Bukefalos 28 år!

kan hästen ta skada

C

chrisse

av att man aldrig galopperar den när man rider??

Det är inte ofta jag galopperar min häst och gör jag det så blir det typ 50 meter och inte i form eller så...

:crazy:

Hästen galopperar ju själv i hagen och så.....
Jag vill inte galoppera bara för att galoppera liksom.. Vill ju att det ska va i form osv.. Han blir så stressad av galopp min pålle..
Men han orkar inte gå i form i galoppen än så då tycker jag att det är lika bra att skita i den, inte heelt men det kanske just bara blir några steg under varje ridtur ute i skogen..

ingen fara med det hoppas jag?
Hur mycket galopperar ni med eran häst under ett ridpass och vad gör ni mer?
 
nej jag trodde inte det heller.. men har kommit på mig själv att jag knappt galopperat nåt på flera månader :crazy:

Grålle är lite moggis också... han blir stressad och tar ut sig i början och vill icke lugna sig.
Men sen dör han och orkar inte alls.... man kanske borde galoppera (inte i form) lite ändå bara för att lära honom att just galoppera... i jämn takt..
undrar om han skulle palla det....... hmm..
 
klättra mycket så att han bygger fina muskler så att han orkar gå i form!
 
Precis som en annan sagt. Styrketräna galoppen i longeringen först.

Och tänk på att ju mer du "struntar" i galoppen ju svårare får han :smirk:
Jobba på och ge dig tusan på att få honom att arbeta i galoppen så löser det sig :)
Lycka till!!
 
Inom den Akademiska läran så galopperar man först när hästen är stark nog att utföra en piaff för då är den stark nog att galoppera i en samlad galopp
 
Generellt sett, nej. Fast min häst skulle nog bli stollig av att inte få galoppera, hon behöver både galopperas i ridningen samt lösgalopperas rätt ofta, då galoppen är hennes "spänningssläpp" och hon blir mycket mer avslappnad både fysiskt och psykist när hon fått rulla på i galopp en stund (kort galopp duger inte hur länge som helst heller, framåt ska det vara!).
 
tror inte att hästen din tar skada av att inte galopperas..
körhästarna jag rider då och då galopperas inte.. å det har aldrig skadat dem att inte galoppera.. :)
 
åh.. nu har jag löst det. jag är för snäll och min häst kan "spela trött" ;)
för den som undrar så har jag en tråd på gnägg som heter "rapport".

idag galopperade min pålle "i form" av sig själv.
 
Nej absolut inte :), tvärtom...
Min häst är 7 år och jag har bara galopperat honom två kanske tre gånger.
Och han har inte tagit skada....

MVH Madde
 
Tycker nog inte du ska strunta helt i den, men om han är inte är stark nog, så kan du ju öva många fattningar istället för långa sträckor. Min erfarenhet är att dom allra flesta hästar blir MKT mer lösgjorda och lättarbetade om dom får galoppera lite på lång tygel/låg form, framåt, i början av ridpasset.
 
nej men e nog bra att träna mycket på gallopen så han får en chans att träna. Typ många fattningar och avsaktingar och nya fattningar i båda varven. men galloperar inte heller varje gång jag rider. Men skulle nog behöva göra det oftare, herman blir hur het som helst ananrs när man väl gör det.
 
Min hoppponny är sån oxå på marken, i vänster varv...han blir superhet och drar, men jag ger mej inte, utan galopperar tills han släpper. han är mycket hetare i vänster varv och han blir riktigt jobbig. Men har nu börjat lära mej hur jag ska göra. Helt enkelt galoppera tills det lossnar för honom. Vet inte hur många travpass jag haft. :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 499
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: AbCdE
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 369
Senast: Skrämd
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 059
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp