kan det funka med en New Forest hingst?

Myzan87

Trådstartare
Hej
Har planer på att betäcka mitt ponnysto detta året men funderar på om en New Forest hingst kan uppfylla kraven som jag har på avkomman. Vill nämligen att fölet ska bli något av den lite grövre typen (gärna klara 60kg) då hästen är tänkt att användas av min mamma som fritidshäst. Och den får gärna vara pigg men inte het så inget med fullblod är det tänkt. ;)

Finns det NF hingstar som är av den grövre modellen och med ett bra temperament o gärna runt 145-148cm i mankhöjd och som förvärver detta till avkommerna. :confused:

Kan tillägga att stoet är runt 140 och lite grövre ponnymodell. Har ett bra temperament i mina ögon; Snäll, lugn men ändå pigg, arbetsvillig and so on ;) Hon är korsning mellan russ & NF/Arab (ifall det kanske gör svaret enklare så slänger jag in en bildlänk på henne http://i57.photobucket.com/albums/g209/Mizyz/Bild028.jpg ;) )

Eller skulle någon annan ras kunna funka? Vill helst inte blanda in förmånga raser i avkomman
 
Sv: kan det funka med en New Forest hingst?

Definitivt en ridponny, ta en större med massa och ridbarhet dom är avlade att ridas på och dom har alla genomgått bruksprov som är det hårdaste ponny bruksprovet i Sverige, de utländska är oftast temperaments testade.
www.asrp.nu
 
Sv: kan det funka med en New Forest hingst?

har suttit och tittat igenom de hingstar på asrp's hingstar o tyckte dom var aningen förklena..samtidigt så ville jag inte heller blanda in en massa Welsh/ Arabiska/ engelska fullblod linjer i avkomman. Hon har redan lite arab i sen och det räcker...

Men syftet är inte att prestera något på tävlingsbanan så just därför har jag valt bort den smäckra ridponnyn.

Har någon erfarenhet av Gullabos Heptan RNF 169?
 
Sv: kan det funka med en New Forest hingst?

En New Forest är väl ett utmärkt val om du vill ha en rejäl avkomma, ditt sto har ju lite ädelt blod genom araben. Precis som du säger så tror jag en ridponnyhingst är ett sämre val, ridponnyhingstarna är ju förädlare och du vill istället förstärka ponnyblodet så en new forest är väl mer lämplig då. Det är ju bara i sverige som det anses lite konstigt att en vuxen rider ponny, men i england ser man massor av vuxna ryttare på ponny. Lycka till, /Madde
 
Sv: kan det funka med en New Forest hingst?

Jag tycker att du gör rätt i att ta en new forest, det finns definitivt hingstar med de egenskaper du söker.

Gullabos Heptan är ung och hans äldsta avkommor torde vara ett år idag. Alltså vet vi ingenting om hans förärvning än, men han är snygg och välstammad (inte direkt av grövre modell dock vilket du efterlyste?). Jag tycker att du ska kika på t.ex. Skattegårds Miramis - 147 cm hög och A-premierad med dokumenterat goda avkommor. Stammen är av högsta kvalitet den också och de av Miramis avkommor som jag har sett har inte varit superädla (men snygga!).

Ta en titt på Svenska New Forestföreningens hemsida. Under knappen 'hingstnytt' finns alla hingstar som löst licens i år, och under 'hingstar' hittar du en sökmotor.

Lycka till!

//Kristin
 
Sv: kan det funka med en New Forest hingst?

Alla ridponnyhingstar är inte förädlare, det finns både ock! Gullabos Heptan är snygg och ser nästan ut som han kunde passera som ridponny!
 
Sv: kan det funka med en New Forest hingst?

Tack för tipsen! :)

Jo, båda är lika snygga. Men både jag o mamma funderar på Miramis. Båda tyckte att han såg fin ut på korten. Ska även räkna lite på vad allting kan kosta med fölisen o andra utgifter. Så vi får se vad det blir av alltihopa.

Om jag har förstått rätt så är han inriktad på dressyr? Isåfall blir det kanske en bra allround häst eftersom stoet har Xandino rnf 98 som farfar o hoppar väldigt bra :bump: :idea:
 
Sv: kan det funka med en New Forest hingst?

Men hur är Cristalls Jolly Jumper i temperamentet?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
N
Avel Jag har ett new forest diplomsto (Smedhults Cittra) som jag vill betäcka i år. Hon har tidigare lämnat ett godkänt diplomsto - Smedhults...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: cirkus
·
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp