Bukefalos 28 år!

kan jag bygga stall såhär?

L

Lulila

vi ska köpa hus och ska då bygga till en ny ekonomibyggnad som ska innehålla garage,stall +plats för hundar och pannrum.
detta är den enkla skiss jag kommit på hittills...
vad tror ni?alla kommentarer är välkomna man vill ju inte göra fel!
obs denna snörde jag snabbt ihop i paint.. inte helt skalenlig. men alla mått är minst rekommenderade eller större.

28909501.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Det enda som jag tänker är att det kanske kan bli stressande för hästarna att ha hundarna så nära? Kan tänka mig att det i ett hundhus kan bli lite livat emellanåt ;) Men jag har ingen erfarenhet av sånt så jag är inte säker.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

jo men jag tror inte det blir nåt problem då hundarna är i ett eget rum och dom är vana vid varann sen tidigare, sen ska hundarna ha varsitt rum i deras "hus" också och sen kunna gå ut i hundgården när dom vill via varsin lucka.
det är inga skälliga hundar men naturligtvis låter dom också ibland...:angel:
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Hur är det med brandsäkerheten att ha pannrumet så nära?

Vet att det kommer krävas lite extra brandsäkra väggar mellan garage och stall, för att försäkringsbolagen ska vara nöjda.

Jag skulle fundra en extra vända om det inte fanns någon möjlighet att ha stallet i en egen byggnad och det övriga i en....
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Tag kontakt med länsstyrelsen, de har ofta experter som kan hjälpa till med brandtillsyn och ventilation m.m.

/Em
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Jag hade velat flytta sadelkammaren och foderrummet till den plats där du har gjort pannrummet.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

tack! det ska jag göra.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

jo jag har också funderat i den banan men eftersom lastbilen måste komma åt pannrummet utifrån för att fylla på pellets (skog på hela vänstra sidan av byggnaden) och jag vill ha vatten i sadelkammaren i anslutning till vattnet i garaget så är de här de bästa alternativet än så länge.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

mjo brandsäkra väggar är ett måste... varför vi har funderat i en vinkelbyggnad istället för två är helt enkelt av utrymmesskäl, gården är inte fasligt stor men i vinkel skulle de passa perfekt. dock skulle man ju kunna bygga i vinkel men åtskillt.....:idea:
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

en ny ritning 36 kvm mindre, en mindre box :cry:och kortare stallgång.
dock kom både pannrummet och hundhuset "längre bort" vilket känns vettigare.
inte heller detta är en helt skalenlig bild,men ni ser ju hur de är tänkt.

vad tror ni om detta?
28913800.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Personligen vet jag inte om jag skulle våga bygga ihop stall och hundhus med pannrum och garage. Det känns som om brandrisken ökar rätt mycket.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Jag hade byggt en stallbyggnad och en byggnad där ni har hundhus, garage och pannrum.

Tänk på brandrisken, hundarna kan ju gå ut (även om det inte säger att de skulle klara en brand), men hästarna kommer ju ingenstans. Dessutom kan det periodvis bli ganska mycket klonkande i ett garage, det uppskattar inte hästarna.

Hade inte slopat en box, iofs beroende på hur mycket mark ni har, men 3 normala och 1 fölbox hade jag byggt. Även om ni inte tänkt avla kanske ni säljer i framtiden och då är det alltid ett plus att ha en extra storbox.

Annars tycker jag skiss 1 är bäst. Pannrum och garage är ju inte fel att ha i närheten, pannrum är super till att torka täcken i, även fast jag inte tror att förs.bolag uppskattar det;)
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

10,5 kvm är ganska små boxar. Bygger man nytt så kostar det inte så fasligt mycket mer att göra något större boxar. Lycka till och hoppas du kommer fram till en bra lösning.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

ja dom är kanske inte till räckligt stora speciellt eftersom jag nästan måste ha häst över 170 mkh.. är själv över 180 lång. stoet jag har nu är ca.173
såg skilnaden mellan djurskyddsbestämmelserna och ridsportförbundets rekommendationer igår..den var rätt markant:crazy:
tack! det är ju ett bra tag kvar til byggstart så jag hoppas jag hinner få till det...:angel:
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

inte för att de har nån större betydelse men huset och stallet är väldigt nära varann om de skulle börja brinna, dessutom ska stallet åtskilljas från de övriga med brandväggar.
klonkandet från garaget är obefintligt,dels för att jag inte har en karl som skruvar och dels för att garaget är minimalt, bara för att köra in en bil undan kylan och snön.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

tack för tipset! där ska jag läsa!
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Lite lyxigt med så stort garage om det inte ska skruvas där. En enkel carport nånstans kanske räcker?
Pannrum i separat byggnad kanske med carport i ena änden och hundhus i andra? En stallbyggnad som är just bara stallbyggnad?
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

För att göra det enkelt för dig så läs på SBFs hemsida (du fick en länk längre upp i tråden), man kan ladda hem LBK-pärmen vilket är en bra grund att stå på och ring sedan till ditt försäkringsbolag och be om hjälp med planeringen. Många bolag har skadeförebyggare som gladeligen hjälper till.

Vissa försäkringsbolag lägger på en extra kostnad på premien för den byggnad där pannrummet är. Det krävs sluss mellan garaget och pannrummet där du går igenom en dörr och det ska finnas plats att stänga den dörren innan du kan öppna nästa dörr. Det beror naturligtvis lite på vilken typ av panna du har också, fastbränsle eller vilken sort du nu väljer.
 
Sv: kan jag bygga stall såhär?

Tycker inte om idén med att ha garaget så tätt in på eller hundarna för den delen heller
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: skogaliten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 935
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 161
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp