Kan AI ta ditt jobb?

Bukefalos 30 Är!

Gissar pÄ att det dröjer lite till.
I Göteborg sÄ krockade ju den sjÀlvkörande bussen med en spÄrvagn under premiÀrturen.

Nu var ju den bussen inte formellt orsak till den olyckan. Men det pÄgÄr försök i andra lÀnder (Àven i Sverige) och jag tror utvecklingen av detta gÄr sÄ fort att det mycket vÀl kan vara igÄng pÄ riktigt inom en 10-Ärsperiod Àven i Sverige. Förhoppningsvis inte fullskaligt.

[
Men om allt i arkivet hade digitaliserats dĂ„? 🙂

NÀ, det finns ju fysiska pappersorginal som inte gÄr att digitalisera (sÄklart finns de inscannade). Det handlar alltsÄ om att kunna bevisa att person x och y gjort en överenskommelse. Scannar man in mÄste man i sÄna fall (om man vill gallra originalen) leta upp bÄde x och y för att göra en digital signering. Vilket skulle bli svÄrt och kostsamt. Kanske nÄn av dem inte lever lÀngre etc.

I teorin skulle man sÄklart kunna ha robotar som Äker hiss och lÀrt sig hantera arkivboxar, men jag tror det Àr pÄ tok för dyrt de nÀrmaste 30 Ären iaf.

NÄgon mÄste prompta AI:n, analysera vad den gjort, ge den korrigeringar. Se till att bli den personen.

PÄ mitt jobb har det tÄget nog redan gÄtt. De som har samma roll som.mig ochr iblandade i AI-projektet fÄr den kompetensen. Det var inget som alla kunde söka till hur de valdes ut att jobba med det och varför Àr oklart. Helt plötsligt fanns bara AI-projektet dÀr och tjÀnster hade tillsatts i projektet.

Nu var ju den bussen inte formellt orsak till den olyckan. Men det pÄgÄr försök i andra lÀnder (Àven i Sverige) och jag tror utvecklingen av detta gÄr sÄ fort att det mycket vÀl kan vara igÄng pÄ riktigt inom en 10-Ärsperiod Àven i Sverige. Förhoppningsvis inte fullskaligt.

Vad var det som var orsaken?

TrÀffa patienter kan AI inte göra men mycket av det administrativa absolut. Kan man lösa de massiva frÄgetecknena som finns kring AI, patientsÀkerhet och regionernas generella oförmÄga att implementera nya it-system - sÄ har AI potential att avlasta vÄrden med mycket. Men jag tror att det Àr en vÀldigt, vÀldigt lÄng vÀg dit.
Vad Àr det för fel pÄ att ha mÀnniskor anstÀllda i vÄrden? Sekreterare Àr ju ett yrke inom vÄrden ocksÄ, de övriga yrkeskategorierna behöver inte göra all det administrativa de gör.

NÄgon mÄste prompta AI:n, analysera vad den gjort, ge den korrigeringar. Se till att bli den personen.

PÄ mitt jobb har det tÄget nog redan gÄtt. De som har samma roll som.mig ochr iblandade i AI-projektet fÄr den kompetensen. Det var inget som alla kunde söka till hur de valdes ut att jobba med det och varför Àr oklart. Helt plötsligt fanns bara AI-projektet dÀr och tjÀnster hade tillsatts i projektet.

Kan lÀgga till att det var ingen över 30 Är som blev utvald till projektet. Jag hade ÀndÄ flaggat till chefen tidigare att jag gÀrna Àr med och utvecklar verksamheten pÄ olika sÀtt och att jag Àr nyfiken pÄ AI. Men jag misstÀnker att de inte ser nÄgon över 50 som nÄgon att satsa pÄ i den aspekten.

Kan lÀgga till att det var ingen över 30 Är som blev utvald till projektet. Jag hade ÀndÄ flaggat till chefen tidigare att jag gÀrna Àr med och utvecklar verksamheten pÄ olika sÀtt och att jag Àr nyfiken pÄ AI. Men jag misstÀnker att de inte ser nÄgon över 50 som nÄgon att satsa pÄ i den aspekten.
Ett av de stora problemen med generativ AI Àr att det krÀvs stor erfarenhet för att bedöma vÀrdet av resultaten och kunna förvalta dem. I min bransch Àr AI den nya allra största potentialen till teknisk skuld som kan explodera. SÀrskilt om man sÀtter juniora (eller seniora utan teknisk kompetens som exempelvis företagsledare) krafter som beslutsmakare kring det.

Det löser man inte pÄ bÀsta sÀtt genom att se till att erfarenheten saknar inflytande i hur man ska anvÀnda nya verktyg. Varken igÄr eller nu. AI Àr bara ett nytt verktyg i verktygslÄdan som man gör bÀst i att samla ihop de mest erfarna för att bestÀmma hur man ska dra bÀst nytta av och undvika risker med.

AI skiljer ut sig en del frÄn andra verktyg som uppfunnits. Ofta Àr det anvÀndarna som vill anvÀnda nya verktyg för att fÄ bÀttre resultat, med AI Àr det företagsledningar och investerare som vill att verktygen anvÀnds och den effektiva nyttan kommer pÄ lÀgre prio.

Senast Àndrad:
PoÀngen Àr att AI inte behöver stanna förutom att tanka utan kan köra hela natten. Moderna bilar idag inkorporerar redan mycket liknande AI technology vad gÀller varningar. Att morgondagens AI kommer genom kÀnsliga sensorer kunna lÀsa av kurvor, hastighetsskyltar, beslut om utlastning/avlastning sÄ krÀvs det möjligtvis personal pÄ plats för att se till att det mekaniskt ska fungera med sjÀlv av utlastning/lasting. Det kommer finnas trÄdlös information nÀr en plats stÀnger för dagen. Möjligtvis en person som trycker pÄ en knapp för att signalera att allt Àr stÀngt.

Ett av de största problemen för just lastbilstransportbranschen Àr just de hÄrda, vilket Àr helt nödvÀndigt, krav pÄ dygnsvila. De kommer försvinna helt och det blir dÄ billigare och snabbare transporter. Om jag arbetade med transport sÄ ja, tror jag AI tillsammans med ny technology öht, löper en stor risk att pÄverkas. Som @MissFideli sa, det finns redan sjÀlvkörande bussar och Tesla har ju Àven lanserat sjÀlvkörande bilar, Àven om det bara Àr början av nÄgot mycket större och mer samhÀllsgenomgripande.

Amazon har redan börjat med drönarleveranser i vissa amerikanska stÀder. Att AI kommer styra (pga av automatiseringen i övrigt) vilket om det fortsÀtter kommer i lÀngden göra det möjligt att packa och leverera utan mycket manuell arbetskraft. MÄnga juridikstuderande och nyklÀckta jurister Àr oroliga eftersom de fÄr in foten pÄ en byrÄ genom att utföra uppgifter som AI kommer att kunna ersÀtta.

Jag tror att vissa yrken, som socialsekreterare Àr ganska sÀkra eftersom de fysiskt har att göra med mÀnniskor i utsatta situationer med krav pÄ en individuell bedömning utifrÄn individens behov.
HÀr har vi problemet som mÄnga amerikanska stÀder redan upplever - vÀgar och gator Àr inte dimensionerade för att bilarna ska rulla 24/7. Problemet Àr bilar som cirkulerar mellan uppdrag. (Samtidigt kan bilar i gÄng 24/7 ge högre effektivitet. SÄ nÀr allt Àr AI och kommunicerar blir det nog bÀttre. Om vi kommer dit)

Å andra sidan nĂ€r mĂ€nniskorna inte har jobb behöver de inte Ă„ka till jobbet och de har inga pengar att handla för - sĂ„ framtidens behov av transporter kommer att se mycket olika ut

Ett av de stora problemen med generativ AI Àr att det krÀvs stor erfarenhet för att bedöma vÀrdet av resultaten och kunna förvalta dem. I min bransch Àr AI den nya allra största potentialen till teknisk skuld som kan explodera. SÀrskilt om man sÀtter juniora krafter som beslutsmakare kring det.

Det löser man inte pÄ bÀsta sÀtt genom att se till att erfarenheten saknar inflytande i hur man ska anvÀnda nya verktyg. Varken igÄr eller nu. AI Àr bara ett nytt verktyg i verktygslÄdan som man gör bÀst i att samla ihop de mest erfarna för att bestÀmma hur man ska dra bÀst nytta av och undvika risker med.

AI skiljer ut sig en del frÄn andra verktyg som uppfunnits. Ofta Àr det anvÀndarna som vill anvÀnda nya verktyg för att fÄ bÀttre resultat, med AI Àr det företagsledningar och investerare som vill att verktygen anvÀnds och den effektiva nyttan kommer pÄ lÀgre prio.
Ford fick backa pÄ sin AI-lösning pga mÄnga, svÄrupptÀckta fel och ÄteranstÀlla mÀnniskor (som de redan informerat investera om att de ska sparka igen nÀr AI trÀnat mer)

Ja och nej. AI anvĂ€nds redan ganska mycket till delar och för att Ă„stadkomma samma hade tidigare krĂ€vts nĂ„got fler ingenjörer. Än sĂ„ lĂ€nge verkar AI bĂ€st pĂ„ att skapa fungerande kod pĂ„ kort tid, men det Ă€r sĂ€llan dĂ€r flaskhalsen varit.

VÀrlden utvecklas hela tiden och förÀndringen Àr konstant - sÄ det viktiga Àr att behÄlla ett fungerande förhÄllningssÀtt till det.

Och sen Àr frÄgan om de enorma kostnaderna (energi och pengar) för att driva det i slutÀndan Àr rimliga i förhÄllande till vad vi som mÀnsklighet fÄr ut av det.
Är ju Ă€ven en grĂ€ns för sĂ„rbarhet, ju mer uppkopplad du Ă€r ju mer sĂ„rbar mot störningar utifrĂ„n.

Nej det skulle jag inte sĂ€ga, dĂ€remot kanske tiden för vĂ„rt uppdrag kan kortas ner med AI, vilket i sin tur kanske snarare hade gjort att vi hinner göra allt vi behöver 😅 men det AI hjĂ€lper oss med Ă€r formuleringar, söka upp fakta, söka upp rĂ€ttsfall och lagstiftning. Kontakten med mĂ€nniskorna kommer ju inte kunnat ersĂ€ttas med AI och vi kommer ju fortfarande behöva se över allt som skickas ut och AI kan inte göra vĂ„ra platsbesök mm.

Vad Àr det för fel pÄ att ha mÀnniskor anstÀllda i vÄrden? Sekreterare Àr ju ett yrke inom vÄrden ocksÄ, de övriga yrkeskategorierna behöver inte göra all det administrativa de gör.

Var har jag skrivit att det Àr fel med anstÀllda i vÄrden? Det jag skrev Àr att AI möjligen, nÄgon gÄng i framtiden, kan effektivisera administrationen. Med nuvarande utveckling dÀr andelen Àldre i befolkningen ökar samtidigt som de föds allt fÀrre barn, sÄ kommer vi rent krasst inte att kunna lösa vÄrdköer och underbemanning med fler mÀnniskor framöver. Och mÀnniskorna vi har springer redan sÄ fort de kan. SÄ vi behöver göra nÄgot annat och dÀr Àr tekniken det minst dÄliga alternativet, utifrÄn vad jag kan se.

Jag hÄller helt med om det du sjÀlv skrivit apropÄ taligenkÀnning, att vi fortfarande behöver mÀnniskor som övervakar, granskar och korrigerar. Jag Àr helt övertygad om att vÄrden alltid kommer att behöva administratörer men jag tror att deras arbetsuppgifter kommer att Àndras drastiskt över de nÀrmaste 20-30 Ären.

AlltsÄ egentligen skulle det kunna gÄ? Med hjÀlp av robotar som lyfter och flyttar och skruvar. Kanske behövs lite annan design pÄ maskinen men absolut.

För vissa av mina arbetsuppgifter sÄ hoppas jag verkligen att det kommer nÄgot smart system och tar över. Jag lÀgger pÄ tok för mycket tid pÄ (ibland rent idiotisk)administration.
Men behovet av riktiga mÀnniskor kommer aldrig försvinna i min branch.

Jag tÀnker pÄ ölreklamen med NorrlandsAI

(I mitt jobb skulle AI kunna göra mycket nytta, men inte ta över Àn)

Har redan AI í mitt jobb. Men det har inte sparat nÄgon personal och jag kan inte se hur det skulle gÄ till.
Det har dÀremot gett bÀttre resultat och kommer troligen spara tid nÀr det fungerar bÀttre och vi kommer dÄ hinna med fler patienter över dagen.

Tveksamt dÄ jag jobbar med utbildning och uppstarter av nya butiker i dagligvarubranschen och mitt jobb existerar mest för att ingen ens orkar/hinner/vill gÄ de digitala utbildningar som redan finns.... :laugh:

Lyssnade pÄ ett YT-klipp igÄr dÀr dom intervjuade nÄgon expert gÀllande AI, och blev dÄ nyfiken:

Tror ni att AI kommer ta över ert jobb i framtiden?
GÄr vi mot en global massarbetslöshet?
Nej, AI kan inte ta blodprover, lÀgga PVK, röntga, medicinera, klippa klor, utföra HLR, stÀda upp krÀk och diarré, trösta förtvivlade djurÀgare, lugna den oroliga hunden osv. Jag tror sÀkert att AI kan bli ett bra hjÀlpmedel Àven inom den veterinÀra sektorn, men den kan inte ersÀtta allt det praktiska arbeta vi utför.

Delvis, sÀkert. Men jag tvivlar att AI kan hantera tex en sÄ kallad spicy katt som behöver blodprov. I alla fall pÄ ett sÀtt som Àr bra för katten.
Den kan sÀkert hjÀlpa till med journaler tex och ev stÀlla diagnoser.

Är djursjukskötare.
Oh, I wish. Det skulle vara helt fantastiskt. Jag Àlskar (inte) nÀr mina kollegor kommer och sÀger: Du.... vi har en katt. DÄ vet man ju att helvetet redan har brakat löst. SÄ ska man komma in som nÄgon slags hÀxa som ska förtrolla katten. Det fÄr AI gÀrna göra.

Liknande trÄdar

• Problematisk Chef
  • Att sĂ€ga upp sig
  • NĂ€ nu...! (Utbildning)
  • UtbrĂ€nd av privatliv och jobb - nĂ€r vila?

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka