Ljudboksuppläsare - vad är bra?

Nu behöver jag input från Buke-oraklet!

Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja uppläsare inför ljudboksutgåvan. Detta är tydligen en vetenskap :crazy: och jag fick några förslag på uppläsare (inte bindande). Men även info om att de mest populära kommer att kräva en kontantinsats från min sida. Det är totalt uteslutet, så jag väntar nu på att få veta hur jag ska gå till väga för att veta hur jag ska kunna ta reda på om specifika läsare ryms inom befintlig budget. Under tiden har jag börjat kolla, dels på de givna förslagen, dels generellt vilka uppläsare som tycks jobba inom min genre. Men det är ju en djungel! Och uppläsarna tycks greppa över alla möjliga genres.

Problem nr 1 är att jag aldrig lyssnar på ljudböcker! Jag gjorde det för sådär tio år sedan, men det var då! Nu läser jag den skönlitteratur jag konsumerar. Lyssnar gör jag på dokumentärer och poddar och det är ju något helt annat. Men som sagt - Buke-oraklet finns ju! :D Så här kommer några frågor till er som är mer hemma i ljudböckernas värld än undertecknad. Det är alltså fråga om en historisk äventyrsroman som är dramatisk och bitvis ganska mörk.

1. Vad vill just du ha ut av en läsare? Något speciellt att tänka på? När jag själv lyssnade för +10 år sedan upplevde jag att uppläsarna ofta "agerade" en del. De klipp jag nu har lyssnat på känns mer som att uppläsaren verkligen läser upp boken. Är det så generellt och är det vad som efterfrågas?
2. Kön på uppläsare: det tycks som att det är vanligt att kvinnliga författare läses av kvinnor och manliga av män. Undantag finns. Jag är kvinna, huvudpersonen är kvinna, men boken är skriven i tredje person. "Måste" det trots det vara en kvinnlig uppläsare? Är det jättekonstigt med en man?
3. Är genrer generellt för bra uppläsare, eller finns det vissa som känns helrätt inom en genre men inte funkar inom en annan?
4. Som läsare, letar du vidare baserat på uppläsare när du väljer din nästa bok eller letar du t ex efter genre och uppläsare?
5. Väldigt specifikt: ni som gillar fantasy på svenska - konkreta tips bra uppläsare? Jag får bara jättekonstiga träffar nära jag söker på "fantasy" på plattformarna...:o Alltså - verkligen!
6. Allt annat! :D

Eftersom det är ok på Buke att nämna skådespelare, författare och artister vid namn kan jag inte se att det inte skulle vara ok att göra detsamma med ljudboksuppläsare. Så jag mottager gärna tips på bra uppläsare.
Jag kan gilla att uppläsare agerar och läser med olika röster, och jag kan gilla de som läser storyn rakt upp och ner. Har just avslutat en bok jag strecklyssnade på. Revolutionens första offer av Lina Makboul och uppläst av Lina Makboul själv. VILKEN RÖST!! Den är helt klart i paritet med Katarina Ewerlöf som jag älskar.
 
Jag kan gilla att uppläsare agerar och läser med olika röster, och jag kan gilla de som läser storyn rakt upp och ner. Har just avslutat en bok jag strecklyssnade på. Revolutionens första offer av Lina Makboul och uppläst av Lina Makboul själv. VILKEN RÖST!! Den är helt klart i paritet med Katarina Ewerlöf som jag älskar.
Jösses så nu att tråden var från mars 2022.....
 
Så olika vi är.... Jag står inte ut med Ewerlöf alls efter någon 17 h bok med henne. Ibland är ljudkvalitén på inspelningen ett problem men försökte börja ännu en bok med henne men gav upp direkt :confused: Leining blir irriterande bitvis men hon har varierat rösten lite på senaste böckerna som jag lyssnat på iaf:D
 
Jag gillar Gunilla Leining, Anna-Maria Käll och Julia Dufvenius bland annat.

Lyssnar väldigt mycket på ljudböcker och det här är de tre som jag följer och väljer böcker från.

I övrigt stör jag mig hysteriskt på uppläsare som ska läsa typ mjukt och långsamt. Jag får panik av det. Vill ha det lite rappt och med inlevelse. Dock inte för mycket skådespeleri, så tex Katarina Ewerlöf går bort för mig. Lyssnar mycket på ljudböcker på engelska och där är det många manliga läsare som blir alldeles pipiga och superfåniga när de ska läsa vad en kvinnlig karaktär säger. Har inte upplevt så mycket på svenska som tur är.
Kunde varit mitt inlägg, exakt så är det för mig med 🤗
 
Lite OT men jag har undersökt möjligheterna att läsa in böcker men det är väldigt svårt, omöjligt, att få in en fot! Brukar få höra att jag har en bra röst när jag pratar i högtalarna hela dagen 😂 ( domare i hoppning)
 
Så olika vi är.... Jag står inte ut med Ewerlöf alls efter någon 17 h bok med henne. Ibland är ljudkvalitén på inspelningen ett problem men försökte börja ännu en bok med henne men gav upp direkt :confused: Leining blir irriterande bitvis men hon har varierat rösten lite på senaste böckerna som jag lyssnat på iaf:D

Leining väljer jag bort. Klarar inte av henne efter att ha lyssnat på några hon läst upp.

Ewerlöv gillar jag!

Anna-Maria Käll också!

Reine Brynolfsson lyssnar jag också gärna på!

Men bäst av alla är Andy Serkis när han läser Lord of The Rings :heart :heartheart
 
Lite OT men jag har undersökt möjligheterna att läsa in böcker men det är väldigt svårt, omöjligt, att få in en fot! Brukar få höra att jag har en bra röst när jag pratar i högtalarna hela dagen 😂 ( domare i hoppning)
Haha, jag brukar också vara speaker och få höra att jag är bra på det, så för ett par år sedan googlade jag "jobba extra som ljudboksuppläsare" när jag slutat lyssna på en bok för att jag återigen blev så irriterad på den som läste. :D
Minns inte vilka företag; men då fanns det i alla fall ett par dit en kunde skicka in prov på en text de hade lagt upp på sin hemsida.
 

Liknande trådar

Kultur Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D Själv har jag usel koll på...
Svar
18
· Visningar
887
Senast: Badger
·
Äldre Vilka har ni läst? Vilka rekommenderar ni? Vilka bör undvikas? :) Jag letar ständigt efter nya böcker, men det är så svårt att välja i...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 978
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb Jag behöver komma igång med ett fördjupningsarbete till Svenskan, vi ska välja 5 författare/böcker inom olika kategorier. Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 497
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp