Kan jag lägga till deta i fodervärldskontraktet?

Sv: Kan jag lägga till deta i fodervärldskontraktet?

kan ju seja att jag har köpt ett färdigt foderkontrakt i butik men vill lägga till punkter om det inte har framkomit.

Det är en nordsvensk /pre korsning så jag uppsaktar verkligen inte att den manen som når just nu ner till bogen blir förstörd därför vill jag att fodervärden är rädd om den.
Uppsägiong av kontraktet har jag inte ens tänkt på utan det som är diskuterat är att förstr ett halvår sen ev förlägning igen med ett halvår.

Tycker jag då absolut att du ska ha med hur manen ska skötas.

I mitt kontrakt står det följande ang uppsägning (de 3 månaderna var för att vi var överens om en prövotid, det behöver du inte ha med). Du kan också skriva in om en ev. sexmånaders förlängning om partnera är överens.

"Kontraktet gäller hästen XXXX, registrerad hos XXXX med reg nr XXXXX, chipnr XXXXXX, och gäller från och med dd/m/yyyy och 3 månader framåt. Därefter fortlöper kontraktet till och med XXXXXX. Kontraktet är bindande för båda parter förutsatt att nedanstående överenskomna villkor uppfylls. I annat fall äger både hästägaren och fodervärd rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan."

Tycker absolut du ska ha med dessa punkter!
Hur många som lånar ut hästar får inte tillbaka dom med halvmeter kort svans och ryckt lugg och snaggad man - inte alls okej.
Samma sak med benskydden. Inget orimligt krav för fem öre. Jag krävde att min häst hade benskydd i hagen medans han var utlånad för att eliminera risken att få tillbaka en hagskadad häst pang bom. Sen fick de köpa hästen och bestämma själva hur de skulle göra!

Fortfarande: vad händer om kontraktet inte följs? Det är ju en sak att skriva in m e m detaljerade önskemål och krav, men vad blir det för påföljd om det inte följs?

Angående foderstaten så menar jag givetvis inte att den ska följas slaviskt. Även jag förstår ju att saker kommer att behövas ändras. Men det är för att undvika totala lappkast i fodringen. Givetvis så gör man ändringar i alla hästars foderstater hela tiden men det var mer tänkt som en fingervisning om vad hästen fodras med nu och mängd. Sen för det givetvis jussteras med tiden.

Angående stallplats. Om hästen behöver flytta så vill i alla fall jag veta var min häst finns och hur den bor. Långt i från alla stall är vettiga anläggningar. Det stall jag hittade min häst i efter en del detektivarbete var bedrövligt. För lågt i tak, ingen vetelation, trasiga glasfönster utan galler för, små hagar med massor av skräp i och och inget sällskap i hagen. Dessutom stod han i spilta, något jag inte ville ha honom i. Hade jag vetat detta hade jag tagit hem honom direkt. Tycker det är skilnad på att flytta från en toppmordern anläggning som jag trodde han stod på till detta.

Det betyder ju inte att man motsätter sig en flytt, bara att man som hästägare vill vara delaktig i vart sin häst tar vägen.

Tycker väl personligen att det är viktigare att hästens kost följs i början utan radikala ändringar och att den bor på en dräglig plats som jag känner till än att svansen är för kort.

Jag hade blivit väldigt förvånad om hästägaren ställt krav på hur lång svansen och manen ska vara! Att jag inte får använda borstar o s v. Ärligt talat hade jag blivit väldigt tveksam till att ta hästen på foder om ägaren ens hade nämnt detta.

Vi har haft foderhäst där kontraktet innehöll VIKTIGA saker;
vem stod för försäkringen
vem betalar självrisk/behandlingar om det skulle behövas
att ägaren kontaktas om veterinär måste tillkallas
att fodervärden åtar sig att ge hästen tillräckligt med fullvärdigt foder och omhändertagande
att hästen blir skodd av utbildad hovslagare
att fodervärden informerar ägaren om hästen byter stall
att ägaren hade rätt att hämta tillbaka hästen om detta inte uppfylldes
att vi hade 3 månaders ömsesidig uppsägning (om inte ovanstående hände)
Vi fick en foderlista vad hästen fick just nu + foder för en övergångsperiod för att anpassa till det foder vi använde
en lista på utrustning som vi fick med

Det är så mina kontrakt sett ut också. Och det är det jag menar på punkterna stall och foder.

Vad gäller stall och ev. byte så har jag inskrivet att skriftligt medgivande INNAN ev. stallbyte alltid ska ske, hästen får inte flyttas utan ägarens skriftliga medgivande.

Den punkten tycker jag inte är något att tumma på, jag vill gärna ha chans att kolla lite vad gäller tilltänkt stallplats om jag så önskar.

om kontraktet inte följs och hästen sköts på enligt ägarens anvisning kan fodervärden bli skadeståndsskyldig enligt kontraktet i allafall. kommer inte ihåg den korketta formuleringen men om jag som ägare seja att hästen behöver besnskyd och inte skada sig under ridning och fodervärden inte följer deta till följd att han skadar sig så misssköter ju fodervärden den punkten om jag förstått det hela korrekt.

Fortfarande: vad händer om kontraktet inte följs? Det är ju en sak att skriva in m e m detaljerade önskemål och krav, men vad blir det för påföljd om det inte följs?

Här tycker jag att du är inne på något mycket viktigt!

Eftersom jag själv har hamnat i den fällan en gång och trots ett i mina ögon bra kontrakt ( köpt plus flera tillägg) så fick jag tillbaka en förstöd häst som fick avsluta sitt liv några år senare pga fodervärden. Jag visste inte då vad jag skulle göra eller orkade göra utan jag bet i det sura äpplet och lät henne komma undan. Hon hade brutit mot minst fem allvarliga punkter i kontraktet som jag hade bevis på. Den omedelbara vanvården som hovar och undernäring var en sak men sen kom problem senare de följande tre åren som visade sig härstamma från fodervärdens brist i hästhållningen. Jag hade aldrig tänkt ut någon plan eller senarie OM hästen skulle skadas av fodervärden pga slarv och vansköttsel. Trodde nog i min enfalld att fordervärden skulle sköta sig när det fanns kontrakt bara för jag själv hade gjort så.:cry:

Jag vill för Ts förtydliga att jag skulle våga skicka min nuvarande häst på foder också, men jag hade gjort vissa saker annorlund. Vill inte skrämma upp dig. Jag hade bara otur blandat med vissa missar från min sida.

Lycka till Voff

Skadeståndsskydlig? Tillåt mig småle. Skadestånd bygger på att - i det här fallet - hästägaren kan påvisa att denne lidit skada. Hur i all sin dar ska man påvisa ekonomisks skada av att någon har klippt manen på hästen?!

Ditt kontrakt verkar påminna väldigt mycket om det jag använde. Jag hade också sådana formuleringar. Men vad är ersättning? Veterinärkostnaden? En engångsumma? Vem bestämmer den i så fall? Vad är rimligt? Ersättning för det hästen är värd? Måste du i så fall ta bort hästen för att få ut ersättningen även om den kan leva vidare med minskad brukbarhet?

Att driva dessa frågor kostar pengar från din sida och ett attans engagemang så tänk noga igenom på vilket sätt fodervärden blir ersättningsskyldig.

Min fodervärd bröt ju bla mot att flytta hästen utan min vetskap. Vad är det för rimlig ersättnig på det?

Fick även tillbaka min häst mager som en sticka. Men eftersom jag inte uppgivit några riktlinjer för foder (trodde fodervärden efter så många år med hästar fattade sånt) så kunde jag inte hävda vansköttsel utan hon hänvisade till okunskap och felet blev snarare mitt som inte gett henne en foderstat som riktlinje.:eek:

Vill inte göra dig osäker eller nervös på något sätt. Vill bara påpeka att en extrafunderare på vissa saker kan vara nyttigt om oturen är framme.

Ja det kan räkans som värde minskig av hästen ifal man klipper man och svans. Sama sak en värdeminskig av hästen om den skadra sig pga av att man inte är aktasm och använder benskydd.

Gratulerar. Hur ska du påvisa detta i Tingsrätten? Finns det en svansvärderingsman?

det är ju sådant man får reda ut via en stäming i tingsrätten om man orklar gå så långt. hur en sådan förhandlig skulle gå till vet jag inte. Bara hoppas min fodervärd är förnyftig så är den nog kanon.

det kan bli svårt det är jag medveten om men man får vel se till försäljningsvärde och likande. kan jag tänka mig.

En gyllene och mycket viktig regel. Avtala inte om saker som inte går att reglera. Det innebär en falsk trygghet och är bara förvirrande. Om ena parten är medveten om att det egentligen inte ens är värt pappret det är skrivet på så blir det väldigt skevt.

Lägg istället mer tid på att hitta någon som verkligen överesstämmer med den hästhållning du eftersträvar.

Tror du på fullt allvar att Butterfly Flip hade varit mindre värd med kortare svans?

tja jag tacka för mig jag har skikta iväg hästen och fodervärden skrev på kontraktet med alla tillägg utan problem. jag märkte varför jag varit frånvarande buke i tre år komemr nog dröja 3 år igen innan jag sätter min fot här igen speciellt eftersom ni har så otrevliga moderatorer...

Det är väl snarare så att om det står i kontraktet ska det mycket till för att det inte kommer följas! Då finns det i bakhuvudet sas.
Det är väl ingen regelrätt tvist men det kan ju helt enkelt var en sådan sak man inte tänker på om det inte står med.

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 348
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31