Kan jag köra hästtransport med denna bil??

carintire

Trådstartare
Kan jag köra en hästtransport inkl häst 500 kg med denna bil?
Tycker det är svårt att förstå?

Skattevikt, kg: 1100
Tjänstevikt, kg: 1100
Totalvikt, kg: 1480
Ursprunglig totalvikt, kg: 1480
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 400
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 2020
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Kommer att bli mycket svårt med tanke på att max släpvagnsvikt bara är 1000kg
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Nej. "Max släpvagnsvikt, kg: 1000" Innebär att du aldrig får dra någonting som är tyngre än 1000 kg med den bilen oberoende vad du har för körkort.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Blir svårt att hitta men det finns, har själv en trane från 70 talet med total vikt på 1000 kg och får lasta 590 kg.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Har du kontrollvägt den? Även om det är en enhästars så har jag svårt att tro att den har en reell tjänstevikt på 410 kg.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Viktigt att skilja på tjänstevikt och totalvikt, jag har svårt att tro att en hästtransport har en totalvikt på 690kg, alltså hästens vikt plus släpets vikt?

Reglerna säger att släpets totalvikt + bilens totalvikt inte får överstiga 3500kg på B-körkort, plus att släpvagnens totalvikt inte får överstiga max släpvagnsvikt. Det är alltså de vikter som står i bilen och släpets registreringsbevis som gäller, inte den faktiska vikten om man väger.
Däremot får man aldrig lasta mer vikt i släpet än släpets totalvikt minus släpets tjänstevikt.

Räkneexempel på min bil + släp: Bilens totalvikt = 2140kg. Släpets totalvikt 1300kg. Totalt 3440kg = godkänt med B-körkort. Bilens maximala släpvagnsvikt är 2000kg, men det förutsätter att jag har BE eller B96 körkort, annars får jag bara dra 3500kg-2140kg=1360kg med min bil. Släpet får bara lasta totalvikten 1300 minus tjänstevikten 700kg = 600kg. Tyngre häst/ar får inte åka, oavsett vilket körkort jag har.

Hoppas det hjälper?
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Du glömmer en väldigt viktig del, nämligen att TSs bil har en begränsning på max 1000 kg. Det blir mycket svårt att hitta ett vettigt släp som väger max 500kg. Vad ditt ekipage väger är väl tämligen ointressant för TS?
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Gå in på släpvagnskalkylen tror den ligger under transportstyrelsen. Enkelt, man lägger in bilreg och kärrans reg och ser direkt om det är lagligt eller ej.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Kan jag köra en hästtransport inkl häst 500 kg med denna bil?
Tycker det är svårt att förstå?

Skattevikt, kg: 1100
Tjänstevikt, kg: 1100
Totalvikt, kg: 1480
Ursprunglig totalvikt, kg: 1480
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 400
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 2020

Vad menad med sista meningen?
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

3500 kg (maximala vikten för släp+bil på b-kort) minus 1480 (bilens totalvikt) = maximal totalvikt på släpet, 2020 kg.

Men det blir ju ointressant eftersom bilen bara får dra 1000 kg i vilket fall som helst.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Hittar du en transport med en tjänstevikt på max 500 kg och en totalvikt på max 2020 kg så får du dra det. Det svåra blir ju att hitta en släp med en så låg tjänstevikt.

Jag har lite samma "problem"

Jag får dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg men min bil är konstruerad att dra max 1250 kg.

Jag kan tex köpa ett släp som har en totalvikt på 1660 kg, en tjänstevikt på 750 kg, men jag kan aldrig fylla släpet med mer än 500 kg eftersom bruttovikten annars blir för hög.

Det blir lite udda med små lätta bilar med dragkrok, de klarar liksom inte att dra hela totalvikten som ju egentligen är lite dumma regler som inte är mer än matte.

Som exempel. Har man en stor stark Jeep som väger mycket så måste man ha ett BE-kort för att använda bilens fulla dragkapasitet men om man har en lätt polo med dragkrok så kan man använda bilsens fulla dragkapasitet med B-kort.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

3500 kg (maximala vikten för släp+bil på b-kort) minus 1480 (bilens totalvikt) = maximal totalvikt på släpet, 2020 kg.

Men det blir ju ointressant eftersom bilen bara får dra 1000 kg i vilket fall som helst.

Fattar inte varför detta står i så fall om släpvagnen endast får väga 1000 kg?? Så missvisande:(
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Därför att totalvikten är vad släpet max får väga, men om bilen endast kan dra 1000 kg så får man inte fylla sitt slät med mer än att bruttovikten av släp + last blir 1000 kg och det oavsett vad man får dra i totalvikt,
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Varför är det missvisande? Det står tydligt vad du får dra.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Skilj på vad man med körkortet får dra, och vad bilen får dra. Det men lägst antal kg är det som begränsar
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Ett tips om du vill ha ett b korts ekipage,
köp en bil som får dra minst 1400kg i totalvikt. Är väldigt få släp som väger mindre och ändå får lasta mer än 450kg om man inte ska ha enkelaxlat.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 065
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 455
Senast: Myrten
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 432
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: MrsPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp