Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Det är väl släpets registrerade totalvikt som gäller, inte vad du faktiskt har lastat? Om släpet har en totalvikt på 2000kg och en tjänstevikt på 750kg så får man ju på B-körkort ändå inte dra släpet, även om det är tomt, med en bil med totalvikt 2400kg?
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Jo, i det här fallet. Slamkrypare.

Eftersom körkortet inte är begränsningen, utan bilen, är det bruttovikten som gäller i just det här fallet. Totalvikten får alltså vara enligt B-kortsraden, men bruttovikten får aldrig överstiga 1000 kg. Vilket alltså ger en rätt omöjlig ekvation.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Det är väl släpets registrerade totalvikt som gäller, inte vad du faktiskt har lastat? Om släpet har en totalvikt på 2000kg och en tjänstevikt på 750kg så får man ju på B-körkort ändå inte dra släpet, även om det är tomt, med en bil med totalvikt 2400kg?

Om bilens "Maximala släpvagnsvikt" är lägre än "Max totalvikt vid B-behörighet" så är det bruttovikten som gäller även om man har B-kort. I TS fall får hon koppla på ett släp med totalvikten 2020 kg men bruttovikten får aldrig överstiga 1000 kg. "Max släpvagnsvikt vid B-behörighet" är en pappersprodukt som inte tar hänsyn till bilens tekniska begränsningar. Den är enbart uträknad på att sammanlagd totalvikt inte överstiger 3500 kg. TS har troligen en lätt bil och därför blir "B-kortsvikten hög".
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Knepiga regler. Jag får dra mitt släp med Passaten. När vi nu ska byta bil till en Touaran som väger mer . Den väger 10 kg för mycket!!! så jag måste utöka mitt körkort.
Men jag får dra släpet med min Micra om jag inte lastar max utan 575 kg.
Nu tänker jag inte göra det men det är fullt lagligt.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

*kl*

Lånar tråden lite…

Är på väg att införskaffa en bil och eftersom vi kommer köra en del stadskörsel (bor i Köpenhamn) så vill vi såklart ha en lite mindre bränslesnål bil. De jag har kollat på har dock "max påhæng", alltså max släpvagn på 1000 kg. Som jag tolkar det får jag alltså inte dra mer än 1000 kg med bilen.
Dock gissar jag att jag i framtiden nog vill kunna dra en transport med en häst på knappt 500 kg.
Nu har jag noll koll på vad transporter väger, men gissar jag rätt att det är en ganska omöjlig ekvation att lyckas med vid ett max på 1000 kg?

Ni andra som har mindre bränslesnåla bilar, vad har ni för några?
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

En liten bränslesnål bil går knappast att kombinera med en bra dragbil. Tyvärr. Satsa på en diesel, de är ofta snålare. Jag kör en Passat, den får dra 2000 kg. Ligger på 0,5-0,6 liter per mil blandad körning (utan släp då).
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Jag har en peugeot 308, halvkombi. Den är liten jämför med våd andra bild, Doge ram hemi :p
Nu har jg en automat så den drar ju lite mer, men jag ligger på 0,7 vid blandad körning. Runt litern med släp.
Har haft den i fyra år och kört många, många mil med släp i bra och mindre bra vägläg, varit på väldigt leriga tävlingsplatser och aldrig kört fast. Visst man får växla ner i brantare backar men det är inga problem och den är inte ryckig.
Jag har en Henra enhästars med totalvikt på 1300 kg, hade tidigare en Boj boggi som var betydligt tyngre. Bilen får dra 1600 kg.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

En liten bränslesnål bil går knappast att kombinera med en bra dragbil. Tyvärr. Satsa på en diesel, de är ofta snålare. Jag kör en Passat, den får dra 2000 kg. Ligger på 0,5-0,6 liter per mil blandad körning (utan släp då).

Ja vi har också en passat men jag har en V70 diesel och den drar ca 0,5-0,65 i blandad körning. Tar mig från Stockholm ner till Skåne på en tank :D
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Kan det vara så att själva dragkroken begränsar bilens dragförmåga? Så var det på min Volvo.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Vw Golf är ju en rätt så liten bil som går dra mkt jmfrt 1-serien, a3 osv. 1400-1600kg tror jag.
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Tack för alla svar! Misstänkte också att det var önsketänkande! ;)

En golf skulle jag gärna vilja ha, problemet är bara att danska bilar är så fruktansvärt dyra jämfört med de svenska så är inte helt säker på att ekonomin räcker till en golf… :cautious:
 
Sv: Kan jag köra hästtransport med denna bil??

Det är väl släpets registrerade totalvikt som gäller, inte vad du faktiskt har lastat? Om släpet har en totalvikt på 2000kg och en tjänstevikt på 750kg så får man ju på B-körkort ändå inte dra släpet, även om det är tomt, med en bil med totalvikt 2400kg?

När totalvikten för kortkortet ligger högre än max släpvagnsvikt så är det bruttovikten som gäller förutsatt att släpet inte har en högre totalvikt än vad körkortet tillåter.

Just därför får jag med min dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg men jag får aldrig fylla det mer än att det tillsammans med last väger max 1250 kg vilket är vad bilen är kontruerad att dra.

Totalvikten på släpet styrs av hur mycket bilen väger och vilket körtkort du har. En lätt bil ger högre totalvikt vid B kort och en tung bil ger lägre totalvikt på släpet.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 065
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 455
Senast: Myrten
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 432
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: MrsPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp