Kan jag T-märka?

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla Bukare!

Har en liten fråga till er, mitt sto, som är f.92 har en rörelsestörning på hö.bak, som påverkar gången lite grann. Kan man T-märka henne pga. störningen?. Enligt vet. kan hon ha haft störningen hela livet, på verkar som sagt gången på henne ( inte jätte mkt, men en del.)

Kom och tänka på T-märkning då en i stallet ska göra det då den ena hästen tydligen inte håller för hårdare tävling.

För och nackdelar med T-märkning?

Varför har du en t-märkt häst tex.?

Tacksam för svar!. :bow:
 
Sv: Kan jag T-märka?

Hejsan alla Bukare!

Har en liten fråga till er, mitt sto, som är f.92 har en rörelsestörning på hö.bak, som påverkar gången lite grann. Kan man T-märka henne pga. störningen?. Enligt vet. kan hon ha haft störningen hela livet, på verkar som sagt gången på henne ( inte jätte mkt, men en del.)

Vitsen med t-märkning är ju att få hästen delersatt (en del av försäkringssumman betalas ut) då den pga skadan inte kan användas till det den är tänkt att användas till.
Din häst påverkas väl inte så mycket av rörelsestörningen att hon inte kan ridas/tävlas?

En t-märkt häst får inte tävlas ens lokalt och helst ska den inte ridas så mycket heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag T-märka?

Vitsen med t-märkning är ju att få hästen delersatt (en del av försäkringssumman betalas ut) då den pga skadan inte kan användas till det den är tänkt att användas till.
Din häst påverkas väl inte så mycket av rörelsestörningen att hon inte kan ridas/tävlas?

En t-märkt häst får inte tävlas ens lokalt och helst ska den inte ridas så mycket heller.


Du har rätt, hon påverkas inte så mycket av störningen att hon inte kan ridas :bow:

Då tänker jag skrota den idén bums :banana::banana:
 
Sv: Kan jag T-märka?

Det kommer ju knappast att gå att t-märka en häst som är fullt ridbar. T-märkningen är ju ett bevis för att hästen är utdömd för det ändamål den är försäkrad för, då ska den ju inte användas till det. Då kan man faktiskt bli återbetalningsskyldig för det livbelopp man fått ut.

Det är inte helt enkelt att få hästen godkänd för t-märkning, det handlar ju om vad försäkringsbolaget accepterar.
 
Sv: Kan jag T-märka?

En häst jag red lite när jag fick ta bort min hade en rörelsestörning i ena bakbenet, han ville inte riktigt bära upp sig på det och slängde hellre ut det än att trampa in under sig vid ridning. Han var fullt ridbar som skogshäst med plus i kanten då man fortfarande kunde rida pass på banan med honom och hoppa lite smått, men just för tävling funkade inte hans bakben. Men han var fullt ridbar i övrigt.
Kan tillägga att hästen blev undersökt från topp till tå av veterinär utan att hitta felet. Man han var tringelmärkt av den anledningen.

Så tror att du kan tringelmärka din häst om du anser att den inte håller för tävling men fortfarande är ridbar i övrigt.
 
Sv: Kan jag T-märka?

Det kommer ju knappast att gå att t-märka en häst som är fullt ridbar. T-märkningen är ju ett bevis för att hästen är utdömd för det ändamål den är försäkrad för, då ska den ju inte användas till det. Då kan man faktiskt bli återbetalningsskyldig för det livbelopp man fått ut.

Det är inte helt enkelt att få hästen godkänd för t-märkning, det handlar ju om vad försäkringsbolaget accepterar.

Jo jag förstår det men nu menade jag rent formellt. Det är ingen som kollar om du hoppar upp på hästen och tar en trudelutt i skogen, men tävlingsdörren är stängd för all framtid.
 
Sv: Kan jag T-märka?

Triangelmärkning kan du besluta om alldeles själv, det är upp till dig om du vill sätta triangeln på rumpan för att märka hästen och stänga dörren för tävling för alltid.
Däremot är det upp till försäkringsbolaget att bestämma om du ska triangelmärka OCH få liversättning från försäkringsbolaget.
 
Sv: Kan jag T-märka?

Då lånar jag denna tråden lite då jag har lite av samma problem...
Mitt sto är född -97 och i somras blev hon halt.
Hon blev aldrig bra och efter flera veterinärbesök blev det ett klinikbesök.
Där sprutades hon i alla leder i båda frambenen.
Veterinär kunde inte hitta var hältan var. När vi kom upp till knäna hittade hon en störning på vä. fram knä. hon sprutade henne där och när vi kom till longeringen visade hon inget på vä. fram men istället kom hältan på hö. fram.
Vi beslutade att röntga och där hittade vet. artros och förslitningar på framknäna. Mest på vä. men även på hö.
Hon blev sprutad med kortison och nu har det gått snart ½ år. Hon har inte visat minsta tecken på att halta i hagen eller vid promenader.
Tanken är den att jag ska skritta igång henne nu och se om hon håller.
Pratade med en annan veterinär och han gav mig rådet att ta en lugn igångsättning och se vad som "händer" och börjar hon halta igen så skulle jag komma till honom.

Men då är min fråga: Är det någon som vet hur det går till ?
Jag har fattat så mycket att jag kan bestämma själv om hon ska bli triangelmärkt, men vad är försäkringsbolagens krav ? Är det olika på olika bolag eller ska dom hålla sig till samma ? Min häst är försäkrad i Agria.
 
Sv: Kan jag T-märka?

Du kan bestämma själv om själva märkningen. Däremot är det rätt höga krav från försäkringsbolagets sida om du vill ha ut liversätting för t-märkningen. Hästen ska då dömas ut av veterinär pga att det inte klarar vad den är försäkrad för, tex tävlingshäst i hoppning.

Är du ute efter försäkringspengarna måste du alltså gå genom veterinär och få hästen utdömd, sedan göra en ansökan hos försäkringsbolaget och se vad de säger.
 
Sv: Kan jag T-märka?

Hej!

Du har en 19 år gammal häst som har en rörelsestörning sedan lång tid tillbaka och hon håller för ridning. Vad är vitsen med T-märkning??

Har sett att du längre ner verkat bestämma dig för att låta bli, men jag blir nyfiken på ditt resonemang från början?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 699
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 276
Senast: MimmiNO
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 316
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp