Ljudboksuppläsare - vad är bra?

Jonas Malmsjö är en riktig favorit. Neutral men med högst adekvat inlevelse. Underbar röst!

En uppläsare som jag vill minnas att jag gillade väldigt mycket när jag lyssnade på Carina Burmans historiska deckare med Euthanasia Bondeson i spetsen är Irene Lindh.

Angela Kovacs är också bra när hon inte gör en Katarina Ewerlöf (dvs. smaskar och låter som hon pratar med mat i munnen när karaktären pratar med mat i munnen, istället för att läsa "sa X samtidigt som hon tog en stor tugga av sitt äpple".)

Ett exempel på någon som läser rakt upp och ned är Peter Andersson. Men det finns säkert dem som gillar det.

Ett tips @Myrten är att du skaffar en månad gratis med Bookbeat eller Storytel och lyssnar på några av dina kandidater. Jag tänker att det faktiskt är viktigast att DU trivs med rösten och vad den gör med din bok.
 
Nu behöver jag input från Buke-oraklet!

Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja uppläsare inför ljudboksutgåvan. Detta är tydligen en vetenskap :crazy: och jag fick några förslag på uppläsare (inte bindande). Men även info om att de mest populära kommer att kräva en kontantinsats från min sida. Det är totalt uteslutet, så jag väntar nu på att få veta hur jag ska gå till väga för att veta hur jag ska kunna ta reda på om specifika läsare ryms inom befintlig budget. Under tiden har jag börjat kolla, dels på de givna förslagen, dels generellt vilka uppläsare som tycks jobba inom min genre. Men det är ju en djungel! Och uppläsarna tycks greppa över alla möjliga genres.

Problem nr 1 är att jag aldrig lyssnar på ljudböcker! Jag gjorde det för sådär tio år sedan, men det var då! Nu läser jag den skönlitteratur jag konsumerar. Lyssnar gör jag på dokumentärer och poddar och det är ju något helt annat. Men som sagt - Buke-oraklet finns ju! :D Så här kommer några frågor till er som är mer hemma i ljudböckernas värld än undertecknad. Det är alltså fråga om en historisk äventyrsroman som är dramatisk och bitvis ganska mörk.

1. Vad vill just du ha ut av en läsare? Något speciellt att tänka på? När jag själv lyssnade för +10 år sedan upplevde jag att uppläsarna ofta "agerade" en del. De klipp jag nu har lyssnat på känns mer som att uppläsaren verkligen läser upp boken. Är det så generellt och är det vad som efterfrågas?
2. Kön på uppläsare: det tycks som att det är vanligt att kvinnliga författare läses av kvinnor och manliga av män. Undantag finns. Jag är kvinna, huvudpersonen är kvinna, men boken är skriven i tredje person. "Måste" det trots det vara en kvinnlig uppläsare? Är det jättekonstigt med en man?
3. Är genrer generellt för bra uppläsare, eller finns det vissa som känns helrätt inom en genre men inte funkar inom en annan?
4. Som läsare, letar du vidare baserat på uppläsare när du väljer din nästa bok eller letar du t ex efter genre och uppläsare?
5. Väldigt specifikt: ni som gillar fantasy på svenska - konkreta tips bra uppläsare? Jag får bara jättekonstiga träffar nära jag söker på "fantasy" på plattformarna...:o Alltså - verkligen!
6. Allt annat! :D

Eftersom det är ok på Buke att nämna skådespelare, författare och artister vid namn kan jag inte se att det inte skulle vara ok att göra detsamma med ljudboksuppläsare. Så jag mottager gärna tips på bra uppläsare.
Jag kan läsa in den till dig 🙋‍♀️😁
 
Uppläsare är vitalt för att jag ska fortsätta en bok. Det är många böcker jag avslutat pga en dålig/jobbig uppläsare (främst manliga).
Stefan Sauk som många hyllar har jag otroligt svårt för.
Klarar inte av teatern som han och en del andra kör.
Föredrar kvinnlig till kvinnlig huvudperson och manlig till en man, men en kvinna som läser en mans historia går bättre än tvärt om.

Namedroppar lite kvinnliga favoriter (även om många säkert är I "högre prisklass"): Philomene Grandin, Disa Östrand, Lo Kauppi, Katarina Ewerlöf, Gunilla Leining, Angela Kovacs, Mirka Turestedt, Jessica Leidberg, Maria Lykow, Anna Maria Käll, Alexandra Rappaport.
 
Jag väljer bort böcker lästa av Gunilla Leining. Vilket är lite jobbigt mtp att hon läser in sjukt många böcker. Men det är nåt med hennes röst. Kan inte förklara det.
Jag håller med dig. Tyckte om henne i början, men hon har ett sätt att läsa med inlevelse som gör att jag inte orkar lyssna. Och det är måååånga böcker jag har valt bort av just det skälet. Jättetråkigt!
 
Jag gillar inte heller Tomas Bolme, mest för att jag har så sjå med att hjälpa honom att andas. Hans andning hörs hela tiden.
Ja! Gud ja, jag tappar fokus på vad jag lyssnar på och stör mig så enormt på att han inte andas normalt när han läser!
 
Jag har lyssnat på några uppläsare där det låter som att de sitter och röker (låter som att hen drar ett bloss) och/eller dricker (kaffe?) något så man tydligt hör när hen sväljer en klunk. Ingen höjdare...
 
Stort supertack för alla svar! Jag betar mig just igenom och kollar då röster samtidigt, så det tar lite tid.

Dock tror jag generellt att kända skådisar/uppläsare är utanför budget. Det är superintressant för mig att läsa vad ni gillar och varför, men jag kommer inte att gå vidare med "kändisar". Det är inte för att jag är negativ. Vem skulle inte vilja välja helt fritt, liksom? Men för den som skrivit sin första bok är det inte realistiskt. Men varför vissa uppläsare gillas av så många är naturligtvis otroligt intressant, för då finns det saker att lyssna efter för mig!
 
Jonas Malmsjö är en riktig favorit. Neutral men med högst adekvat inlevelse. Underbar röst!

En uppläsare som jag vill minnas att jag gillade väldigt mycket när jag lyssnade på Carina Burmans historiska deckare med Euthanasia Bondeson i spetsen är Irene Lindh.

Angela Kovacs är också bra när hon inte gör en Katarina Ewerlöf (dvs. smaskar och låter som hon pratar med mat i munnen när karaktären pratar med mat i munnen, istället för att läsa "sa X samtidigt som hon tog en stor tugga av sitt äpple".)

Ett exempel på någon som läser rakt upp och ned är Peter Andersson. Men det finns säkert dem som gillar det.

Ett tips @Myrten är att du skaffar en månad gratis med Bookbeat eller Storytel och lyssnar på några av dina kandidater. Jag tänker att det faktiskt är viktigast att DU trivs med rösten och vad den gör med din bok.
Jag har inte en månad, vare sig i kalender eller i tid tyvärr. Jag är ledig en del av denna vecka och nästa, men det är för att skriva en forskningsansökan och det kan jag inte göra och lyssna på böcker samtidigt.

Hehe... jag kollade också in Carina Burmans produktion på Storytel för att se vad hon hade för uppläsare och lyssnade sedan på olika klipp med dessa. I en annan av hennes inlästa böcker inleddes klippet med att hon uttalade ett välkänt ortnamn som även jag har med fel. Då blev jag så skräckslagen att jag bara stängde av. Ska kanske ge rösten en chans till...
 
Jag har egentligen bara lyssnat aktivt på ljudbok sista 2-3 åren. Tidigare föredrog jag manliga uppläsare, men det har som tur är suddats ut lite. Nu lyssnar på många olika böcker/uppläsare, men jag stänger också ner många böcker om jag inte tycker om uppläsaren och ibland köper jag den fysiska boken istället.

Lyssnade igenom många böcker under hösten och början av vintern och föredrar Stefan Sauk, Charlotta Jonsson, Kajsa Linderholm, Björn Pedersen mfl. Cecilia Duberg som läst in sina egna böcker tycker jag också om.
Callin Öhrvall Delmar har jag lyssnat på enstaka böcker, det finns fler jag vill lyssna på men jag kommer inte igenom alla för jag tröttnar på uppläsningen.
 
Uppläsare är superviktigt! Stänger av en bok direkt om jag inte gillar uppläsaren. Är svårt att ringa in exakt vad som gör att jag gillar/ogillar en uppläsare men konstiga störande ljud som tydlig andning, smaskningar och liknande går bort direkt, annars är det mer en känsla man får 🤔
En bra uppläsare kan som suga in en och med en dålig så kan inte ens den bästa bok hålla kvar ens intresse.

Jag gillar inte Angela Kovac, Stefan Sauk och Marie Richardsson ex, som annars verkar vara populära, för att nämna de tre senaste böckerna jag valt bort pga uppläsaren.

Jag vill gärna ha en kvinnlig uppläsare när huvudkaraktären är kvinna och vice versa.
 
Min dotter lyssnar på ljudböcker i jobbet, hela dagarna. Det värsta hon vet är uppläsare som inte uttalar bokstaven "s" ordentligt. Utan liksom glider över s:et eller uttalar det konstigt.
 
Jag har inte en månad, vare sig i kalender eller i tid tyvärr. Jag är ledig en del av denna vecka och nästa, men det är för att skriva en forskningsansökan och det kan jag inte göra och lyssna på böcker samtidigt.

Hehe... jag kollade också in Carina Burmans produktion på Storytel för att se vad hon hade för uppläsare och lyssnade sedan på olika klipp med dessa. I en annan av hennes inlästa böcker inleddes klippet med att hon uttalade ett välkänt ortnamn som även jag har med fel. Då blev jag så skräckslagen att jag bara stängde av. Ska kanske ge rösten en chans till...

Jag gissar att tanken inte var att du skulle lyssna igenom hela böcker. Utan bara "lagom" mycket för att du skulle få en uppfattning om uppläsaren passar eller inte passar din bok.

De uppläsare jag inte kan med att lyssna på, orkar jag inte ens lyssna 5 minuter.
 
Jag gissar att tanken inte var att du skulle lyssna igenom hela böcker. Utan bara "lagom" mycket för att du skulle få en uppfattning om uppläsaren passar eller inte passar din bok.

De uppläsare jag inte kan med att lyssna på, orkar jag inte ens lyssna 5 minuter.
Möjligt, men det behövs inget abonnemang för att testlyssna. Det går att göra direkt.
 
Jag har börjat lyssna på ljudböcker den senaste tiden och väljer i princip bara författarupplästa böcker. Känns mest autentiskt och jag vill ju läsa just deras böcker av en anledning, dvs jag gillar personerna. Jag gillar inte när andra uppläsare skådespelar böckerna.
 
När jag väljer ljudbok så utgår jag från vilka som Torsten Wahlund läst in, och han läser in mycket historiska romaner vilka också är en av mina favoritgenrer så, jag vill verkligen slå ett slag för Torsten 😁

Så olika det är! Jag hoppar över böcker jag tycker är bra, för att jag inte kan lyssna på Torsten. Däremot följer jag vilka böcker Anna Maria Käll läser in, jag tycker hon är en favorit för mig.
 
Så olika det är! Jag hoppar över böcker jag tycker är bra, för att jag inte kan lyssna på Torsten. Däremot följer jag vilka böcker Anna Maria Käll läser in, jag tycker hon är en favorit för mig.
Provlyssnade och hennes röst kanske hade funkat, men såg ingen boktitel som tilltalade. Deckare t.ex. undviker jag.
 
Jag har börjat lyssna på ljudböcker den senaste tiden och väljer i princip bara författarupplästa böcker. Känns mest autentiskt och jag vill ju läsa just deras böcker av en anledning, dvs jag gillar personerna. Jag gillar inte när andra uppläsare skådespelar böckerna.
Finns det så många?

För min del känns det som väldigt mycket jobb att lägga ner och det kan jag kanske göra. Men jag är inte säker på om resultatet blir tillräckligt bra.

Nu driver jag iväg, men andra uppläsningar som jag verkligen älskar är Marianne Cedervalls böcker om Hervor och Mirjam, med Susanne Alfvengren, Gun Olofsson.
Lyssnade lite snabbt och Susanne Alfvengren läser ju bra! Men gotländskan är nog inte riktigt passande i min bok. Däremot finns det ju massor av skönlitteratur där handlingen som utspelar sig på Gotland där jag nog skulle tycka att det var ett plus med en uppläsare som talar gotländska.
 

Liknande trådar

Kultur Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D Själv har jag usel koll på...
Svar
18
· Visningar
887
Senast: Badger
·
Äldre Vilka har ni läst? Vilka rekommenderar ni? Vilka bör undvikas? :) Jag letar ständigt efter nya böcker, men det är så svårt att välja i...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 978
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb Jag behöver komma igång med ett fördjupningsarbete till Svenskan, vi ska välja 5 författare/böcker inom olika kategorier. Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 497
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp