Bukefalos 28 år!

kan inte hålla på såhär.

NightRain

Trådstartare
in häst är jättemysig å alla sätt men han blir rädd(några av er kanske läst mina tidigare inlägg om detta problemet) men han blir jätte lätt rädd eller skrämd av saker, vilket leder till att han kraftigt hoppar åt sidan utan förvarning å detta kan ske i alla gångarter å går de i trav eller galopp så flyger jag oftast av. å slår mig då rätt illa sist nu slog jag revbenen så jag fick en sprica å de är 4 veckor sen nu.å har fortfarande jätte ont å kan knappt mocka.

jag försöker att traäna honom både fårn marken å uppsuttet med tex bommar i paddocken... han blir då rädd när man går fram till dom men efter ett tag så går han motvilligt över.. å sen är de samma visa igen med att traggla från andra hållet.. så i slutet av de passet går han över rätt bra.. men så skajag gör ai morgon igen å får då börja om från början å gör jag de flera gånger den veckan så är de samma via varje gång han blir rädd å hoppar åt sida.. (bommarna kan ligga kvar på samma ställe jag flyttar dom inte å skull ejag flytta dom så blir de värre) man tycker ju efter att man hållt på några dagar i rad att han boede inse att dom inte är farliga.

i skogen är de samma sak.. man rider förbi samma ställe tyå varje gåg man ska rida ut men ändå så hoppar han åt sidan nästan varje gång.. ibland för nya saker ibland för gamla.. å de är mest grenar å stenar så alltid liger på samam ställe..(vad jag kan se, han ag ju självklart se nåt annat säkert) hade förstått om de är en fågel som flyger upp eller liknande men är de en fågel så skakar han bara till å så är de bramed de:S

man är aldrig beredd nä rhan ska hoppa till för som sagt de ka vara för vad som helst.. detta har lett lite till att jag mest skrittar :S å de tycker inte jag är okej.. vill ju itne bara skritta å han måste tränas osv så de funkar ju inte i längden. ska tillägga att är de en annan häst med så hooppar han i stort sett aldrig åt sidan. jag är trött på att flyga av nu,.. de gör så ont..å som sagt så blir hans träning lidande för att jag inte kan glra något med honom. hamnar liksom efter i ridningen å får börja om från början

en del av mig vill sälja honom så jag kan hitta en orädd häst, men älskar ju ändå hästen. de är så mycket som spelar in..jag kan inte byta hur som helst då jag inte kan välja å vraka.. jag kräver en viktbärande häst.

veterinären kommer i morgon måndag å ska kolla ryggen på honom så att de går att utesluta i såfall.

om ryggen ä rutesluten.. har ni något råd på vad jag ska göra? hur ska jag göra? jagvet verken ut eller in.. tankarna bara snurrar runt i huvudet på mig..

försöker att få tag i en medryttare som eventuellt skulle kunna hjälpa mig med detta å rida å träna hoom.. en verkar inte som att de finns dom som vill rida gratis:S

Orkar inte att hålla på att slå mig mer!!
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Jag har jobbat med en sån häst och jag insåg snabbt att hästen riskerade att döda mitt intresse så jag lämnade tillbaka den. Hade den på tillridning och tanken var att jag skulle ta ett föl men när beteendet hela tiden återkom kände jag att det var fel individ att ta en avkomma på.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

okej.. jag har haft honom i över ett år nu å känns som att de inte blir bättre utan att de bara blir värre. men som sagt ska utesluta ryggproblem osv iaf innan jag drar förhastade slutsatser. men jag vet inte.. känns ju som sagt int ekul.. man känner inte de där suget för att rida som man borde ha när man har häst å vill träna osv..
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Kan du inte backa bandet rejält ett tag och bara hålla på med övningar från marken? Så att du bygger förtroende både hos dig och honom?

Jag tror att det kan bli som en ond cirkel; du vet att det kommer att bli problem, du sänder omedvetet ut signaler om att du känner dig orolig, hästen uppfattar signalerna (förmodligen är han supersignalkänslig) och så blir han taggad och studsar för allt möjligt. Att han funkar när andra hästar är med talar ju för att det är så.

Om du håller dig på marken hela tiden ett tag framöver kan du känna dig alltmer trygg och föra över de signalerna till honom.

Så småningom kan du kanske börja skritta uppsuttet, ta med en annan häst i början och gör bara det du känner dig trygg med.

Tror det gäller att både känna sig trygg och förmedla trygghet när det gäller en sådan häst.

Självklart ska du först utesluta att han har ont nånstans, men skulle tro att det handlar om en känslig häst som känner sig lite otrygg.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Din häst kräver kanske lite mer "ridning" och en mer säker ryttare? Jag tror definitivt att du och hästen kan komma tillrätta med problemet med hjälp av en bra tränare. Det tar tid att få det att funka, men du kommer troligen märka små framsteg ganska snart om du får bra verktyg att jobba med av din tränare.
Under tiden så kan du kanske ta hjälp av en duktig ryttare som ser till att hästen får jobba och motioneras.

/V
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Om det är ridningen som är problemet så tror jag att hästen behöver ridas (motioneras och tränas) och ryttaren som behöver bli trygg i sadeln. Ofta känner man sig säker på marken, men den känslan följer inte alltid med upp i sadeln. Ska man lära sig och hitta känslan/knapparna till kommunikationen i sadeln så behöver man sitta till häst. (Och ta hjälp med ridningen.)
Däremot har du rätt i att det finns det bra övningar från marken som man kan komplettera sin ridning med + att hästen får motion som t.ex. tömkörning alternativt jobba för hand i tygeln. Det kräver dock att man vet hur man tränar hästen så att man får den att jobba och belönar när den gör rätt.

/V
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Kan du inte backa bandet rejält ett tag och bara hålla på med övningar från marken? Så att du bygger förtroende både hos dig och honom?

Jag tror att det kan bli som en ond cirkel; du vet att det kommer att bli problem, du sänder omedvetet ut signaler om att du känner dig orolig, hästen uppfattar signalerna (förmodligen är han supersignalkänslig) och så blir han taggad och studsar för allt möjligt. Att han funkar när andra hästar är med talar ju för att det är så.

Om du håller dig på marken hela tiden ett tag framöver kan du känna dig alltmer trygg och föra över de signalerna till honom.

Så småningom kan du kanske börja skritta uppsuttet, ta med en annan häst i början och gör bara det du känner dig trygg med.

Tror det gäller att både känna sig trygg och förmedla trygghet när det gäller en sådan häst.

Självklart ska du först utesluta att han har ont nånstans, men skulle tro att det handlar om en känslig häst som känner sig lite otrygg.

jo men visst kan jag göra de å de har jag gjort till viss del åxå.. men när han känns säker på marken då för allt? ska jag då fortsätta från marken? för de är nä rhan känts bra på marken som jag har suttit upp å ja då händer de iaf.. ska inte säga att jag flyger av varje gång de gör jag inte å han hoppar inte varje ridtur heller men oftast.

grejen är att de är ingen mer i stallet som rider nu så jag har inget sällskap att rida med å jag tror att de kan vara lite av ett problem för då när vi är ensamma kanske han itne riktigt kan slappna av?

ja känslig är han helt klart
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Din häst kräver kanske lite mer "ridning" och en mer säker ryttare? Jag tror definitivt att du och hästen kan komma tillrätta med problemet med hjälp av en bra tränare. Det tar tid att få det att funka, men du kommer troligen märka små framsteg ganska snart om du får bra verktyg att jobba med av din tränare.
Under tiden så kan du kanske ta hjälp av en duktig ryttare som ser till att hästen får jobba och motioneras.

/V

ja har börjat rida för tränare men ha rinte råd att rida regelbundet då de kostar för mycket å jag är arbetslös=/ men de gånger jag ridit för henne så har de funkat efter ett bra tag så går de rätt okej men sen nä rjag sa försöka själv så går de liksom inte även om de bara är dagen efter.. vet inte jag kanske behöver stöder från henne på marken.. men som sagt paddocken är egentligen de minsta problemet.. de största problemen kommer ute i skogen..

å jag försöker hitta en medryttare som är dutkigt men finns tydligen ingen häromkring som vill.. :S
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Om det är ridningen som är problemet så tror jag att hästen behöver ridas (motioneras och tränas) och ryttaren som behöver bli trygg i sadeln. Ofta känner man sig säker på marken, men den känslan följer inte alltid med upp i sadeln. Ska man lära sig och hitta känslan/knapparna till kommunikationen i sadeln så behöver man sitta till häst. (Och ta hjälp med ridningen.)
Däremot har du rätt i att det finns det bra övningar från marken som man kan komplettera sin ridning med + att hästen får motion som t.ex. tömkörning alternativt jobba för hand i tygeln. Det kräver dock att man vet hur man tränar hästen så att man får den att jobba och belönar när den gör rätt.

/V

nä de är klart man inte känner sig säker när man flugit av så många gånger på detta året å slagit sig så rejält de kan jag villigt erkänna att jag känne rmig inte helt säker på honom de gör jaginte..

ja tömlongering å tömkörning vil jag åxå lära mig för de har jag aldrgi fått lära mig men jag vet att hästen kan,. men som sagt jag vill itne göra nåt så de blir fel träning för honom.. å samma problem där. jag ve tingen i närheten som kan å som kan hjälpa mig.. kan ju ityvärr inte betala tränare å liknande regelbundet:( så som sagt allt känns som en ond cirkel just nu..
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Alltid jobbigt med sådant beteende. Men jag skulle säga, gå tillbaks till grunden och kör lite mer unghäst träning. Utmana. Jag hade en häst som var oerhört rädd för människor. Nuddade man honom med skänkeln så kunde han flyga all världens väg och sedan vara i full panik i runt tio minuter. Han kunde tvärvända och skena iväg rakt in i skogen. Så självklart åkte jag i backen ett flertal gånger jag också och självklart ledsnar man ganska så fort på det! (Han hade blivit väldigt illa misshandlad innan mig... Men detta blir ju väldigt farligt för både häst och ägare. Jag började med att gå tillbaks till grunden. Ingen ridning till en början utan endast markarbete. Väldigt mycket tömkörning och NH träning för att försöka vinna hans förtroende. Jag la bommar i hela ridhuset för att tvinga honom att tänka på hur han ska ta sig fram och inte hur läskigt allt är (Detta fungerade förvånansvärt bra!)

Jag tränade med påsar som prasslar med presenningar, med däck, flaskor, paraplyn, bollar ja allt i princip. Efter ett tag körde jag in honom, vilket även det gick otroligt bra, han började lyssna väldigt fint och trivdes som handen i handsken med att dra vagnen. Jag tror det var det som fick det att fungera mellan oss. Förtroendet som vi byggde upp med körningen fungerade väldigt bra sedan även på hästryggen.

Han fortsatte att vara väldigt känslig för skänklar mm men inte längre rädd! :)

Men om jag var du så skulle jag skaffa en tränare som kan hjälpa dig att lösa situationerna när de dyker upp samt en duktig medryttare som hjälper dig att hjälpa hästen!
Vart finns ni någonstan?

Hoppas det blir bättre!
Mvh Camilla
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Alltid jobbigt med sådant beteende. Men jag skulle säga, gå tillbaks till grunden och kör lite mer unghäst träning. Utmana. Jag hade en häst som var oerhört rädd för människor. Nuddade man honom med skänkeln så kunde han flyga all världens väg och sedan vara i full panik i runt tio minuter. Han kunde tvärvända och skena iväg rakt in i skogen. Så självklart åkte jag i backen ett flertal gånger jag också och självklart ledsnar man ganska så fort på det! (Han hade blivit väldigt illa misshandlad innan mig... Men detta blir ju väldigt farligt för både häst och ägare. Jag började med att gå tillbaks till grunden. Ingen ridning till en början utan endast markarbete. Väldigt mycket tömkörning och NH träning för att försöka vinna hans förtroende. Jag la bommar i hela ridhuset för att tvinga honom att tänka på hur han ska ta sig fram och inte hur läskigt allt är (Detta fungerade förvånansvärt bra!)

Jag tränade med påsar som prasslar med presenningar, med däck, flaskor, paraplyn, bollar ja allt i princip. Efter ett tag körde jag in honom, vilket även det gick otroligt bra, han började lyssna väldigt fint och trivdes som handen i handsken med att dra vagnen. Jag tror det var det som fick det att fungera mellan oss. Förtroendet som vi byggde upp med körningen fungerade väldigt bra sedan även på hästryggen.

Han fortsatte att vara väldigt känslig för skänklar mm men inte längre rädd! :)

Men om jag var du så skulle jag skaffa en tränare som kan hjälpa dig att lösa situationerna när de dyker upp samt en duktig medryttare som hjälper dig att hjälpa hästen!
Vart finns ni någonstan?

Hoppas det blir bättre!
Mvh Camilla

jo de är ju så jag har tänkt lite.. jobba från marken.. men jag ha ringen som helst erfarenhet av de då den "ridskola" jag gick på vara bara att åka häst å man hade inget sånt på schemat.. så jag är liksom helt lost:S jag kan itne tömköra eller longera så att de jobbas osv.. jag ser inte när de är rätt så behöver hjälp med i stortsett allt..

tränare osv hade jag mer än gärna haft men har inte råd regelbundet då jag är arbetslös:( medryttare försöker jag få tag i å har försökt i ett halvår.. hade en på prov men hon sa upp de då hon inte tyckte att de klickade mellan dom å att hon inte tyckte att dom kom nånstans.. vilket jag kan förstå för han är lite lätt att jobba med.. å tung är han så de blir jobbigt liksom allting..
så medryttare är tydligen svårt inte fått mer än ett svar å de var hon som slutar nu nästa vecka.

påsar å liknande är han inte längre så rädd för då jag tränade de å de fastnade tydligen att de inte är så farligt . visst ibland så ryggar han undan osv men han hoppar inte utan de är mest de naturlia han hoppar för så som träd stenar å grenar.. jag är aldrig rädd med honom i trafiken heller för han tittar inte ens på bilar eller brevlådor eller motorcyklar ellet traktorer ingenting.. utan de är nr man är ute i skogen eller i paddocken där han ser andra hästar eller träd å buskar de är de jag tycker är konstigt..

finns strax utanför oskarshamn
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Något du skulle kunna testa är att longera hästen innan ridning tills den är ordentligt avslappnad, det hjälper ibland på heta hoppiga hästar.
Sen är det viktigt att ryttaren håller sig lugn på en stissig häst, det kan hjälpa otroligt mycket med en trygg ryttare för en lite rädd häst. Men jag förstår att det är svårt eftersom du slagit dig när han hoppat iväg.
Se över kraftfodret så att han inte får för mycket havre-energi som sätter sig i huvudet.
Pröva att leda honom samma runda, blir han lika rädd då? Kanske kan ni träna på att gå rundan tillsammans ett par gånger först? Ibland hjälper det att ha med sig någon som går bredvid lika bra som att ha med ett annat ekipage.
Och slutligen rid aktivt hela tiden då du sitter på hästen, ha försiktigt men fast stöd i skänklar och tyglar, en del hoppetossor slutar när de får något att tänka på hela tiden.
Hoppas något av detta fungerar om du testar, annars fick du andra bra tips också, att rida mycket för tränare är alltid bra om man har möjlighet och även jobba från marken :)
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Något du skulle kunna testa är att longera hästen innan ridning tills den är ordentligt avslappnad, det hjälper ibland på heta hoppiga hästar.
Sen är det viktigt att ryttaren håller sig lugn på en stissig häst, det kan hjälpa otroligt mycket med en trygg ryttare för en lite rädd häst. Men jag förstår att det är svårt eftersom du slagit dig när han hoppat iväg.
Se över kraftfodret så att han inte får för mycket havre-energi som sätter sig i huvudet.
Pröva att leda honom samma runda, blir han lika rädd då? Kanske kan ni träna på att gå rundan tillsammans ett par gånger först? Ibland hjälper det att ha med sig någon som går bredvid lika bra som att ha med ett annat ekipage.
Och slutligen rid aktivt hela tiden då du sitter på hästen, ha försiktigt men fast stöd i skänklar och tyglar, en del hoppetossor slutar när de får något att tänka på hela tiden.
Hoppas något av detta fungerar om du testar, annars fick du andra bra tips också, att rida mycket för tränare är alltid bra om man har möjlighet och även jobba från marken :)

han är inte så bra på de där med longering heller så han fattar inte riktigt vad man är ute efter å blir då stressad av de.. så ve tinte hur jag ska göra med de riktigt..
kraftfoder får han inget.. enbart hö å mineraler.

jo har gått en kort sträcka där vi rider mest åxå.. å de går bra nä rman går men som asgt annorlunda när man rider.. de är dom känns så hopplöst:S
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Jag tycker det låter som att du behöver en lugnare och tryggare häst, en läromästare och en stabil kamrat. - Och att din häst behöver en lugnare och tryggare människa. Jag skulle råda dig till att sälja och hitta en häst som passar dig bättre. Givetvis älskar du hästen, men ni mår nog båda två bättre om ni delar på er.

Det ska vara roligt att ha häst och hästen ska kunna lita på sin människa. Lycka till!
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

jo de är ju så jag har tänkt lite.. jobba från marken.. men jag ha ringen som helst erfarenhet av de då den "ridskola" jag gick på vara bara att åka häst å man hade inget sånt på schemat.. så jag är liksom helt lost:S jag kan itne tömköra eller longera så att de jobbas osv.. jag ser inte när de är rätt så behöver hjälp med i stortsett allt..

tränare osv hade jag mer än gärna haft men har inte råd regelbundet då jag är arbetslös:( medryttare försöker jag få tag i å har försökt i ett halvår.. hade en på prov men hon sa upp de då hon inte tyckte att de klickade mellan dom å att hon inte tyckte att dom kom nånstans.. vilket jag kan förstå för han är lite lätt att jobba med.. å tung är han så de blir jobbigt liksom allting..
så medryttare är tydligen svårt inte fått mer än ett svar å de var hon som slutar nu nästa vecka.

påsar å liknande är han inte längre så rädd för då jag tränade de å de fastnade tydligen att de inte är så farligt . visst ibland så ryggar han undan osv men han hoppar inte utan de är mest de naturlia han hoppar för så som träd stenar å grenar.. jag är aldrig rädd med honom i trafiken heller för han tittar inte ens på bilar eller brevlådor eller motorcyklar ellet traktorer ingenting.. utan de är nr man är ute i skogen eller i paddocken där han ser andra hästar eller träd å buskar de är de jag tycker är konstigt..

finns strax utanför oskarshamn


Nej många ridskolor är ju tyvärr ofta så..
Tyvärr blir det ju att antingen sälja, eller kanske hyra ut honom till någon som kan försöka rehabilitera honom så att du i alla fall får ett okej pris för honom. Jag hade jättegärna hjälpt dig men då jag bor i Stockholm så blir det ju lite för långt med medryttare i åtanke.
Du ska inte behöva känna dig rädd och osäker med din häst!

Du kan även testa att ha gramantyglar på honom. Då kan du ta tag i dem när han blir rädd - hoppar undan eller försöker dra iväg. De hjälper oerhört mycket! Dessutom kan de ju bara hänga där så det är ju ingenting du behöver sitta och dra i hela tiden utan bara när det händer något! (Hade det på samma häst som jag nämnde tidigare, det fick honom att lugna sig en del då han inte kunde smita från de situationer som dök upp).
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Nej många ridskolor är ju tyvärr ofta så..
Tyvärr blir det ju att antingen sälja, eller kanske hyra ut honom till någon som kan försöka rehabilitera honom så att du i alla fall får ett okej pris för honom. Jag hade jättegärna hjälpt dig men då jag bor i Stockholm så blir det ju lite för långt med medryttare i åtanke.
Du ska inte behöva känna dig rädd och osäker med din häst!

Du kan även testa att ha gramantyglar på honom. Då kan du ta tag i dem när han blir rädd - hoppar undan eller försöker dra iväg. De hjälper oerhört mycket! Dessutom kan de ju bara hänga där så det är ju ingenting du behöver sitta och dra i hela tiden utan bara när det händer något! (Hade det på samma häst som jag nämnde tidigare, det fick honom att lugna sig en del då han inte kunde smita från de situationer som dök upp).

nä jag vet inte.. funderar som sagt på att kanske se omde är nån som vill ha honom på foder ett tag å kanske själv sen ta en häst på foder för senare köp om allt fungerar så var de med min första honom hade jag på foder 2 år innan jag köpte honom så honom kände jag ju innan å utan.

jo visst de kan jag men jag hinner ju inte reagera när han blir rädd.. de bara smäller till så har han hoppat flera meter åt sidan å jag är kvar på samam ställe fast på marken de är de som är problemet.. hade han förvarnat så hade de inte varit nåt problem faktiskt..å han sticker aldrig han hoppar åt sidan bara å trillar jag av så lunkar han lugn t iväg.. å sitter jag kvar så står han blixt stilla så han blir aldrig så rädd så han skenar iväg..
men ja de går ju ändå testa..
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Jag tycker det låter som att du behöver en lugnare och tryggare häst, en läromästare och en stabil kamrat. - Och att din häst behöver en lugnare och tryggare människa. Jag skulle råda dig till att sälja och hitta en häst som passar dig bättre. Givetvis älskar du hästen, men ni mår nog båda två bättre om ni delar på er.

Det ska vara roligt att ha häst och hästen ska kunna lita på sin människa. Lycka till!

Jag håller med dig i det här. Måste dock tillägga att det inte alltid hjälper med lugna och trygga människor. Det finns individer i hästvärlden som har ett lite udda beteende, där det inte hjälper med lugn och stabilitet. Individer som alltid kommer att hoppa rakt upp i luften för att samma sten sen 10 år tillbaka FORTFARANDE ligger i samma dike...o.s.v.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Hej.

Känner igen mig. Inte att min är rädd för saker på banan, men ute.
Det är riktigt jobbigt, spelar ingen roll om vi rider själv eller i grupp.
Även om jag är avslappnat och verkligen försöker förmedla detta till hästen, så är den alltid spänd, riktigt spänd. Det kan räcka att ett löv faller framför honom, så hoppar han iväg. Mycket annat också. Vi har kämpat mycket, men nu har jag fattat beslutet att inte ha kvar hästen. Den är helt enkelt som.den är och jag orkar inte mer.
Nu blir det en lugnare och tryggare häst istället.
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Hej.

Känner igen mig. Inte att min är rädd för saker på banan, men ute.
Det är riktigt jobbigt, spelar ingen roll om vi rider själv eller i grupp.
Även om jag är avslappnat och verkligen försöker förmedla detta till hästen, så är den alltid spänd, riktigt spänd. Det kan räcka att ett löv faller framför honom, så hoppar han iväg. Mycket annat också. Vi har kämpat mycket, men nu har jag fattat beslutet att inte ha kvar hästen. Den är helt enkelt som.den är och jag orkar inte mer.
Nu blir det en lugnare och tryggare häst istället.

okej tråkigt när de inte passar ju men jag ve tinte om de passar mellan oss heller har som sagt haft honom mer än ett år nu å ser ingen förbättrning så jag ska ge de till slutet på våren iallafall å blir de inte bättre så får jag nog byta jag åxå..
 
Sv: kan inte hålla på såhär.

Jag har kämpat i 2 år.

Helt ärligt om du inte ens fram till nu märkt någon förbättring, så känns det lite tveksamt till att den kommer öht.

DEt är jättetråkigt att behöva ta ett sådant beslut. All blod, svett och tårar man lagt ner.
Men för mig är det en väldigt lättnad att ha tagit beslutet. Känns helt rätt.

Ännu mer rätt när jag nu har provat lite olika hästar och insett hur mycket enklare och mer avslappnat det faktiskt kan vara att rida.
En känsla jag helt glömt bort
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 136
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 034
Senast: Praefatio
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 029
Senast: Roheryn
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 380
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp