Kalciumfri mjölk/mjölksubstitut som funkar i kaffet???

P

prallan

Någon som har bra tips? Jag har förhöjda kalciumvärden och lever på kaffelatte..... :crazy::cry:
 
Oatley har ju "mjölk" som är till för kaffe.
Vet inte kalciumhalten i den men den är ju inte gjord av mjölk i alla fall.
 
De ekologiska växtbaserade dryckerna har ju inte tillsatt kalcium. Vilka som funkar bra i kaffe vet jag dock inte.
 
Oatleys iKaffe är jättegott. Har inte koll på kalkhalten.
Den har som sagt tillsatt kalcium. Typ alla (?) växtalternativ har det förutom de ekologiska.

Oatly och Alpros ekologiska har inte tillsatt kalcium, men dessa finns inte i speciell "kaffevariant".
 
Den har som sagt tillsatt kalcium. Typ alla (?) växtalternativ har det förutom de ekologiska.

Oatly och Alpros ekologiska har inte tillsatt kalcium, men dessa finns inte i speciell "kaffevariant".

Alpros sojamjölk brukar funka i kaffet utan att skära sig om man värmer den. Och borde väl finnas i en ekologisk version.
Havre-mjölk av ickekaffevarianter skär sig och smakar surt/konstigt om man häller ner i kaffe. Oatly har Ikaffe (som går att skumma) och nu även fler nya varianter som det står "funkar i kaffet" på, som funkar i kaffet :). "Deluxe" heter en del av dem.
Men precis som Niyama redan skrivit så innehåller de icke-ekologiska tillsatt kalcium (är nog standard numera att alla märken har samma kalciummängd som ko-mjölk), men det kanske finns ngn av Oatlys ekologiska som är ändrade till att funka i kaffet.

Min lillasyster tyckte att mandelmjölk var jättegott i kaffet så det kanske är värt att testa? (och som sagt - leta ekologiskt som inte har tillsatt kalcium).

Och en liten brasklapp - läs alltid innehållsförteckningen, jag antar att det händer att det ändras i vad som får tillsättas i ekologiska produkter.
 
Den har som sagt tillsatt kalcium. Typ alla (?) växtalternativ har det förutom de ekologiska.

Oatly och Alpros ekologiska har inte tillsatt kalcium, men dessa finns inte i speciell "kaffevariant".

Inte direkt riktat till @Niyama, men jag tycker att det går bra med vilken växtmjölk som helst. Växlar vilt mellan havre, soja och mandel.
 
Alltså, jag gillar de vegetariska, men de som lämpar sig för kaffe är alla tillsatta med kalcium, av de jag har hittat. Därför tänkte jag kolla här på Buke :) Mandelmjölk gillar jag i chai-te men inte i kaffe.
De ekologiska Oatly står det tom :

Funkar fortfarande inte i kaffe och te (till skillnad från den häreller den här eller kanske framförallt den här). Eller det är en underdrift förresten, den gör sig faktiskt uselt där. Ungefär som god smak och dansbandsveckan, det är två saker som inte hör ihop.

Men de som de hänvisar till innehållet alltså Ca.
 
Jag tycker det går jättebra med vanliga (alltså icke-kaffevarianter) havremjölk och sojamjölk i kaffe. Ekologiska har som sagt inga tillsatser. Men nu har jag inte helkoll på latte, måste man värma, skumma? Jag bara skvätter i.

Däremot tycker jag inte att det funkar med egengjord t ex havre- eller mandelmjölk.
 
Jag tycker det går jättebra med vanliga (alltså icke-kaffevarianter) havremjölk och sojamjölk i kaffe. Ekologiska har som sagt inga tillsatser. Men nu har jag inte helkoll på latte, måste man värma, skumma? Jag bara skvätter i.

Däremot tycker jag inte att det funkar med egengjord t ex havre- eller mandelmjölk.
Fast de du menar, innehåller väl tillsatt Kalcium. Eller har du någon produkt som inte innehåller kalcium som är gott i kaffet?
 
Fast de du menar, innehåller väl tillsatt Kalcium. Eller har du någon produkt som inte innehåller kalcium som är gott i kaffet?

Menade ekologiska i det fallet, men skrev det lite smygigt ser jag, men jag kanske har fel i det? Jag använder Änglamarks havredryck.

Edit: som smakpreferens i allmänhet kan jag tillägga att jag gillar inte iKaffe, eftersom det påminner mig om mjölk... :)
 
Menade ekologiska i det fallet, men skrev det lite smygigt ser jag, men jag kanske har fel i det? Jag använder Änglamarks havredryck.

Edit: som smakpreferens i allmänhet kan jag tillägga att jag gillar inte iKaffe, eftersom det påminner mig om mjölk... :)
Ah, och jag älskar vanlig mjölk och dess smak i kaffet :(
 
Ah, och jag älskar vanlig mjölk och dess smak i kaffet :(

Som möjligt tröst kan jag säga att det gjorde jag "förr i världen" också. Men jag kände att jag inte mådde bra av komjölk så det var nog lättare för mig att testa andra sorter (började med sojamjölk).
 
Är inte insatt; men hur mycket Ca är ok att du får i dig per dag? Vad är rekommendationerna, undvika mjölk helt?
 
Bara nyfiken; hur får man förhöjda kalciumvärden?

Alpro sojadryck har utan tillsatt kalcium, men den skär sig vackert i kaffet.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 433
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 944
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 833
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 593
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp