.

Skrattretande nog tävlar samma personer med bra resultat i framförallt hoppning. Det ser inget vidare ut, men på något sätt kan de rikta hästen mot ett hinder och klamra sig fast..

Jag har även träffat folk som inte kan stanna sina djur under uteritt, och då istället hävdar att "jo, jag ville galoppera rakt igenom den korsningen!"...
 
Sv: Känner ni någon som...

Vet många som i princip bara flängrider i skogen (eller på bana för den delen), men de kan åtminstone växla mellan gångarterna, svänga och stanna.. har nog aldrig hört om någon som inte har ens de absoluta grunderna befästa.

Busrida kan man ju däremot göra trots att man har koll på hästen :angel:
Jag och min fd sköthäst är ett exempel.. morsan (som tidigare blev helt hysterisk när hon hörde att jag typ trillat av en busig lektionshäst) lärde sig snabbt att bara sucka och acceptera när hon hörde om våra upptåg :D (Fast då fick hon inte höra om hälften ens.. haha)
Kunde bl.a. fara fram i full galopp barbacka mitt i vintern på superpigge pålle som får diverse fnatt vid minusgrader, bockandes och hoppandes.. men då kunde jag också i princip bara höja handen och så tvärstannade han om jag ville. Tycker man bra kan ha lite kul med hästen och låta den få busa av sig lite, bara man inte släpper den helt och tappar kontrollen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp