Kan de här foderstaterna fungera???

Woossan

Trådstartare
Häst 1: 3,5 årig islandshäst lättfödd, väger ca 40 kg för mycket. Strosar mest i hagen.

5 kg hö
0,3 kg lusern hackad strå
0,3 kg sojamjöl
0,3 kg Krafft grov 125
30 g mineraler krafft blå
10 g foderkalk

Häst 2: 6 årig islandshäst normalfödd, normalt hull 350 kg. Medelhård träning.

6,5 kg hö
0,5 kg lusern hackad strå
0,4 kg Krafft grov 125
0,4 kg Krafft protein
30 g mineraler Krafft blå
10 g foderkalk


Hästarna går på lösdrift.

Höanalysen är:

Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 18 g/kg foder (inte bra)
Energi 7,7 MJ/kg foder
Kalcium 1,9 g/kg foder
Fosfor 1,5 g/kg foder
Magnesium 0,7 g/kg foder
Kalium 11,5 g/kg foder


Ge gärna synpunkter på för och nackdelar mellan att ge sojamjöl och Krafft protein. Sedan vill jag gärna veta för och nackdelar med dessa två foderstater och gärna förslag på andra.
 
Sv: Kan de här foderstaterna fungera???

Det första jag kommer att tänka på är att det tycks vara mkt protein till så pass lättfödda hästar som islänningar?
Både sojamjöl, Krafft Groov 125 och lusern och krafft protein är ju ganska så proteinrikt.. Behöver de verkligen allt det i proteinväg?

Jag skulle nog öka upp höt ett par kilo sen minska de olika fodermedlen. Bör ju räcka med krafft groov, kanske 90 t.o.m? det är ju ett fullfoder o då ska de inte behöve nåt mer, inte mineraler heller om de kommer upp i rekommenderad giva..Blir mkt duttandes med olika grejer för dig, o i de små mängderna de får kanske det inte är lönt? En tanke bara..

Jag skulle nog själv ge dem kanske upp till 9-10 kg hö 1-2 kg groov 90. Unghästen lite mindre kraftfoder.. Men jag är ju absolut ingen islänningsexpert..
Såg nu att smb råprotein var lågt i höet..men jag skulle nog hålla mig till ett proteinfoder iaf.. Inte två-3 som du har nu..
 
Senast ändrad:
Sv: Kan de här foderstaterna fungera???

Jag har inte börjat fodra hästarna efter foderstaterna än. Har suttit och räknat lite i ett foderprogram på Hippocampus idag. Anledningen till att jag inte kan ge mer hö är för att de får i sig för mycket energi då, vilket jag tror leder till fetma. Jag ville få upp proteinet i foderstaten, vilket bör ligga runt 245 g för unghästen och 375 g för den äldre, enligt boken "Islandshästar -skötsel-hälsa-gångarter". Proteiner måste väl alla hästar ha för att bygga muskler oavsett om de är lättfödda eller ej? Jag vill gärna ha fler råd på att få upp proteinet i foderstaten utan att de får i sig för mycket energi.
 
Sv: Kan de här foderstaterna fungera???

Det första jag kommer att tänka på är att det tycks vara mkt protein till så pass lättfödda hästar som islänningar?
Både sojamjöl, Krafft Groov 125 och lusern och krafft protein är ju ganska så proteinrikt.. Behöver de verkligen allt det i proteinväg?

..
..

Du tänker fel. Ett lättfödd häst behöver mindre energi men inte mindre protein per 100 kg kroppsvikt.

Till TS. Utan att veta värdena exakt eller detaljräkna tycker jag det skulle kunna räcka med ovan proteingivor som underhållsgiva. Men varför inte ge färre antal foder medel. Tex öka upp lusernet till några kg och ta bort ngt annat? HH
 
Sv: Kan de här foderstaterna fungera???

Så fort jag ökar på lusernen när jag tagit bort sojan och Krafften så blir antingen energin för hög eller så blir det för lite fosfor i foderstaten när jag räknar på unghästen. Har läst förut att det är rellativt viktigt att fosforbalansen är bra. Vad tycker ni här på buke?
 
Sv: Kan de här foderstaterna fungera???

Du behöver inte bry dig om att ca/p-kvoten blir för hög med lusernet bara det absoluta minibehovet av fosfor är tillgodosett. Tvärtom -mer fosfor än kalk är däremot direkt olämpligt.

De är få hästar som passar in i tabellerna för normalhästen så man får pröva sig fram. Mig skulle det passa bättre att börja med hö och lusern och om hästarna verkade bli för tjocka minska MJ genom att att t ex ge mer koncentrerat protein.

Men det är alls inte fel att göra som du föreslår, verkar bara krångligt att pytsa. Sen kan det vara bra att veta att islandshästen har en extra lång grovtarm och en lite mindre tunntarm och mage. De är alltså extra ägnade att äta fibrer! HH
 
Sv: Kan de här foderstaterna fungera???

Det var just det. Minimibehovet blev inte uppfyllt på enbart lusern om jag inte fyllde på med mycket mer mineraler, det var där Kraften hjälpte till. Ska räkna lite mer på det imorgon. Tack för ett bra svar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 074
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 058
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 206
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 401
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp