Kan det vara på G snart månne?

Sv: Kan det vara på G snart månne?

Hoppas att det satter igang snart for dig, vila och nastan havandeskapsforgiftning later inte kul alls!
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Läkaren sa att jag inte får vara ute i solen/värmen och att jag måste skippa ev Valborgsfirande ikväll och helst vila liggande så mycket jag kan. Maken är strax hemma, han skulle bara inom och köpa sushi till mig på vägen hem :love: sen får han passa upp på mig hehe. :D

Kanske, eventuellt, kör vi till Busfabriken med vår treåring i em, när han vaknat efter sin tupplur. Där kan jag sitta still och läsa eller nåt, medan mina två älsklingar härjar runt i några timmar. Busfabriken ligger dessutom i samma stad som BB, så jag kan ju alltid ta med väskan etc fall ifall. :)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Tyvärr inte. Huvudvärken gav med sig lite på kvällen, men jag vaknade med sprängande dito för en stund sedan. Ska dricka lite te och annan lämplig vätska + ett par panodil och se vad som händer, sen ringer jag förlossningen ifall det inte ger med sig. Misstänker att de sätter igång mig i så fall.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Nu är det nog på G här iaf.
Hade massa sammandragningar hela dagen igår.

Idag vaknade jag klockan 5 med så ont i svanken att jag absolut inte kunde sova en sekund till.

Har 2-10 min mellan värkarna. Skulle tro att min prinsessa dyker upp ikväll någongång :)

Har tyvärr duschat slut på varmvattnet :o
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Härligt, hoppas det snart är "över" för din del!

Hur går det för Lupin?
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Här är det segare än seeegt. :D

Det verkar som att min vanliga BM har oroat mig i onödan. Vi var ju inne igår och fick till slut veta (efter att ha ställt ledande frågor) att för att klassas som havandeskapsförgiftning så krävs det 3-4 på urinen, kraftigt förhöjt blodtryck, rejält svullen i kroppen och dåliga värden på blodproverna som togs = nästintill organsvikt och läckage ut i kroppen, massiv huvudvärk och att man knappt kan se.

Mina egna symptom är ju rätt minimala i det hela. Trycket hade ökat till 145/90, vilket de viftade bort. Jag hade fortf bara spår i urinen, var inte tillräckligt svullen och blodproverna var ju bra häromdagen. Jag ska tillbaka på söndag morgon/fm för nya kontroller, så att inget har försämrats, och det är ju bra. Men det var väldigt skönt att få veta att jag inte ens är i närheten att klassas som hf.

Huvudvärken la sig på kvällen och verkar hålla sig borta än så länge. Jag känner mig nästan tokigt pigg, a la speedad ekorre. Vi färdknäppade när vi lagt oss och det verkar haft någon liten effekt i alla fall, för jag vaknade vid 03 av molvärk som blev starkare och spred sig ut i ryggen och såpass starkt att jag inte kunde somna på ett par timmar. Fortf "mensvärk" när jag vaknade och eftersom sonen tydligen bestämt sig för en ovanlig sovmorgon, så passade vi på att färdknäppa igen. :p

Såg i tidningen häromdagen att de ska ha någon slags ångtågsevenemang i Ängelholm idag, så vi ska dit och kolla och förhoppningsvis åka ångtåg. Ska bli kul. :)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Äntligen!

Alva kom till världen igår kväll klockan 21.30. Min underbara älskling David och min syster Jessica stöttade mig hela vägen och jag har dem att tacka för mkt!

Alva var 47cm lång och vägde 3545g. Huvudomfång 33,5cm. Pigg och alert från början skrek redan innan hela huvudet var ute. Det ni :)

Nu håller jag tummarna att det inte är så långt kvar för er heller.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Grattis!!! Det kan inte vara vanligt att de skriker innan de ens är halvvägs ute? :laugh:

Här är det fortfarande seeegt. Har haft rejält med sd i helgen, speciellt igår och jag var tröttare än tröttast hela dagen dessutom, trots att jag för första gången på länge fått sova hela natten (2230-0500). Natten som gick blev händelselös, kände inte av något trots att jag sov som en kratta. Men när jag vaknade i morse kom det ut en slemklump på ca 1 msk i storlek. Konstigt nog ville inte maken kolla på den. :p Har haft mer kraftiga sd idag, men inte mer än så.

