Kamra i stall

Bukefalos 30 år!

hästpappa

Trådstartare
Vad tycker ni om kamera i stallet. Vi hyr 2st box platser i ett stall och ägaren har 2 boxar hon har kameror helt oki att hon har koll på natten. Men har märkt att när vi är i stallet och gör vid och hästarna är ute. Ändras riktningen på kameran mot oss. Är detta okej? Mvh

Jag hade vinkat för att uppmärksammat att jag ser att stallägaren tittar. Men självklart får stallägaren ha kameror i sitt stall. Jag har kameror hos mig men är ensam i stallet. Har det för att ha koll på vad som skee i boxarna.

Jag hade vinkat för att uppmärksammat att jag ser att stallägaren tittar. Men självklart får stallägaren ha kameror i sitt stall. Jag har kameror hos mig men är ensam i stallet. Har det för att ha koll på vad som skee i boxarna.
Vi har inget emot att dom har kameror i stallet känns bara tryggt att veta att dom har koll på hästarna på natten. Men att dom kollar oss när vi är i stallet och hästarna är ute känns inte oki.
Funderar på att lägga en handduk över kameran när vi är i stallet.

Vi har inget emot att dom har kameror i stallet känns bara tryggt att veta att dom har koll på hästarna på natten. Men att dom kollar oss när vi är i stallet och hästarna är ute känns inte oki.
Funderar på att lägga en handduk över kameran när vi är i stallet.

Öh gör inte det, hur suspekt som helst?

Låt hen kolla, ni ska väl bara sopa stallgången och städa undan liksom? Spelar väl ingen roll om någon kollar på det?

Dessutom så kanske det är en rörelseaktiverad kamera, hen kanske inte riktar kameran själv utan den gör det automatiskt.

Vad tycker ni om kamera i stallet. Vi hyr 2st box platser i ett stall och ägaren har 2 boxar hon har kameror helt oki att hon har koll på natten. Men har märkt att när vi är i stallet och gör vid och hästarna är ute. Ändras riktningen på kameran mot oss. Är detta okej? Mvh
Att ha kameror är en sak men att stallägaren ändrar kamerorna så att den ser en hela tiden, det är inte okej övht. Låter väldigt obehagligt tycker jag. Fråga stallägaren dock om kameran fångar upp rörelse och följer pga det innan du blir för upprörd över det.

Är kamerorna bara riktade över boxrarna så hade jag inte brytt mig riktigt dock. Det kan vara skönt att hålla koll.

Vi får sätta upp kamera i boxen om hästen behöver övervakning p g a skada eller liknande. När den perioden är över vill dock stallägaren gärna att vi tar ner den.
Jag har inga problem alls med kameror så länge man är öppen med att de sitter där, så att ingen behöver känna sig "smygtittad" på.

Som flera redan skrivit kan kameran vara rörelseaktiverad. Jag hade nästan förutsatt det istället för att anta att stallägaren sitter och spionerar på just mig. Men prata med stallägaren och fråga om kameran reagerar på rörelser först och främst. Täck absolut inte över den, det kommer att se jättesuspekt ut.

Med detta sagt så avskyr jag att känna mig övervakad så jag hade inte velat vara i ett stall där det var många kameror. Okej om det sitter i boxen hos nån specifik häst för att den behöver extra uppsikt, men jag vill inte bli filmad när jag bara gör mina vardagsysslor. Det gäller oavsett om jag är i ett stall eller nån annanstans.

Börja med att prata med stallägaren och få reda på om kameran är rörelsestyrd och om den spelar in.

Jag har stått i stall där stallägaren hade kamera. Hade inga problem med det.
Jag har kamera i boxen i nuvarande stall. Den spelar in enbart nattetid men jag kan om jag vill gå in och kolla när som helst och även om jag inte ser annat än boxen tar den ju upp ljud med. Alla övriga vet om kameran och är okej med den.

Och helt ärligt - att ens försöka sitta och kolla eller ”tjuvlyssna” i kameran känns som väldigt mycket jobb för extremt lite tillbaka. Vad skulle man kunna få se eller höra liksom? Att någon snackade skit eller petade sig i näsan? Det är mer troligt än något mer spännande.

Jag hade faktiskt väldigt gärna haft kamera som visar sadelkammaren, eller åtminstone så att en kan se vilka som går in/ut ur sadelkammaren.

Jag hade nog känt mig obekväm med att vara övervakad konstant i stallet. Men håller med övriga, börja med att ta reda på om kameran följer för att den är rörelseaktiverad - det låter rimligt.

Kameran är med all sannolikhet rörelsestyrd. Det är de normalt sett idag.
Självklart är det okej med kamera i stallet. I sitt eget stall gör man som man själv vill. Gilla läget eller flytta.
Hänger du något över kameran riskerar du dels att förstöra den och då bli betalningsskyldig men du bör också räkna med att bli uppsagd direkt för snacka om att bete sig märkligt...

Jag har kamera i mitt stall. Det ser jag som lika självklart som larm, brandvarnare och brandsläckare. Går larmet vill jag direkt kunna se vad som händer om jag inte är hemma. Jag har skylt på dörren att kameraövervakning sker och jag informerar den som kommer hit om att kamera finns. Är man inte bekväm med det så är man inte men i mitt stall bestämmer jag. Ingen har hittills tyckte annat än att det är väldigt bra med kamera men så är det inte heller några personer som beter dig på sätt de inte står för som bjuds in i mitt stall.

Jag förutsätter att kameran är rörelsestyrd, men fråga stallägaren, kanske denne visar er kameraappen och hur de fungerar. Häng inte för något, då får stallägaren direkt en notis om att kameran är övertäckt (iaf i våra kameror).

Vi har flera kameror över gården och stallet, men har inga inackorderingar. Förmodligen skulle jag stängt av just stallkamerorna den tid de är flest inackorderingar på gården, bara för att de inte ska känna sig övervakade, men hade låtit resterande kameror över gården vara på. Jag sitter inte och tittar i våra kameror, men om man märker något annorlunda kan det vara skönt att ha möjligheten att titta tillbaks. Eller vid fölning, skadad eller sjuk häst kan det vara skönt att ha möjligheten att titta till mitt i natten utan att gå ut och störa hästarna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka