Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lyssnade på ett YT-klipp igår där dom intervjuade någon expert gällande AI, och blev då nyfiken:
Tror ni att AI kommer ta över ert jobb i framtiden?
Går vi mot en global massarbetslöshet?
Men om allt i arkivet hade digitaliserats då?Jag har väldigt svårt att se robotar åka hiss ner till arkivet och bläddra bland dokumenten i alla arkivlådor.![]()
Har däremot länge haft en mjukvarurobot som underlättat vissa typer av arbetsuppgifter. Skönt att slippa sånt som är trist att göra.
Är kunderna läkareJobbar på labb, de storsatsar på AI. Tanken är väl att det ska dra ner på allt enkelt och repetitivt som tar upp vår tid så vi kan fokusera på mer komplexa problem och det hade jag inte sagt nej till. Men lycka till att skapa en AI som kan läsa vissa av våra kunders handstilar…![]()
Träffa patienter kan AI inte göra men mycket av det administrativa absolut. Kan man lösa de massiva frågetecknena som finns kring AI, patientsäkerhet och regionernas generella oförmåga att implementera nya it-system - så har AI potential att avlasta vården med mycket. Men jag tror att det är en väldigt, väldigt lång väg dit.
Mitt jobb är ett nej. AI kan inte ta över det, ingen del av min avdelning med 5 anställda är utbytbara med AI.
Arbetsplatsen som sådan ett pappersbruk är också väldigt svårt att ersätta personalen med AI. Några kan bli övertaliga men inte många. Så den bransch jag hamnat i är rätt AI-ovänlig.
Om det varit nybyggda bruk kanske de hade kunnat införliva AI mer (byggda mer med AI i tänket), men återigen så krävs fortfarande personal.