Var på återbesök igår morse på förlossningen och då hade bt sjunkit till 125/80 och inte ens spår i urinen. I morse var jag hos min BM för ord kontroll, bt 145/80 men annars allt bra. Hon gjorde nån slags hinnsvepning, men vågade inte ta i för mycket eftersom hon var rädd att jag skulle börja blöda. Jag blödde inte alls och än så länge har det inte haft någon effekt på sd heller.

Jaja, bara att vänta och ta det lugnt. BF är imorgon, men det kan ju dröja längre än så.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Mitt BT var 145/90 när jag om in på förlossningen. Några timmar efter förlossningen kollade dem igen BT och då var jag ner på mitt vanliga jag 120/60.

Undrar om höjt blodtryck även kan innebära stundande förlossning?

Hoppas att det kommit igång för dig nu. Vet ju själv hur drygt det är att gå och vänta.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Ingen aning, men enligt BM på förlossningen hade inte bt alls med förlossningsstatus att göra. Mitt bt hade gått upp lite för ca två veckor sedan, från 130/70 till 140-145/80 och sen höll det sig så i en vecka ungefär innan det steg ytterligare till 145/90 i fredags. Fick även huvudvärk som ökade vartefter bt steg när jag passerat 145/80. I söndags var jag på återbesök på BB och då hade som sagt bt sjunkit till 125/80 och huvudvärken försvann redan på lördagen. Men igår morse hade bt ökat något igen till 145/80 och jag har konstant huvudvärk både igår och idag. Troligtvis beror huvudvärken på det ökade bt och eftersom värken är värre idag så har förmodligen bt stigit ytterligare igen.

I och med att jag inte har några andra direkta symptom på tex havandeskapsförgiftning (är inte jättesvullen, har som mest haft enbart spår av äggvita i urinen och alla de andra tox-blodproven var UA) så ska det inte betyda något säger de.

Men det är lite jobbigt att de olika läkarna på förlossningen tyder tecknen så olika. Den svenska kvinnliga läkaren i torsdags ansåg att 145/85 var på gränsen och om det ökade mer var det bättre att bebisen kom ut. Huvudvärken förvärrades nästa dag, fredag, och jag hade 145/90. Men den då manliga utländska läkaren med arabiskt namn tittade knappt på mig och ansåg att det bara var ett gränsvärde (som var betydelselöst i och med att jag inte hade några andra tydliga tecken på hf) och att jag kunde testa citodon mot huvudvärken. Om citodonet hade hjälpt så tänkte han skriva ut ett recept så att jag kunde stå på citodon konstant tills förlossningen startade. :eek: Citodonet hjälpte inte, så jag åkte hem och kom tillbaka på återbesök i söndags morse. Då hade som sagt bt sjunkit rejält och huvudvärken försvunnit.

Nu sitter jag här med, som det verkar, konstant ökande huvudvärk trots vila och bra intag av både mat och dryck under dagen. Funderar på att åtminstone ringa till förlossningen och höra vad de anser. Även om det är segt att vänta på bebisen, så är det för mig mycket värre att ha så här kraftig huvudvärk. Jag avskyr verkligen huvudvärk. Det gör ont så jag mår illa. :(
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Usch jag tycker synd om dig som har sa ont i huvudet! Hoppas verkligen det satter igang snart, idag ar val bf?
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Citodon vid graviditet? Kan det vara bra?
Jag skulle ringa förlossningen och be om den kvinnliga läkaren om det är möjligt.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Panocod/citodon kan man äta när man är gravid.

Man ska ta minsta möjliga dos dock och helst inte under en lång period då det kan påverka barnet om man använder det kontinuerligt under lång tid av graviditeten.

FASS skrev:
Graviditet
Långvarig behandling under graviditet kan påverka fostret. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Fascinerande med tanke på alla biverkningar och risken för tillvänjning med den medicinen.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Tillvänjningen får ju läkaren hålla koll på anser jag .

FASS/Panocod skrev:
Vanliga (fler än 1 person av 100 drabbas): Trötthet, illamående, förstoppning.

Mindre vanliga (färre än 1 person av 100 drabbas): Kramp i gallvägarna kan förekomma hos personer som har benägenhet för detta.

Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Hudutslag, leverskada, nedsatt njurfunktion. Allergiska reaktioner såsom nässelutslag, svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller sväljningssvårigheter (angioödem).

Mycket sällsynta (färre än 1 person av 10 000 drabbas): Inflammation i bukspottkörteln.

FASS/Alvedon skrev:
Biverkningar
Biverkningar kan förekomma, men det är inte säkert att du får någon av dem.

Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Hudutslag, leverskada, nedsatt njurfunktion. Allergiska reaktioner såsom nässelutslag, svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd och sväljningssvårigheter (angioödem).

Vid allergiska reaktioner bör du sluta ta Alvedon och ta kontakt med läkare.

Leverskada kan uppträda vid användning av paracetamol i samband med alkoholmissbruk. Om du använder Alvedon under lång tid kan risk för njurskador inte helt uteslutas.

Många av biverkningarna kommer ju från paracetamol också :)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Usch jag tycker synd om dig som har sa ont i huvudet! Hoppas verkligen det satter igang snart, idag ar val bf?

Tack för omtanken. :) Japp det var BF igår.

Det visade sig att mitt bt var uppe i 150/95 när jag kom in för kontroll på förlossningen. Men bara spår i urinen, inte ont någon annan stans än i huvudet och knappt svullen. De tog om blodproverna precis innan jag fick gå hem.

Jag träffade världens trevligaste manliga (svensk) läkare, han var väldigt inkännande och sympatisk och verkade bry sig om hur jag mådde. Han pratade fram och tillbaka om igångsättning, men det är ju inget man ska ta till om det inte verkligen behövs. Jag väntar hellre några sega dagar till på att det startar själv och det var hans åsikt med. Men han gjorde gärna en hinnsvepning, skulle bara känna på mig först. Sen blev han eld och lågor! Jag var öppen 3 cm, helt mjuk och mogen och bara en liten kant kvar på livmodertappen. Även om bebis inte är fixerad igen ännu, så var han typ så långt ner han kunde komma och läkaren tyckte det hade varit helt gynnsamt läge att ta hål på hinnorna. Jag riktigt såg hur det kliade i hans fingrar! :D Men han nöjde sig med en rejäl hinnsvepning och sd blev kraftigare direkt efteråt. Det var lite nervöst att köra hem faktiskt.

Hade fortsatt kraftiga sd hela kvällen, men de avtog lagom tills det var dags att sova. Natten var lugn. :)

En sak som jag absolut inte får börja nojja över nu, är att de tycker bebisen ligger lite konstigt. De har svårt att känna och bestämma var hans rygg är. Att rumpan var upp och huvudet ner var i alla fall tydligt. Men en var övertygad om att ryggen låg mot vänster och en annan precis tvärtom. Jag fick berätta var jag brukar känna av bebisens hicka och då bestämde de sig för att ryggen ligger åt höger. Brukar det vara så svårt att känna på bebisen, utanpå magen efter 40 v, vad som är vad?
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Citodon vid graviditet? Kan det vara bra?
Jag skulle ringa förlossningen och be om den kvinnliga läkaren om det är möjligt.

Det kändes inte bra i alla fall. Efter en stund började jag känna mig drogad och snurrig, men huvudvärken var kvar och lika stark. Jag tyckte inte om den läkarens idé om att jag skulle stå på citodon fram till förlossningen ifall tabletten verkade. Jag blir jättedrogad av citodon och tar inte ens gärna panodil (eller andra mediciner/motsv) om jag inte måste. :crazy:

Men det är säkert godkänt med citodon för gravida, annars hade han nog inte föreslagit det. Hur lämpligt det är är kanske en annan sak?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 229
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 840
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 288
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